2018-06-30, 10:20
Medlem
Alice T skriver som svenskhet.

Citat:
Frågan om svenskhet blev nyligen omdebatterad när sverigedemokraten, tillika talmannen, Björn Söder uttalade sig om huruvida samer och judar var att betrakta som svenskar. Det blev, till viss del med rätta, ett väldans liv. Det är inte talmannens roll att definiera de etniska kriterierna för att betraktas som svensk.

Den efterföljande, grovt förenklade diskussionen, fick mig att minnas ett sammanhang i Almedalen för några år sedan där komikern Özz Nûjen och jag debatterade den svenska nationalismen och Nûjen utan omsvep förklarade att han var orolig för nationalismen i Sverige. Samtidigt påpekade han att: ”Många flyktingar som jag, jag har bott i Sverige i 32 år, jag flydde ju inte hit för att bli svensk, jag flydde ju hit för att kunna fortsätta att vara kurd, det var därför som jag flydde från Turkiets förtryck, annars hade jag ju lika gärna kunnat stanna i Turkiet och avsagt mig det kurdiska. Det är därför folk flyr, för att kunna fortsätta att vara sig själva.” (SVT/Youtube). Varför hans nationalism var mindre skadlig än andras framgick dessvärre inte.

Men diskussionen efter Söders uttalanden visade också på en allmän oförmåga att hålla isär sådant som medborgarskap, nationell identitet och etnisk dito. I SvD dechiffrerade författaren och debattören Thomas Gür begreppen på ett förtjänstfullt vis när han pedagogiskt förklarade skillnaderna mellan att vara ”etnisk svensk”, ”svensk som nationstillhörighet” och ”svensk medborgare - medborgare i Sverige” (23/6).

Gür konstaterade att ”det är betecknande för det svenska språket att det inte finns särskilda termer för dessa tre sakförhållanden när man skall tala om Sverige men väl om Finland." Enligt Gür behövs ett begrepp som kan göra åtskillnad mellan svensk i etnisk mening och svensk som nationell identitet.

Även i övrigt mycket allmängods och med fokus på att göra Sverige så bekvämt som möjligt för Alice, snarare än att bejaka etniska svenskars rätt till upplevelser av identitet, tillhörighet och ingrupp. Alltså ytterligare ett exempel på den där bristande ömsesidigheten i minoritetsrepresentanters analyser, som säger mycket mer om mångkulturen än deras analyser.

Ett tips till Alice: Om du var mindre bekymrad över DIN eller Durmaz svenskhet och mer omsorgsfull om MIN och andra etniska svenskars rätt till åsikter och känslor kring identitet på lika villkor, så hade du tillfört mer.

Intressant dock att kurdspåret nu gått mainstream på allvar.
Citera
2018-06-30, 10:57
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Det är återigen hyckleriet som får folk att reagera starkt. Inte kurder per se, utan hyckleriet som nationalistisk grupp de uppvisar.

Påvisande av hyckleri är ett enormt starkt politiskt medel.
Meme med hyckleri är ett riktig giftpiller.
Citera
2018-06-30, 11:36
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:

Även i övrigt mycket allmängods och med fokus på att göra Sverige så bekvämt som möjligt för Alice, snarare än att bejaka etniska svenskars rätt till upplevelser av identitet, tillhörighet och ingrupp. Alltså ytterligare ett exempel på den där bristande ömsesidigheten i minoritetsrepresentanters analyser, som säger mycket mer om mångkulturen än deras analyser.

Ett tips till Alice: Om du var mindre bekymrad över DIN eller Durmaz svenskhet och mer omsorgsfull om MIN och andra etniska svenskars rätt till åsikter och känslor kring identitet på lika villkor, så hade du tillfört mer.

Det är väl hela syftet med att problematisera och till och med förneka svenskens existens, att göra det så bekvämt som möjligt för Alice och de andra utlänningarna, att göra samvaron mellan de inhemska och koloniserande delarna av den nutida befolkningen så friktionsfri som möjligt. Finns inte identiteten svensk, kan jag inte göra anspråk på vare sig mitt språk, mitt land eller ens min egen från andra särskiljbara identietet. All kritik mot den mångkulturella politikens genomförande blir väldigt lätt att avfärda. Sverige är förvandlat till bara nåt slags pannå på vilken den mångkulturella månlingen utförs.

Vi får se hur länge till det kan hålla på, det här märkliga och allt mer irriterande ältandet, bekymrat utfört av bland annat en massa utlänningar, om vad vi svenskar är för nåt.

I övrigt tack för lästips.
Citera
2018-06-30, 12:11
Avstängd
sherms avatar
Ann Heberlein visar åter att hon sätter främlingar före svenskar. Att invandrare våldtar svenska kvinnor är enligt henne en rasistisk myt. Istället är det invandrarkvinnorna som är utsatta och ska värnas. Att invandrare våldtar svenska kvinnor är "helt enkelt inte sant", skriver hon i SvD. Utöver det menar hon att "människor som kommer hit behöver mycket bättre vägledning".

Finns ett bra svar att ge: NEJ! UT!
Citera
2018-06-30, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det är återigen hyckleriet som får folk att reagera starkt. Inte kurder per se, utan hyckleriet som nationalistisk grupp de uppvisar.

Påvisande av hyckleri är ett enormt starkt politiskt medel.
Meme med hyckleri är ett riktig giftpiller.

Ja, det är skillnad på att notera och att klandra. Jag har ju t ex aldrig klandrat ingruppsbeteendet jag noterat, så mycket som konstaterat att det här med tribalism är en mänsklig grej. En allmänmänsklig rättighet att vara som konsekvent förnekas europeiska folk, vilket skär sig med alla antirasistiska narrativ. En bergfast grund att stå på.

Det finns nog en autentisk och rätt stor svensk töntnationalism, som lever kvar i den kemalistiska utopin om öppenturkisk, sekulär, civic patriotism för Sverige i tiden. Det är nästa stora förvillelse att besegra, nu när "realisterna" snickrar på nästa verklighetsflykt. Alltså att klandra minoriteterna för att inte vilja bli svenskar, istället för att hävda svenskt särintresse i mångkulturen. Nästa nivå av blåögd aktivism.

Alice noterar sakligt att Özz Nûjen har olika måttstockar på sin kurdiska nationalism och den svenska nationalismen och hon använder ordet korrekt i meningen "etnisk lojalitet bortom medborgarskapet som söker politiskt uttryck". Antingen en egen nationalstat eller nätverkande inom andras.

Lika sakligt noterar jag att hon INTE noterar sin G-P-kollega Adam Cwejmans dubbla måttstockar för judisk, rasifierad och svensk identitetspolitik.

Det här med liberala principer och tankereda tycks aldrig trumfa ALL etnocentrism, noterar vän av ordning. Med en medveten agenda att skapa ett svenskt vi, genom att påtala avsaknaden av ömsesidigheten hos dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Det är väl hela syftet med att problematisera och till och med förneka svenskens existens, att göra det så bekvämt som möjligt för Alice och de andra utlänningarna, att göra samvaron mellan de inhemska och koloniserande delarna av den nutida befolkningen så friktionsfri som möjligt. Finns inte identiteten svensk, kan jag inte göra anspråk på vare sig mitt språk, mitt land eller ens min egen från andra särskiljbara identietet. All kritik mot den mångkulturella politikens genomförande blir väldigt lätt att avfärda. Sverige är förvandlat till bara nåt slags pannå på vilken den mångkulturella månlingen utförs.

Vi får se hur länge till det kan hålla på, det här märkliga och allt mer irriterande ältandet, bekymrat utfört av bland annat en massa utlänningar, om vad vi svenskar är för nåt.

I övrigt tack för lästips.

Den höga, rena altruismen riktad mot om svenskarna kommer, om inte annat för att egenintresset kräver det. Vi ser ju hela tiden hur narrativ halvhjärtat approprieras i takt med att det blir nödvändigt. Segt och tafatt, men dock. Trådens studieobjekt kommer skriva det tråden säger åt dem att skriva, med några års eftersläpning och antagligligen sämre.
Citera
2018-06-30, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ann Heberlein visar åter att hon sätter främlingar före svenskar. Att invandrare våldtar svenska kvinnor är enligt henne en rasistisk myt. Istället är det invandrarkvinnorna som är utsatta och ska värnas. Att invandrare våldtar svenska kvinnor är "helt enkelt inte sant", skriver hon i SvD. Utöver det menar hon att "människor som kommer hit behöver mycket bättre vägledning".

Finns ett bra svar att ge: NEJ! UT!

Vi får se vad som står i boken som väl kommer ut nu under Almedalsveckan. Har boken varit ett projekt för att avslöja det djupt rasistiska narrativet att invandrare våldtar svenska kvinnor? Vem vet? Det blir spännande att se.

Men vad hände med koreanskan Livedals förbud mot Heberlein? Var det bara en markering, skallerormens rasslande eller hade de redan lagt in artikeln och fick svårt att fylla med annat?

Edit: Jag är av den uppfattningen att man mycket väl kan bli en del av nationen och adoption är ett av sätten. Men då får man banne mig också svära sin trohet till nationen, flaggan och hockeylaget Tre Kronor. Annars är man bara en del av en diaspora.
Senast redigerad av Ottokar 2018-06-30 kl. 12:43.
Citera
2018-06-30, 12:21
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:

Att man är rädd för svensk nationalism och samtidigt bejakar och uppmuntrar utlänningars rätt att odla sin egen nationella etniska kulturella karaktär, kommer sig rimligtvis från att svenskarna trots allt fortfarande är i majoritet i sitt land och definitivt har makten. Vi kan när som helst göra slut på det mångkulturella experimentet, vi kan göra det riktigt svårt för de utlänningar som bosatt sig här. Det är till en början bara att dra åt kranen.

Så om man är stark måste man vara snäll.

Går det att försvara svenskarnas rätt till att betraktas som ett folk som alla andra utan att samtidigt gå till frontalangrepp mot mångkulturen? För i Sverige är vi inte ett folk som alla andra. Lika villkor gäller inte.
Citera
2018-06-30, 12:59
Medlem
Citat:

Alice noterar sakligt att Özz Nûjen har olika måttstockar på sin kurdiska nationalism och den svenska nationalismen och hon använder ordet korrekt i meningen "etnisk lojalitet bortom medborgarskapet som söker politiskt uttryck". Antingen en egen nationalstat eller nätverkande inom andras.

Lika sakligt noterar jag att hon INTE noterar sin G-P-kollega Adam Cwejmans dubbla måttstockar för judisk, rasifierad och svensk identitetspolitik.

Det här med liberala principer och tankereda tycks aldrig trumfa ALL etnocentrism, noterar vän av ordning. Med en medveten agenda att skapa ett svenskt vi, genom att påtala avsaknaden av ömsesidigheten hos dem.

Ber att få påminna dig Oyto att den grupp som diskuteras redan genom framgångsrik lobbyverksamhet och massivt understöd för debatten i den av gruppen kontrollerad media lyckats skaffa sig en i lag grundad särställning. De tillhör en av de skyddade nationella minoriteterna och har därför enligt lag ett bättre skydd än ex.vis den svenska kungsörnen - och svennehoran.

Varje yttrande i debatten i den frågan sker mot bakgrund av den fridlysning som gruppen fått. De har en särställning skyddad av lagen och det är därför som den gruppen kan uttala sig om grupper som kurder som ju inte har den särställningen.

Mångfald för dig. Men inte för mig.
Citera
2018-06-30, 14:04
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:

De tycker nog att de har reda på tankarna, sett utifrån en blandning av den egna politiska övertygelsen och egennyttan.

Skulle liberalerna, eller vad man nu ska kalla dem, vara öppna med att det är så - i den mån man nu är medvetna om detta förhållande - fanns i vart fall möjligheten att ta dem på allvar. Misstaget de gör, det misstag som öppnar för seriös kritik av det de förespråkar och det sätt de resonerar på, är att de mer eller mindre öppet hävdar att det de påstår är sanningen, något allmängiltigt, ett slags naturlighet som anses vara en omistlig beståndsdel i organiserandet av den svenska staten.

Min uppfattning här är att alla liberaler, eller vad de nu är, inte är förmögna att se inkonsekvenserna i det egna resonemanget, bland annat när det gäller bristerna i ömsedighet, som du ofta tar upp, men även när det gäller andra saker. Andra av dem är helt enkelt bara oärliga.

Citat:
Den höga, rena altruismen riktad mot om svenskarna kommer, om inte annat för att egenintresset kräver det. Vi ser ju hela tiden hur narrativ halvhjärtat approprieras i takt med att det blir nödvändigt. Segt och tafatt, men dock. Trådens studieobjekt kommer skriva det tråden säger åt dem att skriva, med några års eftersläpning och antagligligen sämre.

Jo den kommer nog, men med eftersläpning som du säger.

I övrigt när det gäller mångkultur och identitet och invandring och allt som hör samman med det, har jag emellanåt funderat - alltid löst och ostrukturerat och utan att lägga större kraft på funderandet- över varför det är så skadligt och farligt att Sverige är svenskt och varför utlänningars närvaro i Sverige tvunget måste medföra att min och andra svenskars identitet ska ifrågasättas. Varför är blotta existensen av min identitet värd att bekämpa? Och med vilken rätt ifrågasätts, trivialiseras/bagatelliseras och problematiseras, ibland till och med förnekas, min identitet? Och varför med sådan kraft, som faktiskt gjorts och fortfarande görs?
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2018-06-30 kl. 14:06. Anledning: rättstavning
Citera
2018-06-30, 14:27
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
I övrigt när det gäller mångkultur och identitet och invandring och allt som hör samman med det, har jag emellanåt funderat - alltid löst och ostrukturerat och utan att lägga större kraft på funderandet- över varför det är så skadligt och farligt att Sverige är svenskt och varför utlänningars närvaro i Sverige tvunget måste medföra att min och andra svenskars identitet ska ifrågasättas. Varför är blotta existensen av min identitet värd att bekämpa? Och med vilken rätt ifrågasätts, trivialiseras/bagatelliseras och problematiseras, ibland till och med förnekas, min identitet? Och varför med sådan kraft, som faktiskt gjorts och fortfarande görs?
För det fetade: För att man tycker det är fint och vackert när folk av alla slag kan leva bo och umgås tillsammans. Man trivs bättre i en miljö där en mångfald av mänskliga uttryck kommer till tals. Man gillar inte tradition och igenkännande, man gillar annorlunda. Att det i praktiken bevisligen inte funkar är mindre viktigt för det hela är från början en föreställning, en berättelse, ett idealläge och en utopi.

För det övriga har du nog ett svar eller snarare en problematisering i mitt inlägg här ovanom:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Om man är stark måste man vara snäll.
Citera
2018-06-30, 14:37
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Invandrare som ”etablerat sig” skulle givetvis aldrig rösta på Sd. Det innebär ju en direkt biljett ut ur landet och att de förlorar alltmer byggt upp. Och vart ska de ta vägen?

Invandrare eller svenskar som etablerat sig har allt att vinna på SDs politik därför söker sig invandrare till SD.

Citat:
2014 stödde 1,4 procent av kvinnor i denna grupp Sverigedemokraterna, 2017 hade stödet ökat till över 10 procent. Bland utlandsfödda män var stödet ännu högre, 15,4 procent.

Det är kaosblattar som röstar rött som har allt att förlora på SD:s politik. Det kanske är svårt att förstå för en rasist som bor i husvagn. En invandrare har ett ursprungsland därav kallar rasisten invandraren för invandrare och inte svensk. Nu vill SD inte kasta ut invandrare så där faller rasisten som vanligt.
Citera
2018-06-30, 14:42
Medlem
Ann Heberlein ser ut att skapa en opposition redan innan hon har kommit in i riksdagen.
Citat:
Moderaterna ligger nu och darrar runt 20 procent och det är verkligen inte mycket att slå sig för bröstet om.

Ändå ser det dystert ut också för Moderaterna i de senaste opinionsmätningarna. Varför? Svaret tror jag stavas ängslighet. Rädslan för att få dålig press eller utsättas för ett eller annat Twitterdrev hämmar politiken och styr den offentliga debatten.

Lifvendahls krypande för vänsterpressen och gaphalsarna på sociala medier är symptomatiskt för en viss falang inom Moderaterna, dessvärre en falang som har stor makt inom partiet. Ängsligheten, tassandet och oförmågan att tala ur skägget är djupt destruktiv. Det skapar oro och osäkerhet bland våra väljare och är det absolut sämsta sättet att upprätta den bristande tillit många moderata väljer hyser i relation till partiet efter partiets oansvariga politik under Reinfeldt, en politik som på många sätt lagt grunden till den kris och de samhällsproblem Moderaterna säger sig vilja bekämpa.

...och jag har ett stort nätverk av moderata kommun och regionalpolitiker.

Se till att välja noga i september – inte bara parti utan också kandidat. Kontakta kandidater på listorna, fråga hur de förhöll sig till MÖK och DÖ och hur de förhåller sig till andra partier, vem de kan tänka sig att samarbeta med och vem de utesluter ett samarbete med. Kryssa rätt. Kryssa bort ängsligheten och fegheten.
Att frondera på det här sättet hade lett till uteslutning i SD.

https://ledarsidorna.se/2018/06/mode...re-till-motes/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in