2020-11-23, 22:58
Avslutad
Antal smittade idag (jämförelse med förra måndagen)

Frankrike: 4 452 (-61%)
Spanien: 8 599 (-33%)
UK: 15 450 (-28%)
Italien: 22 930 (-16%)
Polen: 15 002 (-28%)
Belgien: 1 875 (-60%)
Tjeckien: 1 841 (-66%)
Holland: 5 170 (+7%)
Rumänien: 4 207 (-15%)
Portugal: 4 044 (+1%)
Österrike: 3 145 (-32%)

(Tysklands siffra brukar bli klar sent.)

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-11-23, 23:06
Medlem
Hexen666s avatar
Man kan ju sätta IVA i kontext också.

Totalt vårdas va 45 000 på IVA i Sverige varje år. Eller 45 000 vårdtillfällen. I år har 4 257 vårdtillfällen koppling till Covid-19. 10% av alla vårdtillfällen.

Och om jag förstått Intensivvårdsregistret rätt ser mortaliteten ut såhär:

2019-01-01 - 2019-12-31 -> Totalt antal avlidna på IVA: 3534
2020-01-01 - 2020-11-23 -> Totalt antal avlidna på IVA: 3074

Hmmmm. Alarmisterna verkar ha fått fel här också. Knappast nån överbelastad iva eller kollapsad vård vad jag kan se. Eller är det nått jag missat?
Citera
2020-11-23, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666

Totalt vårdas va 45 000 på IVA i Sverige varje år. Eller 45 000 vårdtillfällen. I år har 4 257 vårdtillfällen koppling till Covid-19. 10% av alla vårdtillfällen.

Hmmmm. Alarmisterna verkar ha fått fel här också. Knappast nån överbelastad iva eller kollapsad vård vad jag kan se. Eller är det nått jag missat?
Källa?
Citera
2020-11-23, 23:11
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Källa?
Lol, intensivvårdsregistret

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

https://www.icuregswe.org/globalassets/arsrapporter/analyserande_arsrapport_2018.pdf

https://portal.icuregswe.org/avlidna
Citera
2020-11-23, 23:22
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666

De läkare och sjuksköterskor jag känner blev omplacerade till Covidvård under våren, tror du att det beror på att de överreagerade eller för att belastningen var så hög?

För det första handlar det inte bara om IVA, för det andra måste du räkna vårddygn och inte antal patienter. Snittiden på IVA kan i vanliga fall inte vara många dygn. För Covid patienter handlar det om veckor.

En person med Corona som ligger inne 30 dagar tar upp mer plats än fem patienter som ligger tre dagar var.

Edit: Snittiden på IVA är 2.7 dygn. Hittar inte datan för Covid men i våras var snittet av de som hamnade i respirator 20 dygn på sjukhus, en tredjedel behövde vård i över 30 dygn.
Senast redigerad av Jeff.Beck 2020-11-23 kl. 23:29.
Citera
2020-11-23, 23:28
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
De läkare och sjuksköterskor jag känner blev omplacerade till Covidvård under våren, tror du att det beror på att de överreagerade eller för att belastningen var så hög?

För det första handlar det inte bara om IVA, för det andra måste du räkna vårddygn och inte antal patienter. Snittiden på IVA kan i vanliga fall inte vara många dygn. För Covid patienter handlar det om veckor.

En person med Corona som ligger inne 30 dagar tar upp mer plats än fem patienter som ligger tre dagar var
Det har säkert varit ansträngt, men siffrorna är ju vad dom är. Covid tar upp en relativt liten del totalt sätt och avlidna på IVA är inte högre än tidigare år. Det ger ju en annan bild än den som har målats upp av vissa här, att folk dör som flugor och att iva kommer bli överfullt.
Citera
2020-11-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag förstår inte riktigt ditt argument. Ska vi alltså låta bli att bekämpa pandemin eftersom vi redan har en undermålig äldrevård och förorenad luft eller hur menar du?

Vi ska bekämpa pandemin med rimliga åtgärder så att sjukvården hinner med samt så att inte samhället kollapsar ekonomiskt med massarbetslöshet i många år framåt.

Vissa i tråden verkar tycka att folk får dö något (eller flera) år för tidigt av vad som helst förutom covid, då är det helt plötsligt FHM/regeringens fel.
Citera
2020-11-23, 23:41
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag håller verkligen med! Det är ett enormt relativiserande av döden i denna tråd. Det är ganska talande att dödsfall tar man med en klackspark men om någon föreslår t.ex. munskydd eller dylika inskränkningar så blir det ett sjujäkla liv.

Jag vet inte om det är min "anekdot" det syftas på, men jag ville visa på hur det såg ut på det boende där jag tillfälligt arbetade som sjuksköterska. Sedan var det många som blev sjuka och som tillfrisknade, och dessa hade helt andra förutsättningar i och med att de inte var lika "skröpliga". Om ni tycker att man tar döden med en klackspark för att man påpekar livet och dödens gång, så får det verkligen stå för er.

Hoppas att ni alltid värnat och ömmat för gamla på äldreboenden, och att ni även i fortsättningen kommer att göra er. Det är fascinerande med detta plötsliga engagemang i äldre äldre - var har alla ni varit tidigare?? Och har ni funderat kring äldrevården och kämpat för att det ska bli värdigare och bättre?
Citera
2020-11-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
https://www.thailandmedical.news/news/coronavirus-news-could-covid-19-create-a-whole-generation-of-virally-castrated-eunuchs-study-confirm s-male-fertility-is-at-risk

Ytterligare forskare som varnar för manlig infertilitet!!
Mycket man ännu inte vet. Stäng skolorna.
#bytStrategiNu

Vi vet inte långtidseffekterna av varken viruset eller vaccinet därför bort man hålla smittspridningen på ett minimum ifall man inte kan stoppa den helt.
Citera
2020-11-23, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag vet inte om det är min "anekdot" det syftas på, men jag ville visa på hur det såg ut på det boende där jag tillfälligt arbetade som sjuksköterska. Sedan var det många som blev sjuka och som tillfrisknade, och dessa hade helt andra förutsättningar i och med att de inte var lika "skröpliga". Om ni tycker att man tar döden med en klackspark för att man påpekar livet och dödens gång, så får det verkligen stå för er.

Hoppas att ni alltid värnat och ömmat för gamla på äldreboenden, och att ni även i fortsättningen kommer att göra er. Det är fascinerande med detta plötsliga engagemang i äldre äldre - var har alla ni varit tidigare?? Och har ni funderat kring äldrevården och kämpat för att det ska bli värdigare och bättre?

Mkt bra skrivet, bra med fakta från en som sett verkligheten och hur livets gång det ut.

Hyckleriet och Sverigehatet är utbrett i tråden, inget nytt på FB förvisso.
Citera
2020-11-23, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Mkt bra skrivet, bra med fakta från en som sett verkligheten och hur livets gång det ut.

Hyckleriet och Sverigehatet är utbrett i tråden, inget nytt på FB förvisso.

Att bli anklagad för att hata Sverige och att hyckla är inte heller något nytt på FB.
Citera
2020-11-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace

Det vet jag inte heller. Jag vill vara tydlig med att jag inte har något emot att du delar med dig av dina erfarenheter. Tvärtom, det uppskattar jag. Det jag vänder mig emot är att andra skribenter i denna tråd använder det som anekdotisk bevisföring för något de egentligen inte har en aning om (i det här fallet konstaterades av flera skribenter att de äldre ändå skulle trilla av pinn inom kort även om de inte hade blivit smittade av C19).

Och ja, jag har för övrigt engagerat mig i äldrevården även före pandemin, dock inte som hetlevrad skribent här på fb
Senast redigerad av Leland1979 2020-11-23 kl. 23:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in