Citat:
Men du förstår inte vad jag skriver. Jag ska göra det tydligt.Du är kvar i 10-talets PK-argumentation att invandring är 1) ett måste och 2) lönsam.
Nej, den argumentationen är avlivad. Du kan t ex ta del av avlivandet av myten via denna länk, som också bjuder på hänvisningar till en rad trovärdiga källor.
https://kvartal.se/artiklar/migratio...-finansiering/
Dagens invandrare är inte nettobetalare till välfärdssystemen, därför kan de inte rädda pensionerna. Din bild av gubben som gräver en grop som en annan fyller i heter Broken Window Fallacy. Problemet med att migranterma inte är nettobetalare i välfärdssystemet är att de inte genererar något nytt värde. Det är alltså inga dynamiska effekter som skapas av dina skattefikande somalier. Det blir aldrig lönsamt för samhällsekonomin i längden. De behöver nämligen också sjukvård, tandvård, barnomsorg, skolor till barnen, äldreomsorg och pension. Och det utan att betala för det. Deras pensionskostnad äter upp utrymmet för pensioner åt de förvärvsarbetande.
Läs din egen givna referens om dependency ratio. Vad betyder detta för dig?
Nej, den argumentationen är avlivad. Du kan t ex ta del av avlivandet av myten via denna länk, som också bjuder på hänvisningar till en rad trovärdiga källor.
https://kvartal.se/artiklar/migratio...-finansiering/
Dagens invandrare är inte nettobetalare till välfärdssystemen, därför kan de inte rädda pensionerna. Din bild av gubben som gräver en grop som en annan fyller i heter Broken Window Fallacy. Problemet med att migranterma inte är nettobetalare i välfärdssystemet är att de inte genererar något nytt värde. Det är alltså inga dynamiska effekter som skapas av dina skattefikande somalier. Det blir aldrig lönsamt för samhällsekonomin i längden. De behöver nämligen också sjukvård, tandvård, barnomsorg, skolor till barnen, äldreomsorg och pension. Och det utan att betala för det. Deras pensionskostnad äter upp utrymmet för pensioner åt de förvärvsarbetande.
Läs din egen givna referens om dependency ratio. Vad betyder detta för dig?
Ni vill ha välfärdsstat och materiellt välstånd.
På vilket sätt bör man möta de problem som uppstår inom det här systemet om invandring är ett dåligt alternativ?
Det är min simpla fråga. Som ingen har besvarat. Du babblar bara på om automation som random IT-konsult. Ett icke-svar.
Vad jag säger då är att, hallå, kanske är det de materiella idealet och systemet i sig som är helt åt helvete. Kanske är det lite konservativ idealism och civilisationskritik som är vägen framåt.