Citat:
Ursprungligen postat av
Veggiecannibal
Jag trodde att han studerade där och målade upp en bild av hur han var van vid att resa själv mellan hemmet i Stockholm, skolan och sommarhuset i skåne. Men om det bara var frågan om ett besök och att han troligtvis hade en fast punkt i hemmet så faller mina spekulationer platt.
Jag håller med dig om att ett uttryck som "Du får väl söka bland pubarna i Haga'' är en aning malplacerat i munnen på en 18-åring som inte är bosatt i Göteborg.
Jag fortsätter att följa tråden och dina undersökningar med största nyfikenhet.
......
Hymme hade redan varit elev tidigare på kurs/er på Gerlesborgsskolan och då hade hans pappa varit lärare där till och med.
Så det var inte konstigt om han ville åka dit som litet omväxling, kanske gå en kurs igen.
Han KAN också ha sagt detta som ett kamouflage för något annat han ville göra men inte ville
gå ut med just då.
Han hade frågat sin mamma om hon ville följa med ...(litet löst fick jag intrycket av)... och hon var intresserad och började visst packa! Men det kan han ha frågat som lugnande svar på att hon egentligen inte ville att han skulle åka hemifrån. För en stund senare meddelade han henne att han "klarar det här själv" ..och fick 100 kr av mamman i färdmedel. Eventuell meningsskiljaktlighet mellan dem (som antytts i minnesreportage i Expressen 5 dec -18!!) kan ha gjort att han inte ville fråga om mer pengar.
Mamman hade beskrivit Hymme som sonen som var trött på estetik, färg och form och ville göra något helt annat. Det står i samma artikel! Det kan tala för att han ändå satte iväg åt helt annat håll än norrut mot Gerlesborg. Att han verkligen frivilligt försvann (ev för att leva ett helt annat liv). Sedan kan vad som helst ha hänt förstås ... ...
Det framkom också i min läsning att pappan hade manodepressiv sjukdom /åkomma som gått i arv till sönerna eller eller mindre. I ett sådant skov (ett skova kan vara en tid ..) kan han ha beslutat att utvandra eller liknande ..
..Vidare så hade han tidigare frågat brodern Manne om han kunde tänka sig följa med "bort och göra något annat". Kanske kände han att han levde pappans liv, gick i hans fotspår alltför mycket. Pappan var världsberömd konstnär och konstprofessor. Vad säger att båda sönerna skulle (lyckas) bli samma, även om båda gick i konstskolor osv?