2019-06-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Undrar om det är farmor eller morfar som förgäves sökt kontakt med sina barnbarn. En släkting kände bara till de två äldsta barnen i familjen, fått uppgift att familjen flyttat till USA.
Gick hon då på Kirsebergsskolan? Vad hette hon i efternamn då?
Citera
2019-06-04, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Persson
Citera
2019-06-04, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Problemet är väl att alla dessa tjänstemän och andra människor någonstans utgår från att föräldrar alltid vill barnens bästa.
Om föräldrarna säger att de sköter undervisning, hälsokontroller och uppfostran av barnen - tror oftast folk att det görs på bästa sätt för barnen.

Nu har inom mindre än nio månader sju barn i Skåne visat sig råkat riktigt illa ut på grund av föräldrarnas idéer. Två mördade barn i Bjärred och fem vanvårdade barn i Löderup - inget av dessa sju barn gick i skolan.

Finns det fler fall som pågår just nu? I Skåne?
Skolinspektionen ska nu granska ansvariga för skolan i Löderup. Bra! Granska alla fall mycket noga där barn inte ges tillfälle att prata fritt med andra människor i skolmiljö.
Det kan ligga något skadligt bakom att ett barn inte får den möjligheten.

Tror snarare att det fria skolvalet stökat till det. Barn skickas som skottspolar till olika alternativ, det är hela havet stormar i systemen som inte är riggade för extrakontroller av föräldrarnas möjlighet att välja skola. Det gör också att barn som normalt sett har koll på andra ungar i kvarteret inte riktigt vet vilka som finns var, de viktiga nätverken slås sönder. Om en unge inte gick i skolan skulle det ha märkts snabbt när alla gick i samma skola.
Senast redigerad av rappytt 2019-06-04 kl. 20:14.
Citera
2019-06-04, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Persson
Ok tack. Man kan kanske hitta henne i dåtidens skolfotograferingar på Kirsebergsskolan om det var på den skolan hon gick?
Citera
2019-06-04, 20:19
Medlem
Man måste dock logga in för att se ifall någon scannat in hennes klass fotograferingar? Länk: https://www.stayfriends.se/Skola/Mal...olan-S-1QLZ-S#
Citera
2019-06-04, 20:24
Medlem
Citat:
Angående kallelser till tandvård för barn har jag hört att kommer man inte med sitt barn på utsatt tid till tandläkaren anmäls detta till socialen!

Det tvivlar jag starkt på!
Citera
2019-06-04, 20:34
Medlem
Personal i hälso- och sjukvården, skola osv behöver inte ange något skäl då man gör en orosanmälan. En känsla etc att något ”inte står rätt till räcker”. Sen är det upp till var och en var den gränsen går. Ett bra ledarskap ska stötta all personal så de hellre hör det för ofta än för sällan.
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusperfektanka
Just sådana inlägg som gör att trådar håller så djävulskt dålig kvalite. Har jag hört... kanske bättre nån med kompetens och Erfarenhet uttalar sig i frågan kring tandläkaren?

Jag har erfarenhet från BVC i storstad vi orosanmäler ej vid uteblivna besök, om vi skulle orosanmäla alla som inte kom trots upprepade kallelser skulle vi inte hinna med vårt övriga arbete). Vi skickar tre kallelser totalt sen ger vi upp.
Observera så gör vi på vår arbetsplats, andra kanske gör på annat vis.

(Obs är det en familj som är KÄNDA med stora sociala problem överväger vi naturligtvis om orosanmälan bör göras).
Citera
2019-06-04, 20:37
Medlem
[quote=snorkherren|67766350]
båda föräldrarna lever på bidrag. De har nog satt i system att varva sjukskrivning med studier på distans/ heltid för att plocka ut studiestöd men misslyckas eller struntar i studierna och drar på sig studieskulder enligt media. Hade barnen på riktigt haft npf så tror jag nog att de är målgruppen som skulle ansöka om att bli assistenter åt egna barn och försöka få beslut enligt LSS om så mycket stöd som möjligt. Men de verkar aldrig gå till läkare för att en få en diagnos?

Där tror jag du slog huvudet på spiken. Garanterat hade de sett till att hiva in pengar från samhället om diagnoserna vore verkliga.
Citera
2019-06-04, 20:41
Medlem
Citat:

Enligt ett tidigare inlägg så flyttade hon från Malmö före skolstart, så nej, inte lönt att leta upp sin gamla skolkatalog!
Citera
2019-06-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Desto mer jag läser om detta fallet ju mer övertygad blir jag att mamman är den som är mest drivande och hon verkar vara väldigt övertygande och manipulativ.

Först skapas bilden av att barnen eller åtminstone ett har NPF. Då är det lätt att motivera att vi måste stanna hemma för barnens skull, barnen orkar inte med att byta miljö, det är för mycket intryck utanför hemmet, skolmiljön är för stökig osv. Man skriver aldrig in barnens i skolan.
Sen när skolan börjar undersöka förhållandena då ändras historian att de reser så mycket för de jobbar med hela världen som arbetsplats. Distansstudier passar barnen bättre så de slipper byta skola de gånger de är hemma i Sverige.
Man väljer att inte tala svenska med barnen. "De förstår bara engelska" låter ju rimligt då de är inskrivna på amerikansk skola och familjen är på ständig resande fot. Nog för att de flesta svenskar hjälpligt kan kommunicera på engelska men barnen får ett ofullständigt språk och har verkar inte stimuleras att lära sig prata svenska så de kommer åtminstone inte ta kontakt med utomstående.

Mamman verkar ha ett rättshaveristisk sida och båda föräldrarna lever på bidrag. De har nog satt i system att varva sjukskrivning med studier på distans/ heltid för att plocka ut studiestöd men misslyckas eller struntar i studierna och drar på sig studieskulder enligt media. Hade barnen på riktigt haft npf så tror jag nog att de är målgruppen som skulle ansöka om att bli assistenter åt egna barn och försöka få beslut enligt LSS om så mycket stöd som möjligt. Men de verkar aldrig gå till läkare för att en få en diagnos? Självklart hade de med en diagnos även fått rätt tid stöd och assistent i en kommunal skola. De hänvisar till en psykolog i Norge och den något naiva utbildningsförvaltningen i Ystad verkar köpa det och accepterar att barnen utbildas i hemmet eller utomlands när de arbetar.

Mamman verkar, som du säger, ha en rättshaveristisk ådra och lätt paranoid. Hon verkar vilja behålla dom som små barn, helt beroende av mamma.

Pappan kanske var av vekare virke och nu möjligen lättad av att detta blivit känt och att myndigheterna tagit över.

Hoppas vården kan bistå mamman med stöd och hjälp.

Barnen går i skolan och har bra boende.
Citera
2019-06-04, 20:56
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Problemet är väl att alla dessa tjänstemän och andra människor någonstans utgår från att föräldrar alltid vill barnens bästa.
Någon som intervjuades på radions (P1) Studio Ett kommenterade att problemet snarare är att man (tjänstemännen) utgår från att föräldrar talar sanning (såvida man inte har anledning att misstänka något annat, får jag förmoda).
Citera
2019-06-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Någon som intervjuades på radions (P1) Studio Ett kommenterade att problemet snarare är att man (tjänstemännen) utgår från att föräldrar talar sanning (såvida man inte har anledning att misstänka något annat, får jag förmoda).

Ja. Man förutsätter ju att, förmodat friska, föräldrar vill sina barn väl.

Hur skulle det annars se ut? Skulle socialtjänsten göra oanmälda besök hemma hos alla småbarnsföräldrar? Det vore ju som hämtat ur filmen "1984".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in