2009-07-22, 14:22
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedda19
Hej allihop. Jag är ny på FB,,,skaffade login enbart pga Dahlsjöfallet då detta är mycket intressant. Jag har läst mycket Svensk krim-historia och jag vill minnas att jag läste om detta fallet i GP 1984. Jag är även väl bekant med KTB på Vasagatan där alla tidningsfilmer förvaras. Eftersom jag bor i närheten av GBG så vill jag gärna hjälpa till med detta fallet om jag bara kan.
Vad sägs om en karta över hisingen från 1965 , har själv letat en del men inte funnit någon som har de norra delarna kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Karlsson får därefter flytta in hos sin äldre bror. Brodern har precis gift sig och fått barn. Familjen bor i en liten etta. Efter en tid gör polisen en husrannsakan hos denne äldre broder. I en garderob hittar då polisen minst en stulen cigarettlimpa. Troligtvis från ett kioskinbrott. Sådana inbrott var "populära" vid denna tid.
Du hade förvarnat oss att det inte skulle vara så smaskigt men en limpa cigg var ändå en liten besvikelse.
Tragisk bakrund, han var lite vildare än vad jag trodde, självfallet värt ett bättre öde men om man umgås med kriminella så får man nog räkna med att man kan fara illa.

Har stirrat mig blind på diverse kartor över hisingen och kan inte fatta vad de kan ha stoppat undan bilen utan att bli upptäckt på 44 år, börjar nästan tro att den blivit nermonterad på någon skrot.
Hur fungerade skrotarna förr i tiden?
Varför tror du(skaraborg) att bilen skulle vara helt nerblodad och oåterkallerligt otvättbar, det behöver ju inte paja en hel bil för att man tagit död på en eller två i en bil.
Jag skulle kunna tänka mig att de åkt till skroten och sedan inväntat (i Herr Karlssons lgh) en bra tidpunkt för att fly landet.

Kan fortfarande inte begripa varför de skulle tagit död på Herr Karlsson, ok att Hymme råkar dödas av misstag, men det krävs faan i mig mycket för att ta död på en kompis trotts att de är kriminella.
Citera
2009-07-22, 14:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Login enbart p.g.a. "Dahlsjö-fallet".

Citat:
Ursprungligen postat av pedda19
Hej allihop. Jag är ny på FB,,,skaffade login enbart pga Dahlsjöfallet då detta är mycket intressant. Jag har läst mycket Svensk krim-historia och jag vill minnas att jag läste om detta fallet i GP 1984. Jag är även väl bekant med KTB på Vasagatan där alla tidningsfilmer förvaras. Eftersom jag bor i närheten av GBG så vill jag gärna hjälpa till med detta fallet om jag bara kan.

Det var verkligen roligt att höra att du skaffade dig login p.g.a. detta udda och helt unika fall. Vill också tacka dig för visat intresse samt för att du vill hjälpa till.

Om du skulle vilja hjälpa till ang. Dahlsjö och grabbarna så skulle du ju kunna leta i tidningar som finns på microfilm ang. detta. Framför allt av intresse är det som skrevs i Göteborgs-Posten (som också skrev mest).

Får du fram något så skulle jag gärna vilja ha kopior av dessa artiklar. Naturligtvis betalar jag dig för denna extra kostnad.

Själv har jag faktiskt inte tid att springa till biblioteket p.g.a. allt grävande i gamla arkiv, både per telefon och e-mails. Dessutom en hel del samtal med systern för att försöka få fram så mycket som möjligt.
Citera
2009-07-22, 15:45
Medlem
Citat:
Tack återigen för dina friska och intressanta synpunkter ang. "Dahlsjö-fallet" fade out.

Vad som hittades i denna garderob har jag nu lagt ut i tråden så du kan nu själv läsa detta om du vill.

Jag har inte på något sätt fått några som helst belägg att skulle ha funnits något homosexuellt med i bliden. Karlsson var vid försvinnadet ihop med en tjej och hade fått en son med ena annan tjej. Johansson hade vid försvinnandet gjort en tjej med barn. Dahlsjö vet jag ingenting om ang. tjejer. Även "Hymme" Lundquist var känd hemma på Mälaröarna att tillsammans med tvillingbrodern jaga tjejer hela tiden.

Ja scenariot efter den ev. dumpningen norr om Göteborg är betydligt svårare att kunna förutse? På något sätt fick de hjälp av någon/några som umgicks i dessa hel och halvkriminella kretsar vid denna tid. Kanske den okände mannen som satt bakom ratten på en PV 544 av 1964 års modell, var en av dessa? Bilen skulle i oktober 1965 ha stått parkerad vid Kungstorget med Dahlsjö och Johansson sittande i denna bil.

Man måste också fråga sig varför anhöriga till Dahlsjö och Johansson aldrig har begärt att få dessa dödförklarade efter alla dessa år? För att få någon dödförklarad så fodras en aktiv handling från anhöriga. Detta ahr alltså aldrig blivit gjort. Dahlsjö och Johansson står alltså efter 44 år avregistrerade som obefintliga.

Bilen måste ha blivit dumpad (jag inte se bilens försvinnande på annat sätt) på ett ställe som då (och även idag) aldrig var speciellt flitigt besökt. Dessutom som ligger litet "vid sidan om" s.a.s. Dahlsjö, Johansson och Karlsson kände till Hisingen och Haga/Annedal lika väl som sina egna fickor.

Tack för klargörande.

Nej, det där med någon homosexuell vinkling var enbart en fundering kring att du sa att något var känsligt då, men inte nu. Inget annat.
Citera
2009-07-22, 15:46
Medlem
Citat:
Tack för denna intressanta info ang. hur det ser ut idag där dessa gamla rivningsåkar en gång låg.

Då vet jag vad jag har att förvänta mig när jag kommer att besöka denna gata och detta husnummer.

Jag ska se om jag kan hitta fler bilder i andra böcker och se om jag kan hitta på nätet eller på något sett fixa dessa bilder till dig om du skulle vara intresserad.
Citera
2009-07-22, 15:46
Medlem
Citat:
Det var verkligen roligt att höra att du skaffade dig login p.g.a. detta udda och helt unika fall. Vill också tacka dig för visat intresse samt för att du vill hjälpa till.

Om du skulle vilja hjälpa till ang. Dahlsjö och grabbarna så skulle du ju kunna leta i tidningar som finns på microfilm ang. detta. Framför allt av intresse är det som skrevs i Göteborgs-Posten (som också skrev mest).

Får du fram något så skulle jag gärna vilja ha kopior av dessa artiklar. Naturligtvis betalar jag dig för denna extra kostnad.

Själv har jag faktiskt inte tid att springa till biblioteket p.g.a. allt grävande i gamla arkiv, både per telefon och e-mails. Dessutom en hel del samtal med systern för att försöka få fram så mycket som möjligt.

du undrade tidigare varför inte Landsarkivet kunde plocka fram information om Gays fosterhems-placering? detta beror på att såna fall ligger i Kommunarkivet. Landsarkiven har endast arkiv från staten. fosterhems-placeringar och dylikt sköttes ju av respektive kommuner. jag vågar dock påstå att sekretessen på sånt material är den högsta..hans syster kan försöka begära ut den men jag är även tveksam om hon får ta del av den.
Citera
2009-07-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [fade out]
Jag ska se om jag kan hitta fler bilder i andra böcker och se om jag kan hitta på nätet eller på något sett fixa dessa bilder till dig om du skulle vara intresserad.

Hittade precis ytterligare en bild från 1900 då huset på Risåsgatan 9 fanns, så det hade varit med ett tag... vet som sagt var dock inte om adresserna B och C egentligen låg i husen bakom, upp i backen mot Skansen Kronan.
Citera
2009-07-22, 16:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stöld av cigarettlimpor.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Vad sägs om en karta över hisingen från 1965 , har själv letat en del men inte funnit någon som har de norra delarna kvar.

Du hade förvarnat oss att det inte skulle vara så smaskigt men en limpa cigg var ändå en liten besvikelse.
Tragisk bakrund, han var lite vildare än vad jag trodde, självfallet värt ett bättre öde men om man umgås med kriminella så får man nog räkna med att man kan fara illa.

Har stirrat mig blind på diverse kartor över hisingen och kan inte fatta vad de kan ha stoppat undan bilen utan att bli upptäckt på 44 år, börjar nästan tro att den blivit nermonterad på någon skrot.
Varför tror du(skaraborg) att bilen skulle vara helt nerblodad och oåterkallerligt otvättbar, det behöver ju inte paja en hel bil för att man tagit död på en eller två i en bil.
Jag skulle kunna tänka mig att de åkt till skroten och sedan inväntat (i Herr Karlssons lgh) en bra tidpunkt för att fly landet.

Kan fortfarande inte begripa varför de skulle tagit död på Herr Karlsson, ok att Hymme råkar dödas av misstag, men det krävs faan i mig mycket för att ta död på en kompis trotts att de är kriminella.

Nej det kanske inte är så "smaskigt" idag att det bara handlade om en eller ett par cigarettlimpor. Dock var det inte så på denna tid. Det kanske låter konstigt 2009 men sådant som detta hade hög prioritet på 1960-talet. Hade själv en bekant som antingen sommaren 1967 eller 1968, som just åkte fast för stöld av en cigarettlimpa vid ett kioskinbrott. Det blev ett himla liv. Barnavårdsnämnden, nykterhetsnämnden etc. "slog på stora trumman" direkt. Det var inte långt ifrån att han hade hamnat på uppfostringsanstalt (som det kallades för), alltså ungdomsvårdskola.
Citera
2009-07-22, 16:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kartor från 1965 eller åren omkring.

Citat:
Ursprungligen postat av [fade out]

Låter mycket bra fade out. Tackar dig för hjälpen - även om du inte skulle hitta något "passande".
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-22 kl. 16:10.
Citera
2009-07-22, 16:42
Medlem
Citat:
Låter mycket bra fade out. Tackar dig för hjälpen - även om du inte skulle hitta något "passande".

vad fick du fram från Polisunderrättelser? måste väl stått en hel del där?
Citera
2009-07-22, 16:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Glömde några saker.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack

Jag lämnade själv in en bil till skrot 1972 i Västra Götaland. Jag fick iaf uppge namn och adress när lämnade skrothögen hos skrotfirman. Naturligtvis var det inte fråga om att visa en identitetshandling. Knappast någon hade förresten en sådan vid denna tid. Första gången jag behövde visa en ID t.ex. vid uttag av pengar på en bank var just 1972.

Jag tror inte att de hade vågat lämna in bilen på någon skrot. Risken att någon på en skrot skulle komma ihåg dem och bilen var alltför stor. Vet ej när de första artiklarna i t.ex. GP dök upp, men skall vi gissa på under andra halvan av augusti 1965? Troligtvis var isf inte O 19920 ens skrotad ännu? Brukade ta tid att få dessa "strippade" när de väl hade kommit till skroten.

Jag tror att en kniv var inblandad. Återigen, som jag har skrivit förut, den springande punkten var "Hymme". Jag tror att Karlsson s.a.s. "fick hänga med på köpet" p.g.a. hur han var som person.

Naturligtvis så hamnar man i en högre riskgrupp om man umgås med kriminella - i detta fallet var det dock småkriminella (som iaf vi känner till). Jag tror inte heller att just detta, som sedan skedde hade med detta att göra så mycket. Jag tror att hade inte Lundquist befunnit sig i bilen så hade det inte blivit något "Dahlsjö-fall".
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-22 kl. 16:56.
Citera
2009-07-22, 17:07
Medlem
obafgkms avatar
På den tiden kunde vem som helst skära ner en bil i vilket garage som helst. Bara att ta en skärbrännare och stycka upp karossen i lagom stora delar, och sen dumpa hela rasket på valfri soptipp. Det var inte så noga med miljöhänsynen på den tiden.
Citera
2009-07-22, 17:10
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Tack för denna intressanta info ang. hur det ser ut idag där dessa gamla rivningsåkar en gång låg.

Måhända kan du få svar här (jag hinner inte kolla just nu):

http://www.hitta.se/gatubild/?gvX=6403325&gvY=1272583
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in