2018-03-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
När man kommer in lite i stadstrafiken är det väl inte så mycket köer. Vad som oroar mig mest är att svänga in någonstans där jag har väjningplikt där det är mycket bliar och inga tydliga luckor... Så måste jag väga mellan a) sitta som en fegis i en kvart och vänta på en tydlig lucka och oroa mig för att bli kuggad för att jag hindrar trafiken för mycket eller b) våga ta för mig lite och därmed riskera att bli kuggad för att jag tar för stora risker.

Du ska givetvis göra A. Du får inte hindra trafiken genom att göra så att andra trafikanter behöver väja för dig (dvs. bromsa in), det är du som har väjningsplikten. Att det ibland kan ta 10 minuter är en sådan sak som händer. Förarprövaren kommer att ingripa om din lucka är väldigt snäv.
Citera
2018-03-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Någon annan som inte har/haft möjligheten att köra privat samtidigt som de går på körskola?
Jag övningskörde en del med min pappa förut och lärde mig grunden (start, stopp, backning, dragläge, växla upp och ner, köra runt i villaområden och på landsvägar osv)
Nu har jag börjat på körskola och har inte längre möjligheten att köra med någon annan.
Körskoleläraren påpekar hela tiden att jag egentligen borde öva på si och så privat efter varje lektion.

Någon som var i en liknande situation och kan berätta hur det gick er? Med antal lektioner ni tog och så vidare.

Var i ungefär samma situation... Började övningsköra med min pappa, men han var väldigt svår att gå vidare med. Fick inte övningsköra på vintrarna till exempel, eller när vi skulle åka och shoppa eller så, för att han inte vågade. Och det kan jag förstå, det är säkert superläskigt att lämna ver en bil till någon och sen inte ha så mycket kontroll över vad som sker, samtidigt som man vet att föraren är ny/osäker. Men På grund av detta så fick jag lägga ut väldigt mycket pengar på körskola för att jag inte kunda tillämpa det jag lärt mig utanför körskolan. Men det gick bra till slut (efter en del om och men) och nu har jag mitt körkort!
Citera
2018-03-20, 18:04
Medlem
Hej,

Har fått en uppkörningstid i Västerås i slutet av denna vecka har dock aldrig kört där.
Funderar om någon har lite små tips på vanliga saker jag kan kugga på där?

Eller är det värt för mig att ta en lektion där nere och fråga läraren som förmodligen har lite koll på vanliga saker att kugga på?

Mvh Rallarkalle
Citera
2018-03-27, 12:37
Medlem
fonders avatar
Hellre sent än aldrig, nu ska det bli körkort. Vilka är då stegen, främst de administrativa stegen. Några blanketter som ska ifyllas, hur länge är ev. blanketter giltiga efter man lämnat in och vart lämnar man in dessa? Ja, alla möjliga grejer att tänka på och som måste göras och i vilken ordning ska alla de där sakerna göras. Ja, allt som jag måste tänka på eller göra.

Utgå ifrån att jag aldrig haft någon i mitt nära umgänge som haft bil eller körkort så jag kan i princip ingenting och eftersom bilar inte heller intresserar mig det minsta så saknar jag också allmänbildning på området, TOTALT.
Citera
2018-03-27, 14:12
Medlem
Vilka frågor fick ni under uppkörning utav Lastbil?

Hej
Har uppkörning imorgon för tung lastbil ( C ) och vill bara veta vad fick ni för muntliga frågor vid funktionskontrollen?
Citera
2018-03-27, 14:30
*Vad gör en lågtrycksindikator?
*Vilken uppgift har nödlossningsventilen?
*När ska du dränera tankarna? (Före eller efter avslutat körpass).

Några frågor som jag vet är vanliga, tog mitt för 17 år sedan. Förmodligen annorlunda idag.

Lycka till.
Citera
2018-03-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Stämmer o innan ni båda gör bort er så måste ni ansöka om handledning för den personen till dig. Annars kan det bli problem om ni blir stoppade.
Tackar
Citera
2018-03-27, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Handledarutbildning/introduktionsutbildning är giltig i 5 år. Så länge båda gått den inom dom senaste 5 åren så är det ok. Men handledaren måste ansöka om tillstånd för att ha dig som elev

Jag förstår det.
Citera
2018-03-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
*Vad gör en lågtrycksindikator?
*Vilken uppgift har nödlossningsventilen?
*När ska du dränera tankarna? (Före eller efter avslutat körpass).

Några frågor som jag vet är vanliga, tog mitt för 17 år sedan. Förmodligen annorlunda idag.

Lycka till.

Tack! Dem kan man hoppas på det bästa
Citera
2018-03-27, 19:08
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Hellre sent än aldrig, nu ska det bli körkort. Vilka är då stegen, främst de administrativa stegen. Några blanketter som ska ifyllas, hur länge är ev. blanketter giltiga efter man lämnat in och vart lämnar man in dessa? Ja, alla möjliga grejer att tänka på och som måste göras och i vilken ordning ska alla de där sakerna göras. Ja, allt som jag måste tänka på eller göra.

Utgå ifrån att jag aldrig haft någon i mitt nära umgänge som haft bil eller körkort så jag kan i princip ingenting och eftersom bilar inte heller intresserar mig det minsta så saknar jag också allmänbildning på området, TOTALT.

Står en hel del nyttigt på Transportstyrelsens hemsida, kan rekommendera dig starkt att kolla runt där. Se första länken nedan. Den andra länken är till en broschyr som transportstyrelsen satt ihop med i princip (?) all information som kan tänkas behövas i frågan om körkort, olika behörigheter, krav etc.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...rt/ta-korkort/

https://www.transportstyrelsen.se/gl...er_sv_webb.pdf

Är detta till hjälp kanske?
Citera
2018-03-31, 18:37
Medlem
Ta körkort i malta?

Försöker hitta mer information om detta men om det är någon som gjort det eller vet mer underlättar det ju ska flytta till malta och körkort är något jag saknar, såklart inget måste i malta men överlag något jag vill ha och det är billigare att ta körkort i malta men hur är det med teorin är de svårare enklare? Läste på en trafikskola där att man får välja med att övningsköra med automat eller manuell och samma vid uppkörning men om man tar körkort och kör automat får man bara ett körkort för automat eller får man ett vanligt för manuell också? Köra bil kan jag, klarade uppkörning här utan någon kommentar men kuggade teorin med 52 och behövde 53 poäng sen tog pengarna slut.
Citera
2018-04-01, 02:39
Medlem
Kalkon77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
klarade uppkörning här utan någon kommentar men kuggade teorin med 52 och behövde 53 poäng sen tog pengarna slut.
Är du säker på att du kuggade med 52 rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in