2016-07-21, 01:33
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Märkligt vad man tycka olika. "Lawrence of Arabia" är en av mina få tior. Den är vacker, tragisk och genial. Jag kan se den hur många gånger som helst. Jag blir helt omtumlad varje gång... får en nästan helig känsla! Och JA den följer den riktiga Lawrence' liv mycket bra - eller i alla fall hans egen skildring av det: "Seven Pillars of Wisdom". Sedan vet man inte hur mycket han har förskönat och tillrättalagt, förstås. En fullkomlig film!
Så kan det vara. Subjektiviteten i all sin tydlighet.

David Lean har tyvärr inte alls imponerat på mig. Eller ja, rent tekniskt har det väl inte varit något fel på hans filmer men det är någonting som saknas.
Citera
2016-07-21, 01:58
Medlem
Elementarts avatar
Friday After Next 2002

Jag har svårt för Ice Cube men han tog inte så mycket plats i den här vilket var bra, sen så gillar jag Terry Crews som var rätt rolig i denna. Denna håller nog ungefär samma klass som de första två filmerna.

Betyg: 3/5
Citera
2016-07-21, 01:58
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Så kan det vara. Subjektiviteten i all sin tydlighet.

David Lean har tyvärr inte alls imponerat på mig. Eller ja, rent tekniskt har det väl inte varit något fel på hans filmer men det är någonting som saknas.

Har sett sex filmer av David Lean och tycker att Lawrence är helt klart den svagaste av dem, men då ser jag heller inte något större värde i att glo på sanddyner timme ut och timme in...
Om du inte gillade Bron över floden Kwai heller så kanske hans 40-tals filmer funkar bättre. Charles Dickens-filmatiseringarna Great Expectations och Oliver Twist är helt okej. Brief Encounter är väldigt mycket en slow-burner, men kan funka om man är sugen på realistiskt drama/romantik. Doktor Zjivago tycker jag inte är lika bra som Bron över floden Kwai men skulle säga att den är definitivt bättre än Lawrence, så vet inte riktigt om det skulle passa dig i smaken eller inte.

Kommer att se hans Ryan's Daughter i mitt Mitchum-projekt senare så får återkomma om det är en bra eller dålig film av honom.
Citera
2016-07-21, 02:08
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Har sett sex filmer av Davdi Lean och tycker att Lawrence är helt klart den svagaste av dem, men då ser jag heller inte något större värde i att glo på sanddyner timme ut och timme in...
Om du inte gillade Bron över floden Kwai heller så kanske hans 40-tals filmer funkar bättre. Charles Dickens-filmatiseringarna Great Expectations och Oliver Twist är helt okej. Brief Encounter är väldigt mycket en slow-burner, men kan funka om man är sugen på realistiskt drama/romantik. Doktor Zjivago tycker jag inte är lika bra som Bron över floden Kwai men skulle säga att den är definitivt bättre än Lawrence, så vet inte riktigt om det skulle passa dig i smaken eller inte.

Kommer att se hans Ryan's Daughter i mitt Mitchum-projekt senare så får återkomma om det är en bra eller dålig film av honom.
Så här har jag skrivit om de filmer jag sett som Lean regisserat:
Citat:
In Which We Serve (1942)

...
Senare sänkt till 3/10.

Kuriosa: Filmen uppskattades inte heller av flottan som kallade den In Which We Sink.

Citat:
The Bridge on the River Kwai (1957)

...

6/10
Citat:
Lawrence of Arabia (1962)

...

5/10

Kanske tar en titt på någon annan av hans 40-talsfilmer så småningom.
Citera
2016-07-21, 02:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Har sett sex filmer av David Lean och tycker att Lawrence är helt klart den svagaste av dem, men då ser jag heller inte något större värde i att glo på sanddyner timme ut och timme in...

"glo på sanddyner timme ut och timme in"? Alltså, man måste ju vara inställd på att det är en lång och episk film. Man måste lägga bort allt annat och ta sig tid att komma in i rätt stämning, så att man får hela upplevelsen precis som regissören tänkt sig den. Det funkar inte att fippla med mobilen samtidigt!

Dessutom är just fotot över öknen otroligt vackert! När jag ser just den filmen kan jag förstå varför vissa människor genom alla tider har dragit ut ensamma i öknen!

...och manuset är ju otroligt bra. Det är en twist eller en poäng i slutet på varje scen. Och det där att alla hånar Lawrence först, men sedan blir de mer och mer förundrade när de inser att han är kompetent och klarar av allting... och sedan följer de honom, underordnar sig honom. Det är så häftigt! Peter O'Toole var ju alldeles perfekt i rollen också, så vacker, med de perfekta dragen och det blonda håret och de lysande ögonen mot den vita beduinklädedräkten...

Som sagt, jag blir alldeles omtumlad av den filmen! Som att man fått uppleva något nästan transcendentalt. Det är den, miniserien "Jesus of Nazareth" (1977) och "Cleopatra" (1963) som får mig att känna så.

"Brief Encounter" som du nämner är också en mycket bra film! En realistisk kärlekshistoria precis som du säger, på det sättet att kontrahenterna inte är speciellt snygga eller enastående, och att de träffas i en vanlig miljö på ett sätt som mycket väl kan hända i verkligheten. Men deras kärlek blir ju inte mindre för det, den övergår allt och GÖR dem till stora gestalter... Nyinspelningarna funkar inte, bland annat av den anledningen att vid det laget var det inte tabubelagt med skilsmässa längre. Det var just detta, att det var helt otänkbart på 1940-talet att bryta upp två äktenskap, och speciellt för personer som dessa två: anständiga människor, samhällets stöttepelare - han läkare och hon hemmafru. Därför blev det en omöjlig och tragisk kärlekshistoria.
Citera
2016-07-21, 02:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Så här har jag skrivit om de filmer jag sett som Lean regisserat:

Senare sänkt till 3/10.

Kuriosa: Filmen uppskattades inte heller av flottan som kallade den In Which We Sink.

Kanske tar en titt på någon annan av hans 40-talsfilmer så småningom.

Oh, "Bron över floden Quai" är också en alldeles fantastisk film, en av de stora filmerna! Jag kommer ihåg chocken i slutet när:

Citera
2016-07-21, 02:40
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
"glo på sanddyner timme ut och timme in"? Alltså, man måste ju vara inställd på att det är en lång och episk film. Man måste lägga bort allt annat och ta sig tid att komma in i rätt stämning, så att man får hela upplevelsen precis som regissören tänkt sig den. Det funkar inte att fippla med mobilen samtidigt!

Dessutom är just fotot över öknen otroligt vackert! När jag ser just den filmen kan jag förstå varför vissa människor genom alla tider har dragit ut ensamma i öknen!

...och manuset är ju otroligt bra. Det är en twist eller en poäng i slutet på varje scen. Och det där att alla hånar Lawrence först, men sedan blir de mer och mer förundrade när de inser att han är kompetent och klarar av allting... och sedan följer de honom, underordnar sig honom. Det är så häftigt! Peter O'Toole var ju alldeles perfekt i rollen också, så vacker, med de perfekta dragen och det blonda håret och de lysande ögonen mot den vita beduinklädedräkten...

Som sagt, jag blir alldeles omtumlad av den filmen! Som att man fått uppleva något nästan transcendentalt. Det är den, miniserien "Jesus of Nazareth" (1977) och "Cleopatra" (1963) som får mig att känna så.

Hm, ja vi tycker olika, helt klart. Jag går inte igång på sandscenerna, så varje gång de beger sig ut i den där jävla öknen så önskar jag att jag tittade på något annat. Men efter att ha hört så många andra hylla den som en fantastisk välgjord film börjar jag ju undra om jag missade något. Ridley Scott använder t.o.m. den där "All great things have small beginnings"-scenen som en direkt referens i sin Prometheus, vilket jag väl måste erkänna var en bra scen. Peter O'Toole gör en bra insats och tekniskt sett är det som U-Fig skriver inget att klaga på. Det blir bara för mycket öken för min del. Kul för dig att den ger dig en såndär alldeles magisk känsla som nästan endast stor filmkonst kan ge, men just Lawrence är för mig en såndär filmklassiker som jag inte alls gillar eller kan se storheten i, tyvärr.

När du nämner Cleopatra inser jag definitivt att vi har olika filmsmaker då det också är en film jag bittert ångrar de ca 4 (?!) timmarna jag förlorade på att se den filmen.

Citat:
"Brief Encounter" som du nämner är också en mycket bra film! En realistisk kärlekshistoria precis som du säger, på det sättet att kontrahenterna inte är speciellt snygga eller enastående, och att de träffas i en vanlig miljö på ett sätt som mycket väl kan hända i verkligheten. Men deras kärlek blir ju inte mindre för det, den övergår allt och GÖR dem till stora gestalter... Nyinspelningarna funkar inte, bland annat av den anledningen att vid det laget var det inte tabubelagt med skilsmässa längre. Det var just detta, att det var helt otänkbart på 1940-talet att bryta upp två äktenskap, och speciellt för personer som dessa två: anständiga människor, samhällets stöttepelare - han läkare och hon hemmafru. Därför blev det en omöjlig och tragisk kärlekshistoria.

Mm, har ej sett remaken men originalfilmen var (och är väl fortfarande) en väldigt fin och intressant tidsdokument över hur förbjuden kärlek kunde uppstå och serdermera hanteras på den tiden i det samhället. Vet inte riktigt om man kan räkna den till den här realistiska filmvågen som spred sig runt om i världen på 40-talet (Britterna hade väl en egen slags "diskbänksrealism" som var väl lite senare, typ 50- och/eller 60-talet?) men det är ju helt klart en väldigt realistisk film. Gillar också det som du skriver att skådisarna inte är direkt supersnygga utan mer jordnära och verklighetstrogna. Det gjorde att man lättare kunde sympatisera med dem och att deras kärlek kändes genuin.
Senast redigerad av chessjamt 2016-07-21 kl. 02:43. Anledning: Stavning
Citera
2016-07-21, 09:08
Medlem
jonesy.s avatar
Night of the creeps (1986)

Bättre än förväntat 80 tals skräckis.
Utomjordiska parasiter går in i folks munnar och gör dom till zombies...

Fantastisk blanding av svart humor och gore. Den rutinerade Tom Atkins är även med och ställer och styr.

8/10.
Citera
2016-07-21, 10:15
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt2165236/

Turning Tide (2013). Om en stor ensamseglingstävling jorden runt. Började titta på denna, för jag trodde att det skulle vara en äventyrsfilm, kanske t.o.m. en överlevnadsfilm. Men tröttnade när jag såg vart det barkade: tydligen sysslar även franska filmskapare med PK-uppfostran. Kanske är det samma där som i Sverige, att det är omöjligt att få något statligt stöd till sin film om man inte inkluderar sådan? Så då skummade jag bara filmen för att se om det utvecklades som jag trodde. Det gjorde det...

Hade det inte varit för ovanstående, så hade det varit lite intressant att följa ensamseglaren hela vägen. Det var fina havsbilder, man kände fartens tjusning. Men nu blir betyget:

1/10.
Citera
2016-07-21, 10:50
Medlem
AndraSorterings avatar
Citat:
http://www.imdb.com/title/tt2165236/

Turning Tide (2013). Om en stor ensamseglingstävling jorden runt. Började titta på denna, för jag trodde att det skulle vara en äventyrsfilm, kanske t.o.m. en överlevnadsfilm. Men tröttnade när jag såg vart det barkade: tydligen sysslar även franska filmskapare med PK-uppfostran. Kanske är det samma där som i Sverige, att det är omöjligt att få något statligt stöd till sin film om man inte inkluderar sådan? Så då skummade jag bara filmen för att se om det utvecklades som jag trodde. Det gjorde det...

Hade det inte varit för ovanstående, så hade det varit lite intressant att följa ensamseglaren hela vägen. Det var fina havsbilder, man kände fartens tjusning. Men nu blir betyget:

1/10.

Denna (se länk) passar kanske damen bättre? Den nämns iaf som ett bättre alternativ i en av recensionerna som har publicerats i IMDB-tråden för den film, som du blev så besviken på....

Den Vita Stormen (1996)
http://www.imdb.com/title/tt0118158/
Citera
2016-07-21, 14:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndraSortering
Denna (se länk) passar kanske damen bättre? Den nämns iaf som ett bättre alternativ i en av recensionerna som har publicerats i IMDB-tråden för den film, som du blev så besviken på....

Den Vita Stormen (1996)
http://www.imdb.com/title/tt0118158/

Har sett den, och den är bra. Gillade dock inte att kaptenen, som man förväntades se som en blandning av Captain Baines i Onedinlinjen och magistern i "To Sir with Love", var så fruktansvärt hård mot pojkarna. Nästan sadistisk ibland.
Citera
2016-07-21, 14:19
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0052325/

The Tunnel of Love (1958). Romantisk komedi om ett barnlöst par, som försöker få barn både på det naturliga sättet med hjälp av temperaturkurvor o.s.v., och genom adoption. Har själv inte haft det problemet, men gissar att ofrivilligt barnlösa kan känna igen en del här. Jag blev lite förvånad över att det i en 50-talsfilm - en komedi med Doris Day dessutom - pratades så pass öppet om sex!

Det sker sedan diverse helt osannolika förvecklingar:

Ja, på den nivån är det! Ändå lite småroligt om man är på det humöret. Man ser att det har varit en teaterpjäs från början, för nästan alla scener utspelas i ett enda rum, och folk kommer in och går ut genom dörrarna precis som på en teaterscen. Filmen hade vunnit på att de gjort några scener på andra ställen också, t.ex. på läkarmottagningen. Den hade blivit mer "filmisk" då.

Ger den 5/10.
Senast redigerad av Merwinna 2016-07-21 kl. 14:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in