"Easy Rider" - (1969)
https://www.imdb.com/title/tt0064276/
Peter Fonda, Dennis Hopper, Jack Nicholson, m.fl.
---
Peter Fonda och Dennis Hopper har åkt till Mexiko för att göra sig en hacka på ett parti smuggelkokain.
De säljer knarket till nån slags Rolls-Royce-rikeman, och bestämmer sig därefter för att göra en lång motorcykelresa genom sydvästra USA ända till New Orleans berömda Mardi Gras-festival.
Under resans gång kommer de att stöta på många olika delar av den amerikanska västerns unika subkultur.
Det blir allt från den strävsamme gamle jordbrukaren, med intima anknytning till jorden han odlar, ända till den moderna inflyttade "hippie-sekten." Som saknar all koppling, och all kunskap, om både jord som kultur.
Det blir även påhälsningar från den inskränkta landsortspolisen, som ser med misstänkta ögon på alla "långhåringar" som åker förbi, liksom den minst lika inskränkta inavlade befolkningen.
Och det är i det som filmen får en att "vakna upp" (om man kanske råkat slumra till ... ).
För filmen går mycket snabbt över till det riktigt elakt brutala.
Egentligen utan förberedande fas. Det är inte förrän man uppfattar filmen som ett större sammanhang som det blir relevant och förståeligt.
"Easy Rider" är således en "Road Movie", och som så inget nytt under solen.
Fast filmen försöker använda sig av resan som en slags allegori över det amerikanska samhället och dess utveckling.
---
Jag hade faktiskt aldrig sett filmen innan, men tänkte att det var hög tid nu.
Det jag kan säga är att den var väl värd sin tid. Som film var det både sevärd och säkert värd på en och två diskussioner över en öl med andra som också sett den.
Om jag ska bedöma de olika insatserna, så måste man säga att det är skådespelarna som står för det välgjorda. Men filmskaparna inte så mycket.
I synnerhet klippningen går det att ha åsikter om ...
---
Kanske kommer jag att se om den.
Någon gång i en framtid.
--
Betyg
3.7 av 5