2018-08-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag har delvis försökt svara på ovanstående i nedanstående trådstart:

(FB) Hur väljer/svarar man "rätt"? Vad påverkar valet/svaret?

Sen angående det fetstilta, så kan ju någon tänka tex följande:

"Jag tror på en högre makt för att jag tror att det är bäst/säkrast för mig att tro på en högre makt. För tänk om den högre makten skulle få reda på att jag INTE har trott på den, och blir arg pga det."

Uppenbarligen tror väl personen ovan då "på riktigt" på den högre makten?

(Jag slutar med "då svarar"-biten, eftersom det bara krånglar till svaren.)

Vad är det för "ondsint" med att kräva lydnad mot att man botar sjukdomar etc. för människor? Och kräver INTE en läkare till viss del lydnad av sina patienter?

Varför skulle någon straffa en människa för att den människan är RÄDD för denna någon?

Vad får dig att tro att Gud INTE också behöver något?

Menar du "psykopatisk tyrann" ovan? Hur som helst, både psykopati och psykos är störningar/brister som vi människor kan ha. Så vad menar du egentligen?

Sjukdomar etc. ingår ju i naturen, precis som människan. Om man INTE skyddas ifrån dem, då har naturen sin gång. Eller?
Om någon tror på riktigt kan bara de själva svara på. Däremot kan jag tro att många väljer att följa en viss religion p.g.a. de vill känna sig säkra, men det betyder ju inte att de tror ”på riktigt”. Är man övertygad om något så borde man kunna ge bättre belägg än ”jag tror för att det är säkrare”. Ett sådant svar tyder på att de inte är övertygad, enligt mig.
Citera
2018-08-15, 09:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Big bang är fortfarande "bara" en hel världsåskådning som baseras på att tro att allt liv i universum är meninglösa resultat av en omedveten explosion och expansion av skapelse.
Nej. BigBang bygger på observationen att universum expanderar.

Citat:
Ateister är hopplösa av en anledning som är just deras tro om världen och sina meninglösa liv som "stor smäll" skapade utan anledning.
Mitt liv är iinte meningslöst. Varför tjatar du om det hela tiden?

Citat:
Är det stor-smäll-teorin som är det bästa argumentet för att gudar inte existerar eller vad påstår du?
Nej. Det behövs inga argument för att påstådda icke falsifierbara entiteter inte existerar.
Jag avvaktar i lugn och ro tills det presenteras argument för att gudar existerar.

Citat:
Ju större och dummare lögnen är ju lättare är det för folkmassor att acceptera lögnen som en sanning.. vilket just big bang teorin bevisar , för den är nog det mest IQ-befriade teori som jag nånsin har hört talas om.
Det faller ju på att BigBang är en vetenskaplig teori, inte en lögn.

Citat:
CERN portalen har också en toeri som är så nerummad så man förstår att dom har hittat på skiten åt ateister som har god förmåga att tro på folk som vill berätta vad som man ska tro på när man är en troende ateist som utmålas som normala och mentalt friska.
Jag känner inte till CERN portalen. Är det partikelacceleratorn du menar?

Citat:
dom ska krasha atomer in i varandra för att skapa en liten bigbang som "kan" skapa ett svart hål/en portal om dom lyckas bevisa hur stor smäll faktist kunde hända om atomer krashade in i varandra innen stor smäll hände .. då när det bara var två atomer som flög runt i tomma intet där dom råkade krasha in i varandra och skapa allt i universum, poff lixom.
Vi får väl se hur det går med det.

Citat:
Jag tycker fortfarande att ateisten är det bästa argumentet för att guda kanske inte existerar.. även om jag såklart vet om att dom existerar, och det är som Michael Tsarion sa om detta med gudar, och det är att sanningen säger sig självt om gudar existerar eller inte. Det är inget som man ska behöva diskutera med nån eftersom dom som inte kan se bevis för gudar i ett universum som detta.. den är inte vakna.
Det jag vill vet är: Hur vet du att gudar existerar?
Att det inte går att "se" påstådda gudar kan som sagt bero på att de inte finns.
Citera
2018-08-15, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att det inte går att "se" påstådda gudar kan som sagt bero på att de inte finns.

Men då kan man fråga/säga: Hur vet du att partiklar existerar?
Att det inte går att "se" partiklar kan bero på att de inte finns.
Senast redigerad av a987 2018-08-15 kl. 09:33.
Citera
2018-08-15, 10:16
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Mitt liv är iinte meningslöst. Varför tjatar du om det hela tiden?

han(?) menar nog avsiktslöst

rent strikt kan allt tilldelas en mening i efterhand
Senast redigerad av jipeess 2018-08-15 kl. 10:18.
Citera
2018-08-15, 10:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men då kan man fråga/säga: Hur vet du att partiklar existerar?
Att det inte går att "se" partiklar kan bero på att de inte finns.
Jag vet inte att partiklar existerar, men jag ser ingen anledning att tvivla på de som mäter förekomsten/effekten av att partiklar existerar.
Citera
2018-08-15, 10:38
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om någon tror på riktigt kan bara de själva svara på. Däremot kan jag tro att många väljer att följa en viss religion p.g.a. de vill känna sig säkra, men det betyder ju inte att de tror ”på riktigt”. Är man övertygad om något så borde man kunna ge bättre belägg än ”jag tror för att det är säkrare”. Ett sådant svar tyder på att de inte är övertygad, enligt mig.
Liknande kan nog iofs sägas om en del ateister. Är man ateist på riktigt om man undslipper sig ett "Gode Gud, hjälp!" i en desperat situation, i skyttegraven, när ens lilla barn är i fara, etc?

Det korta svaret är nog att vi ju bara är människor. Inga jäkla motsägelsefria logiska matematiska teorem, Gud bevare oss väl! Vi FÅR vara lite motsägelsefulla. Kanske faktiskt t o m bättre så? Strävan efter renlärig perfektion leder väl bara till extremism och fanatism? Är det inte just det som är problemet med alla idioter som är bokstavstrogna till någon religion eller politisk lära?

Ska man följa någon lära till sista bokstaven gäller det att vara säker på att den är helt rätt. Men så är det nog inte med någon existerande lära, inte ens inom vetenskap. (Det är pga medvetenhet om detta vi kallar vetenskaplig kunskap för "teorier", och dessutom kräver att de ska vara falsifierbara.) I bästa fall har iaf en del av våra läror fragment av Sanningen. Antagligen är olika läror bra på olika saker. Just i fysik säger kvantfysik och relativitetsteorin delvis emot varandra, trots de enorma framgångarna med båda.

Med tanke på vår ofullständiga kunskap kan olika förhållningssätt i olika situationer och tidpunkter också betraktas som en sorts empiriska försök. Testa många olika! Vad fungerar och vad fungerar och på vilket sätt? En inte oviktig fråga: Mår jag bra? När allt kommer omkring är det kanske bra om livsåskådning är ett stöd för ett gott liv.
Citera
2018-08-15, 12:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag HAR bildad mig en uppfattning om dina "argument". Du har i stort sett inga som helst belägg, bevis eller ens nån större grad av sannolikhet som underlag.

Citat:
Men det är inte upp till mig att skapa DINA bevis.
Du måste studera livet själv tills du vet vilka som talar sanning och vilka som är fejk.

Har du lyssnat på alla utan att tro på någon så kommer din hjärna plocka fram den som talade sanning automatiskt när du uppleveler bevisen.

Har du valt att lyssna på en källa tex. media så kommer allt du hör att låta som fejk så länge det inte kommer ur tv-skärmen.

Allt utanför sekten är väldigt läskigt och oförståeligt. Det är därför folk som tror på media , tycker att internet är läskigt.

Media har ju tillåmed sagt att internet är farligt eftersom det är så mycket galenskap och självtänkande människor som har slutat titta på tv för att predika om massa saker online istället.

Jag skulle dock hålla med media om det, internet är väldigt farligt för media-troende människor som tror på allt som en skärm säger.. för dom kan falla för lögner online om dom inte kan tänka själva och sortera bort sånnt som är obevisbart, som att ateister har intelligens.

Ibland kan man tro att den troende ateisten & religiösa människor i sig, är ett bra argument och bevis för att gudar inte existerar.. jag säger motsatsen.. för människors ondska tillåts av gudar genom den fria vilja vi alla har.. och den fria viljan är äkta kärlek från gudar eftersom vi har chansen att skona synder och börja göra rätt utifrån vad våra insidor känner om vad som är rätt och fel.

Istället för att bli sådär högtravande och irrelevant som du gör ovan, så nogar jag mig tills vidare här med att hålla mig till vad som i sista hand är bra (d.v.s. bevisbara, beläggningsbara eller mycket sannolika) argument för 'guds' icke-existens.
Citera
2018-08-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Liknande kan nog iofs sägas om en del ateister. Är man ateist på riktigt om man undslipper sig ett "Gode Gud, hjälp!" i en desperat situation, i skyttegraven, när ens lilla barn är i fara, etc?

Det korta svaret är nog att vi ju bara är människor. Inga jäkla motsägelsefria logiska matematiska teorem, Gud bevare oss väl! Vi FÅR vara lite motsägelsefulla. Kanske faktiskt t o m bättre så? Strävan efter renlärig perfektion leder väl bara till extremism och fanatism? Är det inte just det som är problemet med alla idioter som är bokstavstrogna till någon religion eller politisk lära?

Ska man följa någon lära till sista bokstaven gäller det att vara säker på att den är helt rätt. Men så är det nog inte med någon existerande lära, inte ens inom vetenskap. (Det är pga medvetenhet om detta vi kallar vetenskaplig kunskap för "teorier", och dessutom kräver att de ska vara falsifierbara.) I bästa fall har iaf en del av våra läror fragment av Sanningen. Antagligen är olika läror bra på olika saker. Just i fysik säger kvantfysik och relativitetsteorin delvis emot varandra, trots de enorma framgångarna med båda.

Med tanke på vår ofullständiga kunskap kan olika förhållningssätt i olika situationer och tidpunkter också betraktas som en sorts empiriska försök. Testa många olika! Vad fungerar och vad fungerar och på vilket sätt? En inte oviktig fråga: Mår jag bra? När allt kommer omkring är det kanske bra om livsåskådning är ett stöd för ett gott liv.
Att i nöd be till Gud/högre makt som ateist har antagligen psykologiska förklaringar. Att göra detta betyder inte att man tror Gud existerar eller att bönen kommer att fungera.
Och just ”Gode Gud hjälp” är ju mer ett uttryck. Finns de som säger ”satans helvetets jävla skit” utan att tro på varken satan eller helvetet.
Citera
2018-08-15, 13:13
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte att partiklar existerar, men jag ser ingen anledning att tvivla på de som mäter förekomsten/effekten av att partiklar existerar.

Vetenskapen säger alltså att partiklar existerar eftersom effekten av partiklarna är mätbar.
Religiösa säger att Gud existerar eftersom effekten av Gud är mätbar.
Vad är skillnaden som gör att du ser anledning att tvivla på de religiösa, men INTE på vetenskapen?
Citera
2018-08-15, 13:28
Medlem
Citat:
Vetenskapen säger alltså att partiklar existerar eftersom effekten av partiklarna är mätbar.
Religiösa säger att Gud existerar eftersom effekten av Gud är mätbar.
Vad är skillnaden som gör att du ser anledning att tvivla på de religiösa, men INTE på vetenskapen?
För att vetenskapen bygger på testbara falsifierbara metoder. Det spelar ingen roll vad en forskare säger, det är det han/hon kan visa upp som gäller. Det är metoden jag litar på, inte vem som säger det.
Men du får gärna visa dessa mätningar av Gud, så kan jag/vi ta ställning?
Citera
2018-08-15, 13:43
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:

Jag använder uteslutningsmetoden för att veta att gudar existerar.
Jag har först listat allt som kan skapa system och designer.. dvs medvetanden..
sen har jag enkelt kunnat räkna ut att människors medvetanden inte kan ha skapat de biologiska system som deras kroppar består av..
och slutsatsen blev då att dom enda som kan vara medvetna nog att skapa biologiska system som människokroppens DNA.. det är gudarnas medvetenhet.. för det finns inga bevis för att människors medvetanden gör något annat än att skapa datorsystem och ekonomiska räntesystem för att förslava människor.
Jag uteslöt människors medvetenhet när jag såg biologiska system som inte handlade om slaveri... för det kan ju inte ha varit människor som skapade biiologiska system som inte handlar om att förslava, förstöra eller mörda nånting levande, vilket är vad människor verkar leva för.. att njuta av att mörda allt på planeten. "unna sig" lite djurplågeri för att människan inte ser karmalagen eller några system överhuvudtaget.
Citera
2018-08-15, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För att vetenskapen bygger på testbara falsifierbara metoder. Det spelar ingen roll vad en forskare säger, det är det han/hon kan visa upp som gäller. Det är metoden jag litar på, inte vem som säger det.
Men du får gärna visa dessa mätningar av Gud, så kan jag/vi ta ställning?

Ang. falsifierbarhet: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet
"Falsifierbarhet är en möjlighet att beskriva ett sammanhang där ett givet påstående kan visa sig falskt. Inom vetenskapsteori används falsifierbarhet som ett metodologiskt krav för att en teori ska anses vara vetenskaplig – det skall gå att prova teorin på ett sätt som gör att den går att avfärda."

Jag förstår INTE riktigt vad som menas ovan.

Om en teori är ICKE-FALSIFIERBAR, då är den teorin OMÖJLIG att motbevisa. Men det betyder INTE NÖDVÄNDIGTVIS att den teorin är SANN. Så långt förstår jag (tror jag).
Men om en teori istället är FALSIFIERBAR, då måste det väl betyda att den teorin INTE är OMÖJLIG att motbevisa, och att den alltså är MÖJLIG att motbevisa?
Och i så fall, hur kan man veta att en teori är MÖJLIG att motbevisa, om man INTE redan har motbevisat den?
Eller annorlunda uttryckt (med utgångspunkt från den citerade artikeln ovan):

Hur kan det vara möjligt att ett givet påstående KAN visa sig FALSKT, om det påståendet INTE också per automatik ÄR FALSKT?
Och hur kan man fastställa att DET GÅR att prova en teori på ett sätt som gör att DEN GÅR att avfärda, om man INTE redan har provat teorin och på det sättet har avfärdat teorin?

Eller menas med "falsifierbar", helt enkelt att man INTE VET huruvida en teori är OMÖJLIG att motbevisa, och att det därför finns en MENING MED att FÖRSÖKA motbevisa den?
Alltså ungefär att teorin är "TESTBAR"?

Och är det ungefär så DU menar, att teorin först och främst måste vara "TESTBAR" för att du ska kunna tro på den?
Och vad mer exakt ställer du för krav på TESTMETODERNA och TESTRESULTATET/BEVISET?
Måste det vara "vattentäta" bevis, och i så fall vad är "vattentäta" bevis?
Eller räcker det tex med "hög sannolikhet pga observerationer och andra omständigheter"?
Senast redigerad av a987 2018-08-15 kl. 15:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in