2025-11-17, 20:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Ringer (1952). Fallet Milton

En gäckande skurk, the Ringer, som förmodas vara död, ryktas vara i London för att hämnas på en skumrask advokat.

Någonstans kändes det här som en teaterpjäs. Jag tycker nog att det hade kunnat bli en bra film, men det var lite för uppenbart vem som var den gäckande skurken, och det var lite synd.
2/5

IMDB 6,3 = 3,36/5
379 röster
Citera
2025-11-18, 18:51
Medlem
Dorniers avatar
Airport '77 (1977)

Såg om denna, ingen dålig katastrof-film men Airport 1975, som jag nämnt tidigare i tråden, var bättre enligt mig. Här blandar man in några skurkar som resulterar i att det skiter sig med flygplanet, medan i föregående film var det en ren olycka som orsakade katastrofen.

Tänkte även se om den första filmen i Airport-serien Airport (1970), minns inte mycket av den, samt den fjärde The Concorde... Airport '79 (1979), som jag aldrig sett innan.

Citera
2025-11-18, 20:41
Medlem
Bartman777s avatar
Hard Candy (2005)
https://www.imdb.com/title/tt0424136

Jag gillade den här när jag var yngre, men den funkar inte på samma sätt för mig längre.

Det är otroligt sterila miljöer, och kameran fokuserar mycket på närbilder på de båda huvudpersonerna stora delar under filmen.
Det kanske tilltalar vissa, men inte mig, inte just här och nu.

Ändå känner jag att det är en film som jag kan se då och då, men med långa mellanrum.
Citera
Igår, 02:08
Medlem
Kedoxs avatar
The Wild Bunch (1969)

Väldigt testosteronstinn sentida western (utspelar sig 1913) där ett åldrat gäng är ute på upptåg.
Mycket av handlingen sker i Mexico där man får en härlig dos kultur och vackra flickor.
Som i många filmer av denna sorten finns det konkurrerande gäng. Andra Outlaws, Mexicanare etc.

En av filmens bästa segment är ett tågrån som är magnifikt filmat och skådespelat.

Filmen lär haft en hög budget då vissa saker ser kostsamma ut, knappast en budgetwestern. Namnkunniga skådespelare, bra strider, välfilmat.
Helt enkelt en bra film. Skulle tro att den främst tilltalar en manlig publik, känns inte som en sådan film kvinnor gärna kollar på.

Betyg blir väl runt 7/10
Citera
Igår, 07:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hue and cry (1947) Joe och gänget

Av en händelse upptäcker några ungdomar att ett brott utförs exakt likadant som i en serietidning.

Lite Kalle Blomkvistaktig film från England, faktiskt riktigt trevlig att titta på, 3/5

IMDB 6,7= 3,53/5
1984 röster
Citera
Igår, 11:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Varastettu Kuolema (1938) Den stulna döden

Finsk film om ett revolutionsförsök år 1904

Filmen var emellanåt lite kryptisk, det var lite oklart vad som egentligen hände.
dessutom var det bitvis stumfilm.
Jag får inse att det finns saker i finsk historia jag inte hade en aning om.
Kul att ha sett, 3-/5
Framröstad som en av de bästa finska filmerna.

IMDB 6,8 = 3,58/5
328 röster
Citera
Igår, 16:03
Medlem
Bartman777s avatar
Heavenly Creatures (1994)
https://www.imdb.com/title/tt0110005/

Denna film var något helt annat än vad jag hade förväntat mig.
Jag hade tänkt mig något mer åt någon form av psykologisk otäck film från 90-talet. Tänk ungefär psykologisk thriller, typ.

Det här var segt och tråkigt värre.
Å ena sidan ger filmen känslan av att utspela sig på slutet av 1800-talet, å andra sidan runt 1920-talet. Men i själva verket utspelar den sig på 50-talet.

Det fanns även vissa fantasy-liknande inslag i filmen, och sådant uppskattar jag som bekant inte. Tramsigt och slöseri med tid är vad det är.
Jag fattar att inslagen av det handlade mycket om att tjejerna fantiserade sig bort osv. Men jag kan inte med sådant där alltså.

Sen kändes det ganska hoppigt ibland, och jag blev ibland ganska förvånad över vad jag kastades in i med tanke på föregående scen.

Rent estetiskt var det väldigt spretigt... ena stunden kändes det väldigt platt och stelt. Och nästan lite som att man bara använt en billig kamera som inte kunnat presentera en bra grundbild. Sen har man skippat efterarbetet på det också, så det ser väldigt kalt ut. Ja, "kalt", inte "kallt".

Sen kan det komma vissa scener där kamerarbetet känns otroligt genomarbetat, och man har jobbat väldigt mycket med färger och ljus för att få till en viss stämning och mycket vackert estetiskt intryck.

Det här var spretigt och rörigt värre både vad gäller filmens berättande och estetik. Som att man haft hundra idéer i huvudet samtidigt när man gjorde filmen, och inte riktigt kunde bestämma sig för vilken linje man ville hålla, utan tog lite av varje.

Vissa scener var otroligt vackra och genomtänkta rent estetiskt dock.

Men nej... den här filmen var verkligen inget för mig.
Citera
Igår, 23:01
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Heavenly Creatures (1994)

Det var väldigt väldigt länge sen jag såg Heavenly creatures, men jag tyckte mycket om den. Kanske hade jag inte tyckt det idag, men jag minns att jag gillade hur Jackson gick mellan den vanliga världen och den här helt vansinniga psykotiska fantasivärlden som de här två lesbiska mördarflickorna delade och hur han kontrasterade detta mot det kalla konservativa Nya Zeeland (en nation som inte avskaffade barnaga förrän typ förra veckan).
Citera
Igår, 23:38
Medlem
Influencer (2022)

En ung amerikansk kvinna och influencer befinner sig i Thailand ensam, där hon lägger upp bilder och videos och positiva livsråd medan hennes verkliga privatliv inte är lika underbart som den fasad hon upprätthåller för sina följare. Hon träffar en annan amerikansk ung kvinna som har varit där lite längre, och de två blir vänner. Det blir snart tydligt att den andra donnan har en skruv eller två lös.

En berättelse som tycks vara en varning om hur ens identitet kan kapas av någon illvillig. I vilket fall hyfsat välspelat, och om det var något jag överraskades av så var det hur filmens fokus helt flyttades från en person till en annan.
Citera
Idag, 12:28
Medlem
Dorniers avatar
Airport (1970)

Såg den första filmen i Airport-serien, trodde jag sett den innan men blev lite osäker nu, kanske sett lite av den bara för några år sedan.

Hur som helst, detta var tydligen filmen som startade hela katastrof-genren på 70-talet, men den var förvånansvärt seg och tråkig, en massa pratande bara och det tar mer än halva filmen innan själva katastrofen inträffar.

Ett tidstypiskt inslag var att det var flera scener med såkallad "split screen", att man får se två scener på samma gång, exempelvis när två personer pratar i telefon med varandra så ser man båda personerna samtidigt, bilden är delad i två delar. Detta fanns i en del filmer i slutet av 60-talet, men det är ganska dumt.

Det blev mycket snabbspolande med bild för mig. Uppföljaren Airport 1975 är betydligt bättre och en mer tajt historia.
Citera
Idag, 12:46
Medlem
Staffesmurfsons avatar
Folkets tjänare 2 är en sån där film jag egentligen inte tänkte så mycket på innan jag slog på den, men som visade sig vara förvånansvärt charmig. Det är något med kombinationen av politisk satir och väldigt mänsklig humor som gör att den funkar trots att ämnet – korruption, maktspel och ett land på randen till kaos – låter ganska tungt på papperet.

Zelenskyj spelar fortfarande sin helt vanliga lärare som blivit president av misstag, och även om det är en uppföljare så känns historien nästan ännu mer relevant idag än när filmen kom. Det är små blinkningar, ironiska situationer och väldigt träffande scener där man märker hur frustrerande det måste vara att försöka förändra något när alla runtomkring sitter fast i gamla mönster.

https://www.imdb.com/title/tt6818880/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in