2020-11-16, 00:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Även detta "fåtal" bör ju få ha en plats där dom kan känna sig hemma. Liksom alla andra behöver ha platser där dom kan känna sig hemma. Det går att skapa hemvister till alla.
Ja, naturligtvis har du rätt, du är alltid så god Kostia. Jag är bara mer avig och hetsigare i mitt temperament. Det är klart att de har rätt till en egen tråd, och att de kan ge bärning till den. Jag ber om ursäkt för mina ord här.

Men om vi nu ska diskutera att skala ut delar av huvudtråden för att minska den och ge egna platser så att alla kan ha en hemvist. Så tänker jag på något du har varit inne på tidigare. Behovet att få diskutera löpande den mer känslomässiga aspekten av pandemin där man utgår mer från sig själv och sina upplevelser med samtal, diskussioner och kanske till och med berättelser.
Detta har olika skribenter berört vid olika tillfällen i denna tråden. Jag tror dok inte jag är rätt person att framföra vad en sådan tråd skulle kunna bli, i alla fall inte i kväll.
Men det kan finnas en poäng att skapa fler löpande trådar för att kunna avlasta huvudtråden. För som jag har förstått moderatorerna rätt ville man minska huvudtråden det var därför man klöv den. Men det är fel väg att gå. Jag tror på att skala och göra de avskalade trådarna löpande.
Vi som tror vi har Corona + vi som har det, är också en väl fungerande löpande tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det borde passa in på den sorts tråd som "najas" betecknar som "matchprat", med lite lösare regler. Det här blir ju en sorts "matchprat", men med löpande händelser.
När det gäller "matchprat" så får be att få återkomma, jag behöver friska upp minnet.
2020-11-16, 00:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag vill göra ett tillägg, förtydliga eller kanske även upprepa mig

Men vad jag skulle önska är att kärnan i tråden, informationsdelandet och de dagliga rutinerna får behållas intakt. Sedan skapar man egna fristående löpande trådar. Så kan man få det vi uppskattar så mycket i huvudtråden och sedan ta avstickare till de andra löpande trådarna.

Huvudtråden blir då inte ohållbart stor utan avlastad. Och vi kan se en rad intressanta löpande trådar växa fram.
2020-11-16, 19:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Med en viss tvekan tycker jag att det är en bra idé.

Egentligen är jag i mot att man rör kärnan i tråden. Delningen av information och de dagliga rutinerna. Men som läget är nu, förstår jag inte hur man ska kunna presentera dagens siffror och kommentera presskonferensen i den stora tråden. Det skulle bara betyda mer varningar och mer avstängningar då kanske var enda inlägg som kommenterade presskonferensen resultera i en ny varning. Varningar har vi fått nog av!

Hålls den i stället i den ny tråden för politisk debatt kan vi kommentera fritt utan detta hot över oss.

Kan det sedan hjälpa er får mer liv i er nya tråd är det ju också en fördel.

Ja. Kom gärna till den nya tråden. Vi behöver fler deltagare där.

Citat:
Men jag vill protester mot att du skriver att den stora tråden är vetenskaps-debattörerna tråd. Den är inte deras. Den är våran, din min och alla andras som skrivit i den under hela denna tiden.

Det har du rätt i. Ursprungstanken var ju att låta den stora tråden vara till för bred diskussion. Tanken var att tråden skulle flyttas, och att vetenskaps-debattörerna skulle få starta en ny tråd, där dom själva får bestämma inriktningen. "aw" har utformat bra förslag hur det kan gå till.

Tyvärr nobbade moderatorerna idén att låta tråden vara en bred diskussionstråd. Därför behöver vi hitta sätt att flytta diskussionen till en mer passande plats. Vi behöver inte ännu fler varningar och avstängningar.

Citat:
Men moderatorerna vill inte ha en allt för stor brusig tråd.

Det är synd. Att skapa en stor och brusig tråd, är bästa sättet att tillmötesgå vetenskaps-debattörernas önskemål. En stor och brusig tråd skulle suga upp dom diskussioner som vetenskaps-debattörerna inte vill ha i sin avdelning.
2020-11-17, 14:40
Medlem
JedanProblems avatar
Moderatorernas hanterande av den stora coronatråden är mycket olyckligt och olämpligt.

Nu kommer personer som utreder FHMs agerande ha mycket svårare att överblicka hur diskussionen utspelade sig. Det kommer finnas misstankar om att vissa av moderatorerna inte var objektiva och indirekt sprang FHMs ärenden.

Skamligt
2020-11-17, 15:25
Medlem
arbetets avatar
Nu är jag starkt emot censur och sådant otyg men det skulle vara underbart att slippa dessa ständiga konspirationer och desinformation om munskydd och COVID19 i allmänhet. Visst kan vi diskutera det. Med vetenskapliga underlag då. Och inte sådant här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Som sagt, ska vi hålla en vetenskaplig standard i tråden tycker jag vi kan börja rensa ut det där.
2020-11-17, 15:38
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu är jag starkt emot censur och sådant otyg men det skulle vara underbart att slippa dessa ständiga konspirationer och desinformation om munskydd och COVID19 i allmänhet. Visst kan vi diskutera det. Med vetenskapliga underlag då. Och inte sådant här:

Som sagt, ska vi hålla en vetenskaplig standard i tråden tycker jag vi kan börja rensa ut det där.
NEJ! Vi ska inte "rensa ut". Desinformation ska bemötas med information. När det dyker upp skitsnack om att det inte skulle finnas någon överdödlighet, så motbevisar vi det genom att länka till rådata från SCB som visar att det är drygt 5 000 extra som har dött.

När det dyker upp felaktiga argument om att munskydd inte skulle fungera så länkar vi till vetenskapliga artiklar som bevisar att munskydd har en effekt.

Moderatorerna måste sluta censurera. Detta är mycket viktigt.
2020-11-17, 15:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
NEJ! Vi ska inte "rensa ut". Desinformation ska bemötas med information. När det dyker upp skitsnack om att det inte skulle finnas någon överdödlighet, så motbevisar vi det genom att länka till rådata från SCB som visar att det är drygt 5 000 extra som har dött.

När det dyker upp felaktiga argument om att munskydd inte skulle fungera så länkar vi till vetenskapliga artiklar som bevisar att munskydd har en effekt.

Moderatorerna måste sluta censurera. Detta är mycket viktigt.
Jag är med på det och jag har idag haft ett spännande utbyte med en som har synpunkter på munskydd. Men det är inte riktigt det jag menar och vill peka på. Det är de här extrema inläggen som nästan spammas som en av användarna i mina länkar.

Annars är jag helt öppen för debatt även en livlig sådan med måttliga påhopp med glimten i ögat.
2020-11-17, 16:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är det vi är ute efter; att separera den rent vetenskapliga diskussionen från den mer politiska på ett sätt som gör så många som möjligt belåtna!
Så många som möjligt belåtna? Jag räknar det till 15 ”stammisar” som uttryckt sitt missnöje med förändringarna och hitintills har inte en enda sagt sig vara positiv till dem. Om du menar allvar med att du vill göra så många som möjligt belåtna, visa det då och ta bort dessa regler som ingen gillar!

Här är några exempel.
(FB) Har moderatorerna gett upp Coronatråden?

Ja, vi vet ju alla att man inte får jämföra Sverige med sina grannländer nu under pandemin. Men tydligen gäller det vist trådar här på Flashback också! Man får inte jämföra covid-19 tråden med svininfluensatråden t.ex. Ändå ligger de bägge i medicin och hälsa. Den ena tråden får man diskutera alla aspekter av pandemi och den andra får man det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Den "stora" tråden om svininfluensan är helt irrelevant att jämföra med.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Dessa två trådar är alltså på intet sätt jämförbara då det tio månader efter svininfluensatrådens trådstart hade postats drygt 11 000 inlägg om vi räknar bort de ca 500 som raderats.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-17 kl. 16:57.
2020-11-17, 17:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ja, naturligtvis har du rätt, du är alltid så god Kostia. Jag är bara mer avig och hetsigare i mitt temperament. Det är klart att de har rätt till en egen tråd, och att de kan ge bärning till den. Jag ber om ursäkt för mina ord här.

Du har inget som du behöver be om ursäkt för. Du beskrev ju bara en observation, att det var ett fåtal deltagare som var intresserade av enbart vetenskapliga debatter. Du uttryckte inga önskemål att man ska strunta i fåtalet.

Utan att du hade sagt någonting om att strunta i minoriteten, så ville jag påminna om att det går att ta hänsyn till både majoriteten och minoriteten.

Citat:
Men om vi nu ska diskutera att skala ut delar av huvudtråden för att minska den och ge egna platser så att alla kan ha en hemvist. Så tänker jag på något du har varit inne på tidigare. Behovet att få diskutera löpande den mer känslomässiga aspekten av pandemin där man utgår mer från sig själv och sina upplevelser med samtal, diskussioner och kanske till och med berättelser.

Det var i första hand "Merwinna" som tog upp detta. Och det är en viktig fråga. Epidemin ger oundvikligen upphov till starka känslor. Ifall det inte finns någon annan lämplig plats att uttrycka starka känslor, så kommer det att ske i stora tråden. Det kommer att störa den diskussion som vetenskaps-debattörerna önskar. Av hänsyn till vetenskaps-debattörerna, så behövs därför en plats för friare diskussion, där man spontant kan uttrycka sina åsikter, även med mindre sofistikerade ord.

Citat:
Detta har olika skribenter berört vid olika tillfällen i denna tråden. Jag tror dok inte jag är rätt person att framföra vad en sådan tråd skulle kunna bli, i alla fall inte i kväll.
Men det kan finnas en poäng att skapa fler löpande trådar för att kunna avlasta huvudtråden. För som jag har förstått moderatorerna rätt ville man minska huvudtråden det var därför man klöv den. Men det är fel väg att gå. Jag tror på att skala och göra de avskalade trådarna löpande.
Vi som tror vi har Corona + vi som har det, är också en väl fungerande löpande tråd.
När det gäller "matchprat" så får be att få återkomma, jag behöver friska upp minnet.

"admin4" har beskrivit att vissa delar av Flashback har lägre krav på kvalitet i inläggen:
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Q: Varför räknas inte alla mina inlägg i postcount?
A: Mysfaktorn i några forum (Humor, Humorlänkar, Laidback, Träningsjournaler och Medlemsbilder, Matchpratforumet i Sport, samt i Viktiga meddelanden-forumet) kommer av lägre krav på diskussionskvalitet än i huvuddelen. Liksom dessa forum njuter smärre undantag från KFK (se nedan), undantas dina där gjorda inlägg från postcount. Inlägg som hamnar i Papperskorgen räknas också bort.

Det skulle passa för en bred Corona-tråd.

Man skulle kunna uppnå detta, genom att placera tråden i Laidback. Men Laidback känns inte som en passande plats för en Corona-tråd. Kan man ansöka om att låta en Corona-tråd få "mysfaktor", även utanför Laidback?
2020-11-17, 19:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Kan ni moderatorer åtminstone göra en egen underavdelning för covid19 under aktuella ämnen nu när ni väljer att hacka sönder coronatråden så den knappt blir läslig?

Likadant som det var på våren. Det är förståeligt att ni tog bort den under sommaren och tidigare i höst men nu är ämne igen aktuellt och förtjänar en egen avdelning. Ser man dom olika trådarna där så kanske folk väljer att svara i rätt tråd då så det blir som ni vill ha det.
2020-11-17, 20:01
Medlem
AndersTengells avatar
jag har inte hunnit sätta mig in i vad tusan som hänt med coronaforumet under medicin och hälsa senaste veckorna, bara funderat på varför diskussionerna blivit så ointressanta, speciellt i den stora tråden.. den är ju helt dödad. men nu fick jag svaret här varför det blivit så.

jävligt synd när moderatorerna ska förstöra intressanta diskussioner och gå emot vad forumets medlemmar tycker är en bra diskussion och ett bra sätt att diskutera på.

det har helt klart blivit sämre.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Kan ni moderatorer åtminstone göra en egen underavdelning för covid19 under aktuella ämnen nu när ni väljer att hacka sönder coronatråden så den knappt blir läslig?

Likadant som det var på våren. Det är förståeligt att ni tog bort den under sommaren och tidigare i höst men nu är ämne igen aktuellt och förtjänar en egen avdelning. Ser man dom olika trådarna där så kanske folk väljer att svara i rätt tråd då så det blir som ni vill ha det.

verkligen! LÄGG TILLBAKA CORONA UNDER AKTUELLA ÄMNEN! det var mycket bättre så. har gjort en tråd om det men fick inget gehör: (FB) Lägg tillbaka Coronaviruset under Aktuella ämnen

nu är allt utspritt huller om buller precis som stora coronatråden också blivit rövknullad
2020-11-17, 20:08
Medlem
AndersTengells avatar
allt känns helt splittrat nu, snart tvingas man väl gå in på "övriga resediskussioner" för att få diskutera smittorisken på flygplan..

eller kanske måste man gå till "fysik, matematik och teknologi" för att få diskutera daglig statistik

skulle inte förvåna mig om den här tråden flyttas till mat>tobak med modsens nya sätt att hantera forumet: (FB) Ni rökare som smittats av corona, hur är det?

och den här tråden kan vi ju flytta till teknologi eller kanske fordon>bilar då den handlar om elon musk: (FB) Elon Musk "Something extremely bogus is going on"

lägg den här tråden under resor>europa vettja, då den handlar om italien: (FB) Covid-19 i Italien redan september 2019.
Senast redigerad av AndersTengell 2020-11-17 kl. 20:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in