2009-07-26, 17:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fotona på Dahlsjö, Johansson och Lundquist.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Så kom de då äntligen, bilderna. Mitt tack för det!

Kjell-Åke såg ju mycket riktigt åtskilligt äldre ut än sina 16 år. Men den "förbrytarfysionomi" man hade "hoppats" på uteblev, får man säga. Jag ser en bild av en mycket vaken ung man, med god intelligens - ev. ondska må finnas där inne, men det är ingen självklarhet. Bilden talar inte det språket till mig. Jag är fördomsfull, och måste så vara. Hur annars skulle man kunna tolka innehållet i dessa gamla bilder? Mitt antagande blir att han är en ung "kraftkarl". Huruvida han är "ond" eller inte, tycker jag inte framgår. Det finns en intelligens som glimrar där i ögonen...

Dahlsjö, om man ska gå på fysionomi, är helt klart mindre beslutsam i sitt sätt. Han är säkert också mindre snabbtänkt än Johansson. Återigen utifrån fördomar (man har ju läst tråden), och utifrån bilden.

Hübners porträtt är lite av en besvikelse. Förmodligen mest för att det är suddigt. Hans påstått fördelaktiga utseende framkommer inte riktigt. Klart är att han är en välutvecklad man, för att vara blott 18 år gammal. Käkpartiet är kraftigt, kraftigare än Johanssons.

Detta tål att tänka på. Tack för de efterlängtade bilderna så länge, Skaraborg2.

Tack för uppskattningen av bilderna Sven-Gustaf.

Ja detta tål att tänka på. Jag har nu tänkt på detta i hela 25 år.

När det gäller Dahlsjö så verkar han vara en ganska vek ung man. Som du själv skrev "helt klart mindre beslutsam". Detta kan också delvis bekräftas av systern som ju träffade honom del. Alltid snäll och vänlig gentemot henne.

När det gäller Kjell Åke Johansson så säger du samma sak som andra har sagt, som jag har visat dessa bilder för. Ser betydligt äldre ut än sina 15-16 år, som han måste vara på detta foto. Dessa personer har också sagt en del annat. Han är definitivt en ung "kraftkarl" vid denna tid. En vaken, intelligent och självsäker ung man. Jag undrar om det bara är intelligens som glimrar i dessa ögon? Ang. Johansson går det inte att få något bekräftat av systern.

Ja bilden på Lundquist är inte bra. Den är urusel tyvärr.

Skulle vara intressant att höra vad andra har att säga om Dahlsjö och Johansson, när nu deras utseenden finns i tråden.
Citera
2009-07-26, 18:49
Medlem
prudenss avatar
Tusen tack för bilderna! Det var verkligen roligt att äntligen få ett ansikte på huvudpersonerna, men samtidigt mycket, mycket sorgligt att se på bilderna. Man kan endast ana deras öden, oavsett vad som skett.

Dahlsjö såg inte alls ut som jag föreställt mig - han hade ju ett i det närmaste poetiskt utseende; känslig, fundersam, intelligent och samtidigt lite nervöst lagd. Han hade också ett jagat uttryck i ögonen och vem vet vilka hemligheter och hjärtesorger han bar på?

Johansson såg ut att vara av en dubbelnatur - trevlig, charmant och tillmötesgående å ena sidan, dryg, aggressiv och impulsiv å andra sidan. Tyvärr inte så sympatisk i mina ögon, men vad vet jag?

Lundqvist ser ut som en "pågaspoling", en riktig spjuver man inte riktigt vet var man har. Jag kan verkligen tänka mig att han varit ute på äventyr med sin tvillingbror och hittat på både det ena och det andra. Han utstrålar en rastlös själ.

Ja, det var lite vad jag helt spontant kände då jag såg på bilderna. Fördomsfullt som någon tidigare skrev men ack så roligt att spåna lite hur grabbarnas respektive personlighet möjligtvis avspeglas i deras utseende och ansiktsuttryck
Tack återigen skaraborg2 - du är en pärla
Senast redigerad av prudens 2009-07-26 kl. 19:04.
Citera
2009-07-26, 19:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Omdömen Dahlsjö, Johansson och Lundquist.

Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Tusen tack för bilderna! Det var verkligen roligt att äntligen få ett ansikte på huvudpersonerna, men samtidigt mycket, mycket sorgligt att se på bilderna. Man kan endast ana deras öden, oavsett vad som skett.

Dahlsjö såg inte alls ut som jag föreställt mig - han hade ju ett i det närmaste poetiskt utseende; känslig, fundersam, intelligent och samtidigt lite nervöst lagd. Han hade också ett jagat uttryck i ögonen och vem vet vilka hemligheter och hjärtesorger han bar på?

Johansson såg ut att vara av en dubbelnatur - trevlig, charmant och tillmötesgående å ena sidan, dryg, aggressiv och impulsiv å andra sidan. Tyvärr inte så sympatisk i mina ögon, men vad vet jag?

Lundqvist ser ut som en "pågaspoling", en riktig spjuver man inte riktigt vet var man har. Jag kan verkligen tänka mig att han varit ute på äventyr med sin tvillingbror och hittat på både det ena och det andra. Han utstrålar en rastlös själ.

Ja, det var lite vad jag helt spontant kände då jag såg på bilderna. Fördomsfullt som någon tidigare skrev men ack så roligt att spåna lite hur grabbarnas respektive personlighet möjligtvis avspeglas i deras utseende och ansiktsuttryck
Tack återigen skaraborg2 - du är en pärla

Stort tack för din uppskattning prudens.

Först ang. Lundquist. När det gäller honom så vet jag faktiskt att förhöll sig på detta sättet. Som jag har skrivit förut så hade jag en arbetskamrat som kände till dessa tvillingbröder väl. De var ute på en hel del äventyr och upptåg på Mälaröarna, där de växte upp. "Hymme" var också en mycket rastlös själ.

Ang. Dahlsjö så kan jag hålla med dig i din beskrivning av honom. Han såg ut att vara en drömmare. Dock såg han inte ut på det sättet när han var 16 år.

Kjell Åke Johansson ja! En "svår nöt att knäcka". Tror också att han var en dubbelnatur. Dessa glimrande ögon tycker jag säger en hel del? Johansson hade också ett sådant utseende, att när någon hade träffat honom så glömde de honom inte.

Jag vet inte om det precis är direkt fördomsfullt att spåna, hur grabbarnas resp. personlighet avspeglas i deras utseende och ansiktsuttryck? Iaf vad gällande "Hymme" så stämmer denna "spåning".
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-26 kl. 19:30.
Citera
2009-07-26, 19:42
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Personligen så tror jag att denne man öppnade dörren, därför att han väntade på att någon annan skulle komma vid denna tid. Istället står systern till lägenhetsinnehavaren där. Detta var säkerligen ett "streck i räkningen"! Tacka för att han ville bli av med henne så snabbt som möjligt. Därför betedde han sig på det sätt han gjorde.

Jag vet inte om han kände igen henne eller ej? Troligtvis misstänkte han ganska snabbt vem hon var. Detta p.g.a. att systern och Karlsson liknande varandra mycket.

Vi vet inte heller om det befann sig ytterligare någon eller några personer i lägenheten. Där systern stod så kunde hon inte se in i köket och ej heller in i vardagsrummet/sovrummet.

Tänk om man ändå kunde få veta hur många nycklar det fanns till den här lägenheten vid tiden före den 29 juli 1965? Detta skulle faktiskt ge svar på flera mycket betydelsefulla frågor.

Så kan det nog vara.
Mycket intressant är det och måste vara väldigt ovanligt att så många människor utan några ledtrådar bara försvinner. Har aldrig hört talas om fallet fören nu. Antal nycklar i kring historien är förstås mycket viktigt. Hoppas du får reda på mera........ jag följer tråden ivrigt!
Citera
2009-07-27, 00:59
Medlem
CrapStacks avatar
Bilder

Roligt att se hur de såg ut, kan förstå att man inte glömmer Herr Johanssons ansikte, ganska intensiv blick.
Dahlsjö liknar mest som någon tidigare sa en första klassens bohem, knappast någon värsting där inte.
Hymmes foto kanske inte var det bästa, men visst är det lite "överklass" över honom.

Inget kort på GRK?

Bra jobbat skara alltid lika kul att öppna tråden.

Får hoppas något roligt händer imorgon
Citera
2009-07-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det brukade faktiskt vara så på denna tid att först gjorde man lumpen, och sedan via denna halkade in på polisbanan. Detta var en mycket vanlig tågordning. Att börja inom polisen i en ålder av 18 - 19 var ju ingen omöjlighet men oftast brukade männen vara 22- 23 år (när de började tidigt).

Även om "vår" Olle Broström skulle vara i livet så är jag övertygad om, att det inte finns några uppgifter att hämta där.

Med tanke på att 2 värdlskriget var i full brand 1941 kan detta kanske ha haft betydelse när en endast 18 år gammal kille anställs hos polisen. Många svenska män var inkallade, vakansen hos polisen kanske var stor?

Eller så fick han arbeta i avvaktan på att han skulle göra lumpen.

Bara ett hugskott.
Citera
2009-07-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Så kom de då äntligen, bilderna. Mitt tack för det!

Kjell-Åke såg ju mycket riktigt åtskilligt äldre ut än sina 16 år. Men den "förbrytarfysionomi" man hade "hoppats" på uteblev, får man säga. Jag ser en bild av en mycket vaken ung man, med god intelligens - ev. ondska må finnas där inne, men det är ingen självklarhet. Bilden talar inte det språket till mig. Jag är fördomsfull, och måste så vara. Hur annars skulle man kunna tolka innehållet i dessa gamla bilder? Mitt antagande blir att han är en ung "kraftkarl". Huruvida han är "ond" eller inte, tycker jag inte framgår. Det finns en intelligens som glimrar där i ögonen...

Dahlsjö, om man ska gå på fysionomi, är helt klart mindre beslutsam i sitt sätt. Han är säkert också mindre snabbtänkt än Johansson. Återigen utifrån fördomar (man har ju läst tråden), och utifrån bilden.

Hübners porträtt är lite av en besvikelse. Förmodligen mest för att det är suddigt. Hans påstått fördelaktiga utseende framkommer inte riktigt. Klart är att han är en välutvecklad man, för att vara blott 18 år gammal. Käkpartiet är kraftigt, kraftigare än Johanssons.

Detta tål att tänka på. Tack för de efterlängtade bilderna så länge, Skaraborg2.

En detaljerad recension värdig Cesare Lombroso
Citera
2009-07-27, 12:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foto på Gay Roger Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Roligt att se hur de såg ut, kan förstå att man inte glömmer Herr Johanssons ansikte, ganska intensiv blick.
Dahlsjö liknar mest som någon tidigare sa en första klassens bohem, knappast någon värsting där inte.
Hymmes foto kanske inte var det bästa, men visst är det lite "överklass" över honom.

Inget kort på GRK?

Bra jobbat skara alltid lika kul att öppna tråden.

Får hoppas något roligt händer imorgon

Det var roligt att höra CrapStack.

Ja Kjell Åke Johansson har verkligen en intensiv blick på detta foto.

Nej Dahlsjö skulle inte idag räknas som en värsting. Troligtvis gjordes han så under första halvan av 1960-talet. Han skall ju också ha synts i bohemkretsar i Köpenhamn så sent som 1971. Han skulle då ha varit helt nerknarkad.

"Hymme" var 100% överklass vid sitt försvinnande, kommen av en "fin familj".

När det gäller foton på GRK så har systern inte många. Det foto där han är äldst på, var när han konfimerades 1957. Jag har också vänt mig till Landsarkivet för att försöka komma över något/några foto/foton på honom.

Ja vi får verkligen hoppa att det händer något roligt idag.
Citera
2009-07-27, 13:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Cesare Lombroso.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
En detaljerad recension värdig Cesare Lombroso

Det var en ordentlig och intressant recension av dessa tre ynglingars utseende som Sven-Gustaf gjorde.
Citera
2009-07-27, 14:21
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Bockar och bugar

Skaraborg2, vilket enormt jobb du lagt ner på Dahlsjöfallet! Hoppas du planerar att skriva en bok om det, du måste ha underlag mer än väl för detta.

Håller med dem som anser att Dahlsjö ser vek ut, han verkar inte vara kroppsarbetartypen om man säger så. Sen undrar jag om fotot var nytaget då han försvann eller om det hade några år på nacken? Lundquist är lite svårbedömd men det kan ju bero på fotots kvalitet - men jag tror dig angående hans utseende och popularitet hos flickor. Johansson ser betydligt äldre ut än sexton år, får intrycket att han var/är lång och en stadig bit. Håller även med om att det är något lite oroande över honom!

Förlåt om jag missat det i alla inläggen, vet du något om deras respektive kroppslängder och kroppskonstitutioner? Fysisk/psykisk hälsa/drogmissbruk? Vad arbetade de med?

Har du någon bild av Karlsson du vill lägga ut?

Har jag rätt att när systern mötte PV:n körde Karlsson med Dahlsjö bredvid? Således bör Johansson och - om vi förutsätter att han blev upplockad - Lundquist suttit jämte varandra i baksätet?
Citera
2009-07-27, 14:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen Dahlsjö, Johansson och Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Skaraborg2, vilket enormt jobb du lagt ner på Dahlsjöfallet! Hoppas du planerar att skriva en bok om det, du måste ha underlag mer än väl för detta.

Håller med dem som anser att Dahlsjö ser vek ut, han verkar inte vara kroppsarbetartypen om man säger så. Sen undrar jag om fotot var nytaget då han försvann eller om det hade några år på nacken? Lundquist är lite svårbedömd men det kan ju bero på fotots kvalitet - men jag tror dig angående hans utseende och popularitet hos flickor. Johansson ser betydligt äldre ut än sexton år, får intrycket att han var/är lång och en stadig bit. Håller även med om att det är något lite oroande över honom!

Förlåt om jag missat det i alla inläggen, vet du något om deras respektive kroppslängder och kroppskonstitutioner? Fysisk/psykisk hälsa/drogmissbruk? Vad arbetade de med?

Har du någon bild av Karlsson du vill lägga ut?

Har jag rätt att när systern mötte PV:n körde Karlsson med Dahlsjö bredvid? Således bör Johansson och - om vi förutsätter att han blev upplockad - Lundquist suttit jämte varandra i baksätet?

Stort tack för visat intresse, samt tack för din uppskattning WaltzingMatilda.

När systern såg den duvblåPV:n för första och enda gången så var detta två tre dagar innan den 29 juli. Detta var vid Vågmästareplatsen på Hisingen. Då satt Karlsson bakom ratten och Dahlsjö i passagerarsätet. Alltså systern mötte dem inte den dag de försvann. Därför kan vi enbart spekulera i hur dessa satt i bilen denna ödesdigra torsdag.

Som jag har skrivit förut så kommer jag också att försöka få tag på en bild, eller förhoppningsvis flera, på Karlsson.

Ang. längden på dessa tre (3) ynglingar så vet vi nu att Karlsson var 175-180 cm lång. Dahlsjö ungefär av samma längd. Karlsson var varken tjock eller smal, någonting mitt emellan. Antar att Dahlsjö var smal och gänglig? När det gäller Kjell Åke Johansson så har jag (ännu) inte en aning om hans längd?

Delar din uppfattning att Johansson verkar vara ganska lång samt kraftigt byggd. Han hade/har säkerligen "hårda nypor" s.a.s.

Jag vet vad Karlsson och Johansson arbetade med vid försvinnandet. Dock vet jag inte vad Dahlsjö hade för arbete? Om han nu hade något?
Citera
2009-07-27, 15:06
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Snabbt svar

Tack för svar, Skaraborg2.

Jag visste väl att jag var ute och for någonstans, tråden innehåller mycket information

Vore mycket intressant att få reda på hur Johansson såg ut utöver ansiktsbilden, han ser så mycket äldre ut än 16 år och man kan ju inte låta bli att spekulera i om han var betydligt mer drivande i denna trio än den "mjuke" Karlsson och den utseendemässigt veke Dahlsjö (håller med dig, har svårt att tro att detta ansikte skulle tillhöra en grovvuxen man).

Du har säkert skäl varför du inte anger deras sysselsättning, men har jag rätt att Johansson hade någon form av kroppsarbete?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in