2018-06-28, 13:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Dunkirk (2017)

Luftstrider är ju förbaskat tråkigt men filmen kändes åtminstone väldigt konstruerad. Skojar bara, det är inte positivt - 1/5.

Grymt överskattad film som man glömmer lika snabbt som man såg den.
Citera
2018-06-28, 18:41
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Grymt överskattad film som man glömmer lika snabbt som man såg den.

Ja, en så fruktansvärt statisk och tråkig film vet jag inte om jag har sett innan. Om man bortser från hur polerad den kändes (ett stort minus) var det som att titta på en krigsdokumentär utan dokumentärens stora förtjänst - kunskap.
Citera
2018-06-28, 22:05
Medlem
bombaccis avatar
Little miss Sunshine (2006).

Med bland annat Steve Corel. Handlar om en dysfunktionel familj där dottern vill bli skönhetsdrottning.
Steve Corel spelar en deprimerad akademiker.

Lite mindre rolig än vad jag minns men det är en feelgood film något jag behöver just nu. Jag tycker om slutet på filmen, känn dock som jag hade velat ha en "vad hände sen" skylt på karaktärerna. Filmen börjar plötsligt o slutar plötsligt.

Ger den i alla fall 6/10
Citera
2018-06-29, 00:25
Bannlyst
A Quiet Place En skräckis om några slags tandtroll med superhörsel som verkar vilja attackera det mesta som för lite oväsen även om det endast är för en stund kortare än en sekund. Det konstiga i filmen är att familjen det handlar om med alla sina tekniska möjligheter inte har framställt några oljudskapande mackapärer (noisemaker som de kallas i spelet Alien: Isolation) de kan bära med sig för att använda i olika situationer. Och inte ens lågmälda samtal eller viskningar är möjliga att ha för familjen trots att de kan gå omkring och utföra andra saker vilket borde skapa lika mycket ljud och dra till sig dessa blodtörstiga tandtroll.

Alltför många saker i filmen som gör att man gömmer sig bakom den s.k. skämskudden drar ner betyget eftersom de borde kunna ha gjort det mycket bättre när de nu har en intressant idé att bygga en film på. Slutet var det dummaste och något de borde ha kunnat upptäcka tidigare.

3/10
Senast redigerad av pethom 2018-06-29 kl. 01:14.
Citera
2018-06-29, 10:34
Medlem
Geomeisters avatar
Alien: Covenant | Året var 2017
https://www.imdb.com/title/tt2316204/?ref_=nv_sr_1

När jag köpte denna film sa killen i butiken att det är antingen eller. Antingen så har folk verkligen uppskattat denna film eller så dom hatat den.

Trots namnbytet är detta en fortsättning på filmen Prometheus (2012). Den filmen fick kritik för att vara dum och visst... Det fanns en del dumma saker i den filmen och en del saker som var rent av konstiga. Ändå gillade jag faktiskt Prometheus. Tyckte den fungerande. Det här däremot? Ursäkta min franska, men vad fan har dom gjort med Alien-serien?

Jag skulle kunna räknas som en "fan boy" då jag mer eller mindre uppskattat samtliga tidigare fem filmer, men jag försöker verkligen vara objektiv när jag tittar på film och det här är inte bra.

Starten känns stilrent och påminner lite om EX Machina (vilket är positivt). Själva miljöerna och rymdskeppet är snyggt gjorda, men det är ungefär det enda positiva jag kan skriva om denna film. Karaktärerna har ingen personlighet. Jag såg just filmen och kan namnge EN karaktär och saker dom flesta gör är SÅ dumma. Inte bara vid enstaka tillfällen utan ofta.

I handlingen händer mycket och atmosfären som byggs upp i dom andra filmerna i serien finns knappt. Allt som händer är överdrivet eller väntat. All smart psykolog, skräck eller underhållande action ifrån tidigare filmer är bortblåst. Jag satt och verkligen sa "boring!" och "omg" medan jag tittade på filmen. Något jag verkligen inte gör annars.

Om det görs fler Alien-filmer SUMPA denna delhandling och bygg upp framtida filmer på något nytt. Då folk tydligen kan uppskatta denna film ska andra ge den en chans om dom vill, men ha inga förväntningar överhuvudtaget. Den här hamnar i samlingen som en av mina sämsta filmer.

Betyg?
Citera
2018-06-29, 21:04
Medlem
Geomeisters avatar
Gwendoline | Året var 1984
https://www.imdb.com/title/tt0087903/

Det har väl aldrig varit särskilt accepterat att ha porr hemma mitt i filmsamlingen? Därför uppkom nog filmer som denna. En film som jämförs med Indiana Jones, men som för in mycket sex och/eller naket (naket i detta fall).

Handlingen och skådespeleriet är dumt, men tjejen som har huvudrollen är knappast svår att titta på samt att manliga hjälten åtminstone ser ut att passa in rent fysiskt. Det som ger filmen lite värde är hur absurd den är samt humorn.

I stort är det tre personer som ska ut på jakt efter något och stöter på ett visst antal problem. En stor del av filmen är dom ifångatagna av en armé med kvinnor som går barbröstade.

Betyg?
Citera
2018-06-30, 10:24
Medlem
bombaccis avatar
Alexander den store (1956)

Tittade igen på en av mina dvd filmer. Jag kan förstå att dessa stora filmer tilltalade befolkningen för i tiden.

Här spelar Richard Burton, Alexander den store och vi får en typ av biografi över hans liv, där hans lärare Aristoteles syns och vi får följa hans kamp med hans far Phillip och hans erövringar.

Jag är förtjust i äldre filmer, dock föredrar jag andra typer av äldre filmer och är inte så förtjust i dessa stora produktionstyper, det finns även betydligt bättre sådana tex Cleopatra och Spartacus.

Filmen känns väldigt seg och jag somnade halvvägs in i filmen. Sett filmen tidigare dock. Alexander den store skulle kunna vara en väldigt bra film med ett intressant liv. Dock känns Burton alldeles för stel för att kunna göra karaktären intressant. Hade behövts en Brando eller i modern tappning Ledger.

Burton har en bra röst och gör sig bra i Hamlet. Det här är dock inte Hamlet och den då 31 åriga Burton, ser långt ut som någon ung vuxen, var tvungen att kolla på imdb om Burton verkligen var 31 år till denna film. Jag hade lätt kunnat plussat på 10-15 år till. Förmodligen för att han är så stel. Sedan att han ser väldigt fånig ut i sin fejkade frisyr gör inte saken bättre.

Det hela kändes lite som om Danny DeVito eller Anthony Hopkins skulle försöka gestalta en 20 åring idag. Det funkar helt enkelt inte.

Har gett den här filmen högre betyg förut men nu får den bara 3/10 av mig och måste nog ses som en av de sämre filmerna jag har i min DVD samling.

Enda som gör att jag inte ger bort den är att jag är intresserad av olika skådespelartekniker och tycker att Burtons långsamma KAN vara intressanta. Dock inte i denna film.
Citera
2018-06-30, 11:55
Medlem
T-Todts avatar
Dagens film blev The Day the Earth Stood Still från 2008. Huvudrollsinnehavarna är Keanu Reeves och Jennifer Connelly.

Ett objekt närmar sig rymden och militären samlar ihop forskare inom olika discipliner för att avvärja hotet. När objektet beräknas slå ned (på Manhattan) så saktar det in och landar i Central Park. Det är ett klot. När ordningsmakten och militären med forskarna i täten landar vid klotet så stiger det ur en varelse. Varelsen är Klaatu, en utomjording. Det öppnas eld och Klaatu blir sårad och vid operationen så visar det sig att utomjordingen är en humanoid. Spelad av Reeves. Med sig har han en stor robot som försvarar sig mot allt våld utan att initiera sådant. Fast vad roboten egentligen är visar sig först senare.

Amerikanska staten vill göra tester och förhöra Klaatu men då Helen Benson (Connely) väljer att försöka hjälpa Klaatu lyckas han rymma. Benson uppfattar det som att Klaatu har kommit till jorden för att skydda och hjälpa mänskligheten. Dock är det inte hans tanke - han tänker hjälpa planeten men inte mänskligheten.

Sammantaget så är filmen sevärd. Inte någon vidare Oscarsfilm men den är underhållande. Jag ger den en stark 5:a av 10.
Citera
2018-06-30, 17:11
Medlem
Ant Man (2015)

En småtjuv, som riskerar fängelse, blir handplockad av vetenskapsman för att delta i ett experiment. I den rollen kan han få tillbaka sin dotter och familj...

Superhjälte-film som, väldigt uppenbart, riktar sig till den yngre publiken. Kul att Michael Douglas är med. Storyn är dock väldigt spretig och filmens speltid lite väl lång. Största behållningen är specialeffekterna.

Betyg: 2/5
Citera
2018-06-30, 17:31
Medlem
Geomeisters avatar
Cinema Paradiso | Året var 1988
Varning: Italienska
https://www.imdb.com/title/tt0095765/?ref_=fn_al_tt_1

Jag såg den "korta versionen" på cirka två timmar (hade inget annat val), men den kändes fullständig. Är det värt att leta upp den längre versionen (ca två timmar och trettio minuter) om jag vill se om filmen i framtiden?

Musiken av Ennio Morricone sitter helt rätt i stil med filmen i övrigt. Först är filmen mycket gemytlig och sedan blir det mer vemodig (?).

Huvudkaraktärerna är mycket charmiga och det är många väldigt små roller som läggs in på minnesvärda sätt. Skådespeleriet är "italienskt" och skiljer sig ifrån amerikanskt/svenskt så jag har svårt att jämföra det med något. Det finns klart scener som kunde gjorts bättre, men mycket passar in. Det visuella är trevligt att titta på och bjuder på några tricks.

Negativt? Senare halvan kan jag tycka var lite seg och att det är så många korta scener instoppade att man kanske kunnat skippat några och fokuserat mer på andra.

En fin och minnesvärd film som jag tror många skulle tycka om.

Betyg?
Citera
2018-06-30, 18:16
Bannlyst
Begotten En rätt mysko svartvit film som börjar med en person draperad i lakan som skär sig med en rakkniv. När denna verkar död kommer en tjej utkrypande och börjar gå omkring medan hon håller sig om brösten. Sedan börjar hon leka med den första personens kuk. Konstigheterna fortsätter med hjälp av olika sorters trickfilmning där man får se några personer i kåpor som ägnar sig åt att, vad det verkar, plåga några försvarslösa individer.

Man kan nästan tro att Begotten är visualiseringen av en mentalsjuk persons mardröm. Det är i alla fall helt klart den konstigaste film jag sett på länge.

6/10
Citera
2018-06-30, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Cinema Paradiso | Året var 1988
Varning: Italienska
https://www.imdb.com/title/tt0095765/?ref_=fn_al_tt_1

Jag såg den "korta versionen" på cirka två timmar (hade inget annat val), men den kändes fullständig. Är det värt att leta upp den längre versionen (ca två timmar och trettio minuter) om jag vill se om filmen i framtiden?

Nej, jag har inte sett den korta, men mitt intryck av den långa är att den förklarar för mycket och blir utdragen ungefär halvvägs. Jag tror jag hade gillat den mer om jag hade sett den korta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in