Citat:
Ursprungligen postat av
mushymushy
Jag har tränat styrketräning lite till och från under större delen av mitt vuxna liv. Har en stark grund bestående av lite mer fysiska idrotter från ungdomen att stå på, samt då att jag har kvar lite av den grund jag fick när jag styrketränade intensivt i ungefär ett halvår (under även en längre tid för ännu längre sen) för ganska längesen nu. Jag har dock inte kunnat upprätthålla detta på regelbunden basis av oliak skäl. Jag är väl lite kebabstark, dvs halvkrallig med för mycket underhudsfett. Breda axlar, stora armar, lite för mycket mage.
Jag har genom åren läst mycket om styrketräning, scheman, sets/reps för olika syften. Mitt problem är att jag nu "läst för mycket", istället för att bara köra på något bra schema så ska jag hela tiden leta efter det optimala schemat. Jag körde tidigare på 5-split, och det funkade bra. Men inser fördelarna med lågvolymsscheman och tycker dessa verkar vettiga.
Jag känner att jag måste tillbaka till grunderna nu och kommer nu ha en del tid framöver att göra en vettig satsning på min kropp. Jag är inte speciellt intresserad av fitness och det estetiska är irrelevant egentligen, även om det är trevligt med en snygg kropp.
Mitt mål är att bli vältränad- dvs styrka /men även kondis ) men med styrka borde väl rimligen också massa komma? I och med att det är betydligt enklare att bli starkare om man konsumerar mer kcal och tränar på så vis hårdare?
Min första fråga är väl först och främst i vilken ände jag ska börja med kosten:
Ska jag försöka lägga mig på kcalunderskott för att bli av med oönskat fett kring buk, torso etc? Eller
borde jag snarare direkt gå på att satsa på att äta mer, dvs sikta på kcalöverskott?
Min andra fråga är då rimligen kring schema:
Jag vet att det inte finns något magiskt schema, men vissa scheman är ju mer lämpliga för vissa ändamål (t.ex 5-split för fitness?).
Hade ett PPL-schema varit vettigt och nånstans där slänga in 1-2 cardopass i veckan? Notera alltså att cardion har ett syfte i form av att få ett bättre flås, inte för att bli av med fett.
Jag hade nog lagt mig på antingen kaloribalans eller kaloriunderskott, inte ätit mig till en ännu större fettmassa, hålla proteinintaget runt 1.6-2 g/kg, givetvis en fördel att äta näringsrikt.
Det beror på vad du vill uppnå, alla upplägg kommer mer eller mindre fungera, vissa är inriktade på styrka och vissa på muskeltillväxt, även om den gränsen är flytande givetvis. Att lägga in 1-2 konditionspass i veckan låter som en bra idé, börja lugnt och öka successivt. Det finns ju t.ex ett schema i denna tråd:
(FB) Nybörjarträning 101. Ett väldigt grundläggande och bra schema.