2007-01-26, 09:55
Medlem
dePauls avatar
Har ni några sådana? Som jag skrev i en annan tråd. Jag har ett enkelt sätt att tillverka nudlar i en potatispress, varvid nudlarna ramlar i det kokande lättsaltade vattnet. Man får se till att degen är lite lösare än normalt.

Ett annat tips är att skära kokt potatis till potatissalladen med en äggskärare. Man får då fram de där små tärningarna som danskarna har på sina smörrebröd.

~Paul~
Citera
2007-01-26, 10:05
Medlem
Tjingelings avatar
Bra initiativ ~Paul~!

Inte för jag precis har några tips..att dela med mig av..
Men jag skulle nog behöva några..

Citera
2007-01-26, 10:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjingeling
Bra initiativ ~Paul~!

Inte för jag precis har några tips..att dela med mig av..
Men jag skulle nog behöva några..

Tack Tjingeling! Jag har två till. När ni skrapar mat från brädan vänd på kniven och använd ryggen i stället. På det viset så sparar man eggen som annars har tendens att efter ett tag vika sig åt sidan.

Ett till. Många som steker mat (min mor inkluderat) lägger maten i en kall panna för att sedan vänta på att alltsammans skall börja stekas. Det här resulterar ofrånkomligen i att maten fastnar i botten på pannan. M a o, det är viktigt att pannan är varm innan man lägger i ingredienserna. Dessa skall helst vara rumsvarma.

~Paul~
Citera
2007-01-26, 10:16
Medlem
dePauls avatar
När man grillar kyckling så vill man undvika att den får den där tråkigt svarta/mörkgråa färgen inne i håligheten. Detta går att undvika om man penslar den med lite citronsaft. Men det vet nog de flesta .

Samma gäller äpplen, bananer och potatis. En kiwi som man penslar behåller sin goda smak längre än vanligt.

Många skalar färsk ingefära med potatisskalare eller skär bort skinnet med en kniv. Enklast är att lägga en liten skalkniv 90 grader mot ingefäran och skrapa bort skinnet. Svinnet blir då minimalt.

~Paul~
Citera
2007-01-26, 14:11
Medlem
Golonkas avatar
Bra tips och trix:

Om man råkar bränna vid en sås så kan de funka med att byta kastrull utan att skrapa ur allt för noga och låta såsen stå med ett par råa potatisar i sig. Potatisen suger åt sig den brända smaken och om det inte är allt för omfattande brännskador, så kan hela såsen räddas av manövern.

Om man är så jävla klantig att man råkar bränna sig själv, så skall man OMEDELBART hålla det brända området så nära värmekällan och så länge som möjligt. Smärtan försvinner och inga synliga märken uppkommer. OBS: Endast om det är ett ytligt brännsår! I vilket fall så funkar det och hitintills har jag aldrig träffat på en läkare som kan förklara varför, alla ryser tvärtom när jag beskriver handlingen. Funkar gör det!
Citera
2007-01-26, 14:16
Medlem
Flash Pecketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Om man är så jävla klantig att man råkar bränna sig själv, så skall man OMEDELBART hålla det brända området så nära värmekällan och så länge som möjligt. Smärtan försvinner och inga synliga märken uppkommer. OBS: Endast om det är ett ytligt brännsår! I vilket fall så funkar det och hitintills har jag aldrig träffat på en läkare som kan förklara varför, alla ryser tvärtom när jag beskriver handlingen. Funkar gör det!

Va?!
Bränner man sin inte mer då?
Citera
2007-01-26, 16:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Bra tips och trix:

Om man råkar bränna vid en sås så kan de funka med att byta kastrull utan att skrapa ur allt för noga och låta såsen stå med ett par råa potatisar i sig. Potatisen suger åt sig den brända smaken och om det inte är allt för omfattande brännskador, så kan hela såsen räddas av manövern.

Intressant. Skall prova nästa gång. Brukar bränna ganska frekvent

~Paul~
Citera
2007-01-26, 16:46
Medlem
Kobra_Kajs avatar
För alla med problem med att tårar när man hackar lök: ta på er solglasögon. Funkar klockrent.
Citera
2007-01-26, 16:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra_Kaj
För alla med problem med att tårar när man hackar lök: ta på er solglasögon. Funkar klockrent.
Hm, aldrig hört talas om. Skall provas nästa gång.
Tack, tack.
~Paul~
Citera
2007-01-26, 20:01
Medlem
Tjingelings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
När man grillar kyckling så vill man undvika att den får den där tråkigt svarta/mörkgråa färgen inne i håligheten. Detta går att undvika om man penslar den med lite citronsaft. Men det vet nog de flesta .

Samma gäller äpplen, bananer och potatis. En kiwi som man penslar behåller sin goda smak längre än vanligt.

Många skalar färsk ingefära med potatisskalare eller skär bort skinnet med en kniv. Enklast är att lägga en liten skalkniv 90 grader mot ingefäran och skrapa bort skinnet. Svinnet blir då minimalt.

~Paul~

Du ~Paul~,..du får inte lägga till såna kommentarer.. Då blir jag bara så matt.. Har aldrig grillat kyckling själv.. Finns ju att köpa färdig..!

Hursomhelst..bra tråd, säkert kan något fastna..
Citera
2007-01-26, 20:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjingeling
Du ~Paul~,..du får inte lägga till såna kommentarer.. Då blir jag bara så matt.. Har aldrig grillat kyckling själv.. Finns ju att köpa färdig..!

Hursomhelst..bra tråd, säkert kan något fastna..
Problemet är att man inte vet på vilken nivå man skall lägga tipsen.

~Paul~
Citera
2007-01-26, 20:54
Medlem
Drexls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra_Kaj

Har ni inte tillgång till solglasögon så funkar det utmärkt att vissla medan man hackar lök.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in