Alien: Covenant | Året var
2017
https://www.imdb.com/title/tt2316204/?ref_=nv_sr_1
När jag köpte denna film sa killen i butiken att det är antingen eller. Antingen så har folk verkligen uppskattat denna film eller så dom hatat den.
Trots namnbytet är detta en fortsättning på filmen Prometheus (2012). Den filmen fick kritik för att vara dum och visst... Det fanns en del dumma saker i den filmen och en del saker som var rent av konstiga. Ändå gillade jag faktiskt Prometheus. Tyckte den fungerande. Det här däremot? Ursäkta min franska, men vad fan har dom gjort med Alien-serien?
Jag skulle kunna räknas som en "fan boy" då jag mer eller mindre uppskattat samtliga tidigare fem filmer, men jag försöker verkligen vara objektiv när jag tittar på film och det här är inte bra.
Starten känns stilrent och påminner lite om EX Machina (vilket är positivt). Själva miljöerna och rymdskeppet är snyggt gjorda, men det är ungefär det enda positiva jag kan skriva om denna film. Karaktärerna har ingen personlighet. Jag såg just filmen och kan namnge EN karaktär och saker dom flesta gör är SÅ dumma. Inte bara vid enstaka tillfällen utan ofta.
I handlingen händer mycket och atmosfären som byggs upp i dom andra filmerna i serien finns knappt. Allt som händer är överdrivet eller väntat. All smart psykolog, skräck eller underhållande action ifrån tidigare filmer är bortblåst. Jag satt och verkligen sa "boring!" och "omg" medan jag tittade på filmen. Något jag verkligen inte gör annars.
Om det görs fler Alien-filmer SUMPA denna delhandling och bygg upp framtida filmer på något nytt. Då folk tydligen kan uppskatta denna film ska andra ge den en chans om dom vill, men ha inga förväntningar överhuvudtaget. Den här hamnar i samlingen som en av mina sämsta filmer.
Betyg?