Heavenly Creatures (1994)
https://www.imdb.com/title/tt0110005/
Denna film var något helt annat än vad jag hade förväntat mig.
Jag hade tänkt mig något mer åt någon form av psykologisk otäck film från 90-talet. Tänk ungefär psykologisk thriller, typ.
Det här var segt och tråkigt värre.
Å ena sidan ger filmen känslan av att utspela sig på slutet av 1800-talet, å andra sidan runt 1920-talet. Men i själva verket utspelar den sig på 50-talet.
Det fanns även vissa fantasy-liknande inslag i filmen, och sådant uppskattar jag som bekant
inte. Tramsigt och slöseri med tid är vad det är.
Jag fattar att inslagen av det handlade mycket om att tjejerna fantiserade sig bort osv. Men jag kan inte med sådant där alltså.
Sen kändes det ganska hoppigt ibland, och jag blev ibland ganska förvånad över vad jag kastades in i med tanke på föregående scen.
Rent estetiskt var det väldigt spretigt... ena stunden kändes det väldigt platt och stelt. Och nästan lite som att man bara använt en billig kamera som inte kunnat presentera en bra grundbild. Sen har man skippat efterarbetet på det också, så det ser väldigt kalt ut. Ja, "kalt", inte "kallt".
Sen kan det komma vissa scener där kamerarbetet känns otroligt genomarbetat, och man har jobbat väldigt mycket med färger och ljus för att få till en viss stämning och mycket vackert estetiskt intryck.
Det här var spretigt och rörigt värre både vad gäller filmens berättande och estetik. Som att man haft hundra idéer i huvudet samtidigt när man gjorde filmen, och inte riktigt kunde bestämma sig för vilken linje man ville hålla, utan tog lite av varje.
Vissa scener var otroligt vackra och genomtänkta rent estetiskt dock.
Men nej... den här filmen var verkligen inget för mig.