2020-01-05, 13:59
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det jag ogillar med detta resonemang är att det är ett "vi har varit naiva" på nationell nivå. De flesta jag känner ÄR naiva, rent av dumma, politiskt och begriper just ingenting alls om vad som pågår (de har inte ens koll på migrationsnivåerna eller hur många som har tagits in). Är det inte medborgarnas ansvar att informera sig? Om jag har vetat allt det här i femton år (och, nota bene, bara i femton år!) så finns det inget hinder för andra att informera sig. Men de vill inte.
Människor är ju naiva. Det är ju det som eliten, inklusive politiker och andra, utnyttjar. Jag brukar kalla det "systemets tröghet" och innebär att folks medvetanden är som oljetankrar som måste ändra kurs medan eliten surrar runt i samhället i små snabba torpedbåtar med dubbla V12:or från Rolls Royce. När oljetankern har lyckats vrida fören mot väst så kör redan torpedbåten i andra riktningen igen.

Vi förlåter politikerna för massinvandringen och ger dem en ny chans när de lovar att "klara integrationen" eller någonting liknande. Ibland kanske vi till och med byter sida från "vänster" till "höger", eller tvärt om. Det är lika idiotiskt som att köpa en iPhone för 15 tusen när en precis lika bra Samsung kostar 3 tusen. Ändå gör vi det.

Vi borde ha sett att hur vi än röstar så får vi massinvandring som ett brev fyllt med hundbajs på posten. Men vad fan ska man ta sig till? Starta ett nytt parti? Visst, men vi har ju exemplen Ny Demokrati som kollapsade efter ett par veckor utan att ha fått någonting gjort och Sverigedemokraterna som blir mer och mer 7-klöver för varje dag som går för att locka Kristersson att bilda konservativt block med dem.
Senast redigerad av KansasCityFagot 2020-01-05 kl. 14:03.
Citera
2020-01-05, 14:03
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag ställer samma fråga till dig som jag ställde till estetik 00:18: HUR ska du kunna skydda dig mot något som du saknar skydd mot? Det är omöjligt.

Om du studerar detta forum, och valresultaten, så kommer du se att det finns människor som faktiskt använder huvudet till något annat än att hänga hatten på. Sedan går det ju tyvärr långsamt med opinionsvändandet och mycket snabbt med kolonisationen.

Din fråga i denna kontext är ungefär analog med att säga "hur ska man kunna tänka om man inte vill tänka" och svaret på det är "nej, det går inte".

För att generalisera extremt mycket:
1) Svenska politiker är lögnare och bedragare.
2) Svenska journalister är lögnare och utopiker.

Din ständiga fråga, du har säkert ställt den hundra gånger, är "varför har lögnarna, bedragarna och utopikerna inte upplyst de stackars svenskarna om verklighetens beskaffenhet". Det är en så bisarr fråga att jag avstår från att kommentera den.

Citat:
Att bara gå och rösta fungerar ju uppenbarligen INTE eftersom partierna inte alls agerar i enlighet med sina partiprogram – åttaklövern jobbar hårt på att förstöra välfärdsstaten men ingen har det i sitt partiprogram.

"Varför har de inte skrivit att de ljuger i sina partiprogram"

Precis, alla politiker är lögnare, och det enda sättet att hålla dem i schack (med demokratiska metoder) är genom ständig konkurrens. Nu finns det tyvärr en politisk maktkartell. Men det är det inte många svenskar som har insett heller, antagligen för att det inte står i kartellens partiprogram!
Citera
2020-01-05, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Det här har vilken skånsk bondlurk som helst kunnat räkna ut i över 30 år. Jag tror vi kommer få se största möjliga tystnad kring denna artikel. Vem tror den har något att vinna på att gå i klinch med en av Sveriges mest namnkunniga nationalekonomer? Den kommer sannolikt läsas av de flesta journalister och politiker men från officiellt håll blir det nog tyst. Alla vet att det är så här det ligger till, men det finns inget att tjäna på att säga det högt. Det är synd att folk som Assar och andra som inte längre har någon karriär att förlora går ut oftare och berättar om sakernas tillstånd.

Jag tror många börjar se det som står skrivet på väggen och att fler och fler inser att den aktuella situationen inte har någon lösning inom ramarna för hur den nuvarande politiska ordningen är utformad. De politiska styrmedel som finns att tillgå idag är framtagna och utformade för hur Sverige såg ut på 80- och 90-talet, de funkar helt enkelt inte i ett mångkulturellt Swedistan. Vi har nu hela bostadsområden, förorter och stadsdelar som i praktiken lever helt utanför det svenska samhället, bortsett från alla skattepengar som pumpas in i dessa områden för att behålla lugnet en aning. Insatsen kommer dock hela tiden bli högre eftersom dessa områden ständigt växer och kaosfaktorn hela tiden skruvas upp. Kraven på separatism kommer öka och det finns inget i den svenska systemet som kan hantera detta utan att systemet faller sönder totalt. Anledningen till att Irak, Brasilien, Pakistan och Nigeria inte har några fungerande (välfärds)stater beror på de demografiska förutsättningarna som finns i dessa länder. De är helt enkelt för splittrade för att kunna bygga upp ett fungerande system för omfördelning av resurser mellan olika befolkningsgrupper. Nu har vi hämtat hit den problematiken till Sverige där den infödda svenska befolkningen i praktiken ska försörja en av svenska politiker importerad underklass som aldrig kommer bidra till det svenska samhället.

Många i Sverige är nog totalt ovetande om att människor kan leva i samhällen utan en fungerande stat, men det sätter tydliga gränser för vad staten kan åstadkomma och vilka förväntningar som finns på den. Söndercurlade svenskar som levt i villfarelsen att den svenska välfärdsstaten är någon form av naturtillstånd har nog svårt att föreställa sig att all skatt man pumpat in i systemet kan vara bortslösad på annat än vad det egentligen var till för. Det kommer bli ett hårt uppvaknande.

Citat:
Det sjuka är att Sverige är ett oerhört rättvist samhälle – på pappret. Det finns mängder av lagar och regler som ska hindra precis det som händer i Sverige. Bland mycket annat finns lagen om offentlig anställning som ska säkerställa att tjänstemännen inte är partiska.

Hela statsapparaten genomsyras av dysfunktionella och genomkorrupta människor och medierna är en del av denna sjuka maktapparat. Demokratin och rättssäkerheten har slutat att fungera för länge sen, i den mån de någonsin har fungerat.

I nuläget är problemen olösliga i Sverige eftersom rötan – alla dessa dysfunktionella människor – finns överallt. Det måste komma helt nya maktstrukturer med helt nya människor.

Tyvärr är våra system föråldrade och allt för enkla att kringgå eller knäcka om man så vill. Trögheten mot förändring av dessa är nog dels för att de en gång fungerat tillfredställande i en annan typ av samhälle och sedan en övertro på att vi kan intregrera in främmande folk i det med helt andra värderingar och avsaknad av spärrar att inordna sig och se fördelarna med dessa humana system för samhället som helhet.

Ska vi komma ur detta måste vi justera både regler och lagar och de människor som sitter att kontrollera dessa. Är det rimligt att man kan överklaga vartenda beslut in absurdum? Är det rimligt att vi ska ha regler och gummiparagrafer som går att tolka och besluta utifrån godtyckligt beroende på vilken idiot som sitter och tar beslutet? Är det omöjligt att skapa ett nytt regel- och lagverk 2.0 där man anpassat marginalerna och möjligheterna utifrån att även den största idioten kan ta ett korrekt och hållbart beslut för samhällets bästa och sedan gå hem och sova i lugn och ro efter arbetsdagens slut? Ett system där det inte finns utrymme för hot och påtryckningar varken från brunfolk eller galna aktivister. Ja det är frågor som SD måste fundera på och det snabbt för snart sitter de vid makten och måste leverera, ingen guldsits direkt om ni skulle fråga mig, men hoppet lever.

För att knyta an till trådämnet och hur det diskuteras just nu i media om saken.

Exploateringen sker med politikernas goda minne.

https://www.expressen.se/ledare/expl...as-goda-minne/
Men rent generellt borde lagstiftarna fundera mer på vilka incitament till utnyttjande som regelverken skapar – och mindre på hur man kan straffa de människor som drar nytta av lagstiftningen, för det är ofta hopplöst svårt.

Att skärpa reglerna för arbetskraftsinvandring är inget universalmedel mot exploateringen av utländsk arbetskraft. Zakir kom hit på ett studentvisum, Suvari som anhöriginvandrare. Myndigheter vittnar också om att även arbetskraft från andra EU-länder utnyttjas i Sverige.

Men dagens regler underlättar för exploateringen. Andra arbetare på restaurangen har exempelvis sökt asyl när deras studentvisum gått ut. Syftet är att senare kunna ansöka om spårbyte för att bli arbetskraftsinvandrare.

Larmrapporterna om effekterna av lagstiftningen har duggat tätt de senaste åren. I höstas varnade flera myndigheter för att den organiserade brottsligheten utnyttjar reglerna.

Men Januariavtalet slår fast att regelverket för arbetskraftsinvandringen ska värnas.

Exploateringen sker med politikernas goda minne.
Citera
2020-01-05, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Människor är ju naiva. Det är ju det som eliten, inklusive politiker och andra, utnyttjar. Jag brukar kalla det "systemets tröghet" och innebär att folks medvetanden är som oljetankrar som måste ändra kurs medan eliten surrar runt i samhället i små snabba torpedbåtar med dubbla V12r från Rolls Royce. När oljetankern har lyckats vrida fören mot väst så kör redan torpedbåten i andra riktningen igen.

Vi förlåter politikerna för massinvandringen och ger dem en ny chans när de lovar att "klara integrationen" eller någonting liknande. Ibland kanske vi till och med byter sida från "vänster" till "höger", eller tvärt om. Det är lika idiotiskt som att köpa en iPhone för 15 tusen när en precis lika bra Samsung kostar 3 tusen. Ändå gör vi det.

Vi borde ha sett att hur vi än röstar så får vi massinvandring som ett brev fyllt med hundbajs på posten. Men vad fan ska man ta sig till? Starta ett nytt parti? Visst, men vi har ju exemplen Ny Demokrati som kollapsade efter ett par veckor utan att ha fått någonting gjort och Sverigedemokraterna som blir mer och mer 7-klöver för varje dag som går för att locka Kristersson att bilda konservativt block med dem.

Normalfördelningskurvan

Tråden har ventilerat frågan om svenskarnas kognitiva förmågor tidigare. Svaret är enkelt. De följer normalfördelningskurvan. Hälften är smartare än den andra hälften.

Den mindre smarta hälftens ytterflank har små möjligheter att själva bilda sig en uppfattning om hur situationen ser ut. Den måste tyvärr lita på att den andra ytterflanken inte enbart styrs av ordmagiker och psykopater i båtar med Rolls Royce motorer.
Citera
2020-01-05, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
För att göra din fundering något mindre anekdotisk så får jag fylla på med en liknande observation.

Jag hade kontor i centrum av en medelstor stad för 12-15 år sedan. Genom kontorsfönstret kunde jag se ner på andra sidan gatan, där fanns det två handikapp-rutor. En liten bit bort fanns det ett större antal "vanliga" parkeringar.

Jag började bli uppmärksam på att dessa handikapp-parkeringar ofta var upptagna. Efter ett tag så tog jag för vana att sätta kryss i tre kolumner, avseende förarnas etnicitet. "Svensk", "Osäker" & "Blatte". Mest för att fördriva tiden under tråkiga telefonsamtal. Efter de första 2 dagarna hade jag 58 kryss på "Blatte", 4 på "Osäker" & 1 på "Svensk".
När jag tyckte mig skymta en handikappdekal så gjordes ingen notering.

Efter ett par veckor med samma mönster så ringde jag till kommunens parkeringskontor & påtalade att nästan ingen som parkerade där hade en handikappdekal. Jag avstod från att trycka på blatte-vinkeln. När inget hände så ringde jag ett par gånger till, även till chefen & då tog det skruv. Efter det kom det regelbundet förbi en P-vakt & dom skar verkligen guld med täljkniv. Periodvis stod P-vakten där nästan på heltid & drog säkert in mångdubbelt av sin kvot. Jag gick ner med en mugg kaffe till honom vid några tillfällen.

Detta är visserligen en liten detalj i den stora helheten, men det ger även en symptomatisk bild av hur tillståndet i landet drastiskt har förändrats under de senaste decennierna. Vilket självklart påverkar alla aspekter av samhällslivet.
Skillnaden mot nu är väl att P-vakterna dragit sig tillbaka, eller utmanar ödet om de skulle framhärda i ordningsreglerna.
Citera
2020-01-05, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Människor är ju naiva. Det är ju det som eliten, inklusive politiker och andra, utnyttjar. Jag brukar kalla det "systemets tröghet" och innebär att folks medvetanden är som oljetankrar som måste ändra kurs medan eliten surrar runt i samhället i små snabba torpedbåtar med dubbla V12or från Rolls Royce. När oljetankern har lyckats vrida fören mot väst så kör redan torpedbåten i andra riktningen igen.

Hela grejen med "representativ demokrati" är som du säger att gemene man är så dumma att man dribblar bort dem hur lätt som helst med lögner som inte är ens är för fem öre trovärdiga för en person som kan tänka själv. Det är därför som makthavarna nästan alltid kan driva igenom vilka idiotgrejer som helst.
Citera
2020-01-05, 14:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Normalfördelningskurvan
Den mindre smarta hälftens ytterflank har små möjligheter att själva bilda sig en uppfattning om hur situationen ser ut. Den måste tyvärr lita på att den andra ytterflanken inte enbart styrs av ordmagiker och psykopater i båtar med Rolls Royce motorer.

Och skuldsatta, som har ca dubbelt så stark motivation att nyttja politiken för egen vinning. Och en tidsaxel hoptryckt till nu på bekostnad av imorgon. Uppenbarligen hjälper inte hög kognitiv förmåga för att kompensera för skuldångest.

Citat:
Some studies have suggested that losses are twice as powerful, psychologically, as gains

https://en.wikipedia.org/wiki/Loss_aversion

Kanske skulle skuldsatta därmed bara ges en halv röst vardera? Så att de inte i grupp kan rösta för snabb befolkningsökning.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-01-05 kl. 14:43.
Citera
2020-01-05, 14:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Om du studerar detta forum, och valresultaten, så kommer du se att det finns människor som faktiskt använder huvudet till något annat än att hänga hatten på. Sedan går det ju tyvärr långsamt med opinionsvändandet och mycket snabbt med kolonisationen.

Din fråga i denna kontext är ungefär analog med att säga "hur ska man kunna tänka om man inte vill tänka" och svaret på det är "nej, det går inte".

För att generalisera extremt mycket:
1) Svenska politiker är lögnare och bedragare.
2) Svenska journalister är lögnare och utopiker.

Din ständiga fråga, du har säkert ställt den hundra gånger, är "varför har lögnarna, bedragarna och utopikerna inte upplyst de stackars svenskarna om verklighetens beskaffenhet". Det är en så bisarr fråga att jag avstår från att kommentera den.

"Varför har de inte skrivit att de ljuger i sina partiprogram"

Precis, alla politiker är lögnare, och det enda sättet att hålla dem i schack (med demokratiska metoder) är genom ständig konkurrens. Nu finns det tyvärr en politisk maktkartell. Men det är det inte många svenskar som har insett heller, antagligen för att det inte står i kartellens partiprogram!
Precis. Och DÄRFÖR har denna tråd hållit på i nio (9) år och håller efter snart 66000 inlägg på att tugga om samma saker om och om igen. Att producera väggar av ord är INTE att lösa problem.

Problemen ÄR (nästintill) olösliga eftersom medborgarna saknar lagliga vägar att lösa problemen. Att då skylla på medborgarna är närmast debilt.

Så ser vekligheten ut oavsett vad du TYCKER. Att du är oförskämd ändrar inte på verkligheten.
Citera
2020-01-05, 14:40
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Skillnaden mot nu är väl att P-vakterna dragit sig tillbaka, eller utmanar ödet om de skulle framhärda i ordningsreglerna.
Ja, inte ens polisen törs ju ingripa längre mot det felparkerande brunfolket, enligt rikspolischefen i P1:s lördagsintervju.
Citera
2020-01-05, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Företrädare eller makthavare gör hela tiden kalkyler och det hjul som inte gnäller får inget smörjmedel. Framtiden kommer handla om att vara partisk och därmed relativistisk. Där har postmodernismen rätt och mycket av det som var funktionellt och berömvärt i en monokulturell kontext, blir direkt skadligt i den mångkulturella.
Eller de dygderika attributen och beteendena hushållas med skarpare urskiljning och bättre urskillning, utefter den etnonationalistiska skiljelinjen.
Citera
2020-01-05, 15:17
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Problemen ÄR (nästintill) olösliga eftersom medborgarna saknar lagliga vägar att lösa problemen. Att då skylla på medborgarna är närmast debilt.

Jag "skyller inte på" medborgarna. Jag är till och med motståndare till inställningen "de får vad de förtjänar" på samma sätt som jag är motståndare till bedrägeri mot utvecklingsstörda och småbarn. Jag konstaterar däremot att svenska vuxna, som alltså vare sig är utvecklingsstörda eller småbarn, har valt att inte tänka själva. Ignorans är ett val för en normal, modern människa. Ansvarsfrågan för det valet kan man diskutera men att demokratin skulle vara beroende av att någon slags magisk, opartisk organisation försiktigt skedmatar svenskarna med helt korrekt information om allting är en grotesk (eller om man vill vara snäll riktigt, riktigt såssig) inställning. Man kan som vuxen välja att inte välja, men då måste man också acceptera att valen kommer göras åt en. Detta är också vad som har skett.
If you don't design your own life plan, chances are you'll fall into someone else's plan. And guess what they have planned for you? Not much.
--Jim Rohn

Rent spel- och maktteoretiskt i en demokrati, om man vill ha bort en grupp, så måste man rösta på en konkurrerande grupp eftersom den totala summan makt är konstant. Den enda konkurrerande grupp som har lyckats skapa sig en stabil plattform är SD (även om det har funnits små uppstickare som kortsiktigt tagit mandat i olika val i form av Ny Demokrati, Junilistan och Piratpartiet -- PP har dock uppgått i globohomo och därför gjort sig själva irrelevanta). Därför röstar till exempel jag SD, även fast jag inte alls är Sverigedemokrat.
Senast redigerad av bergsturk 2020-01-05 kl. 15:32.
Citera
2020-01-05, 15:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag "skyller inte på" medborgarna. Jag är till och med motståndare till inställningen "de får vad de förtjänar" på samma sätt som jag är motståndare till bedrägeri mot utvecklingsstörda och småbarn. Jag konstaterar däremot att svenska vuxna, som alltså vare sig är utvecklingsstörda eller småbarn, har valt att inte tänka själva. Ignorans är ett val för en normal, modern människa. Ansvarsfrågan för det valet kan man diskutera men att demokratin skulle vara beroende av att någon slags magisk, opartisk organisation försiktigt skedmatar svenskarna med helt korrekt information om allting är grotesk (eller om man vill vara snäll riktigt, riktigt såssig). Man kan som vuxen välja att inte välja, men då måste man också acceptera att valen kommer göras åt en. Detta är också vad som har skett.
If you don't design your own life plan, chances are you'll fall into someone else's plan. And guess what they have planned for you? Not much.
--Jim Rohn

Rent spel- och maktteoretiskt i en demokrati, om man vill ha bort en grupp, så måste man rösta på en konkurrerande grupp eftersom den totala summan makt är konstant. Den enda konkurrerande grupp som har lyckats skapa sig en stabil plattform är SD (även om det har funnits små uppstickare som kortsiktigt tagit mandat i olika val i form av Ny Demokrati, Junilistan och Piratpartiet -- PP har dock uppgått i globohomo och därför gjort sig själva irrelevanta). Därför röstar till exempel jag SD, även fast jag inte alls är Sverigedemokrat.
Ditt resonemang är helt skilt från den verklighet som vi lever i. Du reducerar en stor och komplex verklighet till en banal fråga om att rösta på SD. Problemen kommer INIFRÅN offentliga sektorn och medierna. SD har INGEN lösning på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in