2018-08-13, 20:05
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Det är INGET hållbart argument, eftersom en troende kan då svara tex följande:

Femte Moseboken, 28:1-68
https://www.bibeln.se/las/2k/5_mos

Citat
58 Om du inte troget följer allt som står i denna lag, allt som skrivits här i boken, och inte fruktar detta ärorika och fruktansvärda namn, Herren, din Gud, 59 då skall Herren slå dig och dina efterkommande med ofattbara plågor, väldiga plågor som inte går över, svåra sjukdomar som inte går över.
Slutcitat
Då svarar man: "Är det Hitler eller Stalin som är din gud?"
Citera
2018-08-13, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Då svarar man: "Är det Hitler eller Stalin som är din gud?"

Då kan en troende svara:

Hitler och Stalin var bevisligen människor, alltså kan de INTE vara Gud.
Citera
2018-08-13, 20:28
Bannlyst
Citat:
Det är INGET hållbart argument, eftersom en troende kan då svara tex följande:

Femte Moseboken, 28:1-68
https://www.bibeln.se/las/2k/5_mos
Om du inte troget följer allt som står i denna lag, allt som skrivits här i boken, och inte fruktar detta ärorika och fruktansvärda namn, Herren, din Gud, då skall Herren slå dig och dina efterkommande med ofattbara plågor, väldiga plågor som inte går över, svåra sjukdomar som inte går över.

Vänstertrollen skulle få ofrivilliga orgasmer om de hade makten att skrämma folk på det där sättet. Men GT går inte längre hem hos folk eftersom vi har utvecklats och det är så larvigt. Att man ska bada efter sädesuttömning förstår vem som helst nuförtiden, det behöver inte vara en religiös regel. NT förbättrade budskapet lite, men det går fortfarande att utnyttja.
Citera
2018-08-13, 20:31
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Då kan en troende svara:
Hitler och Stalin var bevisligen människor, alltså kan de INTE vara Gud.

Då svarar du: "Förvisso, men de körde ju med samma 'villkor' som din gud gör; blind lydnad och acceptans till allt, annars svåra smärtor och grym död. Vad skiljer på dessa punkter din gud från en psykopatisk tyrann?"
Citera
2018-08-13, 20:40
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaNyanserAvBajs
jag behöver råd och tips på vad man kan säga till troende personer så dessa verkligen får sig en tankeställare och börjar inse att det kankse inte behöver finnas en gud.

alltså argument som talar emiot en gudomlig existens.

Det är väl rätt sällan ett externt argument från ateister som får troende att tvivla. Snarare hur deras egna "trosbröder" beter sig.

Men man kan ju alltid fråga sig hur man vet att "gud" är "gud" och inte "djävulen"? För att det står så i bibeln?
Citera
2018-08-13, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Då svarar du: "Förvisso, men de körde ju med samma 'villkor' som din gud gör; blind lydnad och acceptans till allt, annars svåra smärtor och grym död. Vad skiljer på dessa punkter din gud från en psykopatisk tyrann?"

Då kan en troende svara:

Har du bevisat att Gud INTE finns, om du har bevisat att Gud är ond?

Och är en läkare ond för att hen tar betalt av sina patienter?

Och vem lyder du helst: Gud eller en psykopatisk tyrann? Vem av dessa har störst möjligheter att skydda dig från svåra smärtor och grym död? Gud förstås, eftersom Gud är allsmäktig.
Senast redigerad av a987 2018-08-13 kl. 23:17.
Citera
2018-08-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentVerklighet
Beskriv gärna för oss din definition av "gud", annars är det omöjligt för oss att ta ställning.

Du hade lika gärna kunnat skriva: "Vin är gott, BEVISA MOTSATSEN!!!!".

Jaha?
Ja, det är viktgt att definiera Gud. Men vin tror jag de flesta har hyfsad koll på vad det är.
Citera
2018-08-13, 22:29
Medlem
Citat:
Då kan en troende svara:

Och vem lyder du helst: Gud eller en psykopatisk tyrann? Vem av dessa har störst möjligheter att skydda dig från svåra smärtor och grym död? Gud förstås eftersom Gud är allsmäktig.
Vilket innebär att Gud även kan straffa mig mycket mer än en psykopatisk tyrann.
Citera
2018-08-13, 22:33
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilka är då dessa "meninglösa levande varelser" och "meninglösa livsmeningar"?

Nej, det tror inte "teoritroende". Det finns ingen teori om hur livet skapats.
Jag tror att du förväxlar teorin om evolutionen, med abiogenesis, som knappt är en hypotes än så länge.

Eller så har dessa organ utvecklats med tid och naturligt urval.

Jag vet att jag fyller mitt liv med mening, det behöver inte vara samma sak som du anser vara "mening".
Vilken specifik livsmening är det som andra arter har?

Från början bestod nog livsmeningen i att överlevnad och fortplantning.
Min livmening innefattar inte att utrota alla djur och sig själv för att pengar, konsumtion och bensinbränning.

Belägg för detta, tack.

Kanske det. Vad nu ett "gudlikt sätt att leva" är. Det går utmärkt för mig att leva så att man behandlar andra som man själv vill bli behandlad, slutar förstöra naturen, och tar hand om sin hälsa, utan att blanda in gudar.

Jepp, det är nog ingen som gillat det missvisande namnet.

https://academic.oup.com/astrogeo/article/54/2/2.28/302975

Visa bevisen som ger belägg för denna design, tack.

Jag har inte påstått att något skapar sig själv. Jag har skapat min egen livsmening.
Nej det är inte uppenbart, då skulle ju inte matstrupen vara intill luftstrupen. Exempelvis.

Nej, vi vet att den dator är designad av människor. Vi vet ingenting om någon designat BigBang.
Vi vet heller ingenting om bigbang skapades ur "tomma intet" eller inte. Troligen inte, eftersom vi inte känner till något tillstånd av "tomma intet". Det är snarare de troende som påstår att saker skapas ur "tomma intet".
Jag är ateist, jag saknar inte livsmening.

Det är väl du som är ateist som ska svara på varför du inte ser nån mening med gudarnas designer i alla arter. Var det för att big bang sa att en smäll kunde skapa alla designer utan att ens förstå vad en design är?

Överlevnad och fortplantning är precis vad djurens liv går ut på... men allt gick snett när människan började se sig själv som en väldigt intelligent apa som också behövde överleva och fortplanta sig genom att hugga ner alla träd och mörda alla djuren för att lagra "överlevnadsmat" tills när hela planeten är utrotad och maten inte längre går att odla för att människor åt djuren tills hela ekosystemen utrotades.

Människan är designad som en växtätare så ett gudslikt sätt at leva skulle isf vara när man inte äter djur.. eller rättare sagt när man äter det som människan är designad för att äta.. dvs grönsaker, frukt nötter och bönor.
Människan kan designa och känna igen andras designade saker eller arter.. så kanske ett gudlikt sätt att leva handlar om att se bevisen för gudarnas designer i universum, för vad dom är iställett för att fantisera om explosioner och massa obevisat som inte går att ta på eller greppa.

Ett satanistiskt sätt att leva vore väl just att äta kött från djur som plågats trots att hela planetens ekosystem dör av bodskapsuppfödningen och allt bajs som spolas ut i haven.

Du är ateist, men stora smällar kan inte skapa några livsmeningar.. inte ens åt en troende ateist som tror sig ha en livsmening.

Ett bra argument att säga till religiöst troende människor, är att teorier är vetenskapliga men dock obevisbara. Såfort dom accepterar denna idioti så kommer dom gå runt och tro att allt är en tro, för enligt förnekarna så det finns inga bevis i ett universum som faktist är fyllt med synbara och osynliga bevis för gudarnas existens.

Uteslutningsmetoden kommer inte fungera då det enda som kan skapa en design är ju ett medvetande. Så satsa helldre på gradvis ökande komplexitet och sen toppar ni av det med en stark övertygelse om att en stor smäll har skapat allt, och att alla som tror på stor smäll är väldigt intelligenta och bör därför fåtänka åt den troende.

Steget är trots allt litet mellan att vara religiöst troende och teoritroende ateist.
Citera
2018-08-13, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilket innebär att Gud även kan straffa mig mycket mer än en psykopatisk tyrann.

Det är INTE ett bevis för att Gud INTE finns. Och det är heller INTE ett bevis för att det är bättre att INTE tro på Gud. Snarare tvärtom.
Citera
2018-08-13, 23:49
Medlem
Citat:
Det är INTE ett bevis för att Gud INTE finns. Och det är heller INTE ett bevis för att det är bättre att INTE tro på Gud. Snarare tvärtom.
Jag sade aldrig att det var ett bevis.
Och det går inte (för mig) att tro för att det är bättre. Om något är bra eller dåligt är irrelevant när jag ska avgöra om det existerar. De som säger att de tror för att det är bättre/säkrare tror antagligen inte på riktigt.
Citera
2018-08-14, 00:16
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Då kan en troende svara:
Då svarar du: "Nä. Men jag vägrar lyda en ondsint tyrann. Men tydligen har du inga problem med det, och du är därmed inte ett uns bättre än en SS-officer eller GULAG-vakt. Och om du bara tillber gud för att vara på den säkra sidan så vet ju gud redan det, och kommer att straffa dig i alla fall."

Citat:
Då kan en troende svara:
Då svarar du: "Nä. Även läkaren måste köpa mat och betala elräkningen, därför tar han betalt. Men du tycker kanske att läkaren ska vara hemlös och behöva tigga ihop pengar till mat?"

Citat:
Då kan en troende svara:
Och vem lyder du helst: Gud eller en psykopatisk tyrann? Vem av dessa har störst möjligheter att skydda dig från svåra smärtor och grym död? Gud förstås, eftersom Gud är allsmäktig.
Då svarar du: "Om det du påstår och citerar från bibeln stämmer, så är gud en psykotisk tyrann själv, och varför skulle en sådan skydda dig från något han själv skapat?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in