2020-12-02, 12:53
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nix, tvärtom. Det vore väldigt oprofessionellt om vi inte följde forumets regler.

Du verkar leva i någon slags villfarelse att det har någon betydelse hur många av de du kallar stammisar som klagar. Jag inser att det efter så här många inlägg inte går att få dig att förstå, men jag kan i alla fall skriva det en gång till; Det spelar ingen roll att du och x antal personer hellre skulle vilja sitta med era "dagliga rutiner" i tråden. Det kommer inte att hända, den modereras istället utifrån regelverket och olika diskussioner tas på olika ställen.

Det verkligt komiska är ju om man kollar på TS för denna tråden vi skriver i nu, som ju ville att tråden skulle bli betydligt smalare i topic och modereras hårdare.Men det kanske bara är när TS går att tolka som du vill som det är intressant att åberopa den?

Suck, ännu en gång, det spelar ingen roll om det är 10, 15, 18 eller 50 personer som vill sitta med sina "dagliga rutiner". Det kommer inte att ske eftersom vi modererar enligt regelverket.

Dessutom så var det lätt att se att du har objektivt fel även kring dina påstående. Jag kollade listan på de som postat mest i Covid-tråden och redan på plats nummer två har denne FB:are även postat här i denna tråden:
Så bara för att vara klara över vem du menar. Så tordes ju detta vara aw. Den enda ”stammis” som jag kan tänka mig är positiv till förändringarna men som dok aldrig skrivit detta rakt ut. Du klipper bort delen av inlägget så man inte kan gå till baka och kolla sammanhanget och hela inlägget. Är du ett skämt eller? Make till oprofessionell moderator får man leta efter. Men du har väl också rekordet i trådar startade om dina fel begångna på Flashback.
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=najas&f=529&sp=0
Hela 5 stycken, är det någon annan moderator som toppar det?

Hur var det nu igen, får man diskutera energi politik i klimattråden trots att den är placerad i vetenskap?
2020-12-02, 13:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Jag kan förstå att tråden blev ohanterlig för er, men vi kan finna lösningar som går i linje med TS trådstart och ”stammisarnas” önskemål.

Nu har 18 av ”stammisarna” skrivit här och fördömt förändringarna. Jag kan ge dig en lista på dessa via PM om du vill och inte orkar gå igenom tråden. Varför inte ta kontakt med dessa, fråga dem hur de ställer sig. Kanske även ta kontakt med de ”stammisar” som ännu inte hittat hit och fråga även dem.

Just nu kör du över oss. Vi hade en fantastisk tråd som vi alla skrivit i kanske 10 månader, ofta dagligen. Den höll oss fullt uppdaterade, alla som läste tråden var fullt uppdaterade. Inget gick tråden förbi. Vi har interna skämt, myntat egna uttryck som alla som följet tråden känner till och använder men som inte finns utanför.

Det måste ju finnas något vi skribenter kan göra, vad behövs av oss för att du/ni ska börja överväga att låta oss få till baka våran tråd (eller tillåtas skapa en ny)?

Tråden är värld att kämpa för!

Som jag har förstått det, så blev de politiska strövtågen i tråden så småningom så pass omfattande, att det resulterade i klagomål från skribenter, som inte ville ha politiska kommentarer eller politiskt käbbel i en tråd i medicinforumet.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
... Problemet är att vi vetenskapsnördar tycker inte att det är lika kul att behöva stå ut med en massa politiska påhopp, som ni "politiskt intresserade" tycker det är kul att trycka till nördar.

Vi vill ha möjligheten att kunna diskutera studier, artiklar, statistik, grafer m.m. utan att behöva samsas med politiskt käbbel. Vi vill kunna diskutera exempelvis forskningen kring munskydd, aerosoler och immunitet, utan att ni hela tiden styr om diskussionen till Sveriges coronastrategi. Det går inte nu, eftersom ni har invaderat vår forumdel ...
2020-12-02, 13:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Som jag har förstått det, så blev de politiska strövtågen i tråden så småningom så pass omfattande, att det resulterade i klagomål från skribenter, som inte ville ha politiska kommentarer eller politiskt käbbel i en tråd i medicinforumet.
Det är fint att ni lyssnade på vad kan det vara tre skribenter i tråden. Deras önskemål betyder också något. Men de har aldrig uttryckt önskan om de förändringarna ni genomförde. De ville snarare ha tråden flyttad så att de kunde skapa en löpande samlingstråd om covid-19 i vetenskaps forumet likt den som du skapade i politik forumet, då de upplevde att det inte gick att göra det så länge den ”stora tråden om corona” fanns där.

Jag kan även PM dig en lista på alla de skribenter som uttryckt sitt fördömande över förändringarna. De är 18 st nu, stammisar som inte skriver tramsinlägg. (även om vi alla säkert i all fall en gång lyckats göra det en dålig dag) Varför inte även lyssna på dem?

Istället för att klyva tråden skulle man kunnat skapa en tråd för ren vetenskaplig debatt. På så sätt skalat av de längre politiska och vetenskapliga debatterna från ”den stora” tråden och kunnat bibehålla det som alla vi skribenter tycker är så viktigt och som också är det TS eftersökte. Funnit en plats för ”stora” tråden där den inte får andra trådar att komma i kläm. Då hade tråden minskat något och lockat mindre enbart trams skrivande skribenter. Vilket även gjort er nöjda. Vi kunde ha lärt oss av situationen och haft en tidigare dialog med varandra innan problemen vuxit sig stora.

Tråden har betytt väldigt mycket för många av oss. Vi som har skrivit i tråden, ja kanske dagligen hela denna tiden måste ju också få våra önskemål hörda.
2020-12-02, 13:36
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det handlar inte om det inlägget, liksom det inte handlar om jag fick en varning eller inte. Utan det handlar om alla de inlägg som är i linje med TS trådstart som ni nu plockar bort och ibland ger varningar för och stänger av skribenter för.
Jag begriper att du tog inlägget som exempel och då får vi ju föra diskussionen utifrån det. Detta var som sagt ett gränsfall och hade möjligen kunnat tillåtas.

Trådstarten "ett nytt virus","vad vet vi om detta?" placerad i delforumet Medicin och hälsa, i avdelningen Vetenskap och humaniora kan precis lika gärna tolkas som att TS efterfrågar vad vi vet om detta rent medicinskt, och TS har mig veterligen inte hört av sig och klagat på den något stramare moderering som införts.

Du skriver att det inte handlar om huruvida du blev varnad för ett av dina många raderade OT-inlägg utan om att användare varnas och stängs av för vad du tycker är "i linje med vad TS efterfrågar". Jag håller inte med. Ingenstans i den korta och koncisa trådstarten läser jag att TS önskar vare sig debatt om politik eller myndighetshantering, ej heller chattande och personliga reflektioner över användares upplevelser och psykiska mående till följd av epidemin.

Citat:

Vi måste ju kunna enas om att det var en informations tråd TS eftersökte när TS startade tråden inte en vetenskaplig debatt tråd.
Visst, en informationstråd utifrån de medicinska aspekterna. Annars hade TS säkert startat tråden i ett annat delforum.

Citat:
Tråd ämnet ger därför bärning till informations givande inlägg. najas tillåter politiska debatter i klimat tråden placerad i vetenskaps forumet. Den tråden fullständigt svämmar av energi politik.

Vad moderatorerna i Klimat, miljö och geovetenskap tillåter och inte tillåter i sitt delforum varken vet eller har jag några särskilda synpunkter på.

Citat:
Detta skulle jag vilja ha din syn på, förstå de val ni tagit. Jag förstår att trådarna är olika stora, men regler måste väl vara samma för alla trådar oavsett storlek.
Jag gör mitt bästa för att ge vår, inte min syn på saken. Jag har nämligen ingen möjlighet att ensam bestämma, utan allt övergripande vi genomför diskuteras först internt för att vi skall ha en samsyn på hur vi skall ha det.
Gällande forumets regler så gäller de naturligtvis på hela forummet, men kan anpassas något efter behov.

Citat:
Jag kan förstå att tråden blev ohanterlig för er, men vi kan finna lösningar som går i linje med TS trådstart och ”stammisarnas” önskemål.
Önskemål enl. vilka "stammisar"? De som likt dig tycker att vi skall ha undantag från forumets regler i just denna tråd eller de som uttryckt besvikelse över att vi tidigare brustit i upprätthållandet av dessa?

Citat:
Nu har 18 av ”stammisarna” skrivit här och fördömt förändringarna. Jag kan ge dig en lista på dessa via PM om du vill och inte orkar gå igenom tråden.
Nej tack.

Citat:
Varför inte ta kontakt med dessa, fråga dem hur de ställer sig. Kanske även ta kontakt med de ”stammisar” som ännu inte hittat hit och fråga även dem.
Vi för diskussionen här i tråden, inför öppen ridå. Alla som vill är välkomna att delta.

Citat:
Just nu kör du över oss.
Helt riktigt. Vi "kör över" er som vill ha undantag från forumets regler i coronatråden.

Citat:
Vi hade en fantastisk tråd som vi alla skrivit i kanske 10 månader, ofta dagligen. Den höll oss fullt uppdaterade, alla som läste tråden var fullt uppdaterade. Inget gick tråden förbi. Vi har interna skämt, myntat egna uttryck som alla som följet tråden känner till och använder men som inte finns utanför.
Vi hade INTE en fantastisk tråd. Vi hade en djävla röra där över 10% av inläggen raderades och där säkerligen yterligare minst 10% av det som lämnats kvar egentligen också borde ha raderats.

Citat:
Det måste ju finnas något vi skribenter kan göra, vad behövs av oss för att du/ni ska börja överväga att låta oss få till baka våran tråd (eller tillåtas skapa en ny)?

Tråden är värld att kämpa för!
Den processen pågår här, och har hittills resulterat i att ni fått hjälp av Meiji med att starta en politisk samlingstråd om corona och att "Nyheter om coronaviruset" under Aktuella ämnen återinförts.
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-12-02 kl. 13:41.
2020-12-02, 13:36
Medlem
najass avatar
Citat:
Så bara för att vara klara över vem du menar. Så tordes ju detta vara aw. Den enda ”stammis” som jag kan tänka mig är positiv till förändringarna men som dok aldrig skrivit detta rakt ut. Du klipper bort delen av inlägget så man inte kan gå till baka och kolla sammanhanget och hela inlägget. Är du ett skämt eller? Make till oprofessionell moderator får man leta efter. Men du har väl också rekordet i trådar startade om dina fel begångna på Flashback.
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=najas&f=529&sp=0
Hela 5 stycken, är det någon annan moderator som toppar det?

Hur var det nu igen, får man diskutera energi politik i klimattråden trots att den är placerad i vetenskap?

För att vara en som så gärna ynkar sig och gör stor sak av att bli förolämpad och utsatt för invektiv, har du sannerligen inga problem att själv sprida dom omkring dig till andra.

Hela ditt inlägg är för övrigt ot, inklusive vem som postade inlägget jag citerade (vilket var skälet till att jag inte inkluderade hela citatet).

Till sakfrågan återigen, det spelar ingen roll hur många av de du anser vara stammisar som vill sitta mer era "dagliga rutiner" i tråden. Det inte aktuellt. Tråden modereras efter regelverket precis som alla andra trådar på forumet.
2020-12-02, 14:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag begriper att du tog inlägget som exempel och då får vi ju föra diskussionen utifrån det. Detta var som sagt ett gränsfall och hade möjligen kunnat tillåtas.

Trådstarten "ett nytt virus","vad vet vi om detta?" placerad i delforumet Medicin och hälsa, i avdelningen Vetenskap och humaniora kan precis lika gärna tolkas som att TS efterfrågar vad vi vet om detta rent medicinskt, och TS har mig veterligen inte hört av sig och klagat på den något stramare moderering som införts.
Men om den kunde tolereras sätt till baka det då. Men sätt också tillbaka det första inlägget som länkade artikeln. För jag ska inte ha äran för den artikeln. Du raderade ändå två inlägg fast de var gränsfall? Men det sista som en moderator skrivit fick vara kvar?

Både du och jag vet att TS inte varit aktiv på Flashback på många månader. Kanske TS inte en märkt dessa förändringar?
Citat:
Du skriver att det inte handlar om huruvida du blev varnad för ett av dina många raderade OT-inlägg utan om att användare varnas och stängs av för vad du tycker är "i linje med vad TS efterfrågar". Jag håller inte med. Ingenstans i den korta och koncisa trådstarten läser jag att TS önskar vare sig debatt om politik eller myndighetshantering, ej heller chattande och personliga reflektioner över användares upplevelser och psykiska mående till följd av epidemin.
Min tolkning var att TS eftersökte information om sjukdomen. Det var därför TS frågade: Vad vet vi? Och själv gav länkar.

Jag tycker att jag varit tydlig med att jag menar att TS eftersträvade en informations tråd, men kanske en viss mängd aktuella diskussioner.
Jag får det inte till att handla om en debatt tråd över huvud taget, oavsett om den är inom politik eller vetenskap.

(Jag har inte många raderade OT- inlägg. Kan nog räkna de på en hand. Möjligtvis skaffade jag mig många när jag gick över gränsen vid ett tillfälle i sommars i tråden i ett gräl med en annan skribent. Vet inte vad som felades mig den dagen, PMS kanske. Var faktiskt glad att inläggen plockades bort. )
Citat:
Visst, en informationstråd utifrån de medicinska aspekterna. Annars hade TS säkert startat tråden i ett annat delforum.

Kan det inte vara så att TS startade tråden i medicin och hälsa för det är där tråden om Svininfluensan ligger. En lämplig plats vid trådstartandet. I Svininfluensa tråden får man ju också dela information rörande sjukdomen oavsett om informationen bär politisk eller vetenskaplig prägel.
Citat:

Vad moderatorerna i Klimat, miljö och geovetenskap tillåter och inte tillåter i sitt delforum varken vet eller har jag några särskilda synpunkter på.

Jag gör mitt bästa för att ge vår, inte min syn på saken. Jag har nämligen ingen möjlighet att ensam bestämma, utan allt övergripande vi genomför diskuteras först internt för att vi skall ha en samsyn på hur vi skall ha det.
Gällande forumets regler så gäller de naturligtvis på hela forummet, men kan anpassas något efter behov.

Önskemål enl. vilka "stammisar"? De som likt dig tycker att vi skall ha undantag från forumets regler i just denna tråd eller de som uttryckt besvikelse över att vi tidigare brustit i upprätthållandet av dessa?

Nej tack.

Vi för diskussionen här i tråden, inför öppen ridå. Alla som vill är välkomna att delta.

Helt riktigt. Vi "kör över" er som vill ha undantag från forumets regler i coronatråden.

Vi hade INTE en fantastisk tråd. Vi hade en djävla röra där över 10% av inläggen raderades och där säkerligen yterligare minst 10% av det som lämnats kvar egentligen också borde ha raderats.

Den processen pågår här, och har hittills resulterat i att ni fått hjälp av Meiji med att starta en politisk samlingstråd om corona och att "Nyheter om coronaviruset" under Aktuella ämnen återinförts.
Ta dig en titt på klimat tråden. De sidor jag har läst domineras av energi politik. najas menar på att det är helt ok då det har bärning i tråd ämnet att diskutera detta även fast tråden är placerad i vetenskap. Det har ju najas berättat för oss alla här.

Jag vet inte om jag förstår dig, men har majoriteten av skribenter i en tråd ingen talan? Varför över huvud taget har ni då denna klago- plats om ni aldrig lyssnar på oss?
Senast redigerad av virvelbagg 2020-12-02 kl. 14:46.
2020-12-02, 14:17
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas

För att vara en som så gärna ynkar sig och gör stor sak av att bli förolämpad och utsatt för invektiv, har du sannerligen inga problem att själv sprida dom omkring dig till andra.

Hela ditt inlägg är för övrigt ot, inklusive vem som postade inlägget jag citerade (vilket var skälet till att jag inte inkluderade hela citatet).

Till sakfrågan återigen, det spelar ingen roll hur många av de du anser vara stammisar som vill sitta mer era "dagliga rutiner" i tråden. Det inte aktuellt. Tråden modereras efter regelverket precis som alla andra trådar på forumet.
Jag tror du misstar dig på mig, jag är mer hård budad en så, annars hade du krossat mig för länge sedan. Ditt sätt roar mig och du har gett mig många skratt i denna tråd.
Onkel Kostia är den som är den goda och skulle aldrig betett sig som varken dig eller mig. Det är han som kritiserat ditt faktiskt helt överdrivet elaka sätt att diskutera. Han har kritiserat även mig vid tillfälle när jag har gått över gränsen, och efter en stund lugnt andades har jag givit honom rätt. Skillnaden är väl dok att jag inte behöver vara professionell till skillnad från dig.

Men kan du inte berätta för oss allihop igen varför du accepterar att klimat tråden svämmar med inlägg om energipolitik även då den är placerad i vetenskap? Det är väl du som modererar den?
2020-12-02, 22:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Kan det inte vara så att TS startade tråden i medicin och hälsa för det är där tråden om Svininfluensan ligger. En lämplig plats vid trådstartandet. I Svininfluensa tråden får man ju också dela information rörande sjukdomen oavsett om informationen bär politisk eller vetenskaplig prägel.

För både Svininfluensan o covid-19 så blandas politik o vetenskapen friskt. Tror det är en spegel hur det fungerar i resten av samhället.

Ta Vetenskapsforum covid19 tex. De försökte hålla en helt vetenskapligt angreppssätt men blev genast indragna i det politiska spelet.

FHM kör med cherry-picking o tvivelaktiga rapporter med tvivelaktig vetenskaplig höjd utan peer review så de bidrar definitivt till kaoset.

Så nä, det verkar omöjligt att diskutera vetenskap o politik för sig. Att diskutera fördelar med munskydd är ju idag både ett politiskt ställningstagande och vetenskap beroende på vem du frågar.

Dessutom kan man argumentera att det är i gränslandet forskning-politik som de intressanta diskussionerna förs.
2020-12-02, 22:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Det blir ju lite komplicerat att hålla isär det när en hel värld har politiserat viruset och försöker driva sina agendor. Likaså blir det svårt att hålla sig ifrån att exempelvis att kommentera att FHM valt väg 3 men samtidigt kommunicerar ut till folket att det inte är väg 3 man valt utan man vill platta till kurvan, dvs dubbla signaler, vad det nu bottnar sig i. När ni delade tråden så tog nu faktiskt lite udden av den, samtidigt har jag förståelse för att den blir svår att moderera. Min upplevelse av ursprungstanken är att det skulle vara en bred tråd, där alla aspekter skulle fram, ett nytt virus, vad händer, hur bemöter vi det osv. Att den hamnade i medicin och hälsa var ju kanske olyckligt men ändå inte. Tråden är verkligen ett tidsdokument och ger/gav lärdom ifrån alla synvinklar.
2020-12-03, 07:57
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Tråden var bra mycket bättre innan. Kan man tycka något annat? De inlägg som tillförde tråden massor, de inlägg som länkade intressanta artiklar och kom med kärnfulla kommentarer, har minskat drastiskt samtidigt har trams inläggen ökat lika drastiskt. Är det en utveckling du tycker är bra?
Det finns ingen logik i ert handlande. Ni sitter och live raderar inlägg med länkar som som det är tveksamt om man kan kalla politiska, men som är otvivelaktigt sätter Sveriges strategi i dålig dager. Men låter trams inlägg vara kvar. Är det informations delande ni tycker illa om då? Eller ville ni bara sänka standarden på tråden?

Min fråga till dig är: Är du nöjd med förändringarna, blev det som du ville?
2020-12-03, 08:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Tråden var bra mycket bättre innan. Kan man tycka något annat? De inlägg som tillförde tråden massor, de inlägg som länkade intressanta artiklar och kom med kärnfulla kommentarer, har minskat drastiskt samtidigt har trams inläggen ökat lika drastiskt. Är det en utveckling du tycker är bra?
Det finns ingen logik i ert handlande. Ni sitter och live raderar inlägg med länkar som som det är tveksamt om man kan kalla politiska, men som är otvivelaktigt sätter Sveriges strategi i dålig dager. Men låter trams inlägg vara kvar. Är det informations delande ni tycker illa om då? Eller ville ni bara sänka standarden på tråden?

Min fråga till dig är: Är du nöjd med förändringarna, blev det som du ville?
Jag kommer nog aldrig bli helt nöjd, med mindre än att moderatorerna sätter sig och följer tråden i realtid. Det blir nog svårt att ordna. Vad jag däremot kan lova är att vi behandlar samtliga rapporter som inkommer. Om tramsandet "ökat drastiskt" betyder det nog att ni som följer tråden börjat strunta i att rapportera trams, och det är ju olyckligt.
2020-12-03, 08:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag kommer nog aldrig bli helt nöjd, med mindre än att moderatorerna sätter sig och följer tråden i realtid. Det blir nog svårt att ordna. Vad jag däremot kan lova är att vi behandlar samtliga rapporter som inkommer. Om tramsandet "ökat drastiskt" betyder det nog att ni som följer tråden börjat strunta i att rapportera trams, och det är ju olyckligt.
Ändå sitter ni där och live raderar inlägg, som du inte själv tycker är politiska. Vi har ju tittat på det. Har ju till och med tagit ett exempel på det. Länk med artikel som enbart tveksamt var politisk men som satte Sveriges strategi i dålig dager. Jag var ju där i tråden då, lyft fram tillfället här. Trams inläggen fick vara kvar de blundar ni för när ni live raderar.

Men är du nu nöjd? Du har förstört tråden för oss skribenter och bjudit in trams, vad det det du ville?
Och det du fortfarande vill?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in