Stevenstills skrev ett läsvärt inlägg, men jag får inte riktigt fram orden när jag vill besvara det. Det får bli två uppföljare i stället, där jag har några saker att säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
bergsturk
Det är bara en slutpunkt om mäklarklassen tas bort. Mäklarklassen är helt övertygad om sin egen omistlighet, och kommer efter att allt detta är slut att samlas i oändliga möten och producera miljoner sidor med hyllningstexter över sig själva.
Men en intressant bieffekt är att "åsiktsflashandet" nu har bytts. Nu handlar det om att visa sig duglig och duktig i pandemitider. Helt plötsligt har tre miljoner invandrare och hela "klimatkrisen" glömts bort. Invandrarna och Greta är helt plötsligt opersoner. De var ju ändå inte till för sig själva, de var alltid statister i medelklassens liv, ett medel för moralisk konsumtion där målet var att upphöja sig själv.
Mäklarna är vår tids mest överflödiga yrkeskategori. De lever gott på vår opraktiska ådra. Vem kom först på att det är mellanhänder vi behöver för att kunna kränga prylar med maximal profit? Eller, vänta nu: så var det det här med provisionen. Detta lilla aber. Skit samma, för detta vore OT om inte en viss koppling fanns till
våra dags- och kvällstidningar, som också bygger sin hela existens på att förmedla saker, med sin egna lilla knorr på det. Det är med mäklare som med experter och journalister-till-yrket i pressen, i det att båda dessa yrkeskåren finner legitimitet i fantasikunskaper, oviss "fingertoppskänsla" och (i synnerhet) renommé. På sin höjd kvalitativa egenskaper; främst varumärkesrelaterat bjäfs. Med lite tur går mäklarna samma öde till mötes som våra mest tyckande och kännande "journalister", således krönikörer o.dyl. Det räcker med någon ny, smart tjänst för bostadsannonser utan blomsterspråk och homestajlade foton, liksom det räcker med en ny, smart tjänst för aktuella nyheter utan ideologisk färg. Nästan som Omni, men bara nästan.
Citat:
Ursprungligen postat av
longbow4y
Det som kan ske är att vänstern kanske vinner. Inte den vänsterliberala vänstern utan en mer konservativ vänster.
Inte på grund av egen kraft utan att nuvarande system imploderar. Det globala liberala Ponzibedrägeriet spricker och de lurade kommer aldrig mer luras till att springa i ekorrhjulet för andra.
Jag tänker så här:
Utan excesser kommer behovet av arbetskraft minska kraftigt. AI och modern teknik kommer dessutom att minska behovet av arbetskraft. Folk får smak att umgås med sina familjer mer än sina arbetskollegor. Den processen går inte att göra reversibel.
Resultatet kan bli en generell arbetstidsförkortning men förlängd arbetslivslängd.
Folk kommer jobba från 18 till 68 (minst) men mycket färre timmar än idag. 4-6 timmar per dag 4-5 dagar i veckan.
Pengar reduceras bara ett medel inte ett mål för människor och politiker.
Nina Björk, is that you...? Det du beskriver är ju en trend inom den moderna vänstern, och det är i själva verket en sympatisk framtidsvision du (och Nina Björk) presenterar. Med i beräkningarna bör man ta mindre problem med etnisk arbetslöshet och, framför allt, etniskt bidragsberoende. Du gör ju det, vilket jag tycker rimmar bättre med visionen av ett produktionseffektivt och kostnadseffektivt framtida samhälle.
Stora delar av vänstern vågar inte ta i detta:
Citat:
Samtidigt kommer trasproletariatet inte att tolereras då det inte kommer finnas resurser att finnas pengar "över" till arbetsvägrande diasporor. Men framförallt inget tålamod för omoraliska fripassagerare.
Mångkulturen kommer tyst och still förpassas till historiens sophög utan någon som helst vidare debatt.
Inget otänkbart scenario, och det vore i så fall ett jämförelsevis smärtfritt sätt att lösa problemen med massinvandringens skenande kostnader.