2018-04-01, 20:06
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vi lever inte i historien som varit utan vi lever nu, och nu har vi kommit en lång bit bort från sådana uppdelningar men nu vill vänstern tillbaka dit och dela upp oss efter hudfärg och kön igen genom att prata om "rasifierade", "vithetsnormer", "privilegier", "könsmaktsordning" osv osv osv. Dom som kämpat för att komma bort från sådana idiotiska ideer vänder sig i graven.
Den som är historielös här är nog, som vanligt, du.

Han är inte en vandrande katastrof. Hur mår USA:s ekonomi just nu? Just det, jävligt bra. Har jorden gått under än? Nej, han ska faktiskt träffa Kim Jong Un snart, något som bara nån enstaka president lyckats med tidigare, och flera andra exempel. Det är exakt dessa ytliga tramsargument jag menar, precis som du gör. Bara för att du hänger upp dig på hans stil och twittrande.

Visst har han mycket han kan kritiseras för, men erat fjantiga hat är patetiskt. Clinton däremot, hade varit en reell katastrof, och hon har redan bevisat att hon ÄR en katastrof, hon har gjort låååångt
mer skada än Trump gjort utan att hon varit president. Men nu fattar du ju ingenting om geopolitik eller sådana saker så du tycker det hade varit underbart att clittan satt i vita huset bara för att hon har en muff mellan benen.

Högerpopulism? Ja om du med det menar sunt förnuft och ärliga argument så visst. Har du ens lyssnat på diskussionerna som pågår på nätet? Jag tror inte vänstern har vunnit en seriös diskussion på jag vet inte hur länge. Nu menar jag inte tramsiga kommentarsfält på facebook utan faktiska debatter osv. Du är så jävla lost Merapi att det är tragiskt. Du tror du sitter på höga hästar och är på den goda fina sidan
men du har ingen aning om nånting. Men sen verkar du inte vara speciellt gammal heller.

Trump är unik i att han är den första president (i en västerländsk demokrati) vars hela politiska program går ut på att få vara president och att respekteras. Att vinna valet till att bli världens mäktigaste man räcker tydligen inte. Ironiskt nog hade han garanterat respekterats bättre om han inte hade lagt ned all energi på att försäkra landet om att han förtjänar deras respekt.
Citera
2018-04-01, 20:17
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Trump är unik i att han är den första president (i en västerländsk demokrati) vars hela politiska program går ut på att få vara president och att respekteras. Att vinna valet till att bli världens mäktigaste man räcker tydligen inte. Ironiskt nog hade han garanterat respekterats bättre om han inte hade lagt ned all energi på att försäkra landet om att han förtjänar deras respekt.
Det spelar ingen roll för vänstern vad han gör. så kommer han sågas utmed fotknölarna.
Att det kanske börjar synas att han kan vara en av de bästa presidenterna någonsin får de allt svårare att skyla över.
Citera
2018-04-01, 21:30
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarzano
Mm. Du kritiserar honom mycket för att du menar att han formulerar en smått konspiratorisk världsbild där "postmodernister" har infiltrerat våra universitet med mera.. Du menar att sådant inte alls föreligger och du tycker att hans kritik mot postmodernism är obefogad. Du ser inte kopplingen mellan marxism och postmodernism..

Kritik mot postmodernism är befogad, men här handlar det ju enligt mig om att överdriva dess betydelse.
Kopplingen mellan marxism och postmodernism är ganska svajig. Framför allt eftersom postmodernister i regel avvisar alla sådana övergripande teorier, dessutom en med materialistisk grund.
Marxisten Frederic Jameson räknas ibland som postmodernist men är liksom flera andra snarare en kritiker av det "postmoderna tillståndet".

Citat:
Ja du.. Det är ju lite svår att bevisa att han har rätt här faktiskt. Tycks ju som att postmodernism uppstod i Frankrike på 60-70 talet av gamla kommunister, de var de stora tänkarna (Derrida, Faucault med mera) och efter det var det rätt tyst ganska länge och sedan långsamt började man i universitetsvärlden belysa den postmodernistiska filosofin, särskilt i humanistiska ämnen. Identitetspolitik och normbrytande förankrades på humanistiska institutioner, ffa genusforskning och samhällsorienterad ämnen, och psykologi och konst, sedan mer och mer in i historia osv.. De stora postmodernistiska tänkarna är ju inte längre aktiva filosofer.. Så det är ju omöjligt att diskutera detta med dom.. Du hittar ingen postmodernist som vill ställa upp i en debatt där de får förklara vad de tycker om moral, etik och vägen fram mot dessa frågeställningar. Grundarna tror ju inte på diskussion då man såklart bara kan vända deras egna normbrytande ifrågasättande mot dom själva.. Om nu språket är irrelevant och icke-hierarkiskt som postmodernister menar så saknar ju också deras egna ideologi betydelse. Dvs de har inget att vinna av att träda fram i filosofisk debatt rörande grundfrågorna, Man vinner mest genom att verka vid sidan av, sitta på en hög moralhäst och kritisera och vara normbrytande, flytta fram positionerna allt efter som och få mer makt och inflytande.. De är grundarna och dagens lärjungar har gjort läxan väl.
Det är alltså svårt att bevisa att han har rätt Jordan, men det beror mest på att postmodernister inte är intresserad av att komma fram i ljuset, de verkar istället på andra sätt. Tex genom Bill C16 eller via valfri klass på Södertörn..

Om det saknas postmodernister som ställer upp på debatt så beror det nog snarast på bristen på postmodernister. Finns det överhuvudtaget någon akademiker i Sverige i dag som kallar sig postmodernist? Jag har i varje fall varken träffat eller hört talas om någon.
Postmodernismen har naturligtvis liksom alla olika skolor inom olika discipliner lämnat avtryck. Men merparten av den är abstrakt, filosofisk och svår att omsätta i någon metodik, och är helt enkelt ganska "oanvändbar". Lingvistik, litteratur- och konstvetenskap, kanske.

Om postmodernism hade så stor betydelse inom samhällsvetenskap och humaniora så borde det inte vara svårt alls att bevisa, tvärtom borde det vara mycket enkelt.

Och detta med identitetspolitik: finns det någon era i historisk tid när Identitetspolitim inte existerat?
Senast redigerad av Pulitzer 2018-04-01 kl. 21:33.
Citera
2018-04-02, 01:01
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Vad gör dig så dum i huvudet att du måste älska den hjärndöda postmodernismen?

Jag älskar inte postmodernism, var har du fått det ifrån?

Citat:
Inser du ens att den saknar all form av objektivitet?
Så du förstår inte hur en ideologi byggd på relativistiska tokerier kan vara ett hot mot människors välmående?

Av en händelse råkar jag veta en hel del om postmodernism, gör du det?

Citat:
Du har alltså svårt för att följa en ganska enkel tråd i en föreläsning.

Det finns ingen ganska enkel tråd. Det är ett virvarr om du faktiskt läser den, vilket jag betvivlar att du gjort.

Citat:
Och du menar att du lyssnat på många professorer varav en del varit postmodernister. Du kanske helt enkelt gjort dig själv hjärndöd? Av tokerier...

Nä, läs bättre. Jag har lyssnat på många professorer ja, det har de flesta som studerat vid universiet gjort. Jag har t.o.m. lysnat på någon föreläsning om postmodernism, dock inte hållen av en postmodernist.
Däremot, vlilket jag skrev, har jag läst en del böcker av sk postmodernister. Det är inget jag rekommenderar åt dig. Ställer enorma krav på läsförståelse.
Senast redigerad av Pulitzer 2018-04-02 kl. 01:04.
Citera
2018-04-02, 01:19
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ingen är så enfaldig att hen dömer samhällssystem/ politiska ideologier baserat enbart på nutid, man måste självklart se till längre perioder.

han gör bort sig så det stänker över hela världen, om du inte fattat det så ä du både döv, blind och har skallen utblåst.
Samma här, är inte hans politiska ekonomi som USA lever bra på nu är Obamas. Resultatet av Trumps ekonomiska politik kommer om några år, samma med hans miljöpolitik, utrikespolitik, inrikes etc...

haha sunt förnuft? Är det att satsa på kol och olja?, hota välden med handelskrig? Slicka Putins arsle? Ljuga sig blå helt skamlöst? Skicka 30 pinsamma tweets per dygn? VAD är förnuftigt i Trumps politik?
Är det ett argument för att vi ska återgå till det som har varit? Identitetspolitiken som den manifisterar sig just nu är en upprepning av tidigare misstag, närmaste analogi är nazismen då man svartmålade en högpresterande grupp. Nu är det vita som svartmålas.

Ekonomer är ganska eniga om att det är Trumps politik som har satt fart på ekonomin. Obama? Seriöst? Tiden får väl utvisa.

Säg mig vad Obama, Busch, Clinton gjorde som var så jävla mycket bättre för världen? Absolut fucking ingenting, snarare tvärtom. Trump, hur han än må bete sig, är ett skifte i den katastrofala politik som har först. Det återstår att se om han kan leverera. Hittills har han varit helt okej.

Och du är fortfarande ett naivt flickebarn
Citera
2018-04-02, 01:20
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag ska nu försöka lansera ett revolutionerande koncept för dig: en del personer är mer än bara en sak. Exempelvis kan man ha en youtube-kanal och göra andra saker samtidigt, som exempelvis leda en sekt (bara ett exempel, möjligheterna är oändliga).

EDIT: Men iallafall, det verkar som att jag vet mer om honom än du gör, vilket är till din fördel. Jag rekommenderar att du undersöker honom lite vid tillfälle, om han nu är en person du lyssnar på. Jag ska inte tjata om det mer.
Så var hittar man hans sekt då, om man får fråga? För jag har följt honom i 4 år och jag har inte hittat nån sekt.
Citera
2018-04-02, 07:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Av en händelse råkar jag veta en hel del om postmodernism, gör du det?
Om du vet vad postmodernism handlar om, vad gör dig då så dum i huvudet att du väljer att försvara den?
Citat:
Kopplingen mellan marxism och postmodernism är ganska svajig.
Nej det är den inte.
Universiteten är infiltrerade av en relativistmarxism.
Det är mycket enkelt att se om man inte är dum i huvudet som dig.

Citat:
Om postmodernism hade så stor betydelse inom samhällsvetenskap och humaniora så borde det inte vara svårt alls att bevisa, tvärtom borde det vara mycket enkelt.
Det är det också.
https://www.youtube.com/watch?v=6vfpUILilIQ
https://www.youtube.com/watch?v=Qd1SVUXFgr8
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2018-04-02 kl. 07:23.
Citera
2018-04-02, 11:28
Medlem
Citat:
Är det ett argument för att vi ska återgå till det som har varit? Identitetspolitiken som den manifisterar sig just nu är en upprepning av tidigare misstag, närmaste analogi är nazismen då man svartmålade en högpresterande grupp. Nu är det vita som svartmålas.

Ekonomer är ganska eniga om att det är Trumps politik som har satt fart på ekonomin. Obama? Seriöst? Tiden får väl utvisa.

Säg mig vad Obama, Busch, Clinton gjorde som var så jävla mycket bättre för världen? Absolut fucking ingenting, snarare tvärtom. Trump, hur han än må bete sig, är ett skifte i den katastrofala politik som har först. Det återstår att se om han kan leverera. Hittills har han varit helt okej.

nej då är det nog du som gravt missförstår vad identitespolitik står för och dess mål.
Tips! läs på.
Att ex. handikappade slåss för sina rättigheter i samhället via att propsa på politik som ger dem vad de behöver ex. ökade/ samma bidrag för assistenter, eller vad det nu kan gälla... är INTE att "svartmåla vita"
Det finns ingen svartmålning av vita....det finns en kritik mot att "vita" och "män" sitter i kraftig majoritet i första klass...det är ingen "svartmålning" det är en rättfärdig kritik över hur olika system fungerar, fattar du?

Liksom sluta vara så pantad.

Det kan finnas rättmätig kritik av politiker/ nuvarande system etc .
men Trump, eller hans politik och div. högerpopulism/ faktaresistens/ klimatförnekelse/ rasism/ misogynism är fan ingen lösning.
Senast redigerad av Merapi 2018-04-02 kl. 11:33.
Citera
2018-04-02, 11:32
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
nej då är det nog du som gravt missförstår vad identitespolitik står för och dess mål. Tips! läs på.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Identitetspolitik

Identitetspolitik är politiska ställningstaganden som grundar sig på särintressen och perspektiv utifrån tillhörighet till en social grupp. Därigenom kan människors politiska åskådning gestaltas utifrån den identitet de tar sig som medlemmar av sociala grupper. Förenklat kan det sägas att det är politik baserad på gruppidentitet i syfte att bekämpa diskriminering gentemot en grupp och stärka gruppens ställning i samhället. Exempel på dylika identiteter är exempelvis grupper baserade på ras, klass, religion, kön, könsidentitet, etnicitet, nation, sexuell läggning, funktionsvariation, ålder och kultur.

Jaha?

Exempel på dylika identiteter är exempelvis grupper baserade på ras

Jaha?

"Tips! läs på" är normalt ett uselt argument men från dig är det bara komiskt.
Citera
2018-04-02, 13:08
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
nej då är det nog du som gravt missförstår vad identitespolitik står för och dess mål.
Tips! läs på.
Att ex. handikappade slåss för sina rättigheter i samhället via att propsa på politik som ger dem vad de behöver ex. ökade/ samma bidrag för assistenter, eller vad det nu kan gälla... är INTE att "svartmåla vita"
Det finns ingen svartmålning av vita....det finns en kritik mot att "vita" och "män" sitter i kraftig majoritet i första klass...det är ingen "svartmålning" det är en rättfärdig kritik över hur olika system fungerar, fattar du?

Liksom sluta vara så pantad.

Det kan finnas rättmätig kritik av politiker/ nuvarande system etc .
men Trump, eller hans politik och div. högerpopulism/ faktaresistens/ klimatförnekelse/ rasism/ misogynism är fan ingen lösning.
Jag tror de handikappade (är man på deras sida så kallar man dem inte för det längre) känner att såna som du kanske inte ska lägga er i deras sak.
De vill inte vara ert alibi som "välgörare" för ni varken förstår dem eller driver deras sak. Det feminister gör är att rättfärdiga sin egen kamp genom att "äga" även lidandet av de funktionvarierade. Jag känner flera funkismänniskor som hatar er för detta.

Detsamma gäller svarta, de under hedersförtryck, transpersoner osv.
Ni kan inte använda er av dem som alibi för att tillskansa er mer pengar och makt.
Ni femsplainar bara i deras sak.
Senast redigerad av Pansarvecket 2018-04-02 kl. 13:11.
Citera
2018-04-02, 13:28
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag tror de handikappade (är man på deras sida så kallar man dem inte för det längre) känner att såna som du kanske inte ska lägga er i deras sak.
De vill inte vara ert alibi som "välgörare" för ni varken förstår dem eller driver deras sak. Det feminister gör är att rättfärdiga sin egen kamp genom att "äga" även lidandet av de funktionvarierade. Jag känner flera funkismänniskor som hatar er för detta.

Detsamma gäller svarta, de under hedersförtryck, transpersoner osv.
Ni kan inte använda er av dem som alibi för att tillskansa er mer pengar och makt.
Ni femsplainar bara i deras sak.

Nåväl att du ogillar feminister. Men jag lägger lika stor skuld till att rörelsen spårat ur på media som upphöjt all galenskap. När jag tittar på tv eller lyssnar på radio när programledaren med stor iver hyllar bevisligen stolliga teorier blir man bara förbannad.
Citera
2018-04-02, 13:49
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Gällande Trump har han en hel del kritiker i USA som hörs. Men det omvända pratas det inte om i Sverige, nämligen att det är relativt tyst om honom i större delen av amerikansk press. De som vistas i USA slås ofta detta. Här i Sverige får vi en bild av att han är hatad i större delen av världen. Det stämmer inte. Trots allt blev han ju vald till President.

Trump får väl anses ingå i ett kluster av mytbildning som vänstern och feminismen sysslat med under lång tid. Uppenbart intelligenta människor hamnar i total kognitiv dissonans i vissa frågor. Helt enkelt för att man utgår från att vissa saker är på ett sätt och man stoppar in variabler som inte har med ämnet att göra. Hela intervjun med Peterson visar Newman just denna dissonans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in