2020-03-18, 20:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vissa saker är knivigare än andra. I vissa fall finns det ingen skarp gräns mellan åsikt och fakta. I andra fall är det entydigt vad som är sant och vad som är falskt.
Jo, men det här med "sanningen" är oerhört vanskligt. Det är svårt att rapportera neutralt om saker, och dessutom är det ju "kvalitetsjournalistik" många prenumeranter tycks vilja betala för. I det ingår analyser av olika slag. Tyvärr.

Detta för den "fria" pressen, så klart. Vad public service beträffar är det så mycket tydligare vilket SVT:s och SR:s uppdrag är. De ska vara oberoende. Det går att slå fast rakt av, oavsett vad man tycker. Att motsatsen accepteras är onekligen ett litet mysterium, men jag tycker att det är bra att någon som Linus Bylund går till angrepp. Jag bryr mig inte om SD i OU. Jag gillar bara inte att public service håller på med saker som platsar i tidningar som trycker vilken skit de vill; presstöd eller inte.
Citat:
När det gäller mångkulturen är det mycket enkelt: Mångkulturpolitiken är destruktiv för Sverige och helt oförenlig med rådande samhällssystem. Det finns bara två alternativ: Ett annat samhällssystem (okänt vad) eller en massiv återvandring.

Detta behöver medierna börja rapportera om på ett sätt så att folk begriper.
Helt enig, men jag ser inte varför media skulle inta en diametralt motsatta position i frågan mot tidigare. Troligare är att tidningsdrake efter tidningsdrake intar en mer kritisk hållning till massinvandring som fenomen, men chansen är ändå minimal att SvD någonsin börjar låta som Nordfront. Det är skilda världar, Totius.
Citera
2020-03-18, 21:54
Medlem
Nu blir jag osäker på om det blir falsk matematik a' la Peps Persson men detta slänger Afaiten Martin Aagård ur sig utan betänkligheter i en kulturkrönika om att Corona förstör "demokratin".

Citat:
Men precis som*under finanskraschen 2008 får vi öppna plånboken gemensamt.

EU frigjorde plötsligt 80 miljarder för att stoppa oron på finansmarknaden. Ungefär vad det hade kostat att ta emot en miljon flyktingar från Syrien.*

Jag får det till 8000 kr per syrisk flykting. Menar han kostnaden för den första dagen eller två? Det livslånga utanförskapet borträknat liksom? Ett bisarrt uttalande under alla omständigheter.

I övrigt går jag väl mest runt och är Corona- deprimerad för det mesta. Jobbar mitt i smeten i Stockholm och det är verkligen tomt på alla restauranger och affärer som normalt har full kommers jämt. Detta kommer att slå så brutalt mot ekonomin att vi inte kan föreställa oss ett worst case scenario (Jo, vi trådlurkare kan nog det men den stora massan?). Malcolm K sammanfattar bra kommande läge i samhället. Så dags då.

Citat:
Den svenska politikerklassen har misslyckats. Det finns inget annat sätt att beskriva det som nu sker. Man har misslyckats, och på grund av detta står vårdpersonal utan skyddsutrustning och fullgoda rutiner. Man har misslyckats, och på grund av detta kommer folk faktiskt att dö.

Efter denna pandemi kommer ”normaliteten” inte att återvända. Det Sverige där politiken utgår från tråkiga, vardagliga regler kommer att vara borta i årtionden. Efter corona väntar en global ekonomisk depression, men även en enorm politisk legitimitetskris som kommer att kasta om allting. Sveriges problem har bara börjat.

Den dag bidragen slutar levereras till de "särskilt socialdemokratiska områdena", parat med arbetslösa svenskar på gatan som förlorat allt (läs den överbelånade bostaden) står någon form av inbördeskrig för dörren. Ett Sverige helt utan marginaler står inför ett mångkulturellt stålbad av Guds nåde......

https://www.dagenssamhalle.se/kronik...2c-Ax8IVjg1ocQ

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...ner-demokratin
Citera
2020-03-18, 22:30
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Nu blir jag osäker på om det blir falsk matematik a' la Peps Persson men detta slänger Afaiten Martin Aagård ur sig utan betänkligheter i en kulturkrönika om att Corona förstör "demokratin".

Jag får det till 8000 kr per syrisk flykting. Menar han kostnaden för den första dagen eller två? Det livslånga utanförskapet borträknat liksom? Ett bisarrt uttalande under alla omständigheter.

I övrigt går jag väl mest runt och är Corona- deprimerad för det mesta. Jobbar mitt i smeten i Stockholm och det är verkligen tomt på alla restauranger och affärer som normalt har full kommers jämt. Detta kommer att slå så brutalt mot ekonomin att vi inte kan föreställa oss ett worst case scenario (Jo, vi trådlurkare kan nog det men den stora massan?). Malcolm K sammanfattar bra kommande läge i samhället. Så dags då.

Den dag bidragen slutar levereras till de "särskilt socialdemokratiska områdena", parat med arbetslösa svenskar på gatan som förlorat allt (läs den överbelånade bostaden) står någon form av inbördeskrig för dörren. Ett Sverige helt utan marginaler står inför ett mångkulturellt stålbad av Guds nåde......

Det blir 80000 per skalle. Så någon månad skulle det väl räcka till.
Citera
2020-03-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Det blir 80000 per skalle. Så någon månad skulle det väl räcka till.
Den flyktingkramande ekonomen Joakim Ruist kom för något år sedan fram till att en genomsnittlig flykting i Sverige årligen belastar skattesystemen med 70 000 kr netto. Många kostnader ingår inte i glädjekalkylen, men pengarna skulle kanske räcka ända fram till jul. Tror inte att EU:s befintliga befolkning skulle uppskatta förslaget, men det kändes säkert bra för Aagård att skriva det. Godhetssignalering är tydligen alltid på modet.
Citera
2020-03-18, 23:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:

Vad är det han vill ha sagt? Det var rätt monstruösa ordmassor, det här, och inte så lite raljant mellan raderna.

Här har han i och för sig prickat rätt:
Den människa vi så länge uppmuntrats att vara; med fuck off-kapital på banken, bonusprogram på flyget, eget pensionssparande och ett Sex & the city-avsnitt på repeat i huvudet, satt plötsligt begravd under ett berg av Lambi och Lilla Edet och vågade inte gå utanför dörren. Skräckslagen över att klumpen i halsen kanske var en begynnande inflammation.

Så såg individualismens slutstation alltså ut.
Var den sortens individualism eftersträvansvärd? Sedan öser han kacka över högerextremister som läst Spengler och betraktar viruset som slutet för den västerländska civilisationen. Lite magstarkt, kanske, men jag hajar andemeningen för det.

Det är vidare fel att kräva omfattande krisinsatser, och att som Finland gå in i beredskapsläge. Det är fel eftersom det finns någon sorts koppling till drömmar om att avskaffa demokratin och införa en auktoritär stat mest för skojs skull, som jag uppfattar det.

Blir inte klok på detta.

Menar han att det blivit en klassfråga huruvida man har råd att stanna hemma och försöka undvika smittan, samtidigt som han hånar dessa ansträngningar? Liemannen kommer på moped med snabbmat, och allt vad det är.

Knepig text, minst sagt.
Citera
2020-03-18, 23:55
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:

Det är även den fetade biten jag är riktigt orolig för.
Man kommer att sätta in total EU överstatlighet för att få bukt med kaoset som riskerar att följa.

Människor kommer få förnyat förtroende för de som satt oss i skiten genom att man tar "tag med hårdhandskarna."

Problemen i Sverige är ju skapade av mänsklig hand inte av någon övernaturlig kraft.
Citera
2020-03-19, 09:13
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Det är även den fetade biten jag är riktigt orolig för.
Man kommer att sätta in total EU överstatlighet för att få bukt med kaoset som riskerar att följa.

Människor kommer få förnyat förtroende för de som satt oss i skiten genom att man tar "tag med hårdhandskarna."

Problemen i Sverige är ju skapade av mänsklig hand inte av någon övernaturlig kraft.

Mycket har peakat de sista 3-4 åren. Peak konsumtionskrediter, peak köpcentrum, peak hud- och hårvårdssalonger, peak sushilunchställen, peak GE-KÅS Ullared, peak infrastrukturprojekt (tro det eller ej men nu bygger man om det rätt så nya Kulturhuset i Sthlm) , peak asylinvandring och flyktingförläggningar, peak sprängningar och skjutningar, peak bilbränder. Jag vad har inte peakat? Jag tror den här avkylningen via Coronan kommit ändå. Men det är klart att den här dopade ekonomin inte kan vara uthållig. Hur många stockholmare försörjer sig direkt eller indirekt inom detaljhandel, restaurang och skönhetssalonger? Tjänster som det går att klara sig utan. 150 000? Det är klart att det inte är uthålligt. Konsumtionen har brett ut sig medan landstingsvården stått och stampat och fått dra in svångremmen och höja produktiviteten med en miljon nya patienter. Offentlig sektor lockar inga talanger och kvaliteten sjunker sakta men säkert när humankapitalet blir sämre. Politiken har blivit allt mer ängslig och passiv i takt med att den politiska korrektheten brett ut sig. Till slut vågar eller kan ingen politiker göra något utan att det blir ett ramaskri i medierna. Eller inifrån det egna partiet som har olika fraktioner. Sedan finns det en passivitetskultur i landet med rötter i S-ideologin. Man sitter still i båten och reagerar bara när någon sparkar på en uppifrån. Jag har jobbat inom staten så jag vet. Och har man Stefan Löfvén som ledare kommer det inga sparkar. Landet förvaltas bara, det styrs inte. S är ett fördelningsintresse i allt väsentligt och bör inte tillåtas styra landet. MVH
Senast redigerad av stevenstills 2020-03-19 kl. 09:22.
Citera
2020-03-19, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Coronakrisen kan bli det som sänker Bonniers. Vi låter Martin Jönsson på DN förklara.

Vi noterar att Bonnier nyss köpte Mittmedia vilket förvånade många inklusive mig själv. Kanske kan det nu bli tidningskoncernens fall.

Martin Jönsson vädjar nu om hjälp - från läsarna - vilket naturligtvis bara är dimridåer. Det är staten som måste öppna plånboken vilket han också säger i en bisats.

Det ska bli intressant att se hur det konservativa blocket ställer sig när Bonnier kommer och ber om pengar. Jag utgår från att SD kommer att säga nej men jag gissar att de äckliga Moderaterna kommer att ställa sig positiva till branschstöd för att ”rädda demokratin”.

https://www.dn.se/kultur-noje/martin...-att-overleva/

Utan att ha kontrollerat årsredovisning mm för Bonniers så påminner jag om att klanen sålde sin TV del för 10 miljarder och eftersom det var ett icke noterat bolag så var försäljningen skattefri.

Bonniers har nog resurser så det räcker för att fortsätta mediakriget mot svenskarna.
Citera
2020-03-19, 09:22
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Mycket har peakat de sista 3-4 åren. Peak konsumtionskrediter, peak köpcentrum, peak hud- och hårvårdssalonger, peak sushilunchställen, peak GE-KÅS Ullared, peak infrastrukturprojekt (tro det eller ej men nu bygger man om det rätt så nya Kulturhuset i Sthlm) , peak asylinvandring och flyktingförläggningar, peak sprängningar och skjutningar, peak bilbränder. Jag vad har inte peakat?

Peak bostadslån. Detta är en mycket viktig aspekt också, för det finns familjer som inte klarar ens ett litet inkomstbortfall. Amorteringar som det krävs två löner för att klara av. Om en lön faller bort, eller någon blir sjuk långvarigt så finns det - precis som i övriga Sverige - absolut inga marginaler.

Får vi ett stort utbrott i Stockholm kommer många att få gå ifrån hus och hem när man inte klarar sina privata lån. Och då blir det jobbigt på riktigt.
Citera
2020-03-19, 10:23
Avstängd
Säga vad man vill om Coronaepidemin, men den har verkligen tvärstannat drömmen om en öppen lattjo-värld utan verkliga gränser, med frihandel och fri rörlighet överallt och utan handlingskraftiga regeringar.
Citera
2020-03-19, 10:30
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vad är det han vill ha sagt? Det var rätt monstruösa ordmassor, det här, och inte så lite raljant mellan raderna.

Här har han i och för sig prickat rätt:
Den människa vi så länge uppmuntrats att vara; med fuck off-kapital på banken, bonusprogram på flyget, eget pensionssparande och ett Sex & the city-avsnitt på repeat i huvudet, satt plötsligt begravd under ett berg av Lambi och Lilla Edet och vågade inte gå utanför dörren. Skräckslagen över att klumpen i halsen kanske var en begynnande inflammation.

Så såg individualismens slutstation alltså ut.

Fetmarkerar det jag menar är det viktigaste i hela texten: Uppmuntrats att vara?

Men VEM är det som uppmuntrat detta?
Ja det är inte någon annan. Utan det kommer inifrån var och en. Varje konsumtionstillfälle har varit en kick. Shopping en "livsstil"
Det har inte funnits någon kritik eller reell motkraft till den konsumerande medelklass var enda livsuppgift reducerats till just konsumtion. Istället har medierna bara förstärkt denna naiva utopi.

Likheten med vilket annat missbruk är slående.

Det är inte slutet på individualismen eller liberalismen.
Det är början på slutet på missbruket av individualism, liberalism och mångkultur.

Eftersom de vuxna lämnade rummet gick allt överstyr likt en tonårsfest som fått objudna gäster.

Jag är optimist och tror att det kommer komma något bra ur detta.
Citera
2020-03-19, 10:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Utan att ha kontrollerat årsredovisning mm för Bonniers så påminner jag om att klanen sålde sin TV del för 10 miljarder och eftersom det var ett icke noterat bolag så var försäljningen skattefri.

Bonniers har nog resurser så det räcker för att fortsätta mediakriget mot svenskarna.
Ja, och nu får också deras nyförvärv som Mittmedia rejält med presstöd. Det måste väl rimligen kunna anses som självklart att Bonniers och regeringen var överens om detta i förväg. Någon annan slutsats är svår att dra.

Påminner om detta:
2019-11-07: Därför köpte Bonnier krisande Mittmedia
Carl-Johan Bonnier säger att det finns en stor uthållighet när det gäller att få Mittmedias lokaltidningar att gå med vinst, men att det är viktigt att få in läsarintäkter. Det handlade inte om att man ville ha en utmaning när man köpte Mittmedia.

– Nej, det handlar om långsiktig överlevnad och att utveckla de verksamheter vi har. Vi vill vara med i den konsolidering som branschen går igenom, säger Carl-Johan Bonnier till Gefle Dagblad.
https://www.expressen.se/dinapengar/...de-mittmedia-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in