Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Polisutredningen om Hymmes försvinnande lär nog finnas då den förmodligen var rätt omfattande (70 års preskriptionstid vid försvinnande har jag fattat det som), men de om Johansson, Dahlsjö och Karlsson finns uppenbarligen inte på landsarkivet i gbg enligt TS (var det tre separata eller en utredning?). Tyvärr så tror jag att det är skit samma om man finner den eller inte då polisen verkar ha struntat mer eller mindre i fallet.
Ingen lär ha sett Hymme hoppa in i PV:en iaf, isf hade de nog slagit ihop sökandet till en utredning.
Nej du har helt rätt i detta CrapStack.
Polisutredningen gällande Dahlsjö, Johansson och Karlsson sköttes av Kling och Klang. Här var det tre (3) söner till fattiga arbetarfamiljer i Haga (detta gäller iaf Karlsson). Åtminstone Karlssons anhöriga brydde sig inte ett dyft om att han hade försvunnit. Om inte denna syster, troligen sent om sider, hade gjort en polisanmälan så hade det nog aldrig blivit en sådan? Intresset hos polisen var inte speciellt stort. Man kan ju undra hur lång tid det tog för dem, att inse att detta var ett gemensamt försvinnande? Från början var det tre (3) separata utredningar.
Nej Landsarkivet har inte denna polisutredning, och häri ligger en "hund begraven"? De
skall faktiskt ha haft denna utredning? Landsarkivet förstod inte detta heller? Detta har jag fått bekräftat per telefon.
Det blev aldrig mer än till en efterlysning därför att de var försvunna. Ingen av dem har varit efterlysta, som jag förstår det iaf, för något brott. Det är en stor skillnad mellan dessa olika efterlysningar. Två (2) av de försvunna var dessutom myndiga.
När det gällde "Hymme" däremot så "sparade man inte på krutet" precis.
Där drogs det verkligen i gång en sökandet med "ljus och lykta". Även föräldrarna spanade på egen hand. Nej, precis som du skriver CrapStack, så hade någon sett "Hymme" stiga in i denna duvblå PV,
då hade det blivit en utredning i den "högre skolan" s.a.s. Nu var ju "Hymme" son till en rik och känd konstprofessor med kontakter i samhället. Alltså en motpol till de övriga tre (3).
Jag skall ändå försöka att få fram så mycket det går från Landasarkivet, t.ex. i obenfintlighetsboken samt ang. Karlssons akt, det lilla som nu kan stå där. Dahlsjö har iaf en mycket tunn sådan.