2020-01-03, 20:22
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du är kvar i 10-talets PK-argumentation att invandring är 1) ett måste och 2) lönsam.

Nej, den argumentationen är avlivad. Du kan t ex ta del av avlivandet av myten via denna länk, som också bjuder på hänvisningar till en rad trovärdiga källor.

https://kvartal.se/artiklar/migratio...-finansiering/
Dagens invandrare är inte nettobetalare till välfärdssystemen, därför kan de inte rädda pensionerna. Din bild av gubben som gräver en grop som en annan fyller i heter Broken Window Fallacy. Problemet med att migranterma inte är nettobetalare i välfärdssystemet är att de inte genererar något nytt värde. Det är alltså inga dynamiska effekter som skapas av dina skattefikande somalier. Det blir aldrig lönsamt för samhällsekonomin i längden. De behöver nämligen också sjukvård, tandvård, barnomsorg, skolor till barnen, äldreomsorg och pension. Och det utan att betala för det. Deras pensionskostnad äter upp utrymmet för pensioner åt de förvärvsarbetande.

Läs din egen givna referens om dependency ratio. Vad betyder detta för dig?
Men du förstår inte vad jag skriver. Jag ska göra det tydligt.

Ni vill ha välfärdsstat och materiellt välstånd.

På vilket sätt bör man möta de problem som uppstår inom det här systemet om invandring är ett dåligt alternativ?

Det är min simpla fråga. Som ingen har besvarat. Du babblar bara på om automation som random IT-konsult. Ett icke-svar.

Vad jag säger då är att, hallå, kanske är det de materiella idealet och systemet i sig som är helt åt helvete. Kanske är det lite konservativ idealism och civilisationskritik som är vägen framåt.
Citera
2020-01-03, 20:24
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ju mer du skriver desto tunnare blir det. Tvåradingar blir på det sättet tacksammare. Inte ett ord om invandringen och i vad mån svenska folket önskat den som ett öppet redovisat alternativ i politiken. Inte ett ord heller om folkökningen som är en faktor som smugglats undan och aldrig redovisats öppet. Jag har efter vedermödor kommit fram till att folkökningen bara dryftats inom skål och vägg på Bilderberg och liknande ställen. Men Anders Borg har i bisatser i ett par sammanhang nämnt folkökningen. Som sagt - de värsta avarterna av globalism och öppna gränser har aldrig förelagts svenska folket i val. De har bara "hänt" som ett störtregn på midsommarafton. Kom inte och säg att svenska folket valt den nuvarande situationen. MVH

Man är bara ignorant om man hävdar att invandringen inte dryftats. Det är ju den enskilt största frågan inom svensk politik på 10-talet.
Citera
2020-01-03, 20:30
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Men du förstår inte vad jag skriver. Jag ska göra det tydligt.

Ni vill ha välfärdsstat och materiellt välstånd.

På vilket sätt bör man möta de problem som uppstår inom det här systemet om invandring är ett dåligt alternativ?

Det är min simpla fråga. Som ingen har besvarat. Du babblar bara på om automation som random IT-konsult. Ett icke-svar.

Vad jag säger då är att, hallå, kanske är det de materiella idealet och systemet i sig som är helt åt helvete. Kanske är det lite konservativ idealism och civilisationskritik som är vägen framåt.
Jag babblar inte alls. Förklara istället varför din egen givna referens om dependency ratio inte stöder din argumentation:

Citat:
Citat:
While the strategies of increasing fertility and of allowing immigration especially of younger working age people have been formulas for lowering dependency ratios, future job reductions through automation may impact the effectiveness of those strategies.

Ja, jag vill ha materiellt välstånd och välfärdsstat. DIN referens säger att det kan vara möjligt genom MITT handlingsalternativ. Varför kommenterar du inte det?
Citera
2020-01-03, 20:30
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Man är bara ignorant om man hävdar att invandringen inte dryftats. Det är ju den enskilt största frågan inom svensk politik på 10-talet.

Den har dryftats. Du har påstått att svenska folket önskat den. Det är det jag vänder mig emot.
Citera
2020-01-03, 20:34
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Förklara för hur svensk beskattning och svenskt välfärdssystem inte är ett slutet system. Det är ju inga andra än svenska skattebetalare som bekostar den svenska välfärden.
Du glömmer den "mörka energin" i ditt slutna system som kommer utifrån i form av marknads-, tillgångs- och skuldmanipulation som, likt universums mörka energi, kommer från en annan dimension och fyller på med bacon i den takt som behövs. Resultatet är bolånetorskar, massinvandring, låtsasjobb och ofinansierade socialförsäkringar.
Citera
2020-01-03, 20:38
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Du glömmer den "mörka energin" i ditt slutna system som kommer utifrån i form av marknads-, tillgångs- och skuldmanipulation som, likt universums mörka energi, kommer från en annan dimension och fyller på med bacon i den takt som behövs. Resultatet är bolånetorskar, massinvandring, låtsasjobb och ofinansierade socialförsäkringar.
Med andra ord är det ingen långsiktigt fungerande lösning. Alltså fungerar inte BWF.
Citera
2020-01-03, 20:42
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Med andra ord är det ingen långsiktigt fungerande lösning. Alltså fungerar inte BWF.

Varför tror du att implementatörerna avser att lösningen skall vara långsiktigt funktionell för dig och mig?
Citera
2020-01-03, 20:46
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Det beror på vad du menar med "långsiktigt". Ingen civilisation eller socialt eller ekonomiskt system i mänsklighetens historia har överlevt. Alla länder lånar så att det knakar och manipulerar marknader, räntor, tillgångar och skulder utan hämningar. Så länge vi fyller på med "tryckta" pengar och somalier rullar det på, tills en etta i Stockholm kostar en kvarts miljard och tar tusen år att amortera och folk slutar att kliva på bostadscirkusen.

Nu är vi inne i BWF-ekonomin med skenande skuldberg som betalar kalaset. I morgon kommer vi tvingas kliva på ett annat system.
Citera
2020-01-03, 20:47
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Jag babblar inte alls. Förklara istället varför din egen givna referens om dependency ratio inte stöder din argumentation:

Ja, jag vill ha materiellt välstånd och välfärdsstat. DIN referens säger att det kan vara möjligt genom MITT handlingsalternativ. Varför kommenterar du inte det?

Då kollar vi vad som står:
While the strategies of increasing fertility and of allowing immigration especially of younger working age people have been formulas for lowering dependency ratios, future job reductions through automation may impact the effectiveness of those strategies.

Dvs; dependency-effekten av invandring i arbetssyfte kan bli (underförstått) sämre pga automation. Citatet säger inget om huruvida dependency-effekten också blir bättre av automation. Problemet är att hur ska du finansiera pensionärer? Företag betalar inte pensioner - arbetare betalar pensionärer. Det är så systemet är uppbyggt.

(Du läser undermåligt, både mina inlägg och wikipedias. Jag föreslår en kurs i läsförståelse för din del)

Såså, besvara min fråga nu eftersom jag så snällt besvarade din.
Citera
2020-01-03, 20:49
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Den har dryftats. Du har påstått att svenska folket önskat den. Det är det jag vänder mig emot.
Jag påstår att svenska folket vill ha välfärdsstat och materiellt välstånd. Jag ser globalismen, frihandel och invandring som en helt logisk följd av det målet. Så ja, jag påstår att svenska folket vill ha det såhär.

Men då hävdar ni att ni minsann inte alls vill ha invandring.

Varpå jag skriver att ni kan inte ha kakan och äta den också.
Citera
2020-01-03, 20:50
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Varför tror du att implementatörerna avser att lösningen skall vara långsiktigt funktionell för dig och mig?
För att jag inte bär foliehatt. Implentatörerna har övertygat sig själva och varandra att invandring är lönsamt och befolkningstillväxt den enda vägen till materiellt välstånd.
Citera
2020-01-03, 20:56
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
För att jag inte bär foliehatt. Implentatörerna har övertygat sig själva och varandra att invandring är lönsamt och befolkningstillväxt den enda vägen till materiellt välstånd.

För mitt argument spelar det egentligen alls ingen roll om implementatörerna gör det av ondska och egennytta (dvs, min "foliehatt") eller att de är totalt dumma i huvudet (dvs, ditt "de har övertygat varandra"). Mitt konstaterande är bara att BWF enbart är ett argument om man är överens om att konsekvenserna är BWF. Uppenbarligen är så inte fallet (studera de senaste tjugo årens politik).

Jag kan vidare konstatera att det finns en hel del aktörer inom det offentliga som absolut inte på något sätt är dumma i sina små ödlehuvuden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in