Citat:
Om någon tror på riktigt kan bara de själva svara på. Däremot kan jag tro att många väljer att följa en viss religion p.g.a. de vill känna sig säkra, men det betyder ju inte att de tror ”på riktigt”. Är man övertygad om något så borde man kunna ge bättre belägg än ”jag tror för att det är säkrare”. Ett sådant svar tyder på att de inte är övertygad, enligt mig.
Jag har delvis försökt svara på ovanstående i nedanstående trådstart:
(FB) Hur väljer/svarar man "rätt"? Vad påverkar valet/svaret?
Sen angående det fetstilta, så kan ju någon tänka tex följande:
"Jag tror på en högre makt för att jag tror att det är bäst/säkrast för mig att tro på en högre makt. För tänk om den högre makten skulle få reda på att jag INTE har trott på den, och blir arg pga det."
Uppenbarligen tror väl personen ovan då "på riktigt" på den högre makten?
(Jag slutar med "då svarar"-biten, eftersom det bara krånglar till svaren.)
Vad är det för "ondsint" med att kräva lydnad mot att man botar sjukdomar etc. för människor? Och kräver INTE en läkare till viss del lydnad av sina patienter?
Varför skulle någon straffa en människa för att den människan är RÄDD för denna någon?
Vad får dig att tro att Gud INTE också behöver något?
Menar du "psykopatisk tyrann" ovan? Hur som helst, både psykopati och psykos är störningar/brister som vi människor kan ha. Så vad menar du egentligen?
Sjukdomar etc. ingår ju i naturen, precis som människan. Om man INTE skyddas ifrån dem, då har naturen sin gång. Eller?
(FB) Hur väljer/svarar man "rätt"? Vad påverkar valet/svaret?
Sen angående det fetstilta, så kan ju någon tänka tex följande:
"Jag tror på en högre makt för att jag tror att det är bäst/säkrast för mig att tro på en högre makt. För tänk om den högre makten skulle få reda på att jag INTE har trott på den, och blir arg pga det."
Uppenbarligen tror väl personen ovan då "på riktigt" på den högre makten?
(Jag slutar med "då svarar"-biten, eftersom det bara krånglar till svaren.)
Vad är det för "ondsint" med att kräva lydnad mot att man botar sjukdomar etc. för människor? Och kräver INTE en läkare till viss del lydnad av sina patienter?
Varför skulle någon straffa en människa för att den människan är RÄDD för denna någon?
Vad får dig att tro att Gud INTE också behöver något?
Menar du "psykopatisk tyrann" ovan? Hur som helst, både psykopati och psykos är störningar/brister som vi människor kan ha. Så vad menar du egentligen?
Sjukdomar etc. ingår ju i naturen, precis som människan. Om man INTE skyddas ifrån dem, då har naturen sin gång. Eller?