2018-12-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Dessutom körkortslösa.

Hade den "fjärde mannen" med körkort varit med så satt det redan fyra personer i bilen. Visst gick det att klämma in ytterligare en person i baksätet men det blev trångt.

Herr Professor var inte intresserad av detta fall när det omnämndes i Veckans brott. Han avfärdade detta med att de tre och bilen hamnade i vatten. Vilket bl. a. Kjell-Åkes syster kom att avfärda.
..
Konstigt svar av GW.
Visste Kjell -Åkes syster kanske mer än hon förmådde berätta?
Är hon i livet nu?
Citera
2018-12-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Den man som karlssons syster mötte vid sin brors lägenhet kan ju ha varit Johansson.Hon kände ju inte honom innan,men han var kanske inte helt okänd ändå. Han såg ju också mycket äldre ut.
Kanske hade trion tänkt råna Hymme och sedan kasta ut honom. Johansson satt antagligen bredvid Hymme i bilen. Hymme har satt sig till motvärn och bråk har uppstått. Antagligen hade man kört in på någon skogsväg. Hymme har blivit ihjälslagen kanske oavsiktligt. Bråk har sedan uppstått mellan Johansson och Karlsson varvid den senare också har dödats. De två kvarvarande har sedan drivit runt i Göteborg och kanske inte vetat vad de skulle ta sig till. Så småningom efter någon tid har de stuckit utomlands. kanske något sådant scenario har inträffat. Synd att inte polisutredningen har påträffats. Där kanske finns vittnesmål från folk som t.ex sett Hymme stå och lifta. Bör ju ha funnits många som sett detta?
...
En kanske långsökt (?) tanke ..men om Hymme blev provocerad t ex av rånförsök ... och fick ett utbrott och råkade oavsiktligt ha haft ihjäl Karlsson? Hymme hade ju manodepressiva drag - och hade nog temperament? De kan ju som sagts ha stannat vid en skogsväg och några gått ur bilen. Om Hymme satt bakom Karlsson var det inte lika lätt att ha handgemäng inne i bilen? Därför gav sig Dahlsjö och Johansson på Hymme ....?
Citera
2018-12-27, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Tack för en fortsatt intressant tråd.

Angående vad du skaraborg2 ska avslöja eller inte så tycker jag att det är bara att som det heter på engelska "Let it all out". Jag menar snart har det gått EXAKT fyrtiofyra år sedan händelsen. Och jag tror att de flesta . Även levande anhöriga. Skulle vilja ha så mycket klarhet i det här som möjligt. Fast det skulle ge en negativ bild över deras nära och kära och deras eventuella gärningar. Eller mer brutalt uttryckt: Få veta vad som troligen hände innan de dör.

Att hålla inne på något med hänsyn till att Dahlsjö och Johansson EVENTUELLT skulle leva fortfarande är det ännu mindre skäl till anser jag. Ska de ge sig till känna kommer allt det här upp riktigt rejält igen och de blir då ansedda skyldiga i folks ögon även om brottet är preskriberat.

Det riktigt mystiska är varför INGET av bil eller personer någonsin hittats ett spår av under dessa MÅNGA år.

En alternativteori (som mycket kanske talar emot) skulle ju vara att de blev bråk i bilen vilket gjorde att bilen helt enkelt körde över kajkanten och ner i havet varefter endast Johansson och Dahlsjö kunnat rädda sig ur den. Gay och Hymme blev kvar "sleeping with the fishes". Simpelt och enkelt.
...
Men om detta hade hänt, varför då gömma sig?
Litet bråk kan uppstå utan att man måste gömma sig för det, en påföljande olycka är inte heller skäl nog. "Vållande till annans död" måste inte ge så farligt stort straff.
Hade detta hänt borde de varit rejält chockade och begett sig till polisen. Pratat om det.
?
Citera
2018-12-27, 00:37
Medlem
Citat:
Ju mera jag har satt mig in i fallet, desto mera övertygad har jag blivit att i den duvblå PV:n sitter endast dessa fyra (4) personer vid detta tillfälle.

Jag är också ganska övertygad om att "Hymme" blir dödad p.g.a. av ett flertal mindre bagateller från början. Det började med en mindre dispyt med "Hymme" som eskalerade sedan mycket snabbt. Sedan utvecklades det till något som absolut inte var mening att det skulle gå på detta sätt. Man kan nog anse mordet på "Hymme" som ett dråp. Karlsson blir inte dödad av någon "utomstående" person. Han blir däremot mördad.

Det kan inte ha varit trevligt att ha suttit i denna bil, denna regniga torsdag för snart 44 år sedan, medans den körs från Brämaregården norrut på Hisingen.

Jag vet att det hela låter konstigt, men det beror på detta vad hon fick se! Varför hon fick se detta har jag svårt att förstå faktiskt?

Ja det skulle ju vara ett sätt förstås CrapStack, det som du föreslog.
...

Fattar inte att Karlsson "blev mördad". Dahlsjö var hans nära vän. Vad kan Johansson haft för orsak att utföra detta bestialiska? I tumultet som uppstod kom det fram att någon tjallat på någon? Ändå, varför?
De var väl vana vid sånt.
Citera
2018-12-27, 01:28
Medlem
Citat:
Intressant som vanligt det du skriver Lage Vrängare. Förstår vad du menar men tycker ändå att det är litet "konstigt"? Dahlsjö, Johansson och Karlsson försvann gemensamt tills. med en bil. Alltså de är starkt förknippade med varandra i allra högsta grad. Vad jag menar är följande: Denne handläggare måste ha känt till hela trion. Ändå gallrar hon ut endast Karlsson?

...
Kanske så att både Dahlsjö och Johansson hade blivit omnämnda som "sedda" eller troligen sedda, efter 29 juli -65.
Ingen har trott sig se Karlsson.
Citera
2018-12-27, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Vad sägs om en karta över hisingen från 1965 , har själv letat en del men inte funnit någon som har de norra delarna kvar.

Du hade förvarnat oss att det inte skulle vara så smaskigt men en limpa cigg var ändå en liten besvikelse.
Tragisk bakrund, han var lite vildare än vad jag trodde, självfallet värt ett bättre öde men om man umgås med kriminella så får man nog räkna med att man kan fara illa.

Har stirrat mig blind på diverse kartor över hisingen och kan inte fatta vad de kan ha stoppat undan bilen utan att bli upptäckt på 44 år, börjar nästan tro att den blivit nermonterad på någon skrot.
Hur fungerade skrotarna förr i tiden?
Varför tror du(skaraborg) att bilen skulle vara helt nerblodad och oåterkallerligt otvättbar, det behöver ju inte paja en hel bil för att man tagit död på en eller två i en bil.
Jag skulle kunna tänka mig att de åkt till skroten och sedan inväntat (i Herr Karlssons lgh) en bra tidpunkt för att fly landet.

Kan fortfarande inte begripa varför de skulle tagit död på Herr Karlsson, ok att Hymme råkar dödas av misstag, men det krävs faan i mig mycket för att ta död på en kompis trotts att de är kriminella.
.....

Om de tre blev osams med Hymme ... eller att de försökte råna honom - och han blev misshandlad, kan Karlsson ha sagt att han ska kontakta en ambulans. Mobiltelefoner fanns inte. Det skulle ha inneburit att först kontakta någon i närmaste hus för att låna en telefon. Osv Därför .. kan Karlsson ha blivit "undanröjd"?
Att de blev osams med Hymme kan bero på mycket Hans stockholmska framtoning,och om han berättade om sig själv så det kom fram att han var en äkta "överklass". I motsats till de andra tre.
Hans ev humörsvängningar / manodepressiva läggning kan ha gett honom kort stubin i fall av provokation.
Kanske Johansson som kom sist in i bilen hade tänkt föreslå ett inbrott men fick hinder av Hymmes närvaro.
Erbjöds vara med? Hymme krävde att få sin lift genomförd en bit men Johansson satte sig på tvären? Hymme ville då gå ur bilen men fick inte? (De försökte råna honom?)
Något sådant ...
Citera
2018-12-27, 13:31
Medlem
Citat:
Personligen så tror jag att denne man öppnade dörren, därför att han väntade på att någon annan skulle komma vid denna tid. Istället står systern till lägenhetsinnehavaren där. Detta var säkerligen ett "streck i räkningen"! Tacka för att han ville bli av med henne så snabbt som möjligt. Därför betedde han sig på det sätt han gjorde.

Jag vet inte om han kände igen henne eller ej? Troligtvis misstänkte han ganska snabbt vem hon var. Detta p.g.a. att systern och Karlsson liknande varandra mycket.

Vi vet inte heller om det befann sig ytterligare någon eller några personer i lägenheten. Där systern stod så kunde hon inte se in i köket och ej heller in i vardagsrummet/sovrummet.

Tänk om man ändå kunde få veta hur många nycklar det fanns till den här lägenheten vid tiden före den 29 juli 1965? Detta skulle faktiskt ge svar på flera mycket betydelsefulla frågor.
...

Angående vem som stod i dörren ... Har inte Karlssons syster sett bilder på Johansson och kunnat bekräfta om det var han?
Om inte så kan ju extranycklar ha tillverkats till kompisar som ville sova över av olika anledningar.
Dörrmannens attityd talar för att han visste mycket om försvinnandet.
....
Några gånger har det ifrågasatts hur de överlevande efter "händelsen" kunnat ta sig tillbaka in mot stan i kläder som vittnade vad som varit på gång. Men liksom dörrmannen hade Karlssons tröja på sig, kan de två överlevarna (ev. Dahlsjö och Johansson) ha tagit kläder ur Hymmes respackning. Han hade ju kläder där för ombyte inför den förmodat planerade resan till Gerlesborg.
Citera
2018-12-27, 13:37
Medlem
Citat:
Personligen så tror jag att denne man öppnade dörren, därför att han väntade på att någon annan skulle komma vid denna tid. Istället står systern till lägenhetsinnehavaren där. Detta var säkerligen ett "streck i räkningen"! Tacka för att han ville bli av med henne så snabbt som möjligt. Därför betedde han sig på det sätt han gjorde.

Jag vet inte om han kände igen henne eller ej? Troligtvis misstänkte han ganska snabbt vem hon var. Detta p.g.a. att systern och Karlsson liknande varandra mycket.

Vi vet inte heller om det befann sig ytterligare någon eller några personer i lägenheten. Där systern stod så kunde hon inte se in i köket och ej heller in i vardagsrummet/sovrummet.

Tänk om man ändå kunde få veta hur många nycklar det fanns till den här lägenheten vid tiden före den 29 juli 1965? Detta skulle faktiskt ge svar på flera mycket betydelsefulla frågor.
...

Angående vem som stod i dörren ... Har inte Karlssons syster sett bilder på Johansson och kunnat bekräfta om det var han?
Om inte så kan ju extranycklar ha tillverkats till kompisar som ville sova över av olika anledningar.
Dörrmannens attityd talar för att han visste mycket om försvinnandet.
....
Några gånger har det ifrågasatts hur de överlevande efter "händelsen" kunnat ta sig tillbaka in mot stan i kläder som vittnade vad som varit på gång. Men liksom dörrmannen hade Karlssons tröja på sig, kan de två överlevarna (ev. Dahlsjö och Johansson) ha tagit kläder ur Hymmes respackning. Han hade ju kläder där för ombyte inför den förmodat planerade resan till Gerlesborg.
Citera
2018-12-27, 13:51
Medlem
Citat:
Tack för uppskattningen av bilderna Sven-Gustaf.

Ja detta tål att tänka på. Jag har nu tänkt på detta i hela 25 år.

När det gäller Dahlsjö så verkar han vara en ganska vek ung man. Som du själv skrev "helt klart mindre beslutsam". Detta kan också delvis bekräftas av systern som ju träffade honom del. Alltid snäll och vänlig gentemot henne.

När det gäller Kjell Åke Johansson så säger du samma sak som andra har sagt, som jag har visat dessa bilder för. Ser betydligt äldre ut än sina 15-16 år, som han måste vara på detta foto. Dessa personer har också sagt en del annat. Han är definitivt en ung "kraftkarl" vid denna tid. En vaken, intelligent och självsäker ung man. Jag undrar om det bara är intelligens som glimrar i dessa ögon? Ang. Johansson går det inte att få något bekräftat av systern.

Ja bilden på Lundquist är inte bra. Den är urusel tyvärr.

Skulle vara intressant att höra vad andra har att säga om Dahlsjö och Johansson, när nu deras
utseenden finns i tråden.

.............

Har sett bilderna. Håller med. Fick nästan blunda när jag såg Johansson blicka ut från bilden. Där finns en del aggressioner. Ilska, upplever jag helt spontant. Möjligen intelligent? Kan vara vaksamhet, självsäkerhet. "Jag har rätt, vet bäst". Att han ingick i samma grupp som de äldre två (på den tiden stor skillnad mellan en 16 åring och 22 resp 22 år!) kan ha att göra med just detta. Han var bra att ha. Han vågar agera i en kris!
...
Dahlsjö som sagt, mindre vaksam. Mer någon som hänger med.
...
"Hymme" (Huebner Lundquist), har jag sett fler bilder av. Maskulint utseende, verkar också ev något äldre än han var. Han ger ett mer sammansatt intryck. Inte entydigt. Visar en viss kompetens, viss avvaktande attityd men även humor, erfarenhet. Ganska välmående. Välklädd.
Citera
2018-12-27, 14:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sammanträffanden i Haga den 29 och 30 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Ma-lo
...

Fattar inte att Karlsson "blev mördad". Dahlsjö var hans nära vän. Vad kan Johansson haft för orsak att utföra detta bestialiska? I tumultet som uppstod kom det fram att någon tjallat på någon? Ändå, varför?
De var väl vana vid sånt.

Detta är återigen ett gammalt inlägg och ingen visste då knappast någonting alls.

På kvällen den 29 juli 1965 kom Dahlsjö, Johansson, Karlsson och "fjärde mannen" att träffas på ett hak i Haga för att diskutera den uppkomna diskussionen. På fredag kväll den 30 juli kom återigen Johansson, Karlsson och den "fjärde mannen" att träffas på ett hak. Även denna gång i Haga. Därefter kom de inte att träffas, vad känt är, i grupp.

Det här datumet 30 juli är sista gången som det har gått att få fram information om Gay. När systern reser från Hisingen till broderns bostad runt den 10 augusti så gör hon det därför att han inte hade hört av sig till henne. Han brukade alltid varje vecka ringa flera gånger till henne från olika telefonautomater.

Det är då som hon råkar på "Tröjmannen" som med stor sannolikhet var Kjell-Åke iförd sin brors favorittröja.

Under dessa knappt två veckor som hade gått mellan den den 30 juli och ca 10 augusti så lär Karlsson med stor sannolikhet ha blivit mördad. Varför vet vi inte men det finns olika spekulationer om orsaken. Den, eller de, kan knappast ha varit vare sig Kjell-Åke eller Dahlsjö.

Inget av detta ovanstående går att bevisa men har framkommit från olika håll under årens lopp.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-12-27 kl. 15:01.
Citera
2018-12-27, 15:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åkes syster.

Citat:
..
Konstigt svar av GW.
Visste Kjell -Åkes syster kanske mer än hon förmådde berätta?
Är hon i livet nu?

Ja det var det och han var totalt ointresserad av fallet.

Jag känner Kjell-Åke syster mycket väl och hon har berättat allt vad hon vet och kommer ihåg från den här tiden tillsammans med brodern och tiden därefter.

Ja hon är i livet och väntar ännu på efter drygt 53 år att få svar på vad som hände hennes älskade broder samt varför.
Citera
2018-12-27, 21:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efterlysningen blev publicerad men utan fotot på den försvunne.

Citat:
...
Ja hur kunde vara så säkra på att han inte skulle komma tillbaka?
Idag är polisen så härdad att de kunde ha svarat så istället för "Inget nytt hittills".
Men på den tiden var detta uppseendeväckande och det svar man gav systern är därför
mycket konstigt. Att bara säkert avfärda henne!
Får poliser tänka högt, vad de personligen tänker och tycker just då, när en anhörig vill
veta mer?
Kanske hon skulle försökt fråga en annan polis. Men det var inte bara att ringa på den tiden.
Inte lätt heller, att fråga "Får jag fråga din kollega då?" ...

En mycket bra fråga!

Hur kunde den polis som hon talade med vara så säker på detta? Som jag tolkar det så visste han (eller om det nu var flera hon pratade med?) mera om Gays försvinnande och som systern aldrig fick reda på. Detta svar som hon erhöll kunde hon förstås aldrig glömma och har under alla dessa år som nu gått tänkt på vad han egentligen ville ha sagt med det.

Hon hade med sig ett foto på brodern som hon ville ha publicerat tillsammans med efterlysningen av honom i PU (Polisunderrättelser). Efterlysningen blev publicerad men då utan foto. Det verkar som om polisen ansåg att det inte var viktigt att ha med fotot.

Därefter bad hon att få tillbaka fotot vilket hon fick. Fotot hade Gay givit till henne och var taget i en fotoautomat.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-12-27 kl. 21:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in