Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Ja det är faktiskt inget annat än fantastiskt. Frågan är om man inte skulle söka jobb där i Arizona, och gå in på arbetsplatsen första dagen med stolthet i rösten säga "I no loger believe Putin did it". Sen ägna resten av dagen åt att blygsamt efterfråga lite välbehövlig trauma-bonding-sex med nittitalisterna

Följer med direkt. Du sköter sexet och jag sköter traumahanteringen av de arma förvirrades stackars psyken. Och på tal om Putin did it kan man göra sig ett litet resonemangsexperiment med sig själv om man är av den lättraumatiserade sorten vad gäller åsiktspluralism. Här får vi möjlighet att stifta bekantskap med en av Det Nya Svarta Sveriges soffmigranter, och hur hussvensken hanterar detta brännande ämne. För att inte i onödan reta muslimofobireflexen hos normalsvensken kallas vår soffmigrant för "William". "William" har det mycket svårt i Det Nya Svarta Sverige får vi veta.
"Katastrof. Alla tankar rör bostäder, detta är det stora problemet för oss nyanlända", säger William som bor med flera andra personer i en trea i Stockholmsområdet.
Katastrof tänker man ju skulle stå för något helt annat för en som likt "William" lämnat något så pass katastrofalt bakom sig att han är berättigad internationellt skydd från det där katastrofala. I detta fall valde alltså "William" att göra anspråk på detta skydd från det katastrofala i normalbostadsbristens Sverige. Att han själv valde står klart i och med det faktum att "William" säger sig komma från Syrien och således kunde sökt skydd från sitt tidigare katastrofala någonstans på vägen. Men nu valde "William" Sverige, vilket särskilt Fredrik Reinfeldt är tacksam över, men nu är "William" inte nöjd med hur Reinfeldts politikerkolleger behandlar "Williams" nya katastrofala situation.
Förresten, de där "flera andra "William" tvingas dela sin miserabla madrasstrea med visar sig vara två. Nåja, åter till "Williams" svårigheter.
William, som är drygt 30 år, kom ensam som flykting till Sverige från Syrien för tre och ett halvt år sedan. Han riskerade att bli inkallad som soldat i kriget, men bestämde sig för att fly. Hans familj är kvar i Damaskus, och han vet att han inte kommer att få träffa dem förrän tidigast när kriget är över.
Nu bor han i Sverige, talar svenska, har kommit in i samhället och börjat jobba. Han har just fått nytt jobb som ekonom, som han utbildade sig till i Syrien. Men det är bostadssituationen som gör livet här svårt för honom.
– Man tänker på bostad hela tiden. I stället för att till exempel plugga eller lära sig språket. Det är katastrof. Politikerna kanske kan göra något åt det, men de vill nog inte.
Ojdå, här verkar den journalistiska hussvensken fått hastredigera lite. Antingen drog "William" själv till med att han kom som ensamkommande flyktingbarn eller så var den hussvenska journalistens automatiska reflex så stark att det kom farande över tangentbordet av sig självt. Men eftersom "William" är uppenbart förbi barnstadiet, alternativt fick sin ålder uppskriven och då drog alternativ två-kortet, dvs kommer från Syrien (med papper som tyvärr visade sorgligt hög ålder) och beviljades automatisk asyl men med sämre privatekonomiska villkor. Hursomhelst, vi fick veta att "William" kom som ensam flykting till Sverige. Och? Han var ju gott och väl vuxen så några extra snyftpoäng kan knappast denna information generera.
Den duktige "William" har lärt sig svenska och fått jobb som ekonom. Trots det anser sig William vara i behov av ordnade bostadsförhållanden för att kunna plugga och lära sig svenska. Han drar den helt riktiga slutsatsen att dessa omständigheter knappast gör honom till ett prioriterat ärende för normalt fungerande myndigheter. Den insikten verkar dock vara för jobbig att ta in så "William" väljer att tro att politikerna inte vill hjälpa honom och alla hans olycksbröder.
Och så till Putin och tankeexperimentet. "William" är alltså en simpel dessertör. Han ville inte göra militärtjänst för sitt land som ägnat år åt att bekämpa Islamiska Statens terrorjihadister. "William" ville så ogärna bidra till att skydda sitt land mot angrepp att han valde att "fly" till Sverige där han nu tycker att han har det katastrofalt. Tänk om Putin skulle få för sig att göra det som det varnas för, nämligen utsätta Sverige för väpnat angrepp. Vad skulle vi tycka om "Williams" som i stället för att försvara vårt land valde att "fly" till Kanada? Vad skulle vi tycka om att Kanada gav våra "Williams" asyl och på så sätt gav sitt samtycke till att kravet på våra "Williams" att försvara vårt land vid angrepp, även med risk för liv och lem, är att betrakta som så pass omänskligt att våra "Williams" anses ha asylskäl? Att miljöpartister och andra särskilt moralförvirrade handehjärtevänsterliberaler tycker att all form av väpnat försvar är av ondo vet vi, men alla någorlunda normalfungerande?
Nu är det så illa att detta inte är illa nog. Vår arme "William" är inte bara en tarvlig fanflykting, han är kapitalist också. Nu borde det brinna till i proppskåpet på godhetsvänstern kan man tycka. Varför skulle vi ömka ett kapitalistsvin som formligen strör pengar omkring sig och helt enkelt köper sig det han vill ha, utan minsta hänsyn till andras eventuellt större behov eller moraliska rätt till det "Kapitalist-William" helt sonika köper sig rätten till? Se här:
Han kan dock inte vara folkbokförd i lägenheten [dvs den där trean han delar med två andra madrassflyktingar]. Därför hyr han också en folkbokföringsadress av en privatperson i Stockholmsområdet för 500 kronor i månaden. Någon tar emot hans post. Om den personen hyr ut folkbokföringsadressen till fler personer vet han inte.
– Man måste ha en adress. Jag får hämta min post då och då. Om något verkar viktigt fotar han och skickar bild på breven till mig.
Betalade för andrahandskontrakt
Han drömmer om en egen bostad.
– Först när jag kom till Sverige bodde jag på ett asylboende i några månader, men jag vill integreras och komma in i samhället. Jag fick tag i en lägenhet i andra hand, men betalade 10 000 kronor för andrahandskontraktet. Som nyanländ visste jag inte hur det fungerar i Sverige.
Nehej. Men hur man köper sig förbi köer visste han i alla fall. Och hur man sätter snyftsökarljuset på sig själv och sin jobbiga situation.
Efter flera boenden i norra Sverige, och perioder helt utan bostad, kom han hösten 2017 till Stockholm för att jobba. Då blev bostadssituationen riktigt jobbig. Han har flyttat runt, och bott trångt i små lägenheter tillsammans med en massa främmande människor.
– Det har varit hemskt ibland. På ett ställe var de uppe hela nätterna, det var ljud hela tiden och alla rökte inomhus, säger William.
http://tt.omni.se/man-tanker-pa-bostad-hela-tiden/a/Mg4Rm5
Den enda ljusglimten i "Williams" svåra situation är att kriget i Syrien nu är slut. Se så "William" nu kan du återförenas med familjen. I Damaskus. Du kanske kan få jobb som ekonom på Skanskas lokalkontor när återuppbyggnaden av ditt land kommer igång.