Citat:
Vi får se vad som står i boken som väl kommer ut nu under Almedalsveckan. Har boken varit ett projekt för att avslöja det djupt rasistiska narrativet att invandrare våldtar svenska kvinnor? Vem vet? Det blir spännande att se.
Men vad hände med koreanskan Livedals förbud mot Heberlein? Var det bara en markering, skallerormens rasslande eller hade de redan lagt in artikeln och fick svårt att fylla med annat?
Edit: Jag är av den uppfattningen att man mycket väl kan bli en del av nationen och adoption är ett av sätten. Men då får man banne mig också svära sin trohet till nationen, flaggan och hockeylaget Tre Kronor. Annars är man bara en del av en diaspora.
Men vad hände med koreanskan Livedals förbud mot Heberlein? Var det bara en markering, skallerormens rasslande eller hade de redan lagt in artikeln och fick svårt att fylla med annat?
Edit: Jag är av den uppfattningen att man mycket väl kan bli en del av nationen och adoption är ett av sätten. Men då får man banne mig också svära sin trohet till nationen, flaggan och hockeylaget Tre Kronor. Annars är man bara en del av en diaspora.
Det står i artikeln.
Vet inte om ni sett att diskussionerna gått höga i vissa kretsar om vad som hänt efter finspångsmemen. Även om man inte fattar vad memesarna handlar om så är man irriterad på SvD's agerande och många har sagt upp sin prenumeration. SvD har också varit hårt attackerade på twitter.
Den grupp som gjort det lär nog bli besvikna på Anns bok. Jag har en vän som säger att Ann byter åsikt när hon byter man, men den gamla F! analysen lever kvar i intervjun. Jag är sååå besviken. Den generationen förstår verkligen ingenting, och borde bara hålla tyst.
Ann har gråtit ut överallt, det verkar som det hon är bäst på är att vara offer.
https://ledarsidorna.se/2018/06/mode...re-till-motes/
Citat:
Anledningen till denna sena avbokning var en artikel i vänsterpublikationen Expo som rasar över att min man Erik van der Heeg har delat så kallade Finspångsmemes på sin Facebooksida vid tre tillfällen. Själv hade jag inte hört talas om dessa Finspångskämt innan Expo skrev om det hela i en text publicerad på midsommarafton, tillika min födelsedag. Expos artikel och Eriks dumhet skapade hyfsat dålig stämning, kan jag avslöja. Jag applåderar inte min mans smaklösa humor, tvärtom.
Enligt Expo går Finspångmemen att koppla till nazistiska rörelser, vilket Erik inte hade någon aning om när han delade dem. Jag tycker att dessa skämt är oaptitliga och skulle aldrig varken gilla eller dela något dylikt. Dock menar jag att vi i en demokrati som värnar yttrandefrihet måste tolerera också makabra skämt. Det tycker inte Tove Lifvendahl. Hon anser att jag intagit en ”överslätande attityd” som strider mot Svenska Dagbladets ”värdegrund” och därför avbokas jag.
Enligt Expo går Finspångmemen att koppla till nazistiska rörelser, vilket Erik inte hade någon aning om när han delade dem. Jag tycker att dessa skämt är oaptitliga och skulle aldrig varken gilla eller dela något dylikt. Dock menar jag att vi i en demokrati som värnar yttrandefrihet måste tolerera också makabra skämt. Det tycker inte Tove Lifvendahl. Hon anser att jag intagit en ”överslätande attityd” som strider mot Svenska Dagbladets ”värdegrund” och därför avbokas jag.
Såhär skriver SvD
Citat:
I svensk dagstidningstradition går det en tydlig skiljelinje mellan ledarredaktion och allmän redaktion. Ledarredaktionen sätter och driver tidningens politiska linje, medan journalisterna på den allmänna redaktionen arbetar helt oberoende av politiska intressen. [....]
De olika redaktionerna gör självständiga bedömningar om vad som ska publiceras och vilka som ska lyftas fram. Besluten kan därmed se olika ut.
De olika redaktionerna gör självständiga bedömningar om vad som ska publiceras och vilka som ska lyftas fram. Besluten kan därmed se olika ut.
Citat:
På nyhetsplats och i SvD Kultur vi ingen annan agenda än läsarnas bästa, driver ingen politisk opinion eller kampanjer åt vare sig höger eller vänster. Att vi intervjuar en person betyder inte att redaktionen delar den personens åsikter.
[..........]I den kontexten är det relevant för SvD Kultur att publicera en intervju med Ann Heberlein just nu, när diskussionens vågor runt henne går höga, när hon snart ger ut sin nya bok och när hon i höst kliver fram i politikens strålkastarljus och söker folkets stöd i i både kommun- och riksdagsval.
[..........]I den kontexten är det relevant för SvD Kultur att publicera en intervju med Ann Heberlein just nu, när diskussionens vågor runt henne går höga, när hon snart ger ut sin nya bok och när hon i höst kliver fram i politikens strålkastarljus och söker folkets stöd i i både kommun- och riksdagsval.
Läser man mellan raderna har något hänt, man vill inte ha lika dålig upplaga som DN.
Sociala medier har stor makt i dag. Flera opinionsbildare har pumpat ut detta med inlägg efter inlägg.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-06-30 kl. 14:48.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-06-30 kl. 14:48.