2009-07-17, 18:50
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har mycket svårt att tänka mig ett sådant motiv?

Jag har aldrig läst någonstans att "Hymme" skulle ha haft denna läggning? Däremot har jag läst att han var mycket populär hos tjejerna. De skulle ha tyckt att han var "dödsskön". Han mycket bra ut enligt de foton jag har sett. Kjell-Åke Johansson hade en tjej, som han hade gjort med barn. Gay Roger Karlsson hade haft en son, som tyvärr blev ihjälsparkad vid 18 månaders ålder av styvpappan. Denna händelse skall enligt systern utspelat sig i april/maj 1965. Vid försvinnandet hade han en ny tjej vid namn Yvonne. Jan-Olof Dahlsjö vet jag inte om han också hade fast sällskap (som det hette på denna tid)?
Nej det var ett långskott - det är jag medveten om. Det är väl inte mycket som tyder på, efter vad du berättat för oss, att någon av dem skulle ha haft en homosexuell eller bisexuell läggning. Tänkte bara på att det som kan få folk att se riktigt rött och gå amock är oönskade sexuella närmanden.
Citera
2009-07-17, 20:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lundquist - "den utlösande faktorn"?

Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Nej det var ett långskott - det är jag medveten om. Det är väl inte mycket som tyder på, efter vad du berättat för oss, att någon av dem skulle ha haft en homosexuell eller bisexuell läggning. Tänkte bara på att det som kan få folk att se riktigt rött och gå amock är oönskade sexuella närmanden.

I detta fall var det med största sannolikhet helt andra orsaker. Jag tror, återigen, att det som kom att utspela sig i O 19920 var ganska banalt och enkelt. Jag har svårt att tro, att det var meningen att det skulle gå på detta sätt från första början. Det ena gav så säga det andra. Man får också komma ihåg att "Hymme" hade "toppar" och var emellanåt lite tungsint. Han var också litet labil till sin läggning. Detta enligt hans far, Evert Lundquist, 1975. Vad fadern menade med "toppar" kan vara att "Hymme" hade varit något manisk.

Jag är ganska säker på att "Hymmes" läggning spelade en ganska stor roll. Det fanns troligtvis också ytterligare orsaker som kom att spela in.

Jag tror personligen att just "Hymme" var s.a.s. "den utlösande faktorn", till det som sedermera kom att gå till kriminalhistorien under namnet "Dahlsjö-fallet" eller "Fallet med den duvblå PV:n".
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-17 kl. 20:44.
Citera
2009-07-17, 20:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foton på Dahlsjö och Johansson.

Citat:
Ursprungligen postat av purplesprite
Vilka foton? Och vad är det vi inte skulle ha tvekat på?

De foton jag här menar är dessa som publicerades i en artikel i Göteborgs-Posten den 29 juli 1984, över olika försvinnanden i Göteborg.

I denna artikel publicerades några olika foton, däribland just Jan-Olof Dahlsjös och Kjell-Åke Johanssons.
Citera
2009-07-17, 22:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tvillingbröderna Lundquist.

Jag hade under 1990-talet en kvinnlig arbetskamrat.

Hon hade varit skolkamrat med tvillingbröderna "Hymme" och "Manne". Naturligtvis kom hon ihåg "Manne" bäst, men kom också ihåg en hel del om "Hymme" från deras barndom. Hon umgicks inte med dessa bröder på sin fritid.

Hur "Hymme" hade utvecklats om han fått leva kunde hon inte uttala sig om. Däremot "Manne" hade kanske inte på alla sätt utvecklats positivt. Enligt henne så var han något "knepig". Den gamla klasskamraten använde dock ett betydligt grövre ord om honom, vilket dock inte passar att skrivas här. "Manne" Lundquist avled 2004.
Citera
2009-07-18, 00:07
Medlem
Den man som karlssons syster mötte vid sin brors lägenhet kan ju ha varit Johansson.Hon kände ju inte honom innan,men han var kanske inte helt okänd ändå. Han såg ju också mycket äldre ut.
Kanske hade trion tänkt råna Hymme och sedan kasta ut honom. Johansson satt antagligen bredvid Hymme i bilen. Hymme har satt sig till motvärn och bråk har uppstått. Antagligen hade man kört in på någon skogsväg. Hymme har blivit ihjälslagen kanske oavsiktligt. Bråk har sedan uppstått mellan Johansson och Karlsson varvid den senare också har dödats. De två kvarvarande har sedan drivit runt i Göteborg och kanske inte vetat vad de skulle ta sig till. Så småningom efter någon tid har de stuckit utomlands. kanske något sådant scenario har inträffat. Synd att inte polisutredningen har påträffats. Där kanske finns vittnesmål från folk som t.ex sett Hymme stå och lifta. Bör ju ha funnits många som sett detta?
Citera
2009-07-18, 00:32
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Där kanske finns vittnesmål från folk som t.ex sett Hymme stå och lifta. Bör ju ha funnits många som sett detta?
Polisutredningen om Hymmes försvinnande lär nog finnas då den förmodligen var rätt omfattande (70 års preskriptionstid vid försvinnande har jag fattat det som), men de om Johansson, Dahlsjö och Karlsson finns uppenbarligen inte på landsarkivet i gbg enligt TS (var det tre separata eller en utredning?). Tyvärr så tror jag att det är skit samma om man finner den eller inte då polisen verkar ha struntat mer eller mindre i fallet.

Ingen lär ha sett Hymme hoppa in i PV:en iaf, isf hade de nog slagit ihop sökandet till en utredning.
Citera
2009-07-18, 02:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finna polisutredningen?

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Polisutredningen om Hymmes försvinnande lär nog finnas då den förmodligen var rätt omfattande (70 års preskriptionstid vid försvinnande har jag fattat det som), men de om Johansson, Dahlsjö och Karlsson finns uppenbarligen inte på landsarkivet i gbg enligt TS (var det tre separata eller en utredning?). Tyvärr så tror jag att det är skit samma om man finner den eller inte då polisen verkar ha struntat mer eller mindre i fallet.

Ingen lär ha sett Hymme hoppa in i PV:en iaf, isf hade de nog slagit ihop sökandet till en utredning.

Nej du har helt rätt i detta CrapStack.

Polisutredningen gällande Dahlsjö, Johansson och Karlsson sköttes av Kling och Klang. Här var det tre (3) söner till fattiga arbetarfamiljer i Haga (detta gäller iaf Karlsson). Åtminstone Karlssons anhöriga brydde sig inte ett dyft om att han hade försvunnit. Om inte denna syster, troligen sent om sider, hade gjort en polisanmälan så hade det nog aldrig blivit en sådan? Intresset hos polisen var inte speciellt stort. Man kan ju undra hur lång tid det tog för dem, att inse att detta var ett gemensamt försvinnande? Från början var det tre (3) separata utredningar.

Nej Landsarkivet har inte denna polisutredning, och häri ligger en "hund begraven"? De skall faktiskt ha haft denna utredning? Landsarkivet förstod inte detta heller? Detta har jag fått bekräftat per telefon.

Det blev aldrig mer än till en efterlysning därför att de var försvunna. Ingen av dem har varit efterlysta, som jag förstår det iaf, för något brott. Det är en stor skillnad mellan dessa olika efterlysningar. Två (2) av de försvunna var dessutom myndiga.

När det gällde "Hymme" däremot så "sparade man inte på krutet" precis. Där drogs det verkligen i gång en sökandet med "ljus och lykta". Även föräldrarna spanade på egen hand. Nej, precis som du skriver CrapStack, så hade någon sett "Hymme" stiga in i denna duvblå PV, hade det blivit en utredning i den "högre skolan" s.a.s. Nu var ju "Hymme" son till en rik och känd konstprofessor med kontakter i samhället. Alltså en motpol till de övriga tre (3).

Jag skall ändå försöka att få fram så mycket det går från Landasarkivet, t.ex. i obenfintlighetsboken samt ang. Karlssons akt, det lilla som nu kan stå där. Dahlsjö har iaf en mycket tunn sådan.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-18 kl. 03:12.
Citera
2009-07-18, 02:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Scenariot inne i den duvblå PV:n den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Den man som karlssons syster mötte vid sin brors lägenhet kan ju ha varit Johansson.Hon kände ju inte honom innan,men han var kanske inte helt okänd ändå. Han såg ju också mycket äldre ut.
Kanske hade trion tänkt råna Hymme och sedan kasta ut honom. Johansson satt antagligen bredvid Hymme i bilen. Hymme har satt sig till motvärn och bråk har uppstått. Antagligen hade man kört in på någon skogsväg. Hymme har blivit ihjälslagen kanske oavsiktligt. Bråk har sedan uppstått mellan Johansson och Karlsson varvid den senare också har dödats. De två kvarvarande har sedan drivit runt i Göteborg och kanske inte vetat vad de skulle ta sig till. Så småningom efter någon tid har de stuckit utomlands. kanske något sådant scenario har inträffat. Synd att inte polisutredningen har påträffats. Där kanske finns vittnesmål från folk som t.ex sett Hymme stå och lifta. Bör ju ha funnits många som sett detta?

Jag tror inte att "Hymme" blev utsatt för ett rånmord. Jag tror återigen att det berodde på helt andra orsaker. Man måste nog fråga sig följande: Vem var "Hymme"? Jag tror också att han blev ihjälslagen oavsiktligt. Det var aldrig menat från början att det skulle sluta på detta sätt. Dödandet av "Hymme" får man nog se mera som ett dråp. Om det nu gick till på detta sätt? Alltså det är ingen som utpekas utan endast en teori!

Scenariot efter den ev. dumpningen är betydligt svårare att sätta sig in i? Hjälp av något slag måste de helt säkert ha fått. Man måste tänka återigen, att ingen av dem har någonsin blivit efterlysta för något brott. Det är inget brott att själv vilja försvinna - åtminstone inte för en myndig person som inte är misstänkt för något brott. De som i sin tur hjälpte dem gjorde sig aldrig skyldiga till något brott.

Jag är också ganska övertygad om att hade de blivit efterlysta för något brott, så hade ev. denna härva kunnat blivit löst?

Den okände man som systern såg på Risåsgatan 9C hade till 100% med detta fall att göra på något sätt.

Här måste man ställa sig frågorna: Hur hade denne okände man fått tag i nyckeln till Karlssons lägenhet? Hur många nycklar fanns det till denna? Karlsson måste naturligvis själv ha haft en (1). Hade hans flickvän också en (1)? Till många sådana här gamla lägenheter så finns ofta bara en (1) nyckel. Har själv bott i gamla lägenheter med endast en (1) nyckel.

Jag tror att detta med nyckeln talar om för oss att "den okände" hade kommit över Karlssons nyckel på något sätt? Frågan är dock hur? Dessutom har han på sig Karlssons tröja? Varför? Jo Karlsson kommer aldrig mera att använda denna tröja!

Man kan också undra: Är det "någon" som följer intresserad denna tråd och som sitter inne med kunskap om detta gamla fall? "Någon" som inte alls är road av att "Dahlsjö-fallet" diskuteras så flitigt som det görs? Vem vet? Personligen skulle det inte förvåna mig!
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-18 kl. 03:07.
Citera
2009-07-18, 03:45
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror inte att "Hymme" blev utsatt för ett rånmord. Jag tror återigen att det berodde på helt andra orsaker. Man måste nog fråga sig följande: Vem var "Hymme"? Jag tror också att han blev ihjälslagen oavsiktligt. Det var aldrig menat från början att det skulle sluta på detta sätt. Dödandet av "Hymme" får man nog se mera som ett dråp. Om det nu gick till på detta sätt? Alltså det är ingen som utpekas utan endast en teori!

Scenariot efter den ev. dumpningen är betydligt svårare att sätta sig in i? Hjälp av något slag måste de helt säkert ha fått. Man måste tänka återigen, att ingen av dem har någonsin blivit efterlysta för något brott. Det är inget brott att själv vilja försvinna - åtminstone inte för en myndig person som inte är misstänkt för något brott. De som i sin tur hjälpte dem gjorde sig aldrig skyldiga till något brott.

Jag är också ganska övertygad om att hade de blivit efterlysta för något brott, så hade ev. denna härva kunnat blivit löst?

Den okände man som systern såg på Risåsgatan 9C hade till 100% med detta fall att göra på något sätt.

Här måste man ställa sig frågorna: Hur hade denne okände man fått tag i nyckeln till Karlssons lägenhet? Hur många nycklar fanns det till denna? Karlsson måste naturligvis själv ha haft en (1). Hade hans flickvän också en (1)? Till många sådana här gamla lägenheter så finns ofta bara en (1) nyckel. Har själv bott i gamla lägenheter med endast en (1) nyckel.

Jag tror att detta med nyckeln talar om för oss att "den okände" hade kommit över Karlssons nyckel på något sätt? Frågan är dock hur? Dessutom har han på sig Karlssons tröja? Varför? Jo Karlsson kommer aldrig mera att använda denna tröja!

Man kan också undra: Är det "någon" som följer intresserad denna tråd och som sitter inne med kunskap om detta gamla fall? "Någon" som inte alls är road av att "Dahlsjö-fallet" diskuteras så flitigt som det görs? Vem vet? Personligen skulle det inte förvåna mig!

Gay Roger Karlssons lillasyster var ju fortfarande skolpliktig (som du säger) vid den tidpunkt då hon ringde på dörren till broderns lägenhet, efter hans försvinnande. Jag har ingen exakt pejl på hur länge man tvangs gå i skolan på den tiden - var det inte innan grundskolan, d.v.s. under folkskolans tid?

Om så är fallet, kan hon inte ha varit mer än 14 år gammal (?). En ovanligt brådmogen (fysiskt sett) 16-åring kan ha tett sig som en av "de vuxna" för hennes unga ögon. Det är lätt att bedöma ålder bland och på ens likar, d.v.s. kamraterna i skolan i hennes fall. En 16-åring som rört sig bland de vuxna i ett par år , kan däremot befinna sig utanför de gängse referensramarna för en så ung flicka. Han kan framstå som sprungen ur en äldre generation.

Vad gäller "tänkta" läsare av tråden: det kan vara så att de inte är intresserade av att sanningen kommer fram. Det kan också, mer troligt enligt min mening, vara så att de finner lättnad i fallets uppklarande - bara att gå och bära på det här i 44 år!

Ingen av de saknade hade ett uppseendeväckande efternamn; ett utpekande skulle inte "nagla fast" familjen som anhörig till vare sig offer eller gärningsman.

Johansson (bara för att ta ett exempel), var sist jag kollade, Sveriges vanligaste efternamn.

Gåtan är fascinerande. I och med att inga döda kroppar återfunnits, förblir dessa fyra unga män levande för ens fantasi. Fortfarande unga, ständigt unga.

Det får mig att tänka lite på briggen Mary Celeste. Dock utan briggen - här en PV 444.
Citera
2009-07-18, 14:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta synpunkter.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Gay Roger Karlssons lillasyster var ju fortfarande skolpliktig (som du säger) vid den tidpunkt då hon ringde på dörren till broderns lägenhet, efter hans försvinnande. Jag har ingen exakt pejl på hur länge man tvangs gå i skolan på den tiden - var det inte innan grundskolan, d.v.s. under folkskolans tid?

Om så är fallet, kan hon inte ha varit mer än 14 år gammal (?). En ovanligt brådmogen (fysiskt sett) 16-åring kan ha tett sig som en av "de vuxna" för hennes unga ögon. Det är lätt att bedöma ålder bland och på ens likar, d.v.s. kamraterna i skolan i hennes fall. En 16-åring som rört sig bland de vuxna i ett par år , kan däremot befinna sig utanför de gängse referensramarna för en så ung flicka. Han kan framstå som sprungen ur en äldre generation.

Vad gäller "tänkta" läsare av tråden: det kan vara så att de inte är intresserade av att sanningen kommer fram. Det kan också, mer troligt enligt min mening, vara så att de finner lättnad i fallets uppklarande - bara att gå och bära på det här i 44 år!

Ingen av de saknade hade ett uppseendeväckande efternamn; ett utpekande skulle inte "nagla fast" familjen som anhörig till vare sig offer eller gärningsman.

Johansson (bara för att ta ett exempel), var sist jag kollade, Sveriges vanligaste efternamn.

Gåtan är fascinerande. I och med att inga döda kroppar återfunnits, förblir dessa fyra unga män levande för ens fantasi. Fortfarande unga, ständigt unga.

Det får mig att tänka lite på briggen Mary Celeste. Dock utan briggen - här en PV 444.

Tack för dina intressanta och alltid skarpsynta synpunkter Sven-Gustaf.

År 1965 var det fortfarande olika på det antal år man var tvungen att gå i skolan, mellan kommunerna. T.ex. i det mindre samhälle, där jag växte upp var det faktiskt endast 7-årig folkskola och realskola ända fram till hösten 1968. Då först genomfördes grundskolan på 9 år.

Gay Roger Karlsson som var född 1943 hade gått 8 år i den tidens grundskola. Systern som var mycket yngre vet jag inte om hon gick 8 eller 9 år?

Denna sommar då brodern försvann hade hon fyllt 16 år. Hon hade rört sig en hel under flera år bland betydligt äldre personer. T.ex. med broderns flickvän och Dahlsjö. 5 - 6 års ålderskillnad i denna ålder har en stor betydelse. Bl.a. hade de vistats hemma i broderns lägenhet på Risåsgatan 9C, en hel del åren 1964-65.. Hon nämner då sin dåvarande pojkvän, brodern och hans flickvän. Man kan anta att även Karlssons flickvän var ett antal år äldre än systern. Hon var med andra ord van att umgås med mer vuxna och äldre personer.

Nej ingen av de saknade hade ett ovanligt efternamn - förutom Dahlsjö. Det finns dock bl.a. ca 48 personer idag i göteborgstrakten samt 14 i Halland, med detta efternamn. Några av dessa lär vara släkt med Jan-Olof Dahlsjö.

Ang. "tänkta" läsare: Jag hoppas att det är på det sättet som du tror? Emellanåt har jag mina funderingar över om det inte kanske kan vara tvärtom?

Ja den gamla övergivna briggen "Mary Celeste" är verkligen ett intressant fall.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-18 kl. 14:06.
Citera
2009-07-18, 15:34
Medlem
Hymme och Manne

Sjukt intressant tråd denna här! Jag har boken ‘Ett konstnärsliv’ av Evert ‘Ludde’ Lundqvist som var Hymmes far. Han var en av Sveriges stora 1900-talskonstnärer och hans tavlor säljs för stora pengar idag. Enligt Luddes senare biografer var han manodepressiv och kunde i sina maniska skov bli helt kucku i huvudet: hota folk till livet, börja slagsmål och göra okloka affärer. Hans son ‘Manne’ var en verklig excentriker som ofta uppträdde konstigt. När Luddes atelje skulle öppnas som museum var kungaparet där. Manne gick genast fram till Drottning Silvia, tog henne under armen och sade ‘Jag är säker på att vi har träffats under ett tidigare liv!’
Hur det stod till med ‘Hymmes’ mentala hälsa är oklart. Tydligen hade han en del depressiva ‘pubertetsproblem’ och fick medicin utskriven av en läkare, att ta vid behov. Han tycks inte ha varit homosexuell – han och Manne jagade flickor vid varje tillfälle. Enligt Manne skulle Hymme ha talat om att åka iväg från föräldrahemmet och ‘klara sig själva’ en tid, men Manne ville inte vara med. Hymme var storvuxen och hade ett attraktivt utseende. Han hade rest en hel del tillsammans med fadern, när denne hade utställningar runt om i Europa, dock inte till Australien.
Det är ju synd att polisutredningen inte fanns på plats i Landsarkivet. Jag kan tänka mig ett antal förklaringar:
1. Den har behållits av en gammal polis som har intresse av fallet
2. Landsarkivet har indexerat den fel eller slarvat bort den
3. Den har stulits från Landsarkivet av en person som intresserade sig för fallet
4. Den har sammanförts med handlingarna om ‘fallet Hymme’ av någon fiffig polis. Och då är frågan förstås var dessa finns någonstans?
Citera
2009-07-18, 16:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Familjen Lundquist och polisutredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Sjukt intressant tråd denna här! Jag har boken ‘Ett konstnärsliv’ av Evert ‘Ludde’ Lundqvist som var Hymmes far. Han var en av Sveriges stora 1900-talskonstnärer och hans tavlor säljs för stora pengar idag. Enligt Luddes senare biografer var han manodepressiv och kunde i sina maniska skov bli helt kucku i huvudet: hota folk till livet, börja slagsmål och göra okloka affärer. Hans son ‘Manne’ var en verklig excentriker som ofta uppträdde konstigt. När Luddes atelje skulle öppnas som museum var kungaparet där. Manne gick genast fram till Drottning Silvia, tog henne under armen och sade ‘Jag är säker på att vi har träffats under ett tidigare liv!’
Hur det stod till med ‘Hymmes’ mentala hälsa är oklart. Tydligen hade han en del depressiva ‘pubertetsproblem’ och fick medicin utskriven av en läkare, att ta vid behov. Han tycks inte ha varit homosexuell – han och Manne jagade flickor vid varje tillfälle. Enligt Manne skulle Hymme ha talat om att åka iväg från föräldrahemmet och ‘klara sig själva’ en tid, men Manne ville inte vara med. Hymme var storvuxen och hade ett attraktivt utseende. Han hade rest en hel del tillsammans med fadern, när denne hade utställningar runt om i Europa, dock inte till Australien.
Det är ju synd att polisutredningen inte fanns på plats i Landsarkivet. Jag kan tänka mig ett antal förklaringar:
1. Den har behållits av en gammal polis som har intresse av fallet
2. Landsarkivet har indexerat den fel eller slarvat bort den
3. Den har stulits från Landsarkivet av en person som intresserade sig för fallet
4. Den har sammanförts med handlingarna om ‘fallet Hymme’ av någon fiffig polis. Och då är frågan förstås var dessa finns någonstans?

Tack för visat intresse samt uppskattningen över tråden silver-janne.

Återigen: Jag tror många inte förstår egentligen hur intressant detta fall är? Fallet är ett helt unikt sådant för Sveriges del. Det finns faktiskt inget annat med först tre (3) försvunna, sedan en bil och till sist ytterligare en person. Alla på samma dag, samma år, samma stad samt troligtvis vid ungefär samma tidpunkt.

Ja jag känner till detta om konstnärsfamiljen Lundquist men har inte velat skriva om det något närmare. Det där med att "Hymme" skulle vilja resa iväg "och klara sig själv" har jag också läst om. "Manne" ville inte då för han hade en flicka på gång. Förresten vet du om "Manne" var gift och hade barn?

Jag tror att det är just på detta sätt man måste se "Hymme"! Hur han fungerade som människa. En viss ledning får man i "Manne" eftersom de var tvillingbröder.

Alltså: Vem var "Hymme"? Hur var troligtvis "Hymme" till sättet? Detta tror jag var starkt bidragande orsaker till att han blev dödad.

Alla de fyra (4) förklaringar som du skriver är alla lika möjliga. Det finns kanske dock ytterligare en förklaring: Av någon okänd anledning lade polisen sekretess på sekretessen? Nu tror jag som skribenten CrapStack skrev, att det troligtvis är skit samma om denna kommer fram eller ej. Det lär ändå vara en 70 års preskribering på hela denna härva av "Dahlsjö-fallet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in