2018-07-26, 00:33
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsknarkaren
Det är de slöa knivarna som du skär dig DJUPAST på. En vass kniv behöver du aldrig ansätta hårt tryck på, utan den glider lätt igenom det du skär. En stor kökskniv med 5-6 cm från botten till topp, istället för en 3 cm från botten till topp, exempelvis, global är betydligt lättare att skära sig på än en standard megakniv, a Victorinox. Stora lökar, fänkål, e.t.c, så är det en fingerfördel med ett rejält svärd, än den lilla vassa kockkniven.

PS: Vassa knivar ger dessutom mer kirurgiska skärskador, som du kan lappa ihop, jämfört med en slö kniv som kan ge grova snitt i dina fingertoppar / hand:s kött. Hellre ett skärsår från en skalpellvass kniv än en räfflad kniv / slö kniv som ger ett annat än fint snitt i dina mjukdelar. : PS

Dessutom innebär en slö kniv inte bara att man applicerar mer tryck utan den kräver att man tar längre skär där den större rörelsen ökar risken, och dessutom är det större risk att slinta med en slö kniv vilket ökar risken för skärskador.
Citera
2018-08-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellcrime
Och sätt tillbaka kastrullen på plattan och rugga upp ytan en smula. Drar ut vätska och skapar möjlighet för fettet att göra sitt jobb.

Lite bikarbonat eller bakpulver i kokvattnet ruggar upp ytan utan risk att mosa potatisen.
Citera
2018-08-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3lins
pocheringskål! Bästa saken i köket http://www.fyndigaprylar.se/store/p/k%C3%B6ket-221265/pochera-sk%C3%A5l-504615

Annars går det utmärkt att använda fryspåsar. Tryck ut all luft och knyt igen påsen.
Citera
2018-08-27, 18:30
Medlem
Isnatts avatar
Ett par bra tips är att ta hand om den utrustning man har hemma. Då är den roligare att använda och håller längre.
Några exempel är att olja in träredskap när dom börjar bli torra.
Har man en konservburksöppnare av modellen där man skruvar så smörj då dom där 'hjulen' så går det 15 gånger enklare att snurra, enorm skillnad.
Ta bort mustycket på kranen och gör rent det mellan varven. Brukar även lägga min duschmunstycke och takdusch i ättika en dag för att få bort kalk. Fungerar utmärkt.
Ättika kan även användas till att kalka av kaffebryggaren.
Gör rent hålet i kylens bakre. Det hålet leder ut kondensvatten som sen dunstar utanför kylen.

Rengör även spisfläktens filter. Jag kör dom på kortprogramet utan diskmedel i min diskmaskin men går även att göra rent för hand. Brukar göra det nån gång i månaden och passar även på att göra rent inne i fläkten.
Diskmaskinen - ta upp filtrena i botten och gör rent dom 2 gånger i månaden och passa på att med diskborste gno där dom suttit. Förhindrar bakterier, dåligt lukt och stopp. Sitter massa snusk där. Brukar även köra långprogramet med rengöringstablett i en tom maskin nån gång i månaden.
Citera
2018-10-06, 19:59
Medlem
Några tips:
Använder aldrig fett eller bakplåtspapper i ugnen utan pudrar plåtarna lätt med lite mjöl från en tesil. Inget fett som bränns fast i plåten utan binds i mjölet som enkelt kan torkas bort.

Lite grovsalt i botten på stekpannor hindrar fastkokning.

Finstrimlad Bacon:Skär bacon genom förpackningen går bra att lägga flera förpackningar på varandra och skära vill man finstrimla så underlättar det med att de varit i frysen en stund.

Snabb kok av potatis grönsaker mm: Använder ikeas ånginsats funkar perfekt att ångkoka potatis, blir godare samt att man slipper riskera att det kan koka över, även ägg ångkokas med fördel.
Citera
2019-01-07, 20:46
Medlem
Swe1227s avatar
Har kommit på ett sätt att hacka gurka i bitar. Kan tom göra det i luften ovanför en skål nu. Börja med att skära gurkan på längden men att det fortfarande sitter ihop i ena kanten. Sen skär man som vanligt på tvären så ramlar bitar av i lagoma storlekar.
Citera
2019-01-08, 10:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Har kommit på ett sätt att hacka gurka i bitar. Kan tom göra det i luften ovanför en skål nu. Börja med att skära gurkan på längden men att det fortfarande sitter ihop i ena kanten. Sen skär man som vanligt på tvären så ramlar bitar av i lagoma storlekar.
Det är en vanligt förekommande medelhavsteknik som kan appliceras på många grönsaker, rotfrukter och frukt.

Testa på morötter, squash, vitkål och till och med isbergssallad .

~Paul~
Citera
2019-01-11, 18:44
Medlem
.diyus avatar
Bästa/enklaste sättet att fetta av och diska ugnsformar och ugnsgaller?

Diskmedlet biter fan inte. Plus att det bränt fast en massa.
Citera
2019-01-11, 19:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord

Finstrimlad Bacon:Skär bacon genom förpackningen går bra att lägga flera förpackningar på varandra och skära vill man finstrimla så underlättar det med att de varit i frysen en stund.

Då måste man ju ändå peta bort plaststrimlor - eller tänker jag fel?
Citera
2019-01-30, 10:34
Medlem
Screems avatar
Har en simpelfråga som kanske har ett svårare svar.

Skulle göra pulled beef, men misslyckades något enormt. Följde https://www.arla.se/recept/pulled-beef/.

fast jag la till skivad potatis i botten, för jag tänkte jag kunde tilllaga det samtidigt i grytan.

Resultatet blev ungefär så här, fast mer som grytbitar.
http://cizzismat.blogg.se/2011/june/misslyckad-pulled-beef.html

Så till min fråga, vad gjorde jag för fel? Slutade med att köttet blev som grytbitar, även fast jag körde det drygt 4h i ugnen.

Mvh
Srceem
Citera
2019-01-30, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Screem
Har en simpelfråga som kanske har ett svårare svar.

Skulle göra pulled beef, men misslyckades något enormt. Följde https://www.arla.se/recept/pulled-beef/.

fast jag la till skivad potatis i botten, för jag tänkte jag kunde tilllaga det samtidigt i grytan.

Resultatet blev ungefär så här, fast mer som grytbitar.
http://cizzismat.blogg.se/2011/june/misslyckad-pulled-beef.html

Så till min fråga, vad gjorde jag för fel? Slutade med att köttet blev som grytbitar, även fast jag körde det drygt 4h i ugnen.

Mvh
Srceem

Receptet/tiden/ugnen, det blir "pulled beef" förr eller senare den kan ha behövt ett par timmar till, receptet kan vara kört med varmluftsugn och du kanske använder en vanlig? det kan skilja sig ganska mycket men jag tycker 4h låter kort trots den relativt höga temperaturen, men av erfarenhet med grytor och grytbitar vet jag att tillslut faller dem isär till trådar det är bara en tidsfråga
Citera
2019-01-30, 13:16
Medlem
Screems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batfarar
Receptet/tiden/ugnen, det blir "pulled beef" förr eller senare den kan ha behövt ett par timmar till, receptet kan vara kört med varmluftsugn och du kanske använder en vanlig? det kan skilja sig ganska mycket men jag tycker 4h låter kort trots den relativt höga temperaturen, men av erfarenhet med grytor och grytbitar vet jag att tillslut faller dem isär till trådar det är bara en tidsfråga

Så jag kan ställa in grytan i ugnen igen och bara köra på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in