Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Jag sade aldrig att det var ett bevis.
Och det går inte (för mig) att tro för att det är bättre. Om något är bra eller dåligt är irrelevant när jag ska avgöra om det existerar. De som säger att de tror för att det är bättre/säkrare tror antagligen inte på riktigt.
Jag har delvis försökt svara på ovanstående i nedanstående trådstart:
(FB) Hur väljer/svarar man "rätt"? Vad påverkar valet/svaret?
Sen angående det fetstilta, så kan ju någon tänka tex följande:
"Jag tror på en högre makt för att jag tror att det är bäst/säkrast för mig att tro på en högre makt. För tänk om den högre makten skulle få reda på att jag INTE har trott på den, och blir arg pga det."
Uppenbarligen tror väl personen ovan då "på riktigt" på den högre makten?
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersM79
Då svarar du: "Nä. Men jag vägrar lyda en ondsint tyrann. Men tydligen har du inga problem med det, och du är därmed inte ett uns bättre än en SS-officer eller GULAG-vakt. Och om du bara tillber gud för att vara på den säkra sidan så vet ju gud redan det, och kommer att straffa dig i alla fall."
(Jag slutar med "då svarar"-biten, eftersom det bara krånglar till svaren.)
Vad är det för "ondsint" med att kräva lydnad mot att man botar sjukdomar etc. för människor? Och kräver INTE en läkare till viss del lydnad av sina patienter?
Varför skulle någon straffa en människa för att den människan är RÄDD för denna någon?
Citat:
Då svarar du: "Nä. Även läkaren måste köpa mat och betala elräkningen, därför tar han betalt. Men du tycker kanske att läkaren ska vara hemlös och behöva tigga ihop pengar till mat?"
Vad får dig att tro att Gud INTE också behöver något?
Citat:
Då svarar du: "Om det du påstår och citerar från bibeln stämmer, så är gud en psykotisk tyrann själv, och varför skulle en sådan skydda dig från något han själv skapat?"
Menar du "psykopatisk tyrann" i det fetstilta ovan? Hur som helst, både psykopati och psykos är störningar/brister som människor kan ha. Så vad menar du egentligen?
Sjukdomar etc. ingår ju i naturen, precis som människan. Om man INTE skyddas ifrån sjukdomar, då har naturen sin gång. Eller?