2020-02-27, 21:01
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
I skolan propageras det i alla fall för svensk skuld för förintelsen:
Sveriges delaktighet i Förintelsen av judar och romer
...
Den svenska regeringen kände till Förintelsen men valde att tiga
...
Amerikansk press citerade gärna svenska tidningsartiklar om Tyskland, därför att de tedde sig trovärdigare än information som härrörde från Washington eller London. En svensk bekräftelse på "Die Endlösung" (den slutgiltiga lösningen) skulle ha varit förstasidesmaterial i USA. Det skulle ha gjort det svårare för US State Department att bromsa hjälpen till judarna och det skulle ha hjälpt de amerikanska judarna till medvetenhet. Det fanns ingen orsak att anta att Sverige skulle sprida ovederhäftiga och osanna lögner om tyska förehavanden. Kanske skulle sådan propaganda ha fött fram större motstånd, kanske även givit tyskarna något att fundera över.
...
Varför ska vi idag bry oss om det som hände för så länge sedan?
Västmakterna och de neutrala länderna, däribland Sverige, bär stort ansvar för förtigandet av förföljelserna av judar och romer. I tider av ökande främlingsfientlighet är det viktigt att dra lärdomar av historien.
https://www.so-rummet.se/fakta-artik...udar-och-romer
Vad är SO-rummet?
SO-rummet är en gratis digital lärresurs och Sveriges största och mest välsorterade länkbibliotek för skolans samhällsorienterade ämnen: historia, religionskunskap, geografi och samhällskunskap.
...
SO-rummet riktar sig i första hand till elever och lärare på mellanstadiet (åk 5-6), högstadiet och gymnasiet, men även till högskole- och universitetsstuderande samt alla andra som är intresserade av de fyra SO-ämnena.
Webbplatsen drivs av Robert de Vries som är utbildad gymnasielärare inom historia, religionskunskap och samhällskunskap med många års erfarenhet som SO-lärare i Göteborg.
...
SO-rummet har funnits på internet sedan mars 2011 och är en politiskt neutral webbplats. I politisk och ideologisk mening strävar vi endast efter att främja grundläggande principer inom den svenska skolans värdegrund såsom tolerans.
https://www.so-rummet.se/om-oss

Redan skolungdomarna måste känna skuld för förintelsen. Det ingår i värdegrunden.

SO-rummet kommer även med följande, för ännu i nutiden, intressanta tillkännagivande:
Sverige fick i uppdrag av de västallierade att hjälpa Europas judar. Per Albin Hansson och hans rådgivare insåg dessutom att Stalingrad, El Alamein och de amerikanska truppernas landsättning i Nordafrika var tecken på en vändpunkt i kriget.
Sverige börjar ta aktivt ansvar för de judiska flyktingarna

Den 15 april 1943 accepterade Sveriges riksdag Adler-Rudel-planen. I den erbjöds Sverige ta emot 20 000 judiska barn som var på flykt från det Tredje riket eller något av de ockuperade länderna.

Sverige fick alltså i uppdrag av de västallierade - dvs Frankrike, Storbritannien och USA - att hjälpa Europas judar och efter att riksdagen accepterat planen erbjöds Sverige ta emot 20 000 judiska barn. Erbjöds? Är detta en felskrivning, freudian slip eller helt enkelt en beskrivning av hur Sweden got an offer it couldn't refuse?
1943-02-24
Adler-Rudel planen

Salomon Adler-Rudel, representant för Jewish Agency och World Jewish Congress i London, kommer till Sverige för att diskutera sin plan om att rädda 20 000 judiska barn från kontinenten.
https://www.levandehistoria.se/sverigeforintelsen/
Citera
2020-02-27, 21:44
Medlem
Droidlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Ni väljer att krypa för detta och ni väljer att gå ner på knä och be om ursäkt. Sedan kommer frustrationen ut på flashback i form av ruttna konspirationsteorier och annat. I det närmaste freudianskt. Det här förklarar en del beteende man kan se på flashback i stort från "höger"-håll.

I det större perspektivet finns det en poäng att göra vad gäller detta, att #jagärhär med flera anmäler pensionärer. Anledningen till att pensionärerna säger oöverlagda saker på nätet är att debatten är strypt. Detta strupgrepp måste upphöra. Men eftersom jag tar upp denna poäng det är jag CIA-agent eller något. Faktum är att den intellektuella nivån till höger är på nivå genomruttet lik. Det är därför den absruda vänstern kan utöva sitt inflytande och sina "påverkansoperationer" -- som om de inte tror på vad de säger. Inga konspirationsteorier behövs.

Det är "vithet" som helhet som står anklagad, och dess demoniska "andregörande" av den vandrande kosmopoliten, vilket tog sig ultimat uttryck i GASNING av skrikande män, kvinnor och barn packade in i ett betongrum. Tyskarna, som är fett vita, nöjde sig inte med att skjuta av folk ute i skogen "normal style" utan gav uttryck för en speciell vit sadism. Nu för tiden börjar fler och fler i speciellt yngre generationer ifrågasätta hela narrativets rimlighet på fundamental nivå. Är det rimligt att logistiken och det totala vansinnet i denna judiska feberdröm tillhör verkligheten?

Förintelsen är en västerländsk skapelsemyt och ringarna på vattnet ifrån detta nedslag i vår själ har spritt sig åt alla riktningar i vår kultursfär. Berättelsen vårdast ömt av de som vill se en världsordning annan än den där vit överhöghet håller i rodret.

Hunters - Official Trailer | Prime Video
https://www.youtube.com/watch?v=HBGkjmfIzAw
Citera
2020-02-27, 22:04
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Dom nämner Bradford i artikeln, här är en dokumentär om problemet i just den staden. Enligt vad som framgår i filmen så är 75%(!!) av pakistanierna i den aktuella staden gifta med en kusin. Och konsekvenserna för den sedvänjan illustreras väl.

https://youtu.be/kyNP3s5mxI8

Edit: tanken att "upplysning" och "ökad information" skulle göra saken bättre är nog dessvärre, som vanligt, lite naivt tänkt... som framgår av dokumentären så är muslimerna synnerligen kreativa när det gäller att argumentera för fortsatt praktik av kusingifte. Ett par föräldrar hävdar t.ex. att de brittiska läkarna ljuger när de säger att orsaken till att deras fyra ungar är gravt handikappade är att föräldrarna är kusiner. De menar, på allvar, att det är läkarna som gjort dem sjuka.
På sätt och vis har de rätt. Rekommenderar det här samtalet med Edward Dutton där han pratar om sin senaste bok, där han bland annat tar upp kusingifte bland muslimer: https://www.youtube.com/watch?v=DNi4bAj8yxQ

Grejen med kusingifte är att det gör en befolkning mer nära besläktad, vilket ökar etnocentriskhet och därmed konkurrenskraft gentemot andra grupper. Baksidorna med inavel har tidigare jämnats ut av ett skoningslöst naturligt urval, där de missbildade och utvecklingsstörda barnen inte har överlevt barndomen. Men i Västvärlden och nu även på hemmaplan genom västerländsk läkarkonst får de sjuka barnen omsorg som gör att de överlever. Den sammantagna effekten av praktiken blir då en annan.
Citera
2020-02-27, 22:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Du har fått det om bakfoten. Poängen är inte att svenskar anklagas för förintelsen. Det skulle inte ens Forum för Levande Historias mest svenskfientliga medarbetare kunna påstå. Poängen är att nationellt medvetna svenskar skuldbeläggs via ombud. De skuldbeläggs inte i den meningen att de hävdas vara skyldiga till förintelsen, utan för att de, genom att stödja SD, ärver SD:s skuld - en skuld som SD i sin tur har ärvt från någon som har ärvt den från någon som ärvde den från skuldens upphovsman.

Detta är ett vedertaget debattförsåt, men det är också Arvsynden i sekulär tappning. Om du hade frågat en präst för hundra år sedan varför människan var syndig hade han svarat dig att det är för att Eva åt av den förbjudna frukten, och att du liksom alla andra människor härstammar från henne. Du är inte skyldig till Evas brott, hade han fortsatt, men du har ärvt hennes skuld eftersom att du är hennes arvinge. Denna debatt är till sitt innehåll samma sak: Adolf Hitler syndade, och den som gör sig till hans arvinge (genom att t.ex. rösta SD), han ärver också Hitlers skuld. Han är inte ansvarig för Hitlers brott, men får axla skulden som brottet medförde.
Mycket bra sammanfattning. Det är precis som med den "feminiserade vänstern", kan jag tycka. expertens poäng var ju att ingen köper detta, att ingen kryper och ingen känner skuld, och må så vara. Det är rätt otroligt att förneka att förintelsen och Hitler trots det nyttjas som tillhyggen för att försöka få tyst på antagonister, eller för att helt enkelt avskräcka människor från att samarbeta eller på något sätt smutsa ned sig med det som är brännmärkt. Logiken i detta är hos den som anklagar och dömer, liksom bevisbördan. För andra saknas både logik och bevis. Fast de flesta inte går på "den här enkla" i dag, bl.a. för att det är ett sinnessjukt resonemang, kan Hitler och förintelsen signalera att den som drar upp detta är någon som vill dig illa. Dig som person eller ditt folk. Att sådana finns inom både den "feminiserade vänstern" och på många andra håll är det inget snack om. Bästa lösningen på problemet: be dem köra upp sitt eget SA-standar i hålet där bak. Här varken kryps eller böjs knä för någon.
Citera
2020-02-27, 22:39
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
https://www.expressen.se/nyheter/tor...-villfarelser/

Jo att styra den kraft som redan finns.

Men det är som sagt bara ett folk som kan tillämpa en nedärvd essens.
Det här förtjänar mer uppmärksamhet. Mer, mer, mer. Inte för att det som av en händelse råkar vara rabbin i sällskapet som går ut med dessa sina påverkansplaner, utan dels för att han är så tydlig med vad det är han vill uppnå (måttlig, inkluderande nationalism), dels för att Mattias Karlsson knappast motsätter sig detta. Annars hade väl Korn aldrig varit så dum att han sitter och brer på om sina avsikter i en kvällstidning. Nej, man får nog utgå från att Karlsson funnit en samarbetspartner och ideologisk vän i rabbin från Västgötaslätten.

Det Korn föreställer sig är en mycket sannolik väg för SD. Eller, är det någon som tror att hela SD sitter i telefon med Karlsson just nu och vill ha reda på vad fan han gett sig in på? Det tror inte jag. Dan Korn ~ Mattias Karlsson ~ Oikos ~ SD. Från punkt 1 till 4 och så tillbaka. Måttligt och inkluderande är 20-talets lösen.
Citera
2020-02-27, 23:09
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det här förtjänar mer uppmärksamhet. Mer, mer, mer. Inte för att det som av en händelse råkar vara rabbin i sällskapet som går ut med dessa sina påverkansplaner, utan dels för att han är så tydlig med vad det är han vill uppnå (måttlig, inkluderande nationalism), dels för att Mattias Karlsson knappast motsätter sig detta. Annars hade väl Korn aldrig varit så dum att han sitter och brer på om sina avsikter i en kvällstidning. Nej, man får nog utgå från att Karlsson funnit en samarbetspartner och ideologisk vän i rabbin från Västgötaslätten.

Det Korn föreställer sig är en mycket sannolik väg för SD. Eller, är det någon som tror att hela SD sitter i telefon med Karlsson just nu och vill ha reda på vad fan han gett sig in på? Det tror inte jag. Dan Korn ~ Mattias Karlsson ~ Oikos ~ SD. Från punkt 1 till 4 och så tillbaka. Måttligt och inkluderande är 20-talets lösen.

Det började inte med Dan Korn, han blev så att säga mentorn med uppdraget att reformera SD. Karlsson påbörjade SD's förvandling för ett par år sedan vilket antagligen när det gått tillräckligt bra ledde till en inbjudan till neokonservativas högkvarter i DC.

Vi vet från mötet och vilka som var där att påverkan gällde fortsatt neokonservativ/liberal världsordning (spridande av afrikanskt buttseks var löjligt nog en talande punkt) vilket nu lett till Dan Korn. Gissningsvis gavs Karlsson blodad tand och motivation att fortsätta reformeringen som landat i Oikos och Dan Korn. Neokonservativa har knutit till sig de flesta "nationella" rörelser i Europa och börjat bearbeta dessa.

Själv säger jag att, oavsett vad diverse SD'are tror, så har Moderaterna varken en plan eller vilja att regera med SD vid nästa val. Det finns inte på kartan, just nu säger Moderaterna bara tillräckligt för att få haka på opinionen uppåt men aldrig att man kommer att röra SD. Det som kan ändras är om de får signaler från Imperiet att SD nu effektivt reformerats och det är lugnt att samarbeta.

Som Dan Korn säger, det blir fullt med mångkultur, massinvandring och globalism med SD vid rodret. Men omförpackat, så att det inte leder till sura uppstötningar för svenska folket som nuvarande paket ger.
Citera
2020-02-27, 23:26
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Det började inte med Dan Korn, han blev så att säga mentorn med uppdraget att reformera SD. Karlsson påbörjade SD's förvandling för ett par år sedan vilket antagligen när det gått tillräckligt bra ledde till en inbjudan till neokonservativas högkvarter i DC.

Vi vet från mötet och vilka som var där att påverkan gällde fortsatt neokonservativ/liberal världsordning (spridande av afrikanskt buttseks var löjligt nog en talande punkt) vilket nu lett till Dan Korn. Gissningsvis gavs Karlsson blodad tand och motivation att fortsätta reformeringen som landat i Oikos och Dan Korn. Neokonservativa har knutit till sig de flesta "nationella" rörelser i Europa och börjat bearbeta dessa.

Själv säger jag att, oavsett vad diverse SD'are tror, så har Moderaterna varken en plan eller vilja att regera med SD vid nästa val. Det finns inte på kartan, just nu säger Moderaterna bara tillräckligt för att få haka på opinionen uppåt men aldrig att man kommer att röra SD. Det som kan ändras är om de får signaler från Imperiet att SD nu effektivt reformerats och det är lugnt att samarbeta.

Som Dan Korn säger, det blir fullt med mångkultur, massinvandring och globalism med SD vid rodret. Men omförpackat, så att det inte leder till sura uppstötningar för svenska folket som nuvarande paket ger.
Oj, nej nej. Det var inte meningen att få det att låta som Dan Korn ensam gett sig på företaget att reformera SD. Det är väl känt att Karlsson inte är mest "hardcore" i SD-toppen, och att det är Mattias som bjudit in Dan Korn förstår/vet ju alla. Oikos är MK:s eget lilla projekt, som jag ser det. Det som jag reagerade på var att Dan Korn sitter här i Expressen och säger saker som kan te sig provocerande för SD-sympatisörer. Nu röstar jag inte på SD, men du fattar nog vad jag menar. "Rädda SD undan Björn Söders villfarelser" är ju inte citat Korn, men det låter som det är det han vill. Det här blir en bekräftelse på att SD medvetet stöps om i en ny förpackning, med nytt innehåll. Det är visserligen en trend som pågått länge vid det här laget, och ofta är det Mattias Karlsson som står för detta. Som du skriver. Jag tror att Karlssons dröm är ett helt normalt, brett, svenskt parti med ungefär samma profil som -- gamla Moderaterna. Varför skulle (Nya) Moderaterna inte kunna samarbeta med gamla Moderaterna? Retorisk fråga, men förr eller senare lär Kristersson ställa sig den.
Citera
2020-02-27, 23:35
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Oj, nej nej. Det var inte meningen att få det att låta som Dan Korn ensam gett sig på företaget att reformera SD. Det är väl känt att Karlsson inte är mest "hardcore" i SD-toppen, och att det är Mattias som bjudit in Dan Korn förstår/vet ju alla. Oikos är MK:s eget lilla projekt, som jag ser det. Det som jag reagerade på var att Dan Korn sitter här i Expressen och säger saker som kan te sig provocerande för SD-sympatisörer. Nu röstar jag inte på SD, men du fattar nog vad jag menar. "Rädda SD undan Björn Söders villfarelser" är ju inte citat Korn, men det låter som det är det han vill. Det här blir en bekräftelse på att SD medvetet stöps om i en ny förpackning, med nytt innehåll. Det är visserligen en trend som pågått länge vid det här laget, och ofta är det Mattias Karlsson som står för detta. Som du skriver. Jag tror att Karlssons dröm är ett helt normalt, brett, svenskt parti med ungefär samma profil som -- gamla Moderaterna. Varför skulle (Nya) Moderaterna inte kunna samarbeta med gamla Moderaterna? Retorisk fråga, men förr eller senare lär Kristersson ställa sig den.

Tror att Karlsson (och hela SD toppen) numer är helt icke-ideologiska. De blir ett lätt byte för världsvana neokonservativa amerikaner att få "bönder" att dansa efter deras pipa med viss "flash and dash".

SD's ungdomsförbund är ju t.ex. liberaler så det räcker och blir över från vad jag sett. Så det är ju ledsamt att se, för de som bytt till SD efter så många år av bevis av samhällsförstöring lär ju inte vakna snabbt. Så det blir Moderat skitpolitik med SD's godkännandestämpel nästa decennium.
Citera
2020-02-28, 00:21
Medlem
Liberalerna vill göra SD till ett liberalt parti och förhindra att vänstern blir illiberal och nationalistisk. Torbjörn Nilsson på Expressen har träffat Dan Korn;

Citat:
Den som följt Dan Korns författarskap vet att han inte tycker som sverigedemokrater. – Du anser att det går att kombinera mångkultur med nationalism? – Ja. – Du säger att Björn Söder har fel när han påstår att man inte kan vara same eller jude och svensk på samma gång. – Ja. – Du tycker att sverigedemokrater har fel som räds islam, eftersom det är helt osannolikt att en annan religion än kristendomen kan komma att prägla Sverige? – Absolut. Många blandar ihop hederskultur med islam. Hederskultur är ett allvarligt problem som har med traditioner och klaner att göra. Snarare kan islam faktiskt lösa problemet. – Du tycker att assimileringens kraft är så stor att man knappt behöver oroa sig för kulturkrockar? – Haha! Det har jag inte riktigt sagt, men den kraften är verkligen stark. Titta på mig! Jag är ortodox jude och lämnade Sverige för 33 år sedan eftersom jag ville att mina barn skulle kunna växa upp i en sådan miljö, den fanns när jag var barn men försvann för att judar assimilerade sig. Så, ja. – Och du anser att Mattias Karlssons nationalism inte är svensk? – Ja, vissa delar av svensk historia har han missuppfattat – vi har pratat en del om det nu – och vad ska jag säga, vi har inte blivit helt ense.

(..)

Så säger han. Då förstår jag till slut. Vilken uppgift han har gett sig själv. Varför han sitter i Oikos förtroenderåd och varför han skrev som han skrev i Sydsvenskan. Han är en riddare som rider ut. – Att påverka Sverigedemokraterna är det mest effektiva sättet att påverka i dag, att styra den kraft som redan finns, säger Dan Korn. Han är alltså en man som ska rädda det sverigedemokratiska partiet från Björn Söders villfarelser. Som vill uppfostra Mattias Karlsson. ”Måttlig och inkluderande nationalism” är hans mål, inte en beskrivning av dagsläget. Vi talar i två timmar – det är ett böljande och oupphörligt intressant samtal – och sedan skriver jag i anteckningsblocket: ”Dan Quijote”.

https://www.expressen.se/nyheter/tor...-villfarelser/

Dan Korn engagerade sig Mattias Karlssons tankesmedja eftersom han vänder sig emot svensk identitetspolitik. Syftet är att förhindra illiberala uttryck så som att få svenskarna att identifiera sig som just svenskar. Dan Korn Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Skälet till varför det Danska Folkpartiet och Sannfinnarna lämnade ECR-partiet bottnade i att det till slut inte gick att driva någon form av politik eftersom de hela tiden var tvungna att anpassa sig till Washington DC. Till och med Moderaterna och Kristdemokraterna håller en viss distans mot Washington eftersom det är politiskt självmord.

Joel Haldorf på Expressens kultur skriver om att konservatism inte bör vara mer än god ton och att heja på grannen. Haldorf skriver;

Citat:
Den liberalism som länge satt agendan är på reträtt, och konservatismen rycker fram. Vilket för oss tillbaka till frågan: Vilken konservatism? Axeln Oikos–Sd får inte ha monopol på detta samtal.Det första som måste sägas, särskilt i ljuset av kritiken, är att framtidens konservatism inte får undvara liberalismen. Att inte bekänna sig till liberalismen är inte samma sak som att vara antiliberal. Den liberala betoning av frihet hör till det som inte kan undvaras, eftersom den är avgörande för demokratin – inte minst minoritetsskydd.

(...)

Den stränga vinden står nationalismen för, och den bör inte bli kärnan i framtidens konservatism. Nationen är ett viktigt politiskt ramverk, och viss sammanhållning inom detta ramverk har tveklöst sitt värde. Men nationen är ett medel för ett högre mål – vilket för övrigt också gäller konservativa värden som ordning och institutioner. Det är när konservatismen gör ordning och nation till egenvärden som den blir auktoritär. Istället bör målet vara gemenskap. Inte stora och abstrakta gemenskaper, utan små och nära: Familj, förening, församling. Och inte bara täta, utan också gemenskaper som binds samman av tunna band. Grannen vi lånar en kopp socker av, kassörskan vi småpratar med, baristan som vet hur vi vill ha vårt kaffe innan vi ber om det.

(...)

Den konservatism som i dag efterfrågas kan komma i många former. Om väljarna går till SD:s nationalkonservatism beror på att de inte erbjudits några andra alternativ.

https://www.expressen.se/kultur/joel...-konservativa/
Konservatismen får inte existera om den inte är liberal och den får absolut inte ge uttryck för någon form av etnisk, religiös nationalism eller gemenskap bortom det absolut närmaste. Således, liberalerna skall besluta vad vi konservativa vill inkludera i vår konservatism. Liberala filosofen Jesper Ahlin Marceta lägger sig i vänsterns debatt om identitet och skriver i Aftonbladet kultur;

Citat:
Det finns ingen principiell motsättning mellan arbetarrörelsen och liberalismen, skrev han, men socialdemokratin behöver ta vid där liberalismen upphör. Han blickade framåt och uppåt mot friheten för att fortsätta liberalismens kamp för människans frigörelse – inte ersätta den med något annat. Enligt Karleby är det socialdemokratins uppgift att understödja människans delaktighet i samhällslivet. Individen ska främjas, inte hämmas. Socialdemokrater borde förverkliga Karlebys budskap genom att befria människan från de band som låser henne till förutbestämda sociala strukturer. Gör det möjligt för varje enskild individ att delta i samhällslivet på sina egna villkor. Hjälp människan att bryta sig loss från påtvingade gemenskaper – ge henne makt över sitt eget liv. Denna karlebyska frihetslängtan, auktoritetens andliga motsats, borde socialdemokrater göra till sin egen. Vägen till framtiden går genom individen.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...orbans-favorit

Vänsterkanten får absolut inte tänka i termer av familj, nation, etnicitet, kultur, religion osv. Det skall inte finnas något bortom välfärdsstaten. Välfärdsstatens enda uppgift är att bryta sönder just familj, nation, etnicitet, kultur och religion.

............

På grund av att vänstern blir allt mer identitetspolitisk och vänster har nu AIPAC övergivits av en stor portion av de Demokraterna. Nu har Bernie Sanders, Elizabeth Warren, Tulsi Gabbard, Pete Buttigieg, Amy Klobucher och beslutat sig för att dumpa AIPAC. Det sitter tillsammans på drygt 65% av de demokratiska väljarna medan resterande av stödet innehas av Biden, Bloomberg och Steyer. Glenn Greenwald skriver på Twitter;

Citat:
AIPAC is now officially a fringe, right-wing, radioactive rogue organization.It always was that, but its mask has finally fallen and it's now widely recognized as such. Only Bloomberg so far is willing to be near it (I'll be surprised if Biden doesn't join him).

https://twitter.com/ggreenwald/statu...68478035222531

Det kommer fortfarande 20 demokrater från huset och senaten till AIPAC i år men det handlar om främst judiska politiker, politiker med bakgrund i CIA och personer som Cory Booker vars hela karriär bygger på pengar från den israeliska lobbyn. Resterande av dem som kommer till AIPAC är personer som kan beskrivas som associerade till republikanerna. Pro-israeliska Jews News of California skriver en bitvis rätt bra analys;

Citat:
AIPAC made a calculated gamble — that it needed to appease Republicans and could take Democrats for granted. The gamble did not pay off. And now debts have come due. Simply continuing to invite high-profile Democrats to the AIPAC conference, and paying lip service to a few progressive shibboleths, is no longer sufficient to preserve AIPAC’s bipartisan character. As the right is questioning the usefulness of any Israel organization that isn’t formally committed to burning down the Democratic Party, progressives are wondering what AIPAC has to offer in terms of ending the occupation and creating a lasting and just peace. What has AIPAC actually done concretely to support a two-state solution beyond saying “we support it”?

Can AIPAC right the course? There’s reason to be skeptical: AIPAC is a battleship that doesn’t turn easily. An organization of its size and longevity simply may not have the ability to adapt to the present before it’s too late. In this not far off universe, AIPAC simply becomes the avowedly right-wing organization the left has long thought it was and the right demands it must be. That would be a catastrophe for the state of pro-Israel politics in America.

But if there is hope for a different outcome, it comes from those progressives who still attend or work at AIPAC. It’s no longer going to be enough simply to show up. The progressive contingent within AIPAC must start insisting on tangible action — real efforts and real investment in the areas that pro-Israel progressives care about — and demand it with equal force and urgency as have their counterparts on the right. Will it work? It’s too early to say. But if nothing else, Sanders and Warren have delivered a wake-up call. AIPAC will either adapt to the new political terrain — or it will cease to be relevant.

https://www.jweekly.com/2020/02/27/a...s-skipping-it/

Det är över för AIPAC vilket innebär att Israel inte blir en "bi-partisan" fråga. Antingen är den judiska communityn med de pro-israeliska republikanerna eller så är de med demokraterna. För Bernie Sanders, Glenn Greenwald, Philip Weiss och en lång rad vänsterjudar spelar det ingen roll men för de liberala NYC-judarna som Bari Weiss blir detta mycket svårare. De har försökt kombinera vänsterliberal politik med ett stöd för religiöst ultra-nationalistiska Israel. Den så kallade liberala sionismen dör nu sotdöden i USA.
Citera
2020-02-28, 01:42
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
I skolan propageras det i alla fall för svensk skuld för förintelsen:
Sveriges delaktighet i Förintelsen av judar och romer
...
Den svenska regeringen kände till Förintelsen men valde att tiga
...
Amerikansk press citerade gärna svenska tidningsartiklar om Tyskland, därför att de tedde sig trovärdigare än information som härrörde från Washington eller London. En svensk bekräftelse på "Die Endlösung" (den slutgiltiga lösningen) skulle ha varit förstasidesmaterial i USA. Det skulle ha gjort det svårare för US State Department att bromsa hjälpen till judarna och det skulle ha hjälpt de amerikanska judarna till medvetenhet. Det fanns ingen orsak att anta att Sverige skulle sprida ovederhäftiga och osanna lögner om tyska förehavanden. Kanske skulle sådan propaganda ha fött fram större motstånd, kanske även givit tyskarna något att fundera över.
...
Varför ska vi idag bry oss om det som hände för så länge sedan?
Västmakterna och de neutrala länderna, däribland Sverige, bär stort ansvar för förtigandet av förföljelserna av judar och romer. I tider av ökande främlingsfientlighet är det viktigt att dra lärdomar av historien.
Vad är SO-rummet?
SO-rummet är en gratis digital lärresurs och Sveriges största och mest välsorterade länkbibliotek för skolans samhällsorienterade ämnen: historia, religionskunskap, geografi och samhällskunskap.
...
SO-rummet riktar sig i första hand till elever och lärare på mellanstadiet (åk 5-6), högstadiet och gymnasiet, men även till högskole- och universitetsstuderande samt alla andra som är intresserade av de fyra SO-ämnena.
Webbplatsen drivs av Robert de Vries som är utbildad gymnasielärare inom historia, religionskunskap och samhällskunskap med många års erfarenhet som SO-lärare i Göteborg.
...
SO-rummet har funnits på internet sedan mars 2011 och är en politiskt neutral webbplats. I politisk och ideologisk mening strävar vi endast efter att främja grundläggande principer inom den svenska skolans värdegrund såsom tolerans.
https://www.so-rummet.se/om-oss

Redan skolungdomarna måste känna skuld för förintelsen. Det ingår i värdegrunden.

Den Amerikanska pressen var censurerad under kriget. Det var Hitler som hävdade att Churchill & FDR drevs av judiska motiv. Dom allierade valde därför att inte skilja ut judar från andra offer.

Citat:
Kanske skulle sådan propaganda ha fött fram större motstånd, kanske även givit tyskarna något att fundera över

Vilken planet lever du på? Skulle någon i Ukraina 1943 ha läst New York Times och kämpat hårdare för att icke-ockuperade Sverige var en trovärdig källa? Det hade varit en enkel sak för Pravda att trycka upp en svensk "bekräftelse" om det skulle ha gjort någon skillnad.
Citera
2020-02-28, 07:30
Medlem
I dagens morgonnyheter på p1 fick vi oss en rejäl rasistisk slev tillhanda.
Det finns minsann judiskt dna och araber som lever och bor i israel, är självklart inte israeler, utan just araber i israel.

Märkligt hur olika det kan vara.
Citera
2020-02-28, 08:01
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
I dagens morgonnyheter på p1 fick vi oss en rejäl rasistisk slev tillhanda.
Det finns minsann judiskt dna och araber som lever och bor i israel, är självklart inte israeler, utan just araber i israel.

Märkligt hur olika det kan vara.

Ah, nä, men? Alla människors olika värde. Det är den judiska hållningen. Då kan det också vara min hållning som svensk. Det är ju bevisat kosher. Jag står från idag upp för alla människors olika värde!

Det finns svenskt DNA och araber som lever och bor i Sverige är självklart inte svenskar, utan just araber i Sverige.

Tack för det ställningstagandet, Israel, Likud och Benjamin Nethanyahu. Och fuck you, Dan Korn.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-02-28 kl. 08:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in