2009-07-18, 23:55
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Vem åker dit för förtal om du PM:ar mig sakerna som jag sedan lägger ut?

Jag skulle i alla fall inte anmäla dig för att "en liten fågel kvittrade i ditt öra". Och den lilla fågeln? Alltför långsökt, bör kunna flyga ganska fritt.
Citera
2009-07-18, 23:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Let it all out?"

Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Tack för en fortsatt intressant tråd.

Angående vad du skaraborg2 ska avslöja eller inte så tycker jag att det är bara att som det heter på engelska "Let it all out". Jag menar snart har det gått EXAKT fyrtiofyra år sedan händelsen. Och jag tror att de flesta . Även levande anhöriga. Skulle vilja ha så mycket klarhet i det här som möjligt. Fast det skulle ge en negativ bild över deras nära och kära och deras eventuella gärningar. Eller mer brutalt uttryckt: Få veta vad som troligen hände innan de dör.

Att hålla inne på något med hänsyn till att Dahlsjö och Johansson EVENTUELLT skulle leva fortfarande är det ännu mindre skäl till anser jag. Ska de ge sig till känna kommer allt det här upp riktigt rejält igen och de blir då ansedda skyldiga i folks ögon även om brottet är preskriberat.

Det riktigt mystiska är varför INGET av bil eller personer någonsin hittats ett spår av under dessa MÅNGA år.

En alternativteori (som mycket kanske talar emot) skulle ju vara att de blev bråk i bilen vilket gjorde att bilen helt enkelt körde över kajkanten och ner i havet varefter endast Johansson och Dahlsjö kunnat rädda sig ur den. Gay och Hymme blev kvar "sleeping with the fishes". Simpelt och enkelt.

Tack för visat intresse samt tack för din uppskattning Celeron.

Naturligtvis så kan det ha skett på det sätt du skriver om? Jag tror personligen inte på den, men visst kan den vara möjlig?

De som fick "sleeping with the fishes" var troligtvis förvisso Karlsson och Lundquist. Eftersom ingen av dessa någonsin hörde av sig så kan det bara betyda till 95-99% sannolikhet att de dog den 29 juli 1965. Detta vet vi. Både systern till Karlsson och "Hymmes" föräldrar skulle ha berättat detta. Systern berättade för mig: "Jag förstod ganska snart att han var död. Han skulle definitivt ha hört av sig, åtminstone till mig."

Skulle alla anhöriga vilja veta detta? Ja ibland tvivlar jag faktiskt på detta? Dessutom vet vi inte om Dahlsjö eller Johansson under årtionderna har varit i kontakt med nära och kära?

Jag vet att Karlssons syster vill veta så mycket som möjligt om brodern. Hans föräldrar är avlidna för länge sedan. Hans äldre bror bor sedan 1960-talet på en ort långt från Göteborg. Kvar finns denna helsyster samt två (2) yngre halvsystrar, som inte hade lika bra kontakt med honom. "Hymmes" föräldrar och tvillingbror är avlidna. Dahlsjös föräldrar är också avlidna men där finns det en stor mängd hel och halvsyskon. Johanssons föräldrar vet jag inte om de är döda. Där finns det också ett antal helbröder samt en helsyster. Dessutom så finns det ett barn som idag måste vara ca 43 år.

Det där med "Let it all out" låter nog bra, men detta som systern fick se och som hon absolut inte skulle ha sett är inget trevligt. Detta är jag säker på att ingen skulle vilja läsa om på nätet. Det var faktiskt en ren "lyckoträff" att detta kom fram.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-18 kl. 23:59.
Citera
2009-07-19, 00:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej Dahlsjö och Johansson.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Hmmm, ja vad skall man säga?
vilka/vem skulle det annars varit om du antagit att det uppstått en dispyt i bilen och de var bara de fyra i bilen?
Med antagandet att det var två som dumpades med bilen, Hymme dör pga av en bagatell sedan så dödar någon annan än de i bilen herr Karlsson?
Jag ställer mig tveksam iaf.

Vem åker dit för förtal om du PM:ar mig sakerna som jag sedan lägger ut?

Ju mera jag har satt mig in i fallet, desto mera övertygad har jag blivit att i den duvblå PV:n sitter endast dessa fyra (4) personer vid detta tillfälle.

Jag är också ganska övertygad om att "Hymme" blir dödad p.g.a. av ett flertal mindre bagateller från början. Det började med en mindre dispyt med "Hymme" som eskalerade sedan mycket snabbt. Sedan utvecklades det till något som absolut inte var mening att det skulle gå på detta sätt. Man kan nog anse mordet på "Hymme" som ett dråp. Karlsson blir inte dödad av någon "utomstående" person. Han blir däremot mördad.

Det kan inte ha varit trevligt att ha suttit i denna bil, denna regniga torsdag för snart 44 år sedan, medans den körs från Brämaregården norrut på Hisingen.

Jag vet att det hela låter konstigt, men det beror på detta vad hon fick se! Varför hon fick se detta har jag svårt att förstå faktiskt?

Ja det skulle ju vara ett sätt förstås CrapStack, det som du föreslog.
Citera
2009-07-19, 00:39
Medlem
Hoppar in i tråden igen. Kanske slutade det hela som med Cats Falck? Trion/kvartetten råkade köra över en kajkant?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cats_Falck
Citera
2009-07-19, 00:41
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Karlsson blir inte dödad av någon "utomstående" person. Han blir däremot mördad.

Kan han tänkas ha insisterat på att det förmodade dråpet var något som angick myndigheterna?
Citera
2009-07-19, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för visat intresse samt tack för din uppskattning Celeron.

Naturligtvis så kan det ha skett på det sätt du skriver om? Jag tror personligen inte på den, men visst kan den vara möjlig?

De som fick "sleeping with the fishes" var troligtvis förvisso Karlsson och Lundquist. Eftersom ingen av dessa någonsin hörde av sig så kan det bara betyda till 95-99% sannolikhet att de dog den 29 juli 1965. Detta vet vi. Både systern till Karlsson och "Hymmes" föräldrar skulle ha berättat detta. Systern berättade för mig: "Jag förstod ganska snart att han var död. Han skulle definitivt ha hört av sig, åtminstone till mig."

Skulle alla anhöriga vilja veta detta? Ja ibland tvivlar jag faktiskt på detta? Dessutom vet vi inte om Dahlsjö eller Johansson under årtionderna har varit i kontakt med nära och kära?

Jag vet att Karlssons syster vill veta så mycket som möjligt om brodern. Hans föräldrar är avlidna för länge sedan. Hans äldre bror bor sedan 1960-talet på en ort långt från Göteborg. Kvar finns denna helsyster samt två (2) yngre halvsystrar, som inte hade lika bra kontakt med honom. "Hymmes" föräldrar och tvillingbror är avlidna. Dahlsjös föräldrar är också avlidna men där finns det en stor mängd hel och halvsyskon. Johanssons föräldrar vet jag inte om de är döda. Där finns det också ett antal helbröder samt en helsyster. Dessutom så finns det ett barn som idag måste vara ca 43 år.

Det där med "Let it all out" låter nog bra, men detta som systern fick se och som hon absolut inte skulle ha sett är inget trevligt. Detta är jag säker på att ingen skulle vilja läsa om på nätet. Det var faktiskt en ren "lyckoträff" att detta kom fram.

Som jag ser det så kan det inte skada om du säger vad som du grundar dina misstankar på. Nu vet jag ju inte exakt vad som får dig att tveka, om det du vet på något sätt starkt antyder vem av Dahlsjö och Johansson som är gärningsman. Om någon anhörig skulle läsa detta, vilket får anses som en ren spekulation, så tror jag inte att de blir gladare att du håller inne med info. I nuläget vet de att det är 50% sannolikhet att du misstänker att deras anhöriga är skyldig till 2 personers död, men att du inte vill säga vad du grundar det på. Detta tror jag faktiskt skulle vara värre att bära på för resten av livet, än att du säger vems anhöriga som du misstänker har en släkting som gjort sig skyldig till detta, och du förklarar på vilka grunder. Sedan finns det fler saker som jag tycker gör din oro än mer obefogad. Syskonen till Dahlsjö och Johansson bör ligga i åldersintervallet 50-70 år, vilket inte är flashbacks vanligaste målgrupp om man uttrycker sig milt. Har mycket svårt att tro att yngre släktingar till Dahlsjö och Johansson som inte var födda när det hände skulle ta detta så hårt att de gör en polisanmälan. Dessutom är flashback extremt restriktiva när det gäller att lämna ut identiteter. Vet iofs inte om det finns folk irl som kan din identitet, men om ingen anhörig till Dahlsjö eller Johansson kan den så kan du nog vara lugn, finns många inlägg i detta forum som erkänner brottslig verksamhet, hets mot folkgrupp, narkotikabrott kryllar det av inlägg som innefattas av, men ingen blir anmäld för att flashback inte lämnar ut identiteter.

När du skriver att det inte var något trevligt systern såg så blir man ju ännu mer intresserad av att veta vad det var. Ett lik är uteslutet, då du inte är helt hundra på att Hymme och Karlsson verkligen är döda. Skulle spontant gissa på antingen blodiga kläder, blodiga vapen eller möjligen ett brev där det av innehållet framgår att Karlsson är död. Men jag hoppas att jag och övriga trådläsare får veta det, risken att du råkar ut för något pga. detta ser jag som helt obefintlig.
Citera
2009-07-19, 00:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Entusiastiska amatörer med lokalkännedom.

[quote=Sven-Gustaf]
Citat:

Jag tänkte mig inte att någon skulle betala, jag tänkte på entusiastiskt amatörarbete utfört av någon nyfiken och äventyrlig person/er med lokalkännedom (naturligtvis ligger allt detta utanför polisens nuvarande intresseområden). Varenda stadsdel i en storstad har sina lokalhistoriker, sina lokalchauvinister m.m. Kort sagt, folk av olika slag som vill veta allt om sitt område. Men, någon dykkunnig sådan måste få impulsen att ta sig an uppgiften.

Jag vet inte. Strömmar och dylikt i samverkan med saltvatten. Ett motorblock är säkert identifierbart till fabrikat och typ. En kaross däremot. Dåtidens bilar var byggda i tjockare plåt än dagens. Tvivlar på att detta gör så stor skillnad. Någon annan har kanske mer att komma med? Eventuella skelett är nog intakta. Har de däremot avskilts från chassiet...

Ja tänk om det skulle finnas några sådana personer? Dina idéer är verkligen inte så dumma. Det hela skulle kunna påbörjas på så sätt att lokalhistoriker över Hisingen, började på en karta att makerna ut t.ex. de vattendrag som år 1965 var farbara att ta sig fram till med bil - då menar jag alldeles fram till stranden. Sedan jämföra med hur många av dessa finns kvar 2009. Vet att det är ett riktigt hästjobb, men någonstans måste man börja. Det kan också vara så att en del vattendrag, träsk, sjöar m.m. som fanns 1965 inte finns idag? Ja det finns en mängd idéer och förslag hur man skulle kunna börja.

Ja min uppfattning ang. bilen om den har sänkts i havet är ungefär den samma som din egen. Ett totalt sönderrostat bilskelett. De eventuella skeletten kan ha förts bort med strömmarna när väl t.ex. bagageluckan har blivit totalt sönderrostad. 44 år i saltvatten är en mycket lång tid, även om plåten var tjockare då.
Citera
2009-07-19, 00:48
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Hoppar in i tråden igen. Kanske slutade det hela som med Cats Falck? Trion/kvartetten råkade köra över en kajkant?

Jag kom också att tänka på henne. Förmodligen för att Lasse Strömstedt (hennes tidigare pojkvän) gick bort härom veckan, ungefär samtidigt som jag började läsa denna tråd. Det är såklart tänkbart. Men Skaraborg2 sitter tydligen på en uppgift som pekar på något annat.
Citera
2009-07-19, 00:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay Roger Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Kan han tänkas ha insisterat på att det förmodade dråpet var något som angick myndigheterna?

Ja!
Citera
2009-07-19, 00:51
Medlem
Citat:
Jag kom också att tänka på henne. Förmodligen för att Lasse Strömstedt (hennes tidigare pojkvän) gick bort härom veckan, ungefär samtidigt som jag började läsa denna tråd. Det är såklart tänkbart. Men Skaraborg2 sitter tydligen på en uppgift som pekar på något annat.

Ja det var just det jag försökte få fram med mitt inlägg... ;-D
Citera
2009-07-19, 00:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
På samma sätt som Cats Falck?

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare

Nej det är jag ganska säker på att de inte gjorde. Åtminstone dog iaf inte alla, om de hade gjort detta. Dessutom tror jag att de till sist hade hittat O 19920 också, om den hade legat på sjöbottnen i närheten av en kajkant.

Om så hade varit fallet så hade de som överlevde inte hållit sig undan. De hade nog gått till polisen.
Citera
2009-07-19, 01:03
Medlem
Citat:
Jag skulle i alla fall inte anmäla dig för att "en liten fågel kvittrade i ditt öra". Och den lilla fågeln? Alltför långsökt, bör kunna flyga ganska fritt.

Självfallet. Polisen måste alltid beakta ekvationen resursåtgång contra utfall/medial uppmärksamhet med mera. Inte en chans att ngn polis skulle sätta igång ngt arbete om TS outade lite namn på en händelse snart ett halvt sekel gammalt, och dessutom på Flashback.

För att raljera lite: Om jag har lite teorier om Carl Jonas Love Almqvist, så tror jag inte att ngn förundersökning inleds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in