2018-11-29, 09:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Kirk Douglas debutfilm ska tilläggas och den finns även att se på SVT Play. Tror jag bara gav filmen 2/5 (minns inte varför den inte gick hem hos mig) men noirstämningen är väldigt levande i filmen i alla fall.
Du kanske inte gillade den för att du själv är med i den, och i en rätt osympatisk roll, dessutom.
Citera
2018-11-29, 10:34
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Last Night (1998) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Det är sex timmar kvar tills världen går under. På gatorna råder dock ett ovanligt lugn, mänskligheten har haft månader på sig för att förbereda sig inför denna dag. Efter ett bitterljuvt farväl av sina föräldrar beger sig änkemannen Patrick hemåt för att möta in sin död, ensam. Men då träffar han på Sandra, vars dödsplaner helt håller på att gå i stöpet, och deras sista timmar i livet ska ta en vändning de inte hade en plan för.

Den här filmen var del av ett projekt där olika filmer från runtom i världen skulle skildra deras perspektiv av jordens undergång. Det här var ju inför millennieskiftet, då felinställda datorer skulle orsaka kaos, mutera sig till Skynet och starta massutrotningen (eller nåt sånt). Kanadicken Don McKellar fick uppdraget och gav förstås sig själv huvudrollen i sin första film.

Jag gillar den, till en gräns dock. Att det är lite low budget skiner igenom men McKellar uträttar verkligen bra saker med de resurser han har att tillgå. Storyn är finurlig och oförutsägbar, karaktärerna intressanta och det vilar en skön domedagsstämning över det hela. Problemet är att den aldrig stiger ur sin komfortzon och försöker sig på nåt unikt och verkligen minnesvärt. Den är hela tiden småtrevlig men aldrig fantastisk.

Den mörka humorn är uppskattad. Att se David Cronenberg som gasförsäljare tillbringa sina sista timmar med att ringa upp kunder och tacka för deras "stöd" genom åren är bisarrt och underbart. Och Craig som ägnat ett halvår åt att ha sex på alla tänkbara vis och fortsätter med det ända till slutet: "måste ha sex med en svart kvinna! En lärarinna! Bögsex... varför inte! Allt ska testas!". Bästa skådespelarprestation står Sandra Oh för där hon också är den enda som lyfter sig över indieskådespeleriet-känslan. Sarah Polley är också med men tyvärr för lite.

En bra, intressant och välgjord film som aspirerar på mer men inte riktigt klarar av att snärja in mig så att jag mot slutet bryr mig särskilt mycket. Vill man ha en annorlunda skildring av jordens undergång så är det en klar rekommendation.
Citera
2018-11-29, 12:03
Medlem
jay.simpsons avatar
Wind River

Slö från början formar sig till en bra film. Taylor Sheridan ligger bakom Sicario och Hell or high water. En spännande tragiskt thriller jag föredrar hell or high water framför wind river det är en smaksak
Senast redigerad av jay.simpson 2018-11-29 kl. 12:12.
Citera
2018-11-29, 16:13
Medlem
Såg Darkcity 1999.
Sjukt spännande dystopisk film. Riktigt härlig settings och bra skådespeleri.
Storyn är något hackig, men den lyckas ändå knyta ihop sig i slutet riktigt fint.
7.6/10
Citera
2018-11-29, 19:10
Medlem
Road to Perdition. Klart godkänd rulle, men Huvudpersonens svårmod och svårigheter att tala ur skägget fick mig stundtals att vilja kasta ut surfplattan genom fönstret.
Citera
2018-11-29, 20:00
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaleGribble
Road to Perdition. Klart godkänd rulle, men Huvudpersonens svårmod och svårigheter att tala ur skägget fick mig stundtals att vilja kasta ut surfplattan genom fönstret.

Såg denna ganska nyligen igen, var säkert 5-6 år sedan jag såg den innan det. Tyckte den var okej men samtidigt väldigt tråkig, någonting fattas. Jude Laws karaktär är typ det bästa i filmen.
Citera
2018-11-30, 11:47
Medlem
Geomeisters avatar
Futureworld | Året var 1976
https://www.imdb.com/title/tt0074559/?ref_=nv_sr_1

Det här är 70-tal och det märks. Actionscenerna är inte i sig särskilt spännande, men filmen är rik på detaljer och berättandet av filmen är bra. Dialogen skiner då och då också. Det här är en, typ, sci-fi film, men mer "vanlig" film än t.ex. Alien eller Star Trek för den som kanske inte är 100 % intresserad i sci-fi.

Det är dessutom en efterföljare. Jag har inte sett den tidigare filmen "Westworld", men har fått lite intresse av att göra det. Den tidigare nämns lite i denna film, men överlag känns det här som en fristående film.

Delarna med sci-fi är ibland daterade, men för det mesta inte. "Världen" man hamnar i är kul att titta på och långt mer intressant än många av dagens överdrivet grafiska historier. Själva handlingen är också välgjord på flera sätt.

En kul liten film!

Betyg?
Citera
2018-11-30, 13:39
Medlem
Ambelains avatar
"Easy Rider" - (1969)
https://www.imdb.com/title/tt0064276/

Peter Fonda, Dennis Hopper, Jack Nicholson, m.fl.

---

Peter Fonda och Dennis Hopper har åkt till Mexiko för att göra sig en hacka på ett parti smuggelkokain.
De säljer knarket till nån slags Rolls-Royce-rikeman, och bestämmer sig därefter för att göra en lång motorcykelresa genom sydvästra USA ända till New Orleans berömda Mardi Gras-festival.

Under resans gång kommer de att stöta på många olika delar av den amerikanska västerns unika subkultur.
Det blir allt från den strävsamme gamle jordbrukaren, med intima anknytning till jorden han odlar, ända till den moderna inflyttade "hippie-sekten." Som saknar all koppling, och all kunskap, om både jord som kultur.

Det blir även påhälsningar från den inskränkta landsortspolisen, som ser med misstänkta ögon på alla "långhåringar" som åker förbi, liksom den minst lika inskränkta inavlade befolkningen.
Och det är i det som filmen får en att "vakna upp" (om man kanske råkat slumra till ... ).

För filmen går mycket snabbt över till det riktigt elakt brutala.
Egentligen utan förberedande fas. Det är inte förrän man uppfattar filmen som ett större sammanhang som det blir relevant och förståeligt.

"Easy Rider" är således en "Road Movie", och som så inget nytt under solen.
Fast filmen försöker använda sig av resan som en slags allegori över det amerikanska samhället och dess utveckling.

---

Jag hade faktiskt aldrig sett filmen innan, men tänkte att det var hög tid nu.
Det jag kan säga är att den var väl värd sin tid. Som film var det både sevärd och säkert värd på en och två diskussioner över en öl med andra som också sett den.

Om jag ska bedöma de olika insatserna, så måste man säga att det är skådespelarna som står för det välgjorda. Men filmskaparna inte så mycket.
I synnerhet klippningen går det att ha åsikter om ...

---

Kanske kommer jag att se om den.
Någon gång i en framtid.

--

Betyg

3.7 av 5
Citera
2018-11-30, 16:29
Medlem
Geomeisters avatar
John Q | Året var 2002
https://www.imdb.com/title/tt0251160/?ref_=nv_sr_1

En riktigt amerikansk film. Visst innehåller den lite Hollywoodianska klyschor och vissa Flashbackare kommer inte gilla "snyftar-delen" med denna film, men jag? Jag gillar den.

Det är några stora namn som möter en del mer slumpmässiga/TV-personligheter. Det funkar bättre än vad man kan tro. Fokus är på Denzel Washington, men ganska många karaktärer kommer till liv. Jag hade inte haft något emot en längre film faktiskt. Vilket alltid är ett plus.

Handlingen kan ses som något stereotypisk, men innehåller ganska mycket personliga och oväntade saker som förgyller alltid. Skådespeleriet håller en rätt hög nivå och underhållningsvärdet finns där.

Kontra denna med "2 Guns" (också med Denzel Washington) som jag såg nyligen är denna betydligt mer min smak!

Betyg?
Citera
2018-11-30, 21:52
Medlem
Geomeisters avatar
Apan | Året var 2009
https://www.imdb.com/title/tt1459026/?ref_=nv_sr_7

Jag har sett bra saker om denna film. Betyget på IMDB är hyfsat och på förpackningen står det i vanlig ordning bra betyg ifrån flera olika håll. Min åsikt? Skräp.

En abstrakt och intetsägande film. Många konstiga vinklar hela tiden, alldeles för lite dialog och den dialog som fanns var mest udda, skakig kamera, slumpmässiga scener och ingen riktig förklaring på vad som hänt. Man ska väl "tänka själv", men då måste ju något intresse komma... Vilket det definitivt inte gjorde för mig.

Det finns en scen som jag skrattade åt, en som var lite chock och en som faktiskt fick hjärtat att slå. Dessa saker kan jag ge denna film. Dessa är dock sekunder av en annars svårsedd och flummig film. Det här är ingen film jag kan rekommendera till någon. Det finns en alternativ version på filmen. Sånt brukar locka, men den här gången skippar jag den.

Betyg?
Citera
2018-11-30, 23:32
Medlem
Fallet Martha Ivers (1946)

En unge ur societeten dras till en buse medan den stränga svärmodern motsätter sig det. Många år senare är hon gift med stadens distriktsåklagare medan bråkstaken återvänder till den fiktiva staden Iverstown. Deras gemensamma hemlighet från det förflutna komplicerar dock saker och ting...

Mycket bra film-noir och bra story. Kirk Douglas debut (som tidigare konstaterats).

Betyg: 3+/ 5
Citera
2018-12-01, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Kirk Douglas debutfilm ska tilläggas och den finns även att se på SVT Play. Tror jag bara gav filmen 2/5 (minns inte varför den inte gick hem hos mig) men noirstämningen är väldigt levande i filmen i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Du kanske inte gillade den för att du själv är med i den, och i en rätt osympatisk roll, dessutom.

Han måste ha tagit artistnamnet väldigt tätt inpå rollen. Izzy Dempsky var f-ö. kompis med den framtida mördaren Bob Irwin under sin tid på college...
Senast redigerad av mystic_handyman 2018-12-01 kl. 02:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in