2019-06-03, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Barnet i fråga visste inte heller hur man öppnade påsen där bananen låg. Alla barnen var magra och hade märkliga matvanor så vad säger att de aldrig sett en banan med skal eller ens en påse med frukt, vad säger att de inte under hela uppväxten fått maten uppskuren i småbitar som den plockmat man ger till riktigt småbarn, 4-åringen matades ju fortfarande

Frukt är dyrt. Och särskilt dyrt är exotisk frukt som banan.
Citera
2019-06-03, 16:00
[quote=adina|67756229]Barnet i fråga visste inte heller hur man öppnade påsen där bananen låg. Alla barnen var magra och hade märkliga matvanor så vad säger att de aldrig sett en banan med skal eller ens en påse med frukt, vad säger att de inte under hela uppväxten fått maten uppsku
Som jag skrev: Litar inte på att uppgifterna stämmer i media! Ändå räknar du upp saker som står där? Sedan om de är sanna så är de. Men jag skulle gärna ha riktiga bevis för att tro på allt det här först. Känner flera familjer som lever självförsörjande och de får ofta fördomar på sig. Om jag var barn och nyss blivit omhändertagen och var bland okända för första gången i mitt liv skulle jag inte heller vilja öppna en plastpåse. Man blir nog rätt apatisk kan jag tänka mig. Vet hur socialtjänsten är och hur de låter barn bo hos både pedofiler och alkoholister för att barnen ska ha tillgång till båda föräldrarna. Och att HBV hem inet är någar paradis för barn direkt. Tror på att den här historien är full av drama. Media gillar drama.
Stackars barn hur det än ligger till.
Senast redigerad av HalloBaby 2019-06-03 kl. 16:03.
Citera
2019-06-03, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Laddar upp den men bete er nu, lova? Vill inte ni ska trakassera familjen eller hänga ut barnen.

https://ufile.io/a2a4sx8j

Kan inte öppna filen, det står att den är skadad. Vad gör jag för fel?
Citera
2019-06-03, 16:04
Medlem
Cunnilinguists avatar
Det här ger ganska så stora vibbar och utslag på zigenareradaren, någon som fått det bekräftat att det rör sig om zigenare/rååmer/romani/eu-migranter/tiggare/Soraya Posts stamfränder/de som enligt Erik Ullenhag byggde Sverige?
Citera
2019-06-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag får inte ihop det, alltså det som framkommer. Föräldrarna ska ha isolerat barnen hemma, kört stenhårt på märkligt nära anknytning, inte låtit barnen utvecklas på ett normalt vis men samtidigt ska barnen inte fått tillräckligt med mat, bostaden smutsig och stökig? Och toalettbesök övervakas, konstiga matvanor och smärtsamma övergrepp har ägt rum. Jag undrar - vad menas konkret med det kring kontroll av toalettbesök osv? Vad är det för smärtsamma övergrepp?
Barnen ska både vara väldigt försummade men samtidigt kontrollerade.
Det hade sökts vård för magbesvär för några av barnen, barnen var magra och det finns funderingar om att deras kost lett till att fått brister som gjort att de fungerar som om de har diagnoser. Förstoppning ligger nära tillhands om man inte får tillräckligt med föda. Smärtsamma övergrepp kan vara diverse lavemang när toalettbesöken vid kontroll inte ansågs fullgoda
Citera
2019-06-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du är bra naiv du. Socialtjänsten gör sina egna utredningar. De skriver vad de vill i dem. Lagstiftningen som de har att följa (socialtjänstlagen) är bara en ramlag som ger grova direktiv för verksamheten, den kan utan vidare ignoreras. Några jurister till att tala om är knappast inblandade. Barnen har egna juridiska ombud som så gott som alltid säger samma sak som socialtjänsten. Föräldrarna har också egna ombud men de har varken tid eller möjlighet att göra något annat än att framföra föräldrarnas åsikt. Och om ord står mot ord litar domstolen alltid på socialtjänsten eftersom de är just socialtjänsten. Vad gäller media så har de ingen möjlighet att granska någonting eftersom det är sekretess och socialtjänsten vägrar prata med media. Det enda media rapporterar är vad som står i domstolsprotokollen, dvs socialtjänstens uppfattning.

Om du vill ha mer information kan du alltid läsa Autism- och aspergerförbundets granskning av landets socialtjänster. Jag vet inte i vilken grad deras granskning är applicerbar på det här fallet eftersom jag inte vet om någon av barnen kan sägas ha en autismspektrumstörning. Men den rapporten är mer än tydlig med att socialtjänsterna både arbetar godtyckligt och lagvidrigt:
https://www.autism.se/granskning_lvu

Det är åtminstone tre barn som föräldrarna påstår har problem, varav ett ska vara utrett i Sverige för länge sedan. Att den utredningen inte finns med någonstans i socialtjänstutredningen tolkar jag som att den inte sa vad socialtjänsten ville höra. Sedan är det bara två barn som anklagas för att få hjälp på toaletten. Bevisligen är det inte en skatologiskt överintresserad familj det handlar om utan föräldrar som tror, välgrundat eller ogrundat, att två av deras barn behöver toaletthjälp.

Sedan ska man väl även ta i beaktande att vi inte vet med någon säkerhet att familjen har konsekvent udda toalettvanor. Uppgifterna kommer från socialtjänsten som i sin tur har fått dem från HVB-hemmet som uppger att barnen har sagt att de får hjälp på toaletten hemma. Det är väldigt indirekt information och särskilt banrhemspersonalen kan ha missuppfattat saken, särskilt som det på andra ställen står att barnen har så konstigt språkbruk att det är svårt att förstå vad de säger.

Vad anser du om föräldrars rätt till hemundervisning?
Citera
2019-06-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Görs inga kontroller när man söker socialbidrag? Anger man inte antal barn etc.? De verkar ju i alla fall ha haft två inkomster i form av "sjukersättning/sjukpension" (mannen) och sjukpenning (kvinnan). Men att försörja 2 vuxna och 5 barn på detta måste väl ändå ha varit rätt knapert?

Vet någon vad de jobbat med innan? Vilken utbildning har de? Akademiker båda två verkar det ju som att de är så det kan ju inte ha varit lokalt inavlade egocentriker från början.

Märklig historia. Barn som inte ens kan skala en banan. Låter nästan som pojken som uppfostrades av vargar. Ålder på barnen? Kan de återhämta sig? Vi får verkligen hoppas på det. Tragiskt annars.

(Woops, läste ”Ålder på bananen?”)

Men en fråga som kanske förekommit tidigare i tråden: Det är inte så att några av barnen fötts hemma utan att sedan registreras av myndigheter?
Citera
2019-06-03, 16:23
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag får inte ihop det, alltså det som framkommer. Föräldrarna ska ha isolerat barnen hemma, kört stenhårt på märkligt nära anknytning, inte låtit barnen utvecklas på ett normalt vis men samtidigt ska barnen inte fått tillräckligt med mat, bostaden smutsig och stökig? Och toalettbesök övervakas, konstiga matvanor och smärtsamma övergrepp har ägt rum. Jag undrar - vad menas konkret med det kring kontroll av toalettbesök osv? Vad är det för smärtsamma övergrepp?
Barnen ska både vara väldigt försummade men samtidigt kontrollerade.

Det låter som den där familjen i USA med x antal insolerade och misskötta barn. Föräldrarna dömdes nyligen.
Citera
2019-06-03, 16:25
Medlem
Läser i tråden att några påstår att ”kontakt med familjen är livsviktigt” och någon dåre påstod att barn som uppfostrats i familjehem/fosterhem per automatik blir ärrade för livet.

Kan bara tala från egna erfarenheter. Har ett syskon som sedan x antal år är placerad i fosterfamilj. Ingen kontakt med förälder. Tack gode gud för det säger jag bara. Han har aldrig mått så bra och har en fantastisk familj han bor hos.
Citera
2019-06-03, 16:26
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Föräldrarna uppger i artikeln från HD att de pratar engelska med barnen och att förhören hölls på svenska så de kanske inte förstod.

Intressant med två helsvenska föräldrar som heter Pernilla och Hans. Varför liksom...

De har väl någon tanke att det är det internationella språket. Att det med två arbetslösa föräldrar som hemskolar barnen borde vara en enkel sak att både lära barnen svenska och engelska har dock inte föresvävat dem...

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag får starka Bjärred vibbar (egen fb tråd) och tänker scientologer. Räkna med att detta kommer att förnekas kraftigt. Bidragen möjliggör att arbeta ideellt åt den kyrkan. Isolering/hemundervisning/sjukstämplade barn (tex ME). Högt uppsatta kontakter. Skåne verkar vara ett starkt fäste för Scientologer.

Jag tror vi kan glömma det religiösa spåret. Även om vi skulle misstro personen i tråden som säger sig ha haft kontakt med föräldrarna och säger att de inte var religiösa.
Hade förklaringen till att inte fira högtider exempelvis så hade de säkrlugen sagt det. De hade förmodligen också skrikit om religionsfrihet.

Fallet påminner rätt mycket om veganföräldrarna i en annan tråd. Udda människor med udda idéer parat med autism.

Citat:
Ursprungligen postat av sofand1987
Läser i tråden att några påstår att ”kontakt med familjen är livsviktigt” och någon dåre påstod att barn som uppfostrats i familjehem/fosterhem per automatik blir ärrade för livet.

Kan bara tala från egna erfarenheter. Har ett syskon som sedan x antal år är placerad i fosterfamilj. Ingen kontakt med förälder. Tack gode gud för det säger jag bara. Han har aldrig mått så bra och har en fantastisk familj han bor hos.

Givetvis är det mycket bättre att leva i en fosterfamilj än bli vanvårdad.
Citera
2019-06-03, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Träffade på en vuxen människa över 30 som aldrig ätit en grapefrukt i hela sitt liv, visste inte hur man åt den..

Så att va 13 och inte veta vad en banan är kanske inte behöver va ett problem
Är du allvarlig?

Att inte veta vad en banan är och hur man skalar den är ganska talande i sig om hur de haft det.
Citera
2019-06-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det låter som den där familjen i USA med x antal insolerade och misskötta barn. Föräldrarna dömdes nyligen.
I fallet med de 13 barnen var ju dessutom det äldsta barnet 29 år men såg ut som någon i början på tonåren där var det grav försummelse men samtidigt kontroll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in