2018-04-01, 18:34
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
HoneyBadgerRadio låter alla prata färdigt.
Ben Shapiro och Dinesh D'Souza diskuterar nästan uteslutande med vänstern. De besvarar alla frågor du kan tänka dig. Stephane Molyneux har ett program på radio dit folk får ringa in och samtalen kan lätt dra iväg över en timme.
Det finns så mycket att tänka på där ute, så jag har inte tid med ankdammen svt/sr längre. De gör inte sitt jobb som public service, utan har blivit en stor lekstuga och propagandakanal, nu när man ser den större bilden.

Jag känner till de flesta där men jag har inte tittat på de, mer än Molyneux, för att han är underhållande, för att han är sinnessjuk. Jag trodde bara hans sektmedlemmar tog honom på allvar.
Citera
2018-04-01, 18:39
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Första bästa duger för att försöka visa vad jag menar, här är en föreläsning jag glooglade fram med "Jordan B Peterson transcript" och hittade på https://beyondhumannature.wordpress.com/2018/03/15/strengthen-the-individual-a-counterpoint-to-post-modern-political-correctness-jordan-peterson-transc ript/

I själva verket är det en över 70 minuter lång föreläsning, och som börjar med att han skrev en uppsats om Auschwitz när han var 13. Den berör atombomber, Carl Rogers, Freud, Alfred Adler, Nietzsche, Dostojevskij, Bibeln, Solzjenitsyn, Jung och Pinocchio, för att nämna ett urval.

Men jag koncentrerar mig mest på den sista kvarten.

Mycket kunde naturligtvis säga om de olika truismer, catch-fraser och rena obegripligheter han klämmer in däremellan, men det blir mest intressant när han övergår till postmodernismen.

Då kastar han plötsligt alla hänvisningar till författare, rörelsens företrädare, böcker, citat och annat som en hederlig professor borde vara rätt noggrann med.
I stället målar han upp egna godtyckliga schabloner och nidbilder av vad postmodernism är, och kommer med uppseendeväckande vilda påståenden om en kult som invaderat universiteten och hjärntvättar barn - utan tillstymmelse till belägg för något av det.
Men naturligtvis med lättfattliga catch-fraser:

Och så vidare...

Och någon hjälp-dig-själv-truismer ska förstås ingå även här:

Och avslutningen:

Som svar på frågan om jämförelse med någon jag ser upp till...ja jag har lyssnat på många professorer i mina dagar.
Kanske om jag satt i salen med Peterson där framme ropande "ALL…HELL…BREAKS…LOOSE!" så skulle jag för ett ögonblick tänka, shit den här killen är häftig.
Efteråt skulle jag antagligen börja fundera på vad han egentligen sa eller ville få sagt.

Var det en föreläsning i någon som helst vetenskaplig disciplin, psykologi, filosofi eller annat så skulle jag naturligtvis först börja undra hur postmodernismen kommer in i bilden.
Sen skulle jag undra varför han inte tillämpar några som helst vedertagna och hederliga vetenskapliga normer när han kritiserar postmodernismen. Varpå jag skulle börja ifrågasätta hur seriös han egentligen är.
Utan tvivel skulle hans hangup vid postmodernismen och "kulten som hjärtvättar barn i universiteten" även få mig att undra om allt verkligen står rätt till med mannen.
Och till slut skulle jag undra varför jag suttit i 75 minuter och lyssnat på detta för att komma fram till poängen "fast jag är nere kan jag stå upp mot livets tragedi, och det är gott nog". Liksom, läste jag inte det i Wayne Dyers "Sikta mot stjärnorna" typ 1987?

Så sammanfattningsvis, det skulle antagligen vara en av de mer fängslande föreläsningar jag varit på, men definitivt också en av de sämsta.
Jag skulle kunna räkna upp 15-20 helt vanliga professorer vid svenska universitet som under 2x45 minuter levererat betydligt mer substans, på ett akademiskt hederligt sätt, och dessutom på ett begripligt och strukturerat sätt. Detsamma kan jag säga om en del postmodernister jag läst - och med just det vill jag vara påstå att det inte kan vara min läsförståelse det är fel på.

Det beklämmande är att sgs alla föreläsningar med JP har varit just så här, så det är ju inte så att han hade en dålig dag på jobbet just när den här föreläsningen hölls.

Jag noterar att du helt enkelt inte riktigt har det sinne som krävs för att uppskatta Peterson. Vad tycker du om Carl Jung? Om du inte gillar Peterson borde du inte gilla Jung heller. Kanske är du mer analytiskt lagd och föredrar kall data istället för filosofi och psykologi? Inget fel i det
Citera
2018-04-01, 18:43
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag känner till de flesta där men jag har inte tittat på de, mer än Molyneux, för att han är underhållande, för att han är sinnessjuk. Jag trodde bara hans sektmedlemmar tog honom på allvar.
Återigen detta känslomässiga tramsfjantande. Sinnessjuk? Jo säkert, det är ju därför han har kända gäster på sin kanal regelbundet och nästan har en miljon prenumeranter, för att han är sinnessjuk.

Dom som kämpar i motvind i tider som dessa kommer tyvärr att stämplas som både det ena och det andra. Sanningssägare har ju lidit det ödet under historiens gång. Börjar desperationen gripa tag i er så pass att ni måste ta till dessa fultaktiker allt oftare? Jag känner faktiskt att så är fallet. Det blir vanligare och vanligare.
Citera
2018-04-01, 18:54
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Återigen detta känslomässiga tramsfjantande. Sinnessjuk? Jo säkert, det är ju därför han har kända gäster på sin kanal regelbundet och nästan har en miljon prenumeranter, för att han är sinnessjuk.

Dom som kämpar i motvind i tider som dessa kommer tyvärr att stämplas som både det ena och det andra. Sanningssägare har ju lidit det ödet under historiens gång. Börjar desperationen gripa tag i er så pass att ni måste ta till dessa fultaktiker allt oftare? Jag känner faktiskt att så är fallet. Det blir vanligare och vanligare.

Jag är sparsam med den typen av kraftuttryck. Molyneux menar att de som accepterar skatt vill mörda en och man ska ta avstånd från de, man vill ju inte umgås med folk som vill mörda en eller hur? Han uppmuntrar sina lärjungar att isolera sig från sina familjer, om de inte tar samma extremt extrema position som han gör. Han är sinnessjuk.
Citera
2018-04-01, 18:58
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Jag är sparsam med den typen av kraftuttryck. Molyneux menar att de som accepterar skatt vill mörda en och man ska ta avstånd från de, man vill ju inte umgås med folk som vill mörda en eller hur? Han uppmuntrar sina lärjungar att isolera sig från sina familjer, om de inte tar samma extremt extrema position som han gör. Han är sinnessjuk.
Nej det där är inte saker han uttryckligen sagt utan är överdrivna omskrivningar från folk som inte gillar honom. Han pratar mycket abstrakt och pratar om principer, är man inte så smart så är det lätt hänt att man tolkar vissa saker bokstavligt. Nånting säger mig att du inte lyssnat så mycket på honom
Citera
2018-04-01, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Var det en föreläsning i någon som helst vetenskaplig disciplin, psykologi, filosofi eller annat så skulle jag naturligtvis först börja undra hur postmodernismen kommer in i bilden.
Vad gör dig så dum i huvudet att du måste älska den hjärndöda postmodernismen?
Inser du ens att den saknar all form av objektivitet?
Så du förstår inte hur en ideologi byggd på relativistiska tokerier kan vara ett hot mot människors välmående?

Du har alltså svårt för att följa en ganska enkel tråd i en föreläsning. Och du menar att du lyssnat på många professorer varav en del varit postmodernister. Du kanske helt enkelt gjort dig själv hjärndöd? Av tokerier...
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2018-04-01 kl. 19:09.
Citera
2018-04-01, 19:19
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Nej det där är inte saker han uttryckligen sagt utan är överdrivna omskrivningar från folk som inte gillar honom. Han pratar mycket abstrakt och pratar om principer, är man inte så smart så är det lätt hänt att man tolkar vissa saker bokstavligt. Nånting säger mig att du inte lyssnat så mycket på honom

Det är sant att det är ord från folk som inte gillar honom, längre, det är nämligen avhoppare som har beskrivit vad han predikar. Jag har också läst en del transkriptioner och tittat något mindre (han har en ganska svåruthärdlig stil om man inte är sympatisör). Han uppfyller de typiska kriterierna för att kunna kallas sektledare och är rent otroligt paranoid.
Citera
2018-04-01, 19:27
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Det är sant att det är ord från folk som inte gillar honom, längre, det är nämligen avhoppare som har beskrivit vad han predikar. Jag har också läst en del transkriptioner och tittat något mindre (han har en ganska svåruthärdlig stil om man inte är sympatisör). Han uppfyller de typiska kriterierna för att kunna kallas sektledare och är rent otroligt paranoid.
Haha vadå avhoppare? Killen har en yoububekanal och folk får ge frivilliga bidrag. Det finns ingen manipulation eller tvång inblandat. Det finns tusentals kanaler som har samma upplägg. Seriöst?! Det där är mer eller mindre copy paste från hans rabiata motståndare. "Avhoppare"

Jo det är ju sant man kan avfölja en youtubekanal om man vill. Många avfällingar där ute. Jag har nog avföljt minst 50 kanaler. Antar att jag också är en avhoppare
Citera
2018-04-01, 19:33
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Haha vadå avhoppare? Killen har en yoububekanal och folk får ge frivilliga bidrag. Det finns ingen manipulation eller tvång inblandat. Det finns tusentals kanaler som har samma upplägg. Seriöst?! Det där är mer eller mindre copy paste från hans rabiata motståndare. "Avhoppare"

Jo det är ju sant man kan avfölja en youtubekanal om man vill. Många avfällingar där ute. Jag har nog avföljt minst 50 kanaler. Antar att jag också är en avhoppare

Jag ska nu försöka lansera ett revolutionerande koncept för dig: en del personer är mer än bara en sak. Exempelvis kan man ha en youtube-kanal och göra andra saker samtidigt, som exempelvis leda en sekt (bara ett exempel, möjligheterna är oändliga).

EDIT: Men iallafall, det verkar som att jag vet mer om honom än du gör, vilket är till din fördel. Jag rekommenderar att du undersöker honom lite vid tillfälle, om han nu är en person du lyssnar på. Jag ska inte tjata om det mer.
Senast redigerad av Sir Dwain 2018-04-01 kl. 19:35.
Citera
2018-04-01, 19:46
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Jag håller med föregående talare.
Jag tror att du får svårt att visa att han skulle sagt något sånt.
Vad jag tror har hänt, är att du tagit något ur sitt sammanhang, för han kan säga saker frö att bevisa poänger ibland.
Citera
2018-04-01, 19:57
Medlem
Citat:
Vi lever inte i historien som varit utan vi lever nu, och nu har vi kommit en lång bit bort från sådana uppdelningar men nu vill vänstern tillbaka dit och dela upp oss efter hudfärg och kön igen genom att prata om "rasifierade", "vithetsnormer", "privilegier", "könsmaktsordning" osv osv osv. Dom som kämpat för att komma bort från sådana idiotiska ideer vänder sig i graven.
Den som är historielös här är nog, som vanligt, du.

Ingen är så enfaldig att hen dömer samhällssystem/ politiska ideologier baserat enbart på nutid, man måste självklart se till längre perioder.

Citat:
Han är inte en vandrande katastrof. Hur mår USA:s ekonomi just nu? Just det, jävligt bra. Har jorden gått under än? Nej, han ska faktiskt träffa Kim Jong Un snart, något som bara nån enstaka president lyckats med tidigare, och flera andra exempel. Det är exakt dessa ytliga tramsargument jag menar, precis som du gör. Bara för att du hänger upp dig på hans stil och twittrande.

han gör bort sig så det stänker över hela världen, om du inte fattat det så ä du både döv, blind och har skallen utblåst.
Samma här, är inte hans politiska ekonomi som USA lever bra på nu är Obamas. Resultatet av Trumps ekonomiska politik kommer om några år, samma med hans miljöpolitik, utrikespolitik, inrikes etc...

Citat:
Visst har han mycket han kan kritiseras för, men erat fjantiga hat är patetiskt. Clinton däremot, hade varit en reell katastrof, och hon har redan bevisat att hon ÄR en katastrof, hon har gjort låååångt
mer skada än Trump gjort utan att hon varit president. Men nu fattar du ju ingenting om geopolitik eller sådana saker så du tycker det hade varit underbart att clittan satt i vita huset bara för att hon har en muff mellan benen.
Högerpopulism? Ja om du med det menar sunt förnuft och ärliga argument så visst. Har du ens lyssnat på diskussionerna som pågår på nätet? Jag tror inte vänstern har vunnit en seriös diskussion på jag vet inte hur länge. Nu menar jag inte tramsiga kommentarsfält på facebook utan faktiska debatter osv. Du är så jävla lost Merapi att det är tragiskt. Du tror du sitter på höga hästar och är på den goda fina sidan
men du har ingen aning om nånting. Men sen verkar du inte vara speciellt gammal heller.

haha sunt förnuft? Är det att satsa på kol och olja?, hota välden med handelskrig? Slicka Putins arsle? Ljuga sig blå helt skamlöst? Skicka 30 pinsamma tweets per dygn? VAD är förnuftigt i Trumps politik?
Citera
2018-04-01, 20:02
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Jag håller med föregående talare.
Jag tror att du får svårt att visa att han skulle sagt något sånt.
Vad jag tror har hänt, är att du tagit något ur sitt sammanhang, för han kan säga saker frö att bevisa poänger ibland.

Det är omtalat om hur han uppmuntrar sina medlemmar (och nej, då menar jag inte de som följer hans youtubekanal) att ta avstånd från sin familj, att deFOO (dissociate from Family Of Origion). Som typisk amatörpsykolog berättar han gärna för folk om hur de emotionellt misshandlas av sina föräldrar, helt utan grund. Det har gjorts flera olika tvprogram om detta och Stefan själv förnekar inte att han uppmuntrar till detta, han tycker ju att han gör något bra, att det är jämförbart med att uppmuntra en misshandlad kvinna till att lämna sin misshandlande make. Och det hade ju varit sant, om han hade haft skäl till sina rekommendationer. Som det är nu förstör han familjer som det av allt att döma inte var något fel på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in