2020-12-03, 08:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ändå sitter ni där och live raderar inlägg, som du inte själv tycker är politiska. Vi har ju tittat på det. Har ju till och med tagit ett exempel på det. Länk med artikel som enbart tveksamt var politisk men som satte Sveriges strategi i dålig dager. Jag var ju där i tråden då, lyft fram tillfället här. Trams inläggen fick vara kvar de blundar ni för när ni live raderar.

Men är du nu nöjd? Du har förstört tråden för oss skribenter och bjudit in trams, vad det det du ville?
Och det du fortfarande vill?
Inlägget vi diskuterade handlade om myndighetshantering på regionnivå, sedan vad som råkar stå i de bifogade länkarna är av sekundär betydelse.
Om du är så besatt av att sprida en viss "Sverigebild" att du anser att man för den sakens skull måste få posta politiska inlägg i Medicin och hälsa så har du missförstått hur forumet fungerar. Det är möjligt att det finns andra forum där man får posta OT för att förmedla sin egen "Sverigebild", men det får man alltså inte på Flashback.
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-12-03 kl. 08:31.
2020-12-03, 08:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Inlägget vi diskuterade handlade om myndighetshantering på regionnivå, sedan vad som råkar stå i de bifogade länkarna är av sekundär betydelse..

Inlägget bestod i en länk och ett citat ur den länkade artikeln.
Citat:
Om du är så besatt av att sprida en viss "Sverigebild" att du anser att man för den sakens skull måste få posta politiska inlägg i Medicin och hälsa så har du missförstått hur forumet fungerar. Det är möjligt att det finns andra forum där man får posta OT för att förmedla sin egen "Sverigebild", men det får man alltså inte på Flashback.
Nu låter du ju som de som tramsar i tråden.

Nej MrWodds jag vill inte sprida min Sverige bild. Jag vill ha en tråd som inte är stympad och kuvad där skribenterna som skrivit i tråden i 10 månader skriver med hotet av avstängningar tungt vilade över dem. Samtidigt som ni låter trams skrivare översvämma tråden.
Där ni sitter i realtid och raderar inlägg med aktuella artiklar samtidigt som ni låter tramset vara kvar.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-12-03 kl. 08:57.
2020-12-03, 09:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Inlägget bestod i en länk och ett citat ur den länkade artikeln.

Nu låter du ju som de som tramsar i tråden.

Nej MrWodds jag vill inte sprida min Sverige bild.
Fast det var du som började yra om "Sverigebilden", som naturligtvis är OT både här och i tråden vi diskuterar.

Citat:
Jag vill ha en tråd som inte är stympad och kuvad där skribenterna som skrivit i tråden i över 10 månader skriver med hotet av avstängningar tungt vilade över dem.
Du vill alltså att man skall ha tolkningsföreträde beträffande forumets regelverk om man skrivit tillräckligt länge i en tråd? Det kommer inte på fråga.
Däremot har användare som är missnöjda med att regelverket inte upprätthålls tillräckligt bra definitivt ett visst tolkningsföreträde.

Angående avstängningar så har alla som konsekvent vägrar att följa forumets regler ett "hot om avstängning" hängande över sig. Det är inget som gäller exklusivt för coronatråden och inte heller något jag kan göra någonting åt.

Citat:
Samtidigt som ni låter trams skrivare översvämma tråden.
Där ni sitter i realtid och raderar inlägg med aktuella artiklar samtidigt som ni låter tramset vara kvar.
Nej, vi låter inte trams översvämma tråden. Däremot kan det hända att vi missar trams som postas, och det är därför vi ber användare att rapportera.
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-12-03 kl. 09:54.
2020-12-03, 10:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Fast det var du som började yra om "Sverigebilden", som naturligtvis är OT både här och i tråden vi diskuterar.

Mr Woods nu enbart tramsar du. Hur kan det vara jag som börjat yra om "Sverigebilden", Jag har ju inte ens skrivit något om Sverigebilden ej heller använt det ordet för jag svarade dig på dina anklagelser och jag har överhuvud taget inte yrat.

Försök att vara lite mer professionell!
2020-12-03, 10:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Mr Woods nu enbart tramsar du. Hur kan det vara jag som börjat yra om "Sverigebilden", Jag har ju inte ens skrivit något om Sverigebilden ej heller använt det ordet för jag svarade dig på dina anklagelser och jag har överhuvud taget inte yrat.

Försök att vara lite mer professionell!
Nej, OK. Du använde inte ordet "Sverigebilden". Det får jag be om ursäkt för att jag fick det att framstå som du gjort. Jag blandade ihop dig med en annan användare som uttryckt sig så.
Dock är andemeningen fortfarande densamma. Du och somliga andra användare verkar tro att vi raderar politiska inlägg med anledning av dess politiska innehåll, när det i själva verket handlar om att inläggen för politiska resonemang över huvud taget.

Det jag syftade på var bland annat detta du skrivit:
Citat:
Ni sitter och live raderar inlägg med länkar som som det är tveksamt om man kan kalla politiska, men som är otvivelaktigt sätter Sveriges strategi i dålig dager. Men låter trams inlägg vara kvar.

Det tolkar jag som en anklagelse om att vi väljer att radera inlägg som ställer "Sveriges strategi i dålig dager" med anledning av att de just ställer Sveriges strategi i dålig dager, vilket är en helt och hållet ogrundad konspirationsteori.

Vi har också, gång på gång, meddelat att det går alldeles utmärkt att kritisera eller hylla politik och myndighetshantering i delforumet Coronapandemin, men det vill du av olika anledningar inte finna dig i.
Istället envisas du med att vi bör ta hänsyn till somliga användares dagliga rutiner, att det är jobbigare att följa två trådar istället för en, att vissa skrivit i x antal månader i en viss tråd osv..

Börjar det inte bli tröttsamt att framföra samma mer eller mindre omformulerade synpunkter om och om igen, och få likaledes omformulerade svar på dessa?
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-12-03 kl. 10:55.
2020-12-03, 12:12
Medlem
Citat:
Nej, OK. Du använde inte ordet "Sverigebilden". Det får jag be om ursäkt för att jag fick det att framstå som du gjort. Jag blandade ihop dig med en annan användare som uttryckt sig så.
Dock är andemeningen fortfarande densamma. Du och somliga andra användare verkar tro att vi raderar politiska inlägg med anledning av dess politiska innehåll, när det i själva verket handlar om att inläggen för politiska resonemang över huvud taget.

Det jag syftade på var bland annat detta du skrivit:

Det tolkar jag som en anklagelse om att vi väljer att radera inlägg som ställer "Sveriges strategi i dålig dager" med anledning av att de just ställer Sveriges strategi i dålig dager, vilket är en helt och hållet ogrundad konspirationsteori.

Vi har också, gång på gång, meddelat att det går alldeles utmärkt att kritisera eller hylla politik och myndighetshantering i delforumet Coronapandemin, men det vill du av olika anledningar inte finna dig i.
Istället envisas du med att vi bör ta hänsyn till somliga användares dagliga rutiner, att det är jobbigare att följa två trådar istället för en, att vissa skrivit i x antal månader i en viss tråd osv..

Börjar det inte bli tröttsamt att framföra samma mer eller mindre omformulerade synpunkter om och om igen, och få likaledes omformulerade svar på dessa?
Jag märker att det är svårt att hålla ordning i tråden. På senare har nästan varenda inlägg i hela tråden gått ut på att göra ner Sverige, eller gnälla på Anders Tegnell. Jag förstår att det är nästan hopplöst att göra något åt det. Tråden har blivit en samlingsplats för sverigekritiker att dunka rygg på varandra.

Jag vet inte vilka möjligheter man har som moderator, men går det inte att rakt av flytta över sådana inlägg till "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga"? Reflekteras en sån ändring i "mina notiser"?
2020-12-03, 12:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag märker att det är svårt att hålla ordning i tråden. På senare har nästan varenda inlägg i hela tråden gått ut på att göra ner Sverige, eller gnälla på Anders Tegnell. Jag förstår att det är nästan hopplöst att göra något åt det. Tråden har blivit en samlingsplats för sverigekritiker att dunka rygg på varandra.
Nu finns det förvisso inget förbud mot att kritisera Tegnell. Bemödar man sig att motivera sin kritik på ett relevant sätt så är det helt OK, och med tanke på hur missnöjda många är med Sveriges hantering av epidemin ser jag det som ofrånkomligt att detta kommer att avspegla sig i tråden.

Citat:
Jag vet inte vilka möjligheter man har som moderator, men går det inte att rakt av flytta över sådana inlägg till "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga"? Reflekteras en sån ändring i "mina notiser"?
Vi har faktiskt flyttat över en hel del inlägg dit istället för att radera, men det är ingen hållbar lösning i det långa loppet. Användarna blir tvungna att lära sig posta på rätt ställe, och de som envisas med att strunta i det kommer förr eller senare att få extralektioner i detta, i form av mycket långa avstängningar för 2.01.
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-12-03 kl. 12:46.
2020-12-03, 16:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Anders Tegnell är lite knepig eftersom han så ofta har fel. Som exempelvis detta jag läste idag:

Citat:
"Den 18 november hävdade Anders Tegnell i Dagens Nyheter att Sverige hade 20 dödsfall om dagen. Något som, enligt Expressen, senare visade sig vara felaktigt. I stället låg siffran på mellan 40 och 50 dödsfall per dag."

https://www.svd.se/folkhalsomyndigheten-om-coronalaget-3-december

Får man (enligt dig) ifrågasätta Anders Tegnell i coronatråden?

Om man ifrågasätter Anders Tegnell, ska inlägget (enligt dig) då flyttas till Politik?

Jag kan förstå att i många andra sammanhang när man ifrågasätter auktoriteter och vetenskapsmän och dylikt, att det finns politik bakom eller rena konspirationsteorier bakom. Men hur gör vi med Anders Tegnell? Bevisligen har han ofta fel, trots hans gedigna utbildningsbakgrund och hans stora erfarenhet inom området.
2020-12-03, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Anders Tegnell är lite knepig eftersom han så ofta har fel. Som exempelvis detta jag läste idag:

Får man (enligt dig) ifrågasätta Anders Tegnell i coronatråden?

Om man ifrågasätter Anders Tegnell, ska inlägget (enligt dig) då flyttas till Politik?

Jag kan förstå att i många andra sammanhang när man ifrågasätter auktoriteter och vetenskapsmän och dylikt, att det finns politik bakom eller rena konspirationsteorier bakom. Men hur gör vi med Anders Tegnell? Bevisligen har han ofta fel, trots hans gedigna utbildningsbakgrund och hans stora erfarenhet inom området.
Självklart ska man få kritisera Anders Tegnell i tråden. Ditt exempel var ju en aktuell fråga.

Men det är alldeles för mycket inlägg som handlar om vad Anders Tegnell med flera sagt för ett halvår sedan. "Han sa ditten, han sa datten". Det är en riktig syjunta.
2020-12-03, 18:12
Medlem
Kanske läser en annan tråd än andra men till skillnad från mycket annat tror jag inte risken är så stor att Tegnell-kritiken blir någon bristvara, inte i tråden, inte i Sverige, inte den här vintern.
2020-12-03, 19:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Nej du tolkar mitt (?) inlägg fel. Jag kommer inte med en konspirationsteori, jag kom med ett vittnesmål. Ni satt och raderade inlägg i realtid, Inlägg som enbart tveksamt kan klassas som politiska men som var viktiga ur historisk synpunkt medans ni lät tramsinlägg vara kvar och det oavsett om de var politiska eller inte.
Ett vittnesmål av din upplevelse, varken mer eller mindre. Du kan nämligen inte se varken inkomna rapporter eller raderade inlägg.

Citat:
(Jag var tvungen att cetera annorlunda en det du hade gjort. Ty du har klippt i hopp ett eget citat och tolkat och skrivit mitt namn på det, det finns inte ens, du har skrivit det själv. Men det är inte nog, du gjorde så i två inlägg på raken)
Ovanstående måste vara det mest pinsamma och dessutom oförskämda som kommit från dig hittills. Det är ju du själv som klistrat ihop en minst sagt märklig citering här!
Det är nämligen bara att klicka på pilarna i citaten i mina inlägg för att komma raka vägen till exakt det inlägg jag citerat. Försöker man det i ditt inlägg hamnar man fel.
Maken till fräckhet att på det här viset konstruera en ren lögn får man leta efter.

Citat:
Nej du tolkar fel, igen. Och det så fel att man snarare kan skriva att du systematiskt misstolkar.
Jag vill ha en tråd där man behandlas likt, inte en där ni rätt som det är bestämmer er för att klyva tråden och mena på att det som varit ok i 10 månader helt plötsligt bryter mot Flashbacks principer och traditioner.
Välkommen till verkligheten. Här får vi finna oss i att inte få bestämma precis allt alldeles själva.

Citat:
Är det traditionen att se på presskonferenserna tillsammans och kommentera dagens siffror som du benämner ” somliga användares dagliga rutiner”?

Det är ett väldigt nedlåtande sett att prata om trådens traditioner
Det står dig fritt att tycka så.
Citat:
-MrWoods du är opassande som moderator för den tråden.
Det står dig också fritt att tycka. Vi får helt enkelt enas om att vi är oense och avsluta diskussionen här.
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-12-03 kl. 19:07.
2020-12-03, 20:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det finns underforum i tre forumdelar men utöver dessa finns spridda trådar om covid i så gott som alla forumdelar inklusive Droger, Mat och Livsstil. Så, jag ser inte aw:s lösning som möjlig då listan av underforum med bara några få trådar i varje skulle bli väldigt lång.

Nu har antingen du eller jag grovt missuppfattat "aw"s förslag.

Som jag uppfattade förslaget, så skulle alla möjliga Corona-trådar samlas på en plats, förslagsvis under "Olyckor och katastrofer". På denna plats skulle undersektioner kunna skapas. Det handlade alltså inte om att varje sektion på Flashback skulle få egna undersektioner för frågor som har med epidemin att göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in