2020-02-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Enligt DN så är det nazister som ligger bakom att SAS drog tillbaka sin film och enligt Aftonbladet är det ryssarna och Putin som ”vill ha ett ökat inflytande i sitt närområde och kunna ”utöva en press på länderna runtomkring att anpassa sig till ryska ståndpunkter av olika slag”.
Vem de påstådda Sverigevännerna egentligen är kompisar med är möjligen något oklart. Men en sak är säker: de som står redo att springa Putins ärenden har antingen missat hela historieundervisningen i grundskolan eller så vill de helt enkelt vårt land illa.
Det här är en upptrappning av retoriken. Sverigevänner vill vårt land illa, d.v.s. är landsförrädare. Vad gör man med landsförrädare? Ja, i krigstid så arkebuserar man dem. Vad man gör i fredstid är väl lite mer föränderligt men frågan man kan ställa sig är om de verkligen ska kunna använda nätet för att nå ut med sitt landsförrädiska budskap.

Som jag skrev igår, eliten är helt klart störda av att det gick att plocka ner en reklamfilm från ett storföretag på mindre än några timmar. Aftonbladet vill att SAS återpublicerar den.
SAS borde aldrig ha tagit ner sin reklamfilm. Och deras bästa krishantering just nu är att lägga upp den på nätet igen.
När trollarmén kommer måste vi hålla gränsen.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...putins-arenden
Den liberala eliten är rädda. De vet att företagen skulle rulla runt på rygg om det politiska klimatet ändrades. Det är egentligen positivt att de håller stången eftersom det leder till mer polarisering eftersom det leder till ett ärligare och öppnare samhälle.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det här kan liknas vid Wolodarski som skrev att för 5 år sedan hade Bard inte varit kvar i jury. Media vet att det har svängt. Inte att folk tycker annorlunda, utan att de har två till partier som är nationalistiska och som tillsammans utgör 50 procent samt att en stor del av väljarna från de övriga partierna också tycker illa om massinvandring.
Ja, partierna SD, M och KD har drygt 50% av väljarna. Både M och KD har lärt sig under kniven att det inte finns något att hämta i det liberala vansinnet. Vidare så verkar Vänsterpartiet också förstå ett och annat. Folk har alltid varit kritiska till den liberala eliten men de är nu villiga att agera politiskt och ge uttryck för sina åsikter på ett sätt som de inte gjorde tidigare. SAS har nu satt upp sin video igen och motiverar det;

Citat:
SAS är ett skandinaviskt flygbolag som flyger resenärer till, från och inom Skandinavien. Vi står bakom budskapet i filmen som handlar om att resor berikar oss.

När vi reser både influerar vi och influeras av andra. De erfarenheter vi tar med oss från våra resor påverkar oss som individer men också våra samhällen.

Vi på SAS är stolta över vårt skandinaviska ursprung och de värderingar som präglar våra öppna, jämställda och demokratiska samhällen.

När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad. Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för. Därför har vi för tillfället tagit ner filmerna från våra kanaler och diskuterar nu nästa steg.

https://www.sasgroup.net/en/med-anle...-scandinavian/

Notera att SAS ägs av 44,1 av staten i Norge, Finland och Sverige. Notera att det inte bara är SD politiker som är förbannade med politiker från M och KD samt partier i Norge och Finland. De som försvarar reklamfilmen är S, L, C och Mp. Så här skriver Joar Forsell

Citat:
(Tråkigt att SAS tar ner sin reklamfilm. Den var vacker, helt rätt och hyllade det som gjort vårt moderna samhälle starkt: öppenhet, progressivitet och framtidstro. Synd att SAS böjer sig för ”Sverigevännernas” hets, lättkränkthet och trollfasoner.

https://twitter.com/JoarForssell/sta...33178908422144

L satsar verkligen på 3,5% i valet 2022.

I annat...................

En finsk-engelsk forskare vid namn Edward Dutton har kommit ut med en ny bok om Islam. Till skillnad från den där islamofobiska propagandan som kontra-jihadiströrelsen producerar verkar den här rätt smart. Slutsatsen är spännande:

Citat:
But Islam has its advantages, too. Dutton argues that the exact Islamic practices that reduce intelligence also increase ethnocentrism--cooperation with the in-group and violent repulsion of the out-group. And it is the more ethnocentric groups that triumph in the grand struggle that is Darwinian selection. In other words, the ethnocentric shall conquer the Earth. For this reason, Dutton predicts that Islam will come to dominate the West precisely because it reduces intelligence.

This raises disturbing questions. Are there terminal disadvantages to fostering cultures of higher intelligence and greater individualism? Should the West think of Islam as our greatest antagonist or as our last hope? Might we in the West need to adopt something like Islam, and become a bit less thoughtful, if we want to survive?

https://www.amazon.com/Islam-Makes-S.../dp/1593680635

Jag håller inte med honom om religionen Islam och att Islam på något sätt skulle reducera intelligens genom att uppmuntra till ett visst leverne. Däremot håller jag med honom om att etnocentriska och ultrakonservativa kulturer är starkare än individualistiska kulturer. Som jag har skrivit tidigare så blir afrikanerna, asiaterna och araberna fler medan vi blir färre och färre. De skyddar sina gränser, odlar sin särart och fattar goda ekonomiska beslut. Vi öppnar våra gränser, fatta dåliga ekonomiska beslut och avskaffar vår särart. Således, jag vet inte vem Dutton är mer det ser ut som jag får rätt.
Citera
2020-02-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton

En finsk-engelsk forskare vid namn Edward Dutton har kommit ut med en ny bok om Islam. Till skillnad från den där islamofobiska propagandan som kontra-jihadiströrelsen producerar verkar den här rätt smart. Slutsatsen är spännande:

Jag håller inte med honom om religionen Islam och att Islam på något sätt skulle reducera intelligens genom att uppmuntra till ett visst leverne. Däremot håller jag med honom om att etnocentriska och ultrakonservativa kulturer är starkare än individualistiska kulturer. Som jag har skrivit tidigare så blir afrikanerna, asiaterna och araberna fler medan vi blir färre och färre. De skyddar sina gränser, odlar sin särart och fattar goda ekonomiska beslut. Vi öppnar våra gränser, fatta dåliga ekonomiska beslut och avskaffar vår särart. Således, jag vet inte vem Dutton är mer det ser ut som jag får rätt.

Edvard Dutton har tagits upp tidigare i tråden under hans "artistnamn" the Jolly Herretic. (Jag låter vänstern behålla ensamrätten till "nome de guerre".)

Hans Youtube videor är rätt kul. Utan att närmare ha studerat frågan skulle jag gissa att han riktar in sig på bruket att i upprepade släktled gifta sig med kusiner och andra nära släktingar. Det är något som vetenskapen är rätt enig om inverkar menligt på intelligens och stärker etnocentrism.
Citera
2020-02-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Apropå nyord:
Dominansinvandrare och masochistliberaler förklarar väl dagens politiska situation.
Finns det "masochistliberaler"? Om någon, desto vanligare med liberaler som likgiltigt drar pina över andra. Inte egalitet, utan egalt.
Citera
2020-02-12, 20:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Utöver diverse "allmänt" arga, kritiska inlägg, vimlar/vimlade det av kommentarer som såg "reklamfilmen" för den folkmördarpropaganda som den faktiskt är. Flera kommentarer hänvisar/hänvisade också till judefrågan (inte minst den systematiska skillnad som görs mellan hur judisk kultur och identitet och hur europeisk kultur och identitet behandlas i media).
[...]
Att hävda att kommentatorsfältet stod för en kritik mot den befolkningsutbytespolitik som SAS frontar är väl knappast särskilt vågat, men mer "to the point" så tycks denna kritik ha tagit sig en mer renodlad nationalistisk ton i det att dess fokus, av förklarliga skäl, rörde sig allt mer mot frågor om existens.
[...]
Man kan absolut, som oyto skriver, låta kritiken finna form inom den i Sverige rådande "integrationsdiskursen", men frågan är om inte de materiella omständigheterna i allt högre grad "tvingar" fram en mer nykter syn på vad denna propaganda och dess kritik faktiskt handlar om.
Jag hann läsa det mesta innan möjligheten att kommentera togs bort, och visst är det som du skriver. En hel del var sannerligen inte vad jag skulle kalla mainstream, men mycket var underfundigt, smart och tänkvärt. Flera av kommentarerna satte fingret rakt på den ömma punkten och fick i alla fall mig att fundera på hur Sverige kan komma att te sig om hundra år, om reklamfilmen vi diskuterar utgör en idealbild av dagens Sverige, och vi vet att det dessvärre är i den riktningen vi rör oss. Inte där riktigt än, men snart så.

Om det inte var, svindlande tanke, den ärligt talat rätt snygga filmen som gjorde det. Handen på hjärtat: går det inte att på något perverst sätt relatera till stämningarna och tongångarna i den? Den fångar ju tidsandan under 10-talet på ett väldigt lyhört sätt, och så tänker man: "fan, det är faktiskt så illa det är".

Om vi inte visste bättre hade filmen lätt kunnat misstas för något annat, med motsatt syfte.

Sverige om 100 år: en blandbefolkning som ser sig som skandinaver, eftersom det är i Skandinavien den bor. Ett land befolkat av halvblod, arvtagare, förvaltare.

Folket som försvann.

Jag får väl tacka SAS för ögonöppnaren och hoppas att fler tar del av detta dystopiska alster.
Citera
2020-02-12, 20:45
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Den liberala eliten är rädda. De vet att företagen skulle rulla runt på rygg om det politiska klimatet ändrades. Det är egentligen positivt att de håller stången eftersom det leder till mer polarisering eftersom det leder till ett ärligare och öppnare samhälle.

Ja, partierna SD, M och KD har drygt 50% av väljarna. Både M och KD har lärt sig under kniven att det inte finns något att hämta i det liberala vansinnet. Vidare så verkar Vänsterpartiet också förstå ett och annat. Folk har alltid varit kritiska till den liberala eliten men de är nu villiga att agera politiskt och ge uttryck för sina åsikter på ett sätt som de inte gjorde tidigare. SAS har nu satt upp sin video igen och motiverar det;

Notera att SAS ägs av 44,1 av staten i Norge, Finland och Sverige. Notera att det inte bara är SD politiker som är förbannade med politiker från M och KD samt partier i Norge och Finland. De som försvarar reklamfilmen är S, L, C och Mp. Så här skriver Joar Forsell

L satsar verkligen på 3,5% i valet 2022.

Det som både SAS och Karin Olsson förbiser är att den kritiska majoriteten nu även har stark politiskt stöd i riksdagen. Och att detta politiska stöd växer.

Sett till Karin Olsson har hon helt gjort bort sig. Hon kan heller inte ändra sig. Spelar ingen roll längre vad Olsson säger. Det är en omvänd Ann-Charlotte Marteus "Det är jag som åsiktskorridoren". Den skrevs exakt för fem år sedan. Wolodarski hänvisar till denna underbara period för regimmedia och blir förlöjligad i det stora. Men så kliver Olsson tillbaka. Vad tror hon? Strunt samma.

Var och en som tittar på filmen tänker genast hur fan tänkte SAS. Har det brunnit i huvudet? Jag menar nu när det svängt. Denna film lär ju bli en klassiker. Filmen kanske hade funkat 2014 men idag blir det en snackis om hur ett företag försöker vara globala genom att håna inte bara en folkgrupp utan alla skandinavers rätt till sitt land.

Att invandrargäng pissar på sina svenska rånoffer beror ju på att samhället inte står upp för det svenska. SAS uppmanar till att klanerna att de kan över förorterna i och med att det inte finns något svenskt.
Senast redigerad av TheLucky 2020-02-12 kl. 20:48.
Citera
2020-02-12, 20:52
Medlem
Bonniers fortsätter att sudda ut spåren

Idag är det Dagens Industris PM Nilsson som har den äran att fortsätta sudda ut Bonnierkoncernens ansvar för situationen i Sverige. Han har skrivit en ledare om de svenska barnens situation som offer för menaiternas dominansvåld.

Citat:
Rånen mot barn och unga har åter hamnat i fokus efter Katarina Gunnarssons viktiga reportage i Sveriges Radio Studio Ett. Den kraftiga ökningen på mer än 100 procent sedan 2016 är känd sedan tidigare. Det nya som formuleras nu är en större kunskap hos polis och sociala myndigheter om den extrema förnedring och upprepade dödshot som drabbar rånoffren.

Berättelserna är samstämmiga. Experter talar om en hittills aldrig upplevd råhet hos rånarna. Rånet handlar inte bara om ekonomisk vinning utan mer om att förnedra offret. Det finns klara inslag av rasistiska hatbrott mot ”svenskar”. Rånen får mycket stora konsekvenser eftersom offren blir så traumatiserade. Föräldrar vittnar om utebliven skolgång, rädsla för att röra sig utomhus, långvarig sömnlöshet och psykiska problem.

När politiker och polis får frågan om vad ökningen och råheten beror på har de ingen aning. De står som frågetecken. Ungdomsrånen är som en ändrad lågtrycksbana från Nordatlanten. Plötsligt händer det. Ingen kan göra något.

https://www.di.se/ledare/tala-klarsp...barn-och-unga/

Plus i kanten för Nilsson att han talar om meaniternas hatbrott. Nästan så att man tror att Oytos ande tillfälligt seglat in på redaktionen. Men jag är besviken på att han sätter namnet svenskar inom citattecken. Kom igen nu Nilsson. Du är svensk och tonåringen som fick piss i munnen är också svensk. Menaiterna tillhör folk som lever i sina respektive etniska diasporor. De må ha PUT eller kanske t.o.m. medborgarskap. Men svenskar är de inte.
Senast redigerad av Ottokar 2020-02-12 kl. 20:55.
Citera
2020-02-12, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Edvard Dutton har tagits upp tidigare i tråden under hans "artistnamn" the Jolly Herretic. (Jag låter vänstern behålla ensamrätten till "nome de guerre".)

Hans Youtube videor är rätt kul. Utan att närmare ha studerat frågan skulle jag gissa att han riktar in sig på bruket att i upprepade släktled gifta sig med kusiner och andra nära släktingar. Det är något som vetenskapen är rätt enig om inverkar menligt på intelligens och stärker etnocentrism.
Islam är en saudisk religion som sedan spreds vidare. Det finns många kulturer i världen där man gifter sig med sina kusiner. Faktum är att araberna ägnade sig åt detta innan Mohammed. Det Mohammed gjorde var att reglera hur de fick gifta sig. Till exempel fick ingen man ha fler än fyra fruar vilket reducerade antalet ensamma män. Sedan skall det sägas att om västvärlden inte hade varit så satans tolerant under 1800-talet hade stora delar av den muslimska världen varit kristna idag. Detta gäller i synnerhet muslimerna i Albanien, Bosnien och Kosovo återbördats till kristendomen. Det är inte så att muslimer inte byter religion om man pressar dem. Den mer pressande frågan är om kristendomen och dess individualitet är lämplig för oss i västvärlden. Den härstammar från Palestina. Varken romarna eller grekerna var kristna och de byggde fantastiska civilisationer tills de raserade dem. Religion som sådant är ett utdöende fenomen. Sedan är inte religionen drivande till varför människor gifter sig med sina kusiner. Precis som du skriver leder det till defekter.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Finns det "masochistliberaler"? Om någon, desto vanligare med liberaler som likgiltigt drar pina över andra. Inte egalitet, utan egalt.
Såg att någon hade skrivit; "hetsvänstern". Det är ju det vänstern gör. Hetsar mot människor av europeiskt och kristet ursprung.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det som både SAS och Karin Olsson förbiser är att den kritiska majoriteten nu även har stark politiskt stöd i riksdagen. Och att detta politiska stöd växer.

Sett till Karin Olsson har hon helt gjort bort sig. Hon kan heller inte ändra sig. Spelar ingen roll längre vad Olsson säger. Det är en omvänd Ann-Charlotte Marteus "Det är jag som åsiktskorridoren". Den skrevs exakt för fem år sedan. Wolodarski hänvisar till denna underbara period för regimmedia och blir förlöjligad i det stora. Men så kliver Olsson tillbaka. Vad tror hon? Strunt samma.

Var och en som tittar på filmen tänker genast hur fan tänkte SAS. Har det brunnit i huvudet? Jag menar nu när det svängt. Denna film lär ju bli en klassiker. Filmen kanske hade funkat 2014 men idag blir det en snackis om hur ett företag försöker vara globala genom att håna inte bara en folkgrupp utan alla skandinavers rätt till sitt land.

Att invandrargäng pissar på sina svenska rånoffer beror ju på att samhället inte står upp för det svenska. SAS uppmanar till att klanerna att de kan över förorterna i och med att det inte finns något svenskt.

Ledarsidorna på Expressen syftar till att lyfta sådan kritik mot samhället allmänheten pratade om för tjugofem år sedan och sedan vinkla dem på ett sådant sätt att det inte leder någon vart. Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Ledarsidorna ägnar sig åt en mjuk och oförarglig kritik. I den mån de föreslår ändringar handlar det om mindre justeringar. Till exempel kan de kritisera FAS 3. FAS 3 syftade till att göra privata anordnare rika snarare än hjälpa arbetslösa. FAS 3 avskaffades dock för sex år sedan av SAP så kritiken är helt irrelevant men Expressens ledarsidor presenteras som om den är "ny".

Karin Olsson påminner om NYT opinionschef Bari Weiss. Du vet vad du får. En mix av neo-liberalism, neo-konservatism och ett ständigt försök till att befinna sig sådär lagom i mitten och flörta till urbana övre medelklassmänniskor i kultur och journalistsektorn. Visst, det är mer givande att läsa Marteus ledare

https://www.expressen.se/ledare/ann-...mmunpolitiker/

än Olssons texter

https://www.expressen.se/kultur/kari...orna-bestamma/

men Olsson har tyckt samma sak sedan hon fick jobb på Expressen för femton år sedan. Hon är anställd på Expressen för sina åsikters skull och när Bonnier inte vill ha dem åker hon ut. Ledarsidorna på Expressen har däremot tvingat ändra sig. Om de hade fortsatt på samma spår som Karin Olsson (vilket var deras uppfattning tills 2015) hade Dahlberg och Marteus varit lika irrelevanta som Sydsvenskans ledarsidor och byts ut. Överlag så kommer inte Bonnierkoncernen ändra på sig tills ägarna byts ut.

Du såg förändringen på Göteborgsposten när Peter Hjörne och övriga familj sålde det mesta av sitt innehav till lokala affärsmän. Åsikterna förändrades på ledarsidorna. Ted Turner sålde CNN år 1996 till Time-Warner. Innan dess så kritiserade de både Gulf-kriget och interventionen i Somalia. Idag ägs CNN av AT&T och är i princip en (neo)konservativ TV-kanal som sänder TV för rika människor i Kalifornien, New York, Virginia och New England. CNN har tappat drivor av tittare och det är idag nästan outhärdligt att titta på kanalen. Den dagen då Expressen säljs så kommer de också ändra uppfattningar. Bonnier AB verkar dock att beslutat att köra familjeföretaget i botten med sitt uppköp av olönsamma tidningskoncerner så som Mittmedia.
Senast redigerad av Edgerton 2020-02-12 kl. 21:38.
Citera
2020-02-12, 21:21
Medlem
Såg just första inslaget i Aktuellt som handlade om invandrares våld mot etniska svenska ungdomar. Ett besök hade gjorts på Nacka gymnasium av SVT. Inte ett enda rasifierat ansikte i inslaget. Uteslutande svenska ungdomar (enbart killar) som beskriver våldet som "dom" riktar mot "oss", utan att dock nämna några förbjudna ord självfallet. Ytterligare förklaringar behövdes givetvis inte, varje tittare förstod ändå. Den etniska grupptillhörigheten var påtaglig, det var ett konstant "Vi och dom- tänkande" utan att några explicita gruppmarkörer behövde användas.

Det var fascinerande att se den politiska utveckling med etniska förtecken som Oyto predikat under så lång tid materialiseras mitt framför ögonen på en i Aktuellt av alla ställen. Detta är bara början!
Citera
2020-02-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Det var fascinerande att se den politiska utveckling med etniska förtecken som Oyto predikat under så lång tid materialiseras mitt framför ögonen på en i Aktuellt av alla ställen. Detta är bara början!
Relevant i sammanhanget är Paulina Neudings artikel från tidigare idag.
Ungdomsrånen kommer att förändra allt

...
Och jag förstår för all del bestörtningen. Jag är själv uppvuxen i Täby och åkte kommunalt hem från stan varje dag utan en tanke på några ungdomsrånare. För några år sedan hade flera ledande redaktioner kunnat berätta att detta är en idyll som aldrig existerat.

Så låter det inte längre.

Ungdomsrånen kommer också att förändra politiken, och frågan är om partierna kommer att uppfatta det i tid. Det gäller inte minst de gamla Allianspartierna, som behöver inse att ingen vettig människa bryr sig om värnskatten när de egna barnen riskerar att rånas och förnedras på väg till skolan eller hem från fotbollsträningen. Sådant överskuggar allt annat.

Medierna måste också förändra sin rapportering. Sverige sticker ut i Europa när det gäller sättet att hålla tillbaka vad man vet om rapporterade brott. Man kan jämföra med Tyskland och övriga Norden, där det genast framgår om ett brott exempelvis har begåtts av en utländsk medborgare.

I den mån brotten mot barnen kan misstänkas vara av hatbrottskaraktär behöver det tydligt framgå, och inte vara något för allmänheten att läsa sig till mellan raderna.
https://www.dagenssamhalle.se/kronik...-K-gJ2Oc32tCWY
Citera
2020-02-12, 22:03
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Enligt DN så är det nazister som ligger bakom att SAS drog tillbaka sin film och enligt Aftonbladet är det ryssarna och Putin som ”vill ha ett ökat inflytande i sitt närområde och kunna ”utöva en press på länderna runtomkring att anpassa sig till ryska ståndpunkter av olika slag”.
Vem de påstådda Sverigevännerna egentligen är kompisar med är möjligen något oklart. Men en sak är säker: de som står redo att springa Putins ärenden har antingen missat hela historieundervisningen i grundskolan eller så vill de helt enkelt vårt land illa.
Det här är en upptrappning av retoriken. Sverigevänner vill vårt land illa, d.v.s. är landsförrädare. Vad gör man med landsförrädare? Ja, i krigstid så arkebuserar man dem. Vad man gör i fredstid är väl lite mer föränderligt men frågan man kan ställa sig är om de verkligen ska kunna använda nätet för att nå ut med sitt landsförrädiska budskap.

Som jag skrev igår, eliten är helt klart störda av att det gick att plocka ner en reklamfilm från ett storföretag på mindre än några timmar. Aftonbladet vill att SAS återpublicerar den.
SAS borde aldrig ha tagit ner sin reklamfilm. Och deras bästa krishantering just nu är att lägga upp den på nätet igen.
När trollarmén kommer måste vi hålla gränsen.
Nu tar de väl ändå i så att de skiter på sig? Skrattretande, fantasilös, solklar propaganda enligt standardmall A1. Jag har minst tre frågor i relation till detta:

1) Går det ens att skrapa ihop så många "nazister" att man kommer upp i det antal dislikes som filmen hade innan den rök från Youtube?

2) På vilket sätt ligger det i Rysslands intresse att svenska folket avsäger sig sin identitet?

3) Vilken satans "trollarmé"?

Det finns för all del fler frågor värda att ställas. Man kan t.ex. fråga sig hur det är möjligt att ens tycka det mödan värt att försöka vända på begrepp som fosterlandskärlek och vilja få det till att betyda ungefär "försvara landet Sverige i vått och torrt, oavsett hur det ser ut". Har man inte hört den förr, eller? "Ni som tar varje tillfälle i akt att misskreditera mitt kära land" (nämna avigsidorna), och allt vad det är.

Man kan även undra varför någon skulle vilja uppbåda en "armé" och uttrycka saker som inte betyder något substantiellt och som ingen står bakom i verkligheten, utom möjligen Kreml. Känns aningen osannolikt, inte sant...?

Jag säger inte att den fasansfulla "trollarmé" som fick ned ett stort företag på knä i går kväll representerade någon sorts folkmajoritet och skrev det alla tänker, men rör det sig om 200 "nazister", max, då har etablissemanget inget att frukta.

Kanske att SAS gick alldeles för långt. Kanske att inte så få inser det, och att det är lättare att skylla på Ryssland och "nazister" än att ens indirekt erkänna att det finns gränser.
Citera
2020-02-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Nu tar de väl ändå i så att de skiter på sig? Skrattretande, fantasilös, solklar propaganda enligt standardmall A1. Jag har minst tre frågor i relation till detta:

1) Går det ens att skrapa ihop så många "nazister" att man kommer upp i det antal dislikes som filmen hade innan den rök från Youtube?

2) På vilket sätt ligger det i Rysslands intresse att svenska folket avsäger sig sin identitet?

3) Vilken satans "trollarmé"?

Det finns för all del fler frågor värda att ställas. Man kan t.ex. fråga sig hur det är möjligt att ens tycka det mödan värt att försöka vända på begrepp som fosterlandskärlek och vilja få det till att betyda ungefär "försvara landet Sverige i vått och torrt, oavsett hur det ser ut". Har man inte hört den förr, eller? "Ni som tar varje tillfälle i akt att misskreditera mitt kära land" (nämna avigsidorna), och allt vad det är.

Man kan även undra varför någon skulle vilja uppbåda en "armé" och uttrycka saker som inte betyder något substantiellt och som ingen står bakom i verkligheten, utom möjligen Kreml. Känns aningen osannolikt, inte sant...?

Jag säger inte att den fasansfulla "trollarmé" som fick ned ett stort företag på knä i går kväll representerade någon sorts folkmajoritet och skrev det alla tänker, men rör det sig om 200 "nazister", max, då har etablissemanget inget att frukta.

Kanske att SAS gick alldeles för långt. Kanske att inte så få inser det, och att det är lättare att skylla på Ryssland och "nazister" än att ens indirekt erkänna att det finns gränser.

Det framkommer av Aftonbladets ledarsida att Sputnik skrev om det

Citat:
På mindre än 24 timmar hann svenska högerpopulistiska sajter och den ryska propagandajätten Sputnik, som inte är mycket mer än Putinmedia, kapa reklamsnutten från SAS ”Vad är Skandinaviskt?”.

...så därför är ryssarna bakom detta. Detta framgår också i samma text;

Citat:
En känd metod är just att skapa splittring i ett land genom att hetsa grupper mot varandra och driva på aggressioner som redan existerar. Som den mellan nationalister och progressiva röster.

(..)

Vem de påstådda Sverigevännerna egentligen är kompisar med är möjligen något oklart. Men en sak är säker: de som står redo att springa Putins ärenden har antingen missat hela historieundervisningen i grundskolan eller så vill de helt enkelt vårt land illa. Deras bästa redskap är du. Därför är det också vår skyldighet att vid varje delning och varje ord vi sprider ha med oss uppmaningen från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap:Vem tjänar på att jag delar detta?
SAS borde aldrig ha tagit ner sin reklamfilm. Och deras bästa krishantering just nu är att lägga upp den på nätet igen. När trollarmén kommer måste vi hålla gränsen.

Snacka om att blanda bort korten. Logiken är typ: SAS gjorde en reklam film. Sputnik, RT och svensk alternativ högermedia skrev ogillade den. Vanligt folk lackade ur. Sedan skyller Aftonbladet (och media) på Sputnik och alternativ högermedia för att sprida rysk propaganda. Detta har inte någonting med Ryssland att göra. Sputnik (läser den aldrig själv) har bara lyft något som drivor av utländska medier inklusive dansk, amerikansk och svenska media har gjort. USA har körde det här ryska kortet mot Donald Trump i tre år. Det resulterade i ingenting och folk tröttnade på att lyssna på liberalerna. Strategin är genomkorkad och misslyckades. Sedan försöker Bonnier och Schibsted köra samma sak - och konsekvensen är att folk surnar till. Det som SAS och svensk media inte fattar är att dansk och norsk media inte alls skyller på Ryssland utan skyller på SAS. Det är inte bara "SD" och "trollen" som lackar. Det är också M och KD samt men vanligt folk och etablissemangspartierna i tre nordiska länder. Utöver det en massa andra människor runt om i västvärlden.

Svensk medias fixering att hålla linjen även när SAS uppenbart är verkligen pinsamt. Vad tänker koncernchefen på Bonnier och Schibsted med? Vad snurrar i deras huvuden? Detta är en strid som de inte kan vinna.

Nu har Norwegian lagt sig i och gör sig lustiga över SAS

https://www.facebook.com/flynorwegia...2915302285253/

Senast redigerad av Edgerton 2020-02-12 kl. 23:13.
Citera
2020-02-12, 23:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Det framkommer av Aftonbladets ledarsida att Sputnik skrev om det

...så därför är ryssarna bakom detta. Detta framgår också i samma text;

Snacka om att blanda bort korten. Logiken är typ: SAS gjorde en reklam film. Sputnik, RT och svensk alternativ högermedia skrev ogillade den. Vanligt folk lackade ur. Sedan skyller Aftonbladet (och media) på Sputnik och alternativ högermedia för att sprida rysk propaganda. Detta har inte någonting med Ryssland att göra. Sputnik (läser den aldrig själv) har bara lyft något som drivor av utländska medier inklusive dansk, amerikansk och svenska media har gjort. USA har körde det här ryska kortet mot Donald Trump i tre år. Det resulterade i ingenting och folk tröttnade på att lyssna på liberalerna. Strategin är genomkorkad och misslyckades. Sedan försöker Bonnier och Schibsted köra samma sak - och konsekvensen är att folk surnar till. Det som SAS och svensk media inte fattar är att dansk och norsk media inte alls skyller på Ryssland utan skyller på SAS. Det är inte bara "SD" och "trollen" som lackar. Det är också M och KD samt men vanligt folk och etablissemangspartierna i tre nordiska länder. Utöver det en massa andra människor runt om i västvärlden.

Svensk medias fixering att hålla linjen även när SAS uppenbart har tappat sig är verkligen pinsamt. Vad tänker koncernchefen på Bonnier och Schibsted med? Vad snurrar i deras huvuden? Detta är en strid som de inte kan vinna.

Nu har Norwegian lagt sig i och gör sig lustiga över SAS

https://www.facebook.com/flynorwegia...2915302285253/

Visst, allt står i artiklarna, men hela resonemanget är så skruvat och "2010" att de flesta läsare måste klia sig i huvudet och ställa sig samma frågor som jag. Skylla på ryska troll... Den logiska kedja du beskriver är sannerligen övertygande. Eller inte.

Det är fullt normalt att betrakta reklamfilmen som ett sanslöst övertramp. Även om inte alla skulle hålla med om det, särskilt inte i Sverige, så är det tillräckligt många som gör det i flera länder. Och jag misstänker som sagt att det finns svenska journalister som sitter just nu och funderar på hur man ska hantera detta utan att ge "populisterna" rätt. Uppenbarligen finns ett behov av att rationalisera, och så blir det tvärtom i stället. Två helt jävla irrationella ledartexter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in