Citat:
Ursprungligen postat av
snorkherren
Desto mer jag läser om detta fallet ju mer övertygad blir jag att mamman är den som är mest drivande och hon verkar vara väldigt övertygande och manipulativ.
Först skapas bilden av att barnen eller åtminstone ett har NPF. Då är det lätt att motivera att vi måste stanna hemma för barnens skull, barnen orkar inte med att byta miljö, det är för mycket intryck utanför hemmet, skolmiljön är för stökig osv. Man skriver aldrig in barnens i skolan.
Sen när skolan börjar undersöka förhållandena då ändras historian att de reser så mycket för de jobbar med hela världen som arbetsplats. Distansstudier passar barnen bättre så de slipper byta skola de gånger de är hemma i Sverige.
Man väljer att inte tala svenska med barnen. "De förstår bara engelska" låter ju rimligt då de är inskrivna på amerikansk skola och familjen är på ständig resande fot. Nog för att de flesta svenskar hjälpligt kan kommunicera på engelska men barnen får ett ofullständigt språk och har verkar inte stimuleras att lära sig prata svenska så de kommer åtminstone inte ta kontakt med utomstående.
Mamman verkar ha ett rättshaveristisk sida och båda föräldrarna lever på bidrag. De har nog satt i system att varva sjukskrivning med studier på distans/ heltid för att plocka ut studiestöd men misslyckas eller struntar i studierna och drar på sig studieskulder enligt media. Hade barnen på riktigt haft npf så tror jag nog att de är målgruppen som skulle ansöka om att bli assistenter åt egna barn och försöka få beslut enligt LSS om så mycket stöd som möjligt. Men de verkar aldrig gå till läkare för att en få en diagnos? Självklart hade de med en diagnos även fått rätt tid stöd och assistent i en kommunal skola. De hänvisar till en psykolog i Norge och den något naiva utbildningsförvaltningen i Ystad verkar köpa det och accepterar att barnen utbildas i hemmet eller utomlands när de arbetar.
Mamman verkar, som du säger, ha en rättshaveristisk ådra och lätt paranoid. Hon verkar vilja behålla dom som små barn, helt beroende av mamma.
Pappan kanske var av vekare virke och nu möjligen lättad av att detta blivit känt och att myndigheterna tagit över.
Hoppas vården kan bistå mamman med stöd och hjälp.
Barnen går i skolan och har bra boende.