2019-11-14, 11:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att ha en åsikt om ett ord Är inte att beundra sig själv.
Men det att styra och ställa som om ens åsikt bestämde över det svenska språket, det är vad jag talar om. Det säger någonting tragiskt om dig.
Citera
2019-11-14, 11:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är vad som påstås.
+ du kan inte vederlägga det.
Citera
2019-11-14, 11:58
Medlem
Säkert OT på ngt vänster? men ändå. Hörde på radion nyligen om rymdsonderna Voyager ett och två som lämnat vårt solsystem bakom sig efter att ha varit på väg sedan 70-talet! Liksom färdats med ofattbar hastighet i typ 40+ år. Omöjligt att ta in tomheten och avståndet. Lika omöjligt som att försöka tro att det finns en gudom. Man VILL så gärna att hen ska finnas men nä så osannolikt......
Citera
2019-11-14, 11:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
2. Eftersom du gillar att jämföra med byggnader, så vill jag ha exempel på byggnader som byggts utan material.
3. Vad lämpligt. Ett svar som inte behöver förklaras, samt lever utanför tid och rum. Låter nästan påhittat ....
2. Analogin är konstruktion > Konstruktör. Diskussionen kring creatio ex nihilo är en annan diskussion.
3. Naturligtvis är Skaparen av tid och rum utan och utanför tid och rum. Ett hus bygger inte sig självt. Han som gör det är, när han börjar, utanför och utan huset.
Citera
2019-11-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
2. Analogin är konstruktion > Konstruktör. Diskussionen kring creatio ex nihilo är en annan diskussion.
3. Naturligtvis är Skaparen av tid och rum utan och utanför tid och rum. Ett hus bygger inte sig självt. Han som gör det är, när han börjar, utanför och utan huset.
Ursäkta att jag lägger mig i denna filosofiska diskussion men ponera att gud byggt "huset" och är utanför per se...........! Kommer han aldrig och ser till hur det funkar? Bygger kåken och försvinner i evigheten?
Citera
2019-11-14, 12:57
Medlem
Citat:
2. Ingen säger emot den analogin, vad jag vet. Dock krävs material, men framförallt belägg att det verkligen är en konstruktion vi pratar om.
3. Men han (husbyggaren) är bunden av tid. Så även om han är utanför huset, så krävs tid.
Citera
2019-11-14, 13:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Ursäkta att jag lägger mig i denna filosofiska diskussion men ponera att gud byggt "huset" och är utanför per se...........! Kommer han aldrig och ser till hur det funkar? Bygger kåken och försvinner i evigheten?
Gud saknar utsträckning i skapelsens dimensioner, men han kan absolut välja att påverka den och t.o.m. finnas i den - utan att förlora sina egenskaper av gränslöshet och ofantlighet bortom tid och rum. Bibeln talar ibland om Gud såsom inuti skapelsen, och även om skapelsen såsom inuti Gud.
Vi har här fråga om beskrivningar av en varelse som i sig inte kan fångas av vårt språk och vår fattningsförmåga. Det är fråga om analogier snarare än definitioner.
Men, för att anknyta till kyrkofadern Augustinus när han talade om trinitetsläran: vi säger någonting om Guds väsende och egenskaper för att inte ha sagt ingenting alls.
Och, avgörande: det vi säger hämtar vi ur hans eget ord Bibeln, medan heretikerna hittar på saker om Gud.
Citera
2019-11-14, 13:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
2. Ingen säger emot den analogin, vad jag vet. Dock krävs material, men framförallt belägg att det verkligen är en konstruktion vi pratar om.
3. Men han (husbyggaren) är bunden av tid. Så även om han är utanför huset, så krävs tid.

2. När redan cellen är en oerhört intrikat konstruktion, som en egen liten värld, vad är ditt problem?
3. Gud bunden av tid, han som skapat tiden och själv är evig?
Citera
2019-11-14, 13:27
Medlem
Citat:
Gud saknar utsträckning i skapelsens dimensioner, men han kan absolut välja att påverka den och t.o.m. finnas i den - utan att förlora sina egenskaper av gränslöshet och ofantlighet bortom tid och rum. Bibeln talar ibland om Gud såsom inuti skapelsen, och även om skapelsen såsom inuti Gud.
Vi har här fråga om beskrivningar av en varelse som i sig inte kan fångas av vårt språk och vår fattningsförmåga. Det är fråga om analogier snarare än definitioner.
Men, för att anknyta till kyrkofadern Augustinus när han talade om trinitetsläran: vi säger någonting om Guds väsende och egenskaper för att inte ha sagt ingenting alls.
Och, avgörande: det vi säger hämtar vi ur hans eget ord Bibeln, medan heretikerna hittar på saker om Gud.

OT OT men jag tänker att NÄR en människa ropar efter en Gud så är hon i nöd. Var och en av oss, även vi som är ateister, kan hamna i ett läge där endast bönen till en Gud vi inte tror på kan ge ett uns av lindring. Ett UNS om vi har tur. Att i det läget börja fundera kring vad Augustinus kan ha sagt på sin tid känns främmande.......men vad vet lilla obildade ofilosofiska jag.
Citera
2019-11-14, 13:38
Medlem
Citat:
2. När redan cellen är en oerhört intrikat konstruktion, som en egen liten värld, vad är ditt problem?
3. Gud bunden av tid, han som skapat tiden och själv är evig?
2. Varför skulle jag ha ett problem?
3. Så han är bunden av tid? En dag är alltså en dag, även för Gud?
Citera
2019-11-14, 13:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
OT OT men jag tänker att NÄR en människa ropar efter en Gud så är hon i nöd. Var och en av oss, även vi som är ateister, kan hamna i ett läge där endast bönen till en Gud vi inte tror på kan ge ett uns av lindring. Ett UNS om vi har tur. Att i det läget börja fundera kring vad Augustinus kan ha sagt på sin tid känns främmande.......men vad vet lilla obildade ofilosofiska jag.
Augustinus var skarpare i tanken än någon här i tråden, skulle jag säga.
Förresten säger han i sina Bekännelser (1,1):
"Du har skapat oss till dig och vårt hjärta är oroligt till dess det finner vila i dig."
Citera
2019-11-14, 13:44
Medlem
Citat:
Augustinus var skarpare i tanken än någon här i tråden, skulle jag säga.
Förresten säger han i sina Bekännelser (1,1):
"Du har skapat oss till dig och vårt hjärta är oroligt till dess det finner vila i dig."
OT OT OT Ja inte vill jag tävla med Augustinus MEN jag vet att den dag jag i mitt eländiga ateistiska liv drabbas av svår sjukdom och står inför döden så kommer jag ropa till den Gud jag inte tror på. Be honom i svettig förtvivlan om hjälp för min ångest och skräck. Inte en sekund kommer jag tänka på vad Augustinus på sin tid kom med för visheter..............! men det är lilla obetydliga jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in