2020-03-19, 12:49
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag poppar popcorn och njuter av att de här förljugna senmoderna vänsterliberala excesserna går i graven.
...
En sorts slutpunkt absolut.

Vårt samhälle är extremt beroende av att hjulen ska fortsätta snurra. Pengar kommer att kastas över oss från helikopter så att köpladorna inte ska behöva stänga.

Det som kan ske är att vänstern kanske vinner. Inte den vänsterliberala vänstern utan en mer konservativ vänster.
Inte på grund av egen kraft utan att nuvarande system imploderar. Det globala liberala Ponzibedrägeriet spricker och de lurade kommer aldrig mer luras till att springa i ekorrhjulet för andra.

Jag tänker så här:
Utan excesser kommer behovet av arbetskraft minska kraftigt. AI och modern teknik kommer dessutom att minska behovet av arbetskraft. Folk får smak att umgås med sina familjer mer än sina arbetskollegor. Den processen går inte att göra reversibel.
Resultatet kan bli en generell arbetstidsförkortning men förlängd arbetslivslängd.
Folk kommer jobba från 18 till 68 (minst) men mycket färre timmar än idag. 4-6 timmar per dag 4-5 dagar i veckan.
Pengar reduceras bara ett medel inte ett mål för människor och politiker.
Samtidigt kommer trasproletariatet inte att tolereras då det inte kommer finnas resurser att finnas pengar "över" till arbetsvägrande diasporor. Men framförallt inget tålamod för omoraliska fripassagerare.

Mångkulturen kommer tyst och still förpassas till historiens sophög utan någon som helst vidare debatt.
Citera
2020-03-19, 20:07
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Alltså. Det är en svår distinktion. Jag är också liberal och gillar att ha rörelsefrihet och kunna bestämma över min tillvaro. Men det finns också en gräns där samhällets väl och ve blir viktigare. Många svenska liberaler är unga nog att aldrig komma ihåg dåliga tider, och blir därför liberaler av Ayn Rand typ. Kaosliberaler av nattväktarstatstyp.
Ja, jag använde inte ordet "dekadent" i någon sorts reaktionär, hypermaskulin mening, utan syftade snarast på att samhällsmaskineriet tycks gå på tomgång. Det har med tomheten, bristen på mål och mening, syfte, att göra.

Jag inser att det inte går att detaljstyra människors privatliv, varför jag ofta efterfrågar ett minimum av absolut auktoritet. Varför? Just för att jag vill ha en instans (eller flera) som tar strid för samhällsnyttan.

Att bli libertarian tyder på begränsad livserfarenhet. Det är en skön pose, liksom, men inte så mycket mer. Samma sak gäller flera auktoritära ideologier. Najs att grotta ned sig i för den som är historiskt intresserad, men försök att föreställa sig hur det vore att leva i ett sådant samhällssystem. Mjaaa.
Citat:
Någonstans före dess går min gräns där samhället och kollektivet blir viktigare än mina personliga rättigheter. Den nuvarande situationen visar med all tydlighet att vi skurit ner samhällets marginaler för mycket.

På tal om ut i skogen i hällregn och hugg ved. Det har vi ädre svenskar gjort. Det kallades värnplikt.
Det är ett "greater good".

Det pratas mycket om att bygga tillbaka civilförsvar och försvarsmakt, men det är som alltid i den liberala demokratin mest snack och väldigt lite verkstad.
Mm. För att frihet ska kunna existera behövs en stabil grund för samhället. Friheten kräver en garant, och nu syftar jag inte på friheten att göra precis vad man vill, utan på friheten att tänka fritt bland jämlikar. Jag lämnar normkritik och minoritetspolitik därhän eftersom det diskuteras så ofta i tråden.
Citat:
Ja, Socialdemokraternas förlängda arm ställer nu krav att man inte ska vräkas från sin lägenhet om "man missar en hyra"

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/k...coronadrabbade

Men att missa en amortering och att banken tar tillbaka 6-miljonersvillan, det går bra. Det är nog dax för popcorn, men bara om du har en betald bostad.
Positiv särbehandling av hyresgäster. Det är sådant här, liksom krispaket för att rädda typ flygbranschen, som sätter sista spiken i kistan för vårt samhälle byggt på relativ tolerans. Vad man än gör för att stimulera eller hjälpa i detta läge: det blir inte bra. Som du skriver skiter bankerna som äger hälften av landets bostadsrätter totalt i vad staten och låntagaren har att invända när pengar fattas.

För ett tag sedan diskuterade vi olika förslag på att grooma utanförskapsmänniskor och kanske främst låneinstitut av skilda slag för att få snurr på lånekarusellen ute i "orten". Lär väl inte bli något av det nu, misstänker jag.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-03-19 kl. 20:17. Anledning: styckeindelning.
Citera
2020-03-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

För ett tag sedan diskuterade vi olika förslag på att grooma utanförskapsmänniskor och kanske främst låneinstitut av skilda slag för att få snurr på lånekarusellen ute i "orten". Lär väl inte bli något av det nu, misstänker jag.

Tvärtom. Bernankes helikopterpengar var ett sätt att hålla igång USA under de liberala krigen för evig fred. De användes till stora delar till mångkulturella fastighetsprojekt.

Det var genom att jobba med lån till underpriviligierade grupper som Barrak Obama blev en rik man.
Citera
2020-03-19, 23:15
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Tvärtom. Bernankes helikopterpengar var ett sätt att hålla igång USA under de liberala krigen för evig fred. De användes till stora delar till mångkulturella fastighetsprojekt.

Det var genom att jobba med lån till underpriviligierade grupper som Barrak Obama blev en rik man.
Förstår jag dig rätt om jag skriver att du menar att låneinstitut, banker och städer kommer att hoppa på detta nu och försöka teckna upp en massa somalier och andra på lån, mitt i den storm som nalkas? Det vore förvånande, men vi lever å andra sidan i den yttersta av tider. I alla fall på sitt sätt, om nu den gamla ordningen måste dö.
Citera
2020-03-19, 23:19
Medlem
Akut behov av ett återvandringsverk

https://samnytt.se/riksrevisionen-sa...tvisar-for-fa/

Riksrevisorerna har noterat att den tredelning av ansvaret dom nu finns mellan Migrationsverket, Polisen och Kriminalvården skapar oklarhet och ineffektivitet.

Lösningen är naturligtvis ett Återvandringsverk med lokalkontor i Sveriges kommuner.
Citera
2020-03-19, 23:21
Medlem
Citat:
Förstår jag dig rätt om jag skriver att du menar att låneinstitut, banker och städer kommer att hoppa på detta nu och försöka teckna upp en massa somalier och andra på lån, mitt i den storm som nalkas? Det vore förvånande, men vi lever å andra sidan i den yttersta av tider. I alla fall på sitt sätt, om nu den gamla ordningen måste dö.

Det såldes in som ett verktyg att kick starta det Liberala Imperiets ekonomi ( och för social rättvisa).
Citera
2020-03-19, 23:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Stevenstills skrev ett läsvärt inlägg, men jag får inte riktigt fram orden när jag vill besvara det. Det får bli två uppföljare i stället, där jag har några saker att säga.
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är bara en slutpunkt om mäklarklassen tas bort. Mäklarklassen är helt övertygad om sin egen omistlighet, och kommer efter att allt detta är slut att samlas i oändliga möten och producera miljoner sidor med hyllningstexter över sig själva.

Men en intressant bieffekt är att "åsiktsflashandet" nu har bytts. Nu handlar det om att visa sig duglig och duktig i pandemitider. Helt plötsligt har tre miljoner invandrare och hela "klimatkrisen" glömts bort. Invandrarna och Greta är helt plötsligt opersoner. De var ju ändå inte till för sig själva, de var alltid statister i medelklassens liv, ett medel för moralisk konsumtion där målet var att upphöja sig själv.
Mäklarna är vår tids mest överflödiga yrkeskategori. De lever gott på vår opraktiska ådra. Vem kom först på att det är mellanhänder vi behöver för att kunna kränga prylar med maximal profit? Eller, vänta nu: så var det det här med provisionen. Detta lilla aber. Skit samma, för detta vore OT om inte en viss koppling fanns till våra dags- och kvällstidningar, som också bygger sin hela existens på att förmedla saker, med sin egna lilla knorr på det. Det är med mäklare som med experter och journalister-till-yrket i pressen, i det att båda dessa yrkeskåren finner legitimitet i fantasikunskaper, oviss "fingertoppskänsla" och (i synnerhet) renommé. På sin höjd kvalitativa egenskaper; främst varumärkesrelaterat bjäfs. Med lite tur går mäklarna samma öde till mötes som våra mest tyckande och kännande "journalister", således krönikörer o.dyl. Det räcker med någon ny, smart tjänst för bostadsannonser utan blomsterspråk och homestajlade foton, liksom det räcker med en ny, smart tjänst för aktuella nyheter utan ideologisk färg. Nästan som Omni, men bara nästan.
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det som kan ske är att vänstern kanske vinner. Inte den vänsterliberala vänstern utan en mer konservativ vänster.
Inte på grund av egen kraft utan att nuvarande system imploderar. Det globala liberala Ponzibedrägeriet spricker och de lurade kommer aldrig mer luras till att springa i ekorrhjulet för andra.

Jag tänker så här:
Utan excesser kommer behovet av arbetskraft minska kraftigt. AI och modern teknik kommer dessutom att minska behovet av arbetskraft. Folk får smak att umgås med sina familjer mer än sina arbetskollegor. Den processen går inte att göra reversibel.
Resultatet kan bli en generell arbetstidsförkortning men förlängd arbetslivslängd.
Folk kommer jobba från 18 till 68 (minst) men mycket färre timmar än idag. 4-6 timmar per dag 4-5 dagar i veckan.
Pengar reduceras bara ett medel inte ett mål för människor och politiker.
Nina Björk, is that you...? Det du beskriver är ju en trend inom den moderna vänstern, och det är i själva verket en sympatisk framtidsvision du (och Nina Björk) presenterar. Med i beräkningarna bör man ta mindre problem med etnisk arbetslöshet och, framför allt, etniskt bidragsberoende. Du gör ju det, vilket jag tycker rimmar bättre med visionen av ett produktionseffektivt och kostnadseffektivt framtida samhälle.

Stora delar av vänstern vågar inte ta i detta:
Citat:
Samtidigt kommer trasproletariatet inte att tolereras då det inte kommer finnas resurser att finnas pengar "över" till arbetsvägrande diasporor. Men framförallt inget tålamod för omoraliska fripassagerare.

Mångkulturen kommer tyst och still förpassas till historiens sophög utan någon som helst vidare debatt.
Inget otänkbart scenario, och det vore i så fall ett jämförelsevis smärtfritt sätt att lösa problemen med massinvandringens skenande kostnader.
Citera
2020-03-20, 00:02
Medlem
Citat:

Inget otänkbart scenario, och det vore i så fall ett jämförelsevis smärtfritt sätt att lösa problemen med massinvandringens skenande kostnader.

Det kommer aldrig att hända, min bästa Blot-Sven. Även om jag hoppas lika mycket som du. Du och jag kommer att få pröjsa för detta.

En 20-dels befolkning kommer undan.

Sorgligt men sant. Min innersta dröm jag kommer att drömma i natt att jag står i en kö till en gun-shop i Florida. Take me there.
Citera
2020-03-20, 00:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Det kommer aldrig att hända, min bästa Blot-Sven. Även om jag hoppas lika mycket som du. Du och jag kommer att få pröjsa för detta.

En 20-dels befolkning kommer undan.

Sorgligt men sant. Min innersta dröm jag kommer att drömma i natt att jag står i en kö till en gun-shop i Florida. Take me there.
Risken finns, gamle gosse, att vi sitter ordentligt i klistret. Men du vet vad man brukar säga om hoppet. Dröm sött, kompis!
Citera
2020-03-20, 00:34
Medlem
Citat:
Risken finns, gamle gosse, att vi sitter ordentligt i klistret. Men du vet vad man brukar säga om hoppet. Dröm sött, kompis!

Brothers in arms.

Jo, det här klistret ........det klistrar sig....en ny världsordning? Nåt vi aldrig upplevt än?

Jag tror inte msm-media överlever. Åtminstone inte EXP och AFT...inte en chans. SvD och DN överlever ett tag, men sen tar det slut.
Citera
2020-03-20, 08:32
Medlem
arbetets avatar
Tänk att få uppleva att den multikulturella liberala världen krackelerar inför ögonen på oss. Idag i Nyhetspanelen TV4 var man rörande eniga om att förpassa "allas lika värde" till historiens bakgård. Kanske inte explicit men man ifrågasatte myndigheternas åtgärder för att enl. dem rädda den äldre delen av befolkningen till bekostnad av samhällsekonomin genom att företag riskerar att gå i konkurs:

Nyhetspanelen: ”Panikkänslan behöver dämpas”

Veckans Nyhetspanel består av Hanne Kjöller, Dick Erixon och Thomas Bodström. De pratar om coronaoron i samhället och att äldre trotsar Folkhälsomyndighetens råd om att hålla sig inomhus.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klip...4mpas-12533654

Ja, tänk hur det blev när allt ni förespråkar av öppna gränser och annat är satt åt sidan.

Skrämmande, va?
Citera
2020-03-20, 09:02
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tänk att få uppleva att den multikulturella liberala världen krackelerar inför ögonen på oss.
...
Ja, tänk hur det blev när allt ni förespråkar av öppna gränser och annat är satt åt sidan.

Skrämmande, va?

Den multikulturella liberala världen krackelerar för att multikulturella liberala värden krackelerar.

Jag tycker inte det är skrämmande utan spännande.

Det man ser är att alla samhällets "vackert väder" verksamheter och personer krackelerar medan de verksamheterna som är till för mer allvarliga och samhällsviktiga frågor växlar upp på ett sätt som är talande nu när det drar ihop sig till en perfekt storm. Ett globalt lackmustest av vad som egentligen är viktigt för enskilda likväl som samhället.
Banksystemet skall inte vara byggt enkom för goda tider utan vara en garant främst under de sämre tiderna. De och alla andra har nu chansen att visa på vilken sida man står och verkar.

Med barn brukar man säga att de inte gör som man säger utan som man själv gör.
Med politiker och andra ledare det viktigare att se på vad de gör inte på vad de säger. Nu har alla chansen att visa vem man egentligen är i handling inte i godhetssignalerande ord.

De som nu inte står pall när det är turbulent skall inte ha något med framtidens samhällsbygge att göra. Inte något alls. Det gäller medier, politiker, banker, kulturpersonligheter och vanliga människor.

Nu skiljs agnarna från vetet. En tröskerik period skulle en Göteborgare uttrycka det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in