2020-08-11, 09:46
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Sakta i backarna.

Nu tror ju jag att Ekman helt enkelt bara har hört lite grann om Miljon Man March och Nation of Islams inblandning i den gigantiska aktivismen. Kanske har hon sett något klipp på Youtube och tänker sig något fantastiskt som kan kopieras och föras över till svensk miljö där alla rasifierade och muslimer kan vandra barfota hållande varandra i händerna från Malmö till Riksdagshuset. Vem vet?

Leman gör nu en kraftig markering mot Ekman som kommer att pudla eftersom hon inte förstått vad Farrakhan stod för, dvs. en oberoende stark rörelse för rasifierade kroppar som bestämde sin egen agenda. Det är något som vänstern för allt i världen inte vill se. Rasifierade kroppar som bestämmer sin egen agenda och som talar för sig själva med egna röster utan ombudsmän och sufflörer.

Louis Farrakhans organisation Nation of Islam har ju publicerat en omfattande serie forskning om den judiska inblandningen i den transatlantiska handeln med slavar och slaveriet i USA. Verkar ha varit baserad på grundlig forskning men ganska nyligen så blev hela serien censurerad av Amazon.

Här är en artikel från NOI. Naturligtvis från unz.com. Det finns flera.

https://www.unz.com/article/hold-on-...-philadelphia/

Min erfarenhet av vänstern är att den är trendkänslig, och särskilt trendkänslig i vissa kvarter på söder i Stockholm eller kanske i Årsta, såder om söder. Jag tror ju Kajsa Ekis Ekman är en sådan person. Att ha de senaste och radikalaste åsikterna ger status. Och man vill ha fler som tycker som man själv så att man kan bilda en "rörelse". Så att man kan sitta och kuckla i köken på söder över en kopp té och ostpaj med likasinnade och vara det där avantgardet. Det vore konstigt om det inte förr eller senare uppstod en globalistkritisk vänster som ger foten åt den korrumperade och pestsmittade vänster typ Expo som kompar ihop med liberalerna och judarna. Och blivit en del av maktapparaten. Tiden är mogen nu. Mogen för en uppgörelse med det sakernas tillstånd där allt blivit möjligt och tillåtet men det samtidigt blivit sunkigt och förlorat sitt värde av att man duger som man är och allt är relativt och bara sociala konstruktioner. Nej dags för en restauration, en väckelse-satsning på innehåll och äkthet och kanske rent av det mest förbjudna en satsning på traditionella könsroller. Är man trött på att vara feminist och gå omkring och vara "offer"? Sitter inte den identietspolitiska kostymen bekvämt? Varför den superextreme Louis Farrakhan och hans Nation of Islam?

Är det något rent och puritanskt Kajsa Ekis Ekman fikar efter? Gillar hon det kompromisslösa med att mannen bestämmer, att det är förbud mot alkohol och fläskkkött? Att kvinnan är underordnad mannen och ska bära huckle? Lite schartauanskt om man ska översätta till något svenskt. Morgonbön och bordsbön ochså och schaletter på kvinnorna. Jag tror pendeln är på väg att slå tillbaks. Vänstern har segrat och man har hamnat i ett själlöst konsumtionssamhälle där allt blivi en trasa. Dags att vakna upp ur dvalan, typ. Det finns ett puritanskt drag hos vänstern. Jag vet eftersom jag var med en gång. Den som dricker alkohol var och varannan dag kan inte gå i första ledet när revolutionen kommer. Kanske anar man lite Jordan Peterson och hans protestantiska städa ditt rum och gör ditt bästa. En revolutionär hållning i en tid när man duger som man är. Vilket förstås inte ger ett bra samhälle. Det fattar man ju intuitivt. Jag önskar Kajsa Ekis Ekman lycka till. Om jag nu fattat henne rätt, vilket inte är säkert.
Senast redigerad av stevenstills 2020-08-11 kl. 09:51.
Citera
2020-08-11, 10:14
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Min erfarenhet av vänstern är att den är trendkänslig, och särskilt trendkänslig i vissa kvarter på söder i Stockholm eller kanske i Årsta, såder om söder. Jag tror ju Kajsa Ekis Ekman är en sådan person. Att ha de senaste och radikalaste åsikterna ger status. Och man vill ha fler som tycker som man själv så att man kan bilda en "rörelse". Så att man kan sitta och kuckla i köken på söder över en kopp té och ostpaj med likasinnade och vara det där avantgardet. Det vore konstigt om det inte förr eller senare uppstod en globalistkritisk vänster som ger foten åt den korrumperade och pestsmittade vänster typ Expo som kompar ihop med liberalerna och judarna. Och blivit en del av maktapparaten. Tiden är mogen nu. Mogen för en uppgörelse med det sakernas tillstånd där allt blivit möjligt och tillåtet men det samtidigt blivit sunkigt och förlorat sitt värde av att man duger som man är och allt är relativt och bara sociala konstruktioner. Nej dags för en restauration, en väckelse-satsning på innehåll och äkthet och kanske rent av det mest förbjudna en satsning på traditionella könsroller. Är man trött på att vara feminist och gå omkring och vara "offer"? Sitter inte den identietspolitiska kostymen bekvämt? Varför den superextreme Louis Farrakhan och hans Nation of Islam?

Är det något rent och puritanskt Kajsa Ekis Ekman fikar efter? Gillar hon det kompromisslösa med att mannen bestämmer, att det är förbud mot alkohol och fläskkkött? Att kvinnan är underordnad mannen och ska bära huckle? Lite schartauanskt om man ska översätta till något svenskt. Morgonbön och bordsbön ochså och schaletter på kvinnorna. Jag tror pendeln är på väg att slå tillbaks. Vänstern har segrat och man har hamnat i ett själlöst konsumtionssamhälle där allt blivi en trasa. Dags att vakna upp ur dvalan, typ. Det finns ett puritanskt drag hos vänstern. Jag vet eftersom jag var med en gång. Den som dricker alkohol var och varannan dag kan inte gå i första ledet när revolutionen kommer. Kanske anar man lite Jordan Peterson och hans protestantiska städa ditt rum och gör ditt bästa. En revolutionär hållning i en tid när man duger som man är. Vilket förstås inte ger ett bra samhälle. Det fattar man ju intuitivt. Jag önskar Kajsa Ekis Ekman lycka till. Om jag nu fattat henne rätt, vilket inte är säkert.
Snyggt formulerat.

Det är ingen hemlighet att delar av den mer sekteristiska vänstern haft en syn på jämställdhet som skulle få den mest förhärdade mansgris att rodna av skam. Nu säger jag inte att Kajsa Ekman tillhör bokstavsvänstern på något sätt, den revolutionära vänstern, men det är känt att tillvaron i KPML(r) och liknande fraktioner inte var någon dans på rosor för de kvinnor som vågat sig med i rörelsen.
Du känner kanske även till bandet MC5 från Detroit? De hade ju som en liten kommunistisk koloni och samlade på vapen i ett hus som de barrikaderat sig i, fast de fåtaliga kvinnorna i kretsen förväntades uteslutande laga mat och ligga med de manliga revolutionärerna på beställning.

Jag tror att Ekis Ekman ser något radikalt i NOI, som en urkraft, och det med en exotiserande syn på det hela. Jag skulle även tro att hon tillhör den här vänstern som egentligen inte menar allvar med sina infall. Där det som spelar någon roll är att positionera sig som kompromisslös och idealistisk, under det att man nog i själva verket trivs rätt bra där man är, i ett samhälle med vissa orättvisor att salongskorrekt hänga upp sig på. Den där Athena någonting som diskuterats tidigare i tråden är tveklöst samma sort.
Citera
2020-08-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Samtidigt som landet går upp i limningen av all importerad kriminalitet och ett ständigt inflöde av parasiterande utlänningar kör Svenska Statsradion ett fullskaligt inkännande program - I lagens namn - om det värsta av allt upptänkligt slödder vi har i landet, de sk ensamkommande. Ynglingen "Shamir", får vi per omgående veta, har begått ett misstag. Detta sk misstag har sedan försatt "Shamir" i en besvärlig situation. I själva verket tyder allt på att "Shamir" var en kriminell odåga redan i hemlandet Iran varför han skickades iväg till Schlaraffenland av familjen, sannolikt i hopp om att han skulle lägga vantarna på härliga svenska pengar till familjens fromma samtidigt som familjen kunde skudda jobbiga hedersrelaterade grejer av fötterna. "Shamirs" uppgivna anledning till sitt uppdykande här i Sverige var att han hade mycket problem med polisen i Iran och att den biologiska familjen nog skulle ha det bättre utan hans nära samvaro.

Nåväl, "Shamir" fick i vårt land de bästa av förutsättningar. Han kom till ett fosterhem där man månade om "Shamir", intresserade sig för hans kulturella mylla, intressen och vanor. Han gick i skolan, han spelade fotboll och fosterfamiljen plågade honom inte med att fira religiösa högtider och annat stigmatiserande. "Shamir" hade förlorat kontakten med sin biologiska familj under resans gång men sedan, plötsligt, fick han kontakt med den igen. Stor lycka i den välvilliga fosterfamiljen. Lyckan varade dock inte länge ty det visade sig att den biologiska familjen hade stora problem. "Shamir" blev olycklig för trots att han lämnat sin familj och flyttat ända till Sverige var han när allt kom omkring äldste sonen och kände ansvar. Visserligen hade pappa hårt inpräntat i "Shamir" rökningens fördärvlighet - även vanlig cigarettrökning - men nu blev stackars dåligtmående "Shamir" tvungen att "röka på". Han blev på så sätt involverad i drogkriminaliteten, och det så till den milda grad att hans fosterhem blev föremål för polisiär husrannsakan. Egentligen skulle "Shamir" i enlighet med den brottslighet han beslagits med ha häktats men de "mänskliga" poliserna beslöt efter att ha träffat de alldeles särskilt förträffliga fosterföräldrarna (som inte märkt ett skit av vad "Shamir" höll på med) lät de saken bero och eftersom "Shamir" var ett sk barn blev han ett fall för socialtjänsten. Den kriminelle "Shamir" kostades därefter på psykologbehandling, hjälptes att få ett sommarjobb så att han skulle kunna betala sin knarkskuld. Av någon anledning betalade inte "Shamir" sin knarkskuld och därför blev han enligt egen utsago dödshotad med pistol av de kriminella kamrater han dumt nog återupptagit kontakten med men utan att reglera sin skuld. Nu mådde stackars "Shamir", trots psykologstöd, dåligt igen och råkade ut för narkotikarelaterat återfall. "Shamir" ville inte polisanmäla sina plågoandar, istället framhärdade han i sitt stora lidande med sömnbesvär. Polis och socialtjänst avrådde bestämt från att betala utpressarna men den helgoda fostermamman tog en" exkriminel"l till rådgivare och kom fram till att det var bäst att betala. Men för att inte komma i ofördelaktig dager inför myndighetsrepresentanterna betalade hon inte själv utan det fick fostermorföräldrarna göra.

Nu har "Shamir" enligt den moderna ålersberäkningen fyllt 18 år och belönats med egen lägenhet och praktikjobb på verkstad. Utpressningsförsöken har upphört sedan den "exkriminelle" gjort sina magiska kriminalitetskompatibla grejer. Nu i trygghet och med det rätt så förspännt i tillvaron tillfrågades "Shamir" om han ville stanna i Sverige. "Shamirs tacksamma svar? Nä, jag vill nog flytta till nåt varmare land, det är kallt här.

Detta är alltså utfallet där absolut allt gjorts rätt för den unge utsatte.

Troligen får den här typen av reportage numera motsatt verkan än den avsedda, vilken i detta fall var att propagera för storskaliga program för avhoppare från kriminella gäng. Hur mycket ska de få kosta och till vilken nytta är nog frågor som ligger närmare till hands för den till äventyrs lyssnande svensken. Samt, hur jävla lättlurad får man vara.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1526795
Man får hoppas att gemene man som råkar snubbla över liknande historier numera reagerar motsatt reportagets avsikt. Snyfthistorier blir till skräckexempel och lämnar en olustig känsla av att något är jävligt skevt och fel.

Men att man samtidigt är lyhörd för när media åter börjar beskriva verkligheten som den är, stödjer den förvandlingen och uppmuntrar en återgång till en kall granskande tredje stadsmakt i folkets tjänst. En media som vill räta ut frågetecken och ge oss en känsla av kontroll, ett folkmedia, där journalist åter blir ett ärofyllt uppdrag.

Sen vaknade jag och inser att mediagudarna inte är med mig
Citera
2020-08-11, 13:02
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Snyggt formulerat.

Jag tror att Ekis Ekman ser något radikalt i NOI, som en urkraft, och det med en exotiserande syn på det hela. Jag skulle även tro att hon tillhör den här vänstern som egentligen inte menar allvar med sina infall. Där det som spelar någon roll är att positionera sig som kompromisslös och idealistisk, under det att man nog i själva verket trivs rätt bra där man är, i ett samhälle med vissa orättvisor att salongskorrekt hänga upp sig på. Den där Athena någonting som diskuterats tidigare i tråden är tveklöst samma sort.

Ligger nog mycket i detta. Jag är nog lite naiv i min tro på någon sorts förnuft som ska leda rätt. Och att det är möjligt att lära av historien. I Frankrike försökte trots allt gula västarna att utmana eliterna. Men som du säger handlar det nog i vårt land mest om att bygga sitt eget varumärke och "vara med i debatten" och "vara angelägen". Lätt är det inte. Jag vill nog ändå envisas att tro på förnuftet och folks förmåga att se och agera. MVH
Citera
2020-08-11, 13:39
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Om man ens kan föreställa sig en svensk Trump, så ligger Karl Hedin ganska bra till. Stor hjälte i skogslandet för sitt motstånd mot vargen i mellansverige (han är däremot inte kategorisk vargmotståndare), lite rätthaverist efter åklagarens klumpiga agerande i samband med att han satt häktad för olaga jakt på varg. Miljardär och stridbar. Drar entusiastiska skaror där han håller sina föreläsningar, långt från Södermalm.

Nu gör Expo ett försök att få Hedin att hoppa av från den alternativa bokmässan, arrangerad av Katerina Janouch, med argumentet att hon och andra utställare är rasister. Bonniers lokalpress (främst Fagersta-posten) hänger på och försöker guilt-by-associera Hedin. Etc intervjuar den moderate riksdagsmannen Lars Beckman som haft fräckheten att försvara Hedin

Citat:
Om detta rapporterade tidskriften Expo. Men det borde de inte ha gjort, åtminstone inte enligt Lars Beckman (M). Samma dag som Expo publicerade sin artikel gick Lars Beckman till storms mot dem och ifrågasatte varför Expo ”vill misstänkliggöra” den högerextrema debattören Katerina Janouch och ”försöka tysta talarna”.

– Ja, jag konstaterar att Expo genom sin artikel försöker få Karl Hedin att avstå från att medverka på mässan. Vi har grundlagar som tillåter mötesfrihet och då ska även de vars åsikter jag inte delar ha rätt att anordna en bokmässa, säger han till Dagens ETC.

Citat:
Du skriver också att Expo ”misstänkliggör” Katerina Janouch. På vilket sätt menar du att de misstänkliggör en person som öppet på både Twitter och i sin blogg framför rasistiska och högerextrema åsikter?

– Allt jag vet är att hon är en barnboksförfattare. Men för mig handlar den här diskussionen om vilket samhälle vi vill leva i. Man måste få tillåta en bokmässa, oavsett vilket avskyvärt innehåll den har.

https://www.etc.se/inrikes/lars-beck...ttackerar-expo

https://www.fagersta-posten.se/logga...ntlig-koppling (låst)

Men här har mångkulturalisterna missat att hålla örat mot marken. Med folkhjälten och miljardären Karl Hedin har de tagit mer i munnen än de kan svälja.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-08-11 kl. 13:44.
Citera
2020-08-11, 14:11
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ligger nog mycket i detta. Jag är nog lite naiv i min tro på någon sorts förnuft som ska leda rätt. Och att det är möjligt att lära av historien. I Frankrike försökte trots allt gula västarna att utmana eliterna. Men som du säger handlar det nog i vårt land mest om att bygga sitt eget varumärke och "vara med i debatten" och "vara angelägen". Lätt är det inte. Jag vill nog ändå envisas att tro på förnuftet och folks förmåga att se och agera. MVH
Förnuftet är ett redskap som används för att utföra vissa uppgifter. Att tro att förnuftet kan leda någons politiska agerande är som att tro att en hammare kan ta egna initiativ och leda någons snickrande. Rationalism är en form av vidskepelse eller animism.

Angående KEE så vet jag inte hur pålitligt det är, men enligt Flashback är iallafall hennes barn halvpalestinier. Om det stämmer kan hennes agerande förstås utifrån att hon är fysiskt investerad i berättelser som på vissa områden kolliderar med SKMA:s.
Citera
2020-08-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Förnuftet är ett redskap som används för att utföra vissa uppgifter. Att tro att förnuftet kan leda någons politiska agerande är som att tro att en hammare kan ta egna initiativ och leda någons snickrande. Rationalism är en form av vidskepelse eller animism.

Angående KEE så vet jag inte hur pålitligt det är, men enligt Flashback är iallafall hennes barn halvpalestinier. Om det stämmer kan hennes agerande förstås utifrån att hon är fysiskt investerad i berättelser som på vissa områden kolliderar med SKMA:s.

Om det ligger till på det viset så får jag ta tillbaka vad jag skrev i min tidigare post i frågan. Någon som har en palestinier som far till sina barn har nog fått full insikt om vad NOI står för. Det är ju inte för inte som Socialdemokratin har så stora problem med partiorganisationen i Malmö som ju enligt uppgift domineras av palestinier.

Det är tydligt att det där med mångkultur är lätt i teorin men svårare i praktiken.
Citera
2020-08-11, 15:54
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

Nja jag vill envisas ett tro på att människors erfarenheter och känslor över tid påverkar tanken och förnuftet. Man ser samband. Och en handlingsberedskap uppstår. Arbetarrörelsen kunde till exempel välta det tidiga 1900-talets eliter på demokratisk väg. Det är en väg jag tror på. Är man tillräckligt många kan man få inflytande.

Tack för tipset om KEE. Jag kan inte henne tillräckligt. Jag ska kolla upp. Om nu en enskild person har någon betydelse. Jag vill ju gärna tro det. Jag läste många pojkböcker i min ungdom. MVH
Senast redigerad av stevenstills 2020-08-11 kl. 16:00.
Citera
2020-08-12, 00:42
Medlem
Citat:

Den historiska vänstern var primärt materialistiskt orienterad. I början av 1900-talet påbörjades ett liberalt projekt som i princip gick ut på att förmå vänstern att överge kritiken av kapitalism i förmån för en form kulturellt krig. Efter revolutionen 1917 i Ryssland så övergav den revolutionära vänstern mycket av det kulturella kriget men det levde kvar i västvärlden och har sedan 1945 kraftigt accelererat. Socialistiska feministen Nancy Frazer påpekade detta i en artikel från 2017 i American Affairs Journal;

Citat:
Prior to Trump, the hegemonic bloc that dominated American politics was progressive neoliberalism. That may sound like an oxymoron, but it was a real and powerful alliance of two unlikely bedfellows: on the one hand, mainstream liberal currents of the new social movements (feminism, antiracism, multiculturalism, environmentalism, and LGBTQ rights); on the other hand, the most dynamic, high-end “symbolic” and financial sectors of the U.S. economy (Wall Street, Silicon Valley, and Hollywood). What held this odd couple together was a distinctive combination of views about distribution and recognition.

https://americanaffairsjournal.org/2...-trump-beyond/

Hon var redan inne på detta 2013
https://www.theguardian.com/commenti...den-neoliberal

och har sedan givit intervjuer till bland annat Jacobin Magazine om detta.
https://www.jacobinmag.com/2019/08/f...t-nancy-fraser

Rent praktiskt tar det sig i uttryck i amerikansk utrikespolitik. Till exempel skrev "vänsterfeministen" Leta Hong Fincher en bok vid namn "Betraying big brother: The Feminist Awakening in China & leftover women" (2018). I princip är det en attack på Kina. Metoo (som inte på något sätt är en gräsrotsrörelse) letade sig till Kina. Kinesiska myndigheter gjorde omedelbart bedömningen att Metoo syftade till att skapa instabilitet. De slog ned på detta nästan omgående. Enligt Hong Fincher har Kina skapat Tiktok för att undergräva feminister, homosexuella och minoriteter. Hon bär vatten åt amerikanska intressen samtidigt som hon lindar in sin aktivitet i progressiva slagord. Syftet är att få med den kulturella vänstern (de utgör pluraliteten av vänstern idag) och på det amerikanska neo-liberala och oftast imperialistiska projektet. Du finner samma sak på "högerkanten" men det lindas in på ett sätt som högern gillar. Fox News har det här syftet på högerkanten.

I USA finns i stort sett ingen antiimperialistisk vänster kvar förutom Max Blumenthals "The Grayzone"

https://thegrayzone.com/

samt ett par mindre publikationer men det är inte många. Skälet till varför de får existera beror på att de är vänster men det har funnits försök från ADL och SPLC att stänga ned The Grayzone, The Intercept, Jacobin, Mondoweiss och liknande vänsterpublikationer. Det var Grayzone som var mest utsatt eftersom de går längst i sin kritik av västerländsk imperialism. Som vanligt låg anklagelsen i att Max Blumenthal på grund av sin kritik av Israel var antisemit.

Det är snart val i USA och Joe Biden har valt neo-konservativa politikern Kamala Harris (mamman är från Indien och pappan är från Jamaica) till sin vice President. Liberal media i Sverige och USA hyllar såklart valet. De är lyriska. Hon är lika "Afro-amerikansk" som Barack Obama. Afro-amerikaner är en distinkt etnisk grupp som uppkom i USA. Bara för att du har afrikanskt påbrå gör det dig inte till afroamerikan men för liberal media spelar de mindre roll. De är glada över att de har fått en färgad neokonservativ/nyliberal kvinna som kan ta över efter att Biden avgår om två år på grund av hög ålder. Det är såklart bara journalisterna på The Grayzone som kritiserar valet. Vänstern ser dock ut att vara med på tåget som vanligt eftersom Kamala Harris är "pro-HBTQ+" och det är därför helt okej om hon skär sönder folks sjukförsäkring eller bombar något fattigt socialistiskt land sönder och samman. Trots allt - hon gillar ju homosexuella och Israel. Hon är feminist. Sedan hatar hon vita arbetarmän, kineser och ryssar. Det är ju det som räknas i slutändan för vänstern.

Citat:
Förnuftet är ett redskap som används för att utföra vissa uppgifter. Att tro att förnuftet kan leda någons politiska agerande är som att tro att en hammare kan ta egna initiativ och leda någons snickrande. Rationalism är en form av vidskepelse eller animism. Angående KEE så vet jag inte hur pålitligt det är, men enligt Flashback är iallafall hennes barn halvpalestinier. Om det stämmer kan hennes agerande förstås utifrån att hon är fysiskt investerad i berättelser som på vissa områden kolliderar med SKMA:s.
Kvinnan är bränd. För två år sedan hamnade hon blåsväder om så kallade transsexuella som hon inte ansåg vara riktiga kvinnor.

http://proletaren.se/artikel/v-stopp...kman-fanns-oro

Kajsa E. Ekman är som sagt rödvinsvänster vars uppfattningar gick hem omkring 2000 när hon var tjugo bast och pluggade nere i Lund men sådär tjugo år senare så är hon åsikter som den nya vänstern sedan länge har kasserat. Ekman är inte ens speciellt gammal och redan är hon last-gammal. Skall man ha plats i vänstern idag skall man bo på Södermalm nära Mariatorget. Vara en ekonomiskt oberoende IT- miljonär, gift med en läkare och skriva dryga artiklar då och då för DN:kultur och retweetra liberaler/neo-cons från New York Times och Washington Post.

Vänsterjournalisten Max Blumenthal kommenterar valet av Harris på Jimmy Dore Show
https://www.youtube.com/watch?v=ZYNZ-atOohQ
Senast redigerad av Edgerton 2020-08-12 kl. 01:38.
Citera
2020-08-12, 07:13
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Den historiska vänstern var primärt materialistiskt orienterad. I början av 1900-talet påbörjades ett liberalt projekt som i princip gick ut på att förmå vänstern att överge kritiken av kapitalism i förmån för en form kulturellt krig. Efter revolutionen 1917 i Ryssland så övergav den revolutionära vänstern mycket av det kulturella kriget men det levde kvar i västvärlden och har sedan 1945 kraftigt accelererat. Socialistiska feministen Nancy Frazer påpekade detta i en artikel från 2017 i American Affairs Journal;
Michel Houellebecqs gamla guru Michel Clouscard skrev om det här på 70-talet och kallade det för "frihetlig liberalism" (libéralisme libertaire), med anspelning på att anhängarna själva envisades med att kalla det för frihetlig socialism. Alain Soral plockade senare upp samma term.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Lib%C3%A9ral-libertaire

Det blir lite för oklatschigt i svensk direktöversättning, men är ändå en bättre term än "vänsterliberalism"; dels för att det inte är en tautologi, dels för att det angriper dåliga socialister genom att kleta liberalism på dem i stället för tvärtom. Socialismen har ändå legitima föregångare, i form av kasernliv och aristokratisk jämlikhet. Liberalismen, ej att förväxla med republikanismen, har ingenting som är värt att bevara.
Citera
2020-08-12, 08:51
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Angående den oheliga alliansen mellan vänster och neoliberaler lägger Dany Robert-Dufour en stor del av skulden på postmoderna tänkare som dels upphöjde "schizo"-människan (Lacan), som varken var man eller kvinna, etniskt och nationellt obestämd, helt enkelt utan en bestämd identitet, till ett ideal. Dels reducerade alla maktförhållanden till enbart mekanismer, utan att bry sig om anledningen och syftet med maktförhållandena (Foucault). Som ville skapa en murbräcka från vänster som rev ner alla identiteter och all auktoritet. Men som istället gjorde människorna skyddslösa mot globaliseringen och neoliberalismen och använde moraliska argument från vänster mot dem som trots allt förstod vikten av etnisk identitet, gemenskap, nationer och auktoritet som skydd mot Människans inneboende brister.

Och som införde ett schizo-Newspeak, som skulle försvåra möjligheterna till att känna identitet och tänka klart, genom att ta bort bestämda ord för fundamentala biologiska kategorier (som till exempel han och hon för kön) och ersätta dem med obestämda (hen). Ordmagi inkastad som en träsko i tankemaskineriet.

Men som Dufour citerar någon annan: Det går inte att köra om kapitalismen till vänster. Man driver enbart upp hastigheten.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-08-12 kl. 09:26.
Citera
2020-08-12, 09:48
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Angående den oheliga alliansen mellan vänster och neoliberaler lägger Dany Robert-Dufour en stor del av skulden på postmoderna tänkare som dels upphöjde "schizo"-människan (Lacan), som varken var man eller kvinna, etniskt och nationellt obestämd, helt enkelt utan en bestämd identitet, till ett ideal. Dels reducerade alla maktförhållanden till enbart mekanismer, utan att bry sig om anledningen och syftet med maktförhållandena (Foucault). Som ville skapa en murbräcka från vänster som rev ner alla identiteter och all auktoritet. Men som istället gjorde människorna skyddslösa mot globaliseringen och neoliberalismen och använde moraliska argument från vänster mot dem som trots allt förstod vikten av etnisk identitet, gemenskap, nationer och auktoritet som skydd mot Människans inneboende brister.

Men som Dufour citerar någon annan: Det går inte att köra om kapitalismen till vänster. Man driver enbart upp hastigheten.

Ja vi har verkligen rivit ner allting i västerlandet. Vår kultur är i spillror. Normkritiken har mullvadat sönder allt som tidigare gett struktur och mening. Kvinnor ställs mot män. Barn mot föräldrar. Familjerna är slagfält idag - oron syns tydligt. Redskapen för barnuppfostran har försvunnit ut med badvattnet. Banden med tidigare generationer har brutits i en ambition att vara modern och "vi vet mer idag" som experterna säger. Fast det inte är sant alls. Det är en lögn. Nu gäller bara ett par urvattnade fraser om "barns behov" -som om barn inte alltid haft behov och det destruktiva "barnet i centrum". Barn ska var med men de ska inte vara i centrum. De vuxnas liv ska vara i centrum. Så har det alltid varit historiskt. De vuxna måste arbeta, diska, städa, handla och betala räkningar. Inte sitta med legot med barnen dygnet runt. Jag är lite insnöad på familjepolitiken som kanske är det område där förfallet, eller förvirringen ska jag kanske säga, syns tydligast.

OK jag må kallas en sur gubbe men jag tror jag har rätt. Det är på det sociala området som kulturmarxismen fått blomma ut på riktigt. Skolan och familjen har tagit stryk. Det är det antiauktoritära som segrat fullständigt. Det är väl här som det judiska inflytandet varit starkt under efterkrigstiden, av kända anledningar. Judarna har haft inflytelserika expertroller som psykiatri, medicin och psykologi. Och kulturvänstern på DN med Kerstin Vinterhed i spetsen har i 30 års tid lett de progressiva styrkorna i angreppen på familjen och skolan. Med absolut framgång kan man väl säga. Har någon hört talas om det terapeutiska samhället? Vi ska vårda varann. Så fint.

Intressant annars på tråden nu om den märkliga alliansen mellan storkapitalet och den nya vänstern. Mycket bra! Jag klippte ut några rader från Jacobinmag och artikeln av Nancy Fraser som nämns ovan. Det handlar om reproduktionen. Det mjuka området i samhället som i västvärlden lämnats över till nyvänstern/neoliberalerna.

"Neoliberalism has engaged a fierce assault on what we call the sphere of social reproduction. That means all the activities and programs that support people and their reproduction: from birthing and raising children, elder care and the work that goes on inside the private household to things like public education, health care, transportation, retirement income, and housing. Neoliberalism has squeezed all of that. It says that women need to be working full-time in the paid workforce and at the same time that states need to cut spending on social programs as part of austerity and financialization."

Som sagt så kommer tankegodset från USA. Även om jag själv kan ha behållning av att fördjupa mig i Freud, Reich och Fromm. MVH
Senast redigerad av stevenstills 2020-08-12 kl. 09:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in