2019-06-04, 18:39
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det beror på. De som fått sjukersättning före 1 juli 2008 får tjäna en rätt bra slant utan att det påverkar, s k fribelopp. 2018 låg det på 45 500 kr.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6963939
Ett jättesent tillägg från mig, som kanske redan har lyfts (?): mannen kan ha haft sjukersättning på deltid. Vilket ju möjliggör mer inkomst från arbete.
Edit. Glan auto correct fixad
Senast redigerad av Rallarsvingen 2019-06-04 kl. 18:41.
Citera
2019-06-04, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Man har på olika vis, genom åren, haft kontakt och kontroll på den här familjen.

BVC och skolhälsovården kan inte orosanmäla barn och unga som inte kommer på kontroller och vaccinationsmottagningar. Alla barn i Sverige får kallelser till tandvårdskontroller och har avgiftsfri tandvård t.o.m. 19 års ålder. Tandläkarna rycker inte ut till barnens hem om föräldrarna avbokar tiderna eller uteblir.

Mamman och pappan har varje år sänt in dokument för att styrka barnens studier vid den amerikanska skolan. Skolan i Ystad har kallat barnen varje läsår och varje läsår har föräldrarna skickat in dessa intyg om studier i utlandet. Skolnämnden har beslutat om skolplikt och uppmanat föräldrarna att följa lagen och skicka ungarna till skolan. Då har föräldrarna skickat i sjukintyg för barnen!!

Det är lite av "Follow the money"-principen för att kunna tränga sig in hos familjen, med polisassistans, och jurister på riksnivå (Skolinpektionens jurist) för att ta tillvara barnens rättigheter.

Pappan ska nu ha skickat SMS och talat om för KvP att han finner samarbetet utmärkt mellan föräldrarna och övriga. De har advokat Björn Hurtig som biträde i förvaltningen av LVU-placeringarna av barnen.

Angående kallelser till tandvård för barn har jag hört att kommer man inte med sitt barn på utsatt tid till tandläkaren anmäls detta till socialen!
Citera
2019-06-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Frukt är dyrt. Och särskilt dyrt är exotisk frukt som banan.
I de flesta större mataffärerna bjuds det GRATIS på banan till barnen.
Citera
2019-06-04, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Vad jag inte begriper är att föräldrarna inte har minsta insikt what so ever. Sydsvenskan skriver bl a: Barnen som har isolerats från samhället har inte fått träffa sin mamma och pappa sedan omhändertagandet den 29 augusti 2018, enligt HD och Sydsvenskans uppgifter. Så skadliga är föräldrarna för barnen, anser socialtjänsten.

Att ha telefonkontakt i fem minuter varannan vecka, under så här lång tid är ett oerhört stort ingrepp. Och bara där ser man allvaret i hur skadliga föräldrarna anses vara. Så situationen är onekligen väldigt mycket värre än vad vi, som inte har insyn, får veta.

Bristande sjukdoms- och själv-insikt är typiskt vid psykoser.
Citera
2019-06-04, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Flerbostadshus? Familjen skaffade väl nuvarande villa 2000 ungefär?

Ja men om man googlar hennes namn så står hon (och gubben o den äldsta sonen) på den adressen också?

Vet inte om jag söker eller ser fel men vad jag kan på bilderna se så är det exakt samma hus som brann. (Storgatan 16 om jag inte minns fel)
Citera
2019-06-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Nej , tror inte det det var i ett flerlägenhetshus.

Oklart vad för typ av hus det var, men när jag söker på hennes namn så visar den en adress (Storgatan 16 om jag inte minns fel) med exakt samma hus som bilderna visar med misstänkt mordbrand.
Citera
2019-06-04, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Kan det isåfall möjligtvis finnas (gamla) brandskador på vinden som Polisen reagerat på?

Vet inte, men som jag skrivit innan så får man upp bild på den adressen hon står/ stod skriven på (Storgatan) med både mannen äldsta sonen och det är samma hus som brann för några år sen (misstänk mordbrand) Går inte att missa om ni googlar!

Då var det snack om 4 barn och 2 vuxna. Så frågan är när den sista kom till världen?
Citera
2019-06-04, 19:20
Medlem
Magnusperfektankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Angående kallelser till tandvård för barn har jag hört att kommer man inte med sitt barn på utsatt tid till tandläkaren anmäls detta till socialen!

Just sådana inlägg som gör att trådar håller så djävulskt dålig kvalite. Har jag hört... kanske bättre nån med kompetens och Erfarenhet uttalar sig i frågan kring tandläkaren?

Jag har erfarenhet från BVC i storstad vi orosanmäler ej vid uteblivna besök, om vi skulle orosanmäla alla som inte kom trots upprepade kallelser skulle vi inte hinna med vårt övriga arbete). Vi skickar tre kallelser totalt sen ger vi upp.
Observera så gör vi på vår arbetsplats, andra kanske gör på annat vis.

(Obs är det en familj som är KÄNDA med stora sociala problem överväger vi naturligtvis om orosanmälan bör göras).
Senast redigerad av Magnusperfektanka 2019-06-04 kl. 19:22. Anledning: Tillägg
Citera
2019-06-04, 19:32
Medlem
hemskt... sjukt att detta kan hända jävla fritzl fasoner btw Ystad tillhör inte Österlen!
Citera
2019-06-04, 19:34
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Sannolikheten att det pågår något skumt i ett hus bakom höga häckar är större än om huset har fri insyn. Det är sedan gammalt, inget nytt. Oberoende av landskap. Föräldrar som vill vara ifred utan insyn kan också flytta om de stöter på problem, de söker sig till kommuner som godkänner deras önskemål om hemskolning.
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Tror du missförstår. Menar inte att det är negativt, klart det ska skrivas om saken och diskuteras. Tycker dock att vi här på forumet ska tänka oss för vad vi skriver om barnen, vara varsamma.

Problemet är väl att alla dessa tjänstemän och andra människor någonstans utgår från att föräldrar alltid vill barnens bästa.
Om föräldrarna säger att de sköter undervisning, hälsokontroller och uppfostran av barnen - tror oftast folk att det görs på bästa sätt för barnen.

Nu har inom mindre än nio månader sju barn i Skåne visat sig råkat riktigt illa ut på grund av föräldrarnas idéer. Två mördade barn i Bjärred och fem vanvårdade barn i Löderup - inget av dessa sju barn gick i skolan.

Finns det fler fall som pågår just nu? I Skåne?
Skolinspektionen ska nu granska ansvariga för skolan i Löderup. Bra! Granska alla fall mycket noga där barn inte ges tillfälle att prata fritt med andra människor i skolmiljö.
Det kan ligga något skadligt bakom att ett barn inte får den möjligheten.
Senast redigerad av coli 2019-06-04 kl. 19:49.
Citera
2019-06-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baritoz
hemskt... sjukt att detta kan hända jävla fritzl fasoner btw Ystad tillhör inte Österlen!
Men Löderup gör!
Citera
2019-06-04, 19:43
Medlem
Desto mer jag läser om detta fallet ju mer övertygad blir jag att mamman är den som är mest drivande och hon verkar vara väldigt övertygande och manipulativ.

Först skapas bilden av att barnen eller åtminstone ett har NPF. Då är det lätt att motivera att vi måste stanna hemma för barnens skull, barnen orkar inte med att byta miljö, det är för mycket intryck utanför hemmet, skolmiljön är för stökig osv. Man skriver aldrig in barnens i skolan.
Sen när skolan börjar undersöka förhållandena då ändras historian att de reser så mycket för de jobbar med hela världen som arbetsplats. Distansstudier passar barnen bättre så de slipper byta skola de gånger de är hemma i Sverige.
Man väljer att inte tala svenska med barnen. "De förstår bara engelska" låter ju rimligt då de är inskrivna på amerikansk skola och familjen är på ständig resande fot. Nog för att de flesta svenskar hjälpligt kan kommunicera på engelska men barnen får ett ofullständigt språk och har verkar inte stimuleras att lära sig prata svenska så de kommer åtminstone inte ta kontakt med utomstående.

Mamman verkar ha ett rättshaveristisk sida och båda föräldrarna lever på bidrag. De har nog satt i system att varva sjukskrivning med studier på distans/ heltid för att plocka ut studiestöd men misslyckas eller struntar i studierna och drar på sig studieskulder enligt media. Hade barnen på riktigt haft npf så tror jag nog att de är målgruppen som skulle ansöka om att bli assistenter åt egna barn och försöka få beslut enligt LSS om så mycket stöd som möjligt. Men de verkar aldrig gå till läkare för att en få en diagnos? Självklart hade de med en diagnos även fått rätt tid stöd och assistent i en kommunal skola. De hänvisar till en psykolog i Norge och den något naiva utbildningsförvaltningen i Ystad verkar köpa det och accepterar att barnen utbildas i hemmet eller utomlands när de arbetar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in