Citat:
Ursprungligen postat av
Napoleon.Snowball
Om man enbart
1. umgås med folk urban intellektuell miljö
2. får samhällsinformation från BBC, SVT, DN, The Guardian och liknande
3. vill se att samhället utvecklas till total atomisering
Då finns varken vilja eller kanaler att få information om verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Är inte det precis vad Alexander Bard skrev i sin bok på mitten av 90-talet? Det diskuterades en hel del och jag tror nog att folk insåg det redan då. Oavsett om man förstod vad som skulle komma är det ju svårt att göra något åt det?
Flashback är ju ett bra exempel. Det behövs ju inget stort företag som står för infrastruktur för forumet. Därmed finns det ju egenligen ingen som politikerna kan hota med reglering av verksamheten. Hindras det i västvärlden lär väl servrarna flytta till Somalia inom ett par dagar utan att användarna märker något.
Visst fanns det folk som såg vartåt det barkade. Richard Stallman & Stewart Brand förstod det, hela den anarkistiska Cyberpunk-rörelsen förstod det. Jag förstod det själv efter att ha börjat använda FidoNet.
Jag vet att jag & "Fula Gubben" diskuterade ett gammalt mord i Stockholm. Där medieuppgifterna inte riktigt stämde med de vittnesuppgifter som framkom på FidoNet. Uppgifter som inte passade i det officiella narrativet & därför helt förtegs i media. Det blev lite av en ögonöppnare för mig personligen.
Men makthavarna verkade inte begripa. Inte heller media, som trodde att kommentarsfält & interaktiva funktioner bara skulle gynna deras paradigm. Till deras försvar får man väl säga att den kraftiga polariseringen, som skulle springa ur kriget om mångkulturen, inte riktigt hade blommat ut än vid den tidpunkten.
Om man skulle ha försökt reglera & framförallt förhindra anonymitet så skulle man gjort det i början av utvecklingen. Lagstiftat om ID-krav för internet-abonnemang osv.
Då hade det kanske funkat. Nu skulle det krävas fullständig & naken diktatur.