2015-04-07, 00:57
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Vill också tipsa om Heinz nya sås Yellow Habanero. Tyckte den var riktigt smarrig. Brukar använda den när jag wokar. Den är inte så stark som det låter.

http://www.heinz.se/Products/H/Hot-Sauce-Yellow-Habanero

"Den har fått sin hetta från den klockformade Habanero-frukten som av många anses vara världens starkaste chilisort."

Heinz ligger sisådär ett kvarts sekel efter när det kommer till vissa chilikunskaper, men gott är det.

Den var riktigt god och fruktig i smaken. Bra när man inte vill ha extremhetta.
Citera
2015-04-07, 19:22
Medlem
Bemwindos avatar
Har börjat använda kycklingfärs mer och mer men tycker den är så svår att jobba med jämfört med nötfärs. Någon som har ett tips? Fastnar även över hela händerna.
Citera
2015-04-09, 04:33
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemwindo
Har börjat använda kycklingfärs mer och mer men tycker den är så svår att jobba med jämfört med nötfärs. Någon som har ett tips? Fastnar även över hela händerna.

Inte testat just på kycklingfärs men på älg/nöt så blöter jag händerna innan (och kanske igen lite då och då beroende på) när jag gör tex köttbullar.
Citera
2015-04-16, 21:12
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:

Om färsen är tillräckligt lös (vilket den bör vara i de flesta fall), kan du spritsa ut den. Gärna med en engångsspritspåse.
Citera
2015-04-16, 21:31
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Skall du rulla dem funkar en sked som du haft lite olja på.
Har du lite olja också på den andra handen fastnar knappt inget.
Citera
2015-05-04, 19:17
Medlem
Pickels67s avatar
Hej!
Jag gjorde en bearnaisesås i helgen och det gick väl rätt bra. Hade gjort reduceringen och tillsatt ägg och hade börjat vispa ner smält smör.
Såsen började tjockna men jag ville ha den lite tjockare så fortsätter att vispa ner lite smör och på ett ögonblick blev såsen tunn och rinnande som vatten.

Vad hände?

Mvh
Citera
2015-05-04, 22:28
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickels67
Hej!
Jag gjorde en bearnaisesås i helgen och det gick väl rätt bra. Hade gjort reduceringen och tillsatt ägg och hade börjat vispa ner smält smör.
Såsen började tjockna men jag ville ha den lite tjockare så fortsätter att vispa ner lite smör och på ett ögonblick blev såsen tunn och rinnande som vatten.

Vad hände?

Mvh

Den "sprack" antingen p.g.a. av tempskillnad eller att du slog i för mycket smör. Vet inte hur många gulor du använde men en gula kan bara binda en viss mängd fett.
Citera
2015-05-05, 19:30
Medlem
Fråga kring gjutjärnskastrull.
Har en ny kastrull som jag testade att göra en tomatbaserad sås i. Resultated blev en sås sim smakade järn.
Jag vet att rödvin och tomat kan ta smak av gjutjärn.
Min fråga är nu: Blir jag av med det genom att 'steka in' den??
Citera
2015-05-09, 01:50
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Fråga kring gjutjärnskastrull.
Har en ny kastrull som jag testade att göra en tomatbaserad sås i. Resultated blev en sås sim smakade järn.
Jag vet att rödvin och tomat kan ta smak av gjutjärn.
Min fråga är nu: Blir jag av med det genom att 'steka in' den??

Järnsmaken minskar ju mer infettad kastrullen eller grytan är. Vid långkok utan fett och syrliga ingredienser är det lätt att man kokar ut fettet ur järnet och resultatet är att det smakar järn.

Att förvara mat som innehåller mycket syra i ett kärl av gjutjärn är inte att rekommendera om man inte gillar järnsmak vill säga.
Senast redigerad av JerryCotton 2015-05-09 kl. 01:54.
Citera
2015-05-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Järnsmaken minskar ju mer infettad kastrullen eller grytan är. Vid långkok utan fett och syrliga ingredienser är det lätt att man kokar ut fettet ur järnet och resultatet är att det smakar järn.

Att förvara mat som innehåller mycket syra i ett kärl av gjutjärn är inte att rekommendera om man inte gillar järnsmak vill säga.

Ah, tack för svar!
Skaffar nog ett annat kärl än att ha 1 liter olja i min bbq sås..... 😊
Citera
2015-05-28, 21:31
Medlem
Knepigt att din bea sprack så sent. Det kan ju ha varit så att den inte hade emulgerat som den skulle från början. Såsen brukar tjockna ganska fort, så det är vanligare att msn tunnar ut med vatten.

Kallare smör än äggsmeten är det det jag brukar kolla på.
Citera
2015-07-02, 13:08
Medlem
pocheringskål! Bästa saken i köket http://www.fyndigaprylar.se/store/p/k%C3%B6ket-221265/pochera-sk%C3%A5l-504615
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in