2019-11-04, 23:21
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumanjii
Menar du att barnen blivit omhändertagna pågrund av "föromdar"? Vilka förmodar då? Och mot vem?

Fördomar mot föräldrar som hemskolar sina barn? Fördomar mot föräldrar som har staket? Fördomar mot föräldrar som jobbar utomlands? Fördomar mot föräldrar som bor i Ystad? Fördomar mot föräldrar med kort hårt? Fördomar mot föräldrar som har hundar? Fördomar mot vad exakt? Jag fattar verkligen inte vad du är ute efter.
Fördomar om folk som är annorlunda, som har hemundervisning, som inte har det superstädat hemma, som inte är speciellt sociala, som reser utomlands mycket, barn med NPF, folk som helt inte är vanliga Svenssons.
Citera
2019-11-04, 23:22
Medlem
Så detta par är långtidssjukskrivna och sjukskrivna? Dom "arbetar" aktivt inom foto. Reser till dessa länder. Det verkar som dom har varit mest aktiva år 2011 och 2012 och 2014 avtar allt. Hon får parets sista barn 2014. Jag misstänker att det äldsta barnet har varit hemma själv och skött sitt syskon!
2 egotrippade föräldrar som har skrämt skiten ur sina ungar, så dom inte ska våga gå ut när dom har varit ensamma
finns på FB frantiQstudios Helsinki
Senast redigerad av **jag** 2019-11-04 kl. 23:31.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Man hade fått starka indikationer på att barnen levde isolerade i huset. Och beslutade om ett omhändertagande under fortsatt utredning. När farhågorna visade sig stämma var det ju en jäkla tur. Och föräldrarna gick inte att nå och svarade inte på förfrågningar, så man stod i princip kvar med ett val, och det var omhändertagande.

Alltså i början av Kalla Fakta-reportaget så säger det ju, att ett samtal från socialtjänsten kom till polisen med begäran om handräckning om ett omhändertagande av barn, baserat på att barnen hålls isolerade från omvärlden, de är undernärda och deras liv är i fara om de inte blir omhändertagna.

Alltså måste socialtjänsten varit inne hos familjen innan polisen kom med om de nu sett att barnen är undernärda.
Men annars har det ju getts intryck att det var först när polis och socialtjänst kommit in innanför murarna hos familjen som socialtjänsten såg de undernärda barnen?

(Men Kalla Fakta bluddrar nog och uttrycker sig otydligt?)
Senast redigerad av dialektiker 2019-11-04 kl. 23:26.
Citera
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumanjii
Vad är det någonsin som får föräldrar runtom i världen att på olika sätt skada sina barn? Är det första gången som du hör talas om föräldrar som vanvårdad sina barn? Som isolerar sina barn? Som helt saknar förmåga att uppfylla sina barns grundläggande behov?

Grattis. Du har levt väldigt skyddat hittills.
Självklar inte din lille idiot. Jag frågar bara er varför dom skulle göra det här. Know your enemy. Men ni har ju inget svar såklart. Det är så det brukar vara med skitstövlar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Du vet inte mer än mig.

Jag har läst delar av utredningen, ingenting tyder på att de sjukskrivna föräldrarna har arbetat utomlands eller ens har bott utomlands, det fanns även skarp kritik gentemot föräldrarnas uppfostran och barnens levnadsförhållanden.

Dessutom så var inte föräldrarna kontaktbara under stora delar av utredningen så hela ditt trams är bara pinsamt. Får du inte tillräckligt med uppmärksamhet?
Citera
2019-11-04, 23:24
Medlem
Citat:
Fördomar om folk som är annorlunda, som har hemundervisning, som inte har det superstädat hemma, som inte är speciellt sociala, som reser utomlands mycket, barn med NPF, folk som helt inte är vanliga Svenssons.

De har inte rest utomlands mycket med barnen. Barnen hade inte ens pass och de påstår sig ha bott i Danmark mest under denna period, detta samtidigt som flyktingkrisen när svenskar blev ID-checkade vid gränsen dagligen. Denna familjen har mirakulöst aldrig stött på problem vid gränsen.
Citera
2019-11-04, 23:28
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Jag har läst delar av utredningen, ingenting tyder på att de sjukskrivna föräldrarna har arbetat utomlands eller ens har bott utomlands, det fanns även skarp kritik gentemot föräldrarnas uppfostran och barnens levnadsförhållanden.

Dessutom så var inte föräldrarna kontaktbara under stora delar av utredningen så hela ditt trams är bara pinsamt. Får du inte tillräckligt med uppmärksamhet?
Berätta gärna vad föräldrarna gjort som är så hemskt.
Citera
2019-11-04, 23:30
Medlem
swimmingpools avatar
Varför måste folk va så otrevliga jämt och komma med personangrepp. Varför kan inte folk diskutera på ett sakligt sätt på nätet? Man blir ju bara så jävla irriterad.

Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
De har inte rest utomlands mycket med barnen. Barnen hade inte ens pass och de påstår sig ha bott i Danmark mest under denna period, detta samtidigt som flyktingkrisen när svenskar blev ID-checkade vid gränsen dagligen. Denna familjen har mirakulöst aldrig stött på problem vid gränsen.
Det kanske var innan flyktingskrisen?
Citera
Medlem
Citat:
Be sin arbetsgivare om lov? Dom hade väl eget företag.

Försäkringskassan betalar ut sjukpenning för vanliga arbetstagare. FK/staten finansierar inte utlandsresor utan vidare. Och som egna företagare hade paret kanske privata sjukförsäkringar som försörjde sju personer år efter år?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Berätta gärna vad föräldrarna gjort som är så hemskt.

Påtvingat barnen en livsstil som dom själva inte valt. Som ger nackdelar gentemot övriga befolkningen.
Citera
2019-11-04, 23:31
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Påtvingat barnen en livsstil som dom själva inte valt. Som ger nackdelar gentemot övriga befolkningen.
Säg den förälder som inte har det. Alla barn revolterar mot sina föräldar förr eller senare. Du måste vara specifik förstår du väl.
Citera
2019-11-04, 23:32
Medlem
Citat:

Citat:
Självklar inte din lille idiot. Jag frågar bara er varför dom skulle göra det här. Know your enemy. Men ni har ju inget svar såklart. Det är så det brukar vara med skitstövlar.

..liksom det brukar vara med folk som tvunget tar till personangrepp när ordförrådet tar slut..

Dessa föräldrar har inte kunnat styrka att de "rest mycket utomlands". Det är ju snarare motbevisat då barnen saknat pass. Om de orsaker till fördomar som du lägger fram var enskilda så hade jag kunnat köpa ditt argument om "fördomar mot de som var annorlunda" men det enda som är annorlunda med de här föräldrarna är att de av någon anledning valt att inte enbart negligera sina barn utan dessutom att isolera dem från omvärlden.

Varför föräldrarna har gjort det valet lär bara de själva kunna svara på och det svaret kommer vare sig du eller jag att få. En del människor borde helt enkelt inte ha skaffat barn från första början..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in