2018-04-02, 11:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Försöker hitta mer information om detta men om det är någon som gjort det eller vet mer underlättar det ju ska flytta till malta och körkort är något jag saknar, såklart inget måste i malta men överlag något jag vill ha och det är billigare att ta körkort i malta men hur är det med teorin är de svårare enklare? Läste på en trafikskola där att man får välja med att övningsköra med automat eller manuell och samma vid uppkörning men om man tar körkort och kör automat får man bara ett körkort för automat eller får man ett vanligt för manuell också? Köra bil kan jag, klarade uppkörning här utan någon kommentar men kuggade teorin med 52 och behövde 53 poäng sen tog pengarna slut.

Antar att det är liknande regler som i Sverige, kör du upp med automat får du bara köra automat (om det är samma som här). Om du kan köra så ta för manuell.

Teorin kostar 150-300kr att skriva? Du kunde inte låna det?
Citera
2018-04-02, 20:47
Medlem
Har någon tips på teori-tester man kan göra online? Jag har läst teorin typ fyra gånger på 10 år men aldrig tagit körkort. Tycker nog själv att jag har koll på läget men skulle gärna göra några test för att få en uppfattning om min kunskap och vad jag kan förbättra.

Sorry om frågan har ställts en miljon gånger innan.
Citera
2018-04-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Har någon tips på teori-tester man kan göra online? Jag har läst teorin typ fyra gånger på 10 år men aldrig tagit körkort. Tycker nog själv att jag har koll på läget men skulle gärna göra några test för att få en uppfattning om min kunskap och vad jag kan förbättra.

Sorry om frågan har ställts en miljon gånger innan.

Ingen?
Citera
2018-04-08, 14:45
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Ingen?
Är du säker på att du verkligen får ta körkort? Du verkar inte besitta tillräckligt hög intelligens.
http://lmgtfy.com/?q=K%C3%B6rkortsprov+gratis
https://korkortonline.se/teoritest/gratis-demo/
www.trafiktestet.se
som exempel.
Citera
2018-04-08, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Är du säker på att du verkligen får ta körkort? Du verkar inte besitta tillräckligt hög intelligens.
http://lmgtfy.com/?q=K%C3%B6rkortsprov+gratis
https://korkortonline.se/teoritest/gratis-demo/
www.trafiktestet.se
som exempel.

Vem är idioten här? Nu slapp ju jag googla. Tack!
Citera
2018-04-09, 16:46
Medlem
Mintafs avatar
tja,

jag sitter här och skrapar ihop mynt för att ta kort (a2) och köpa en mc (40k)

Jag har räknat ihop att jag kan lägga 60k på detta. 20 på kort och 40 på mc.

En kompis till mig har körkort och jag får övningsköra med honom nästa år. Antingen väntar jag på detta och klarar av allt billigare med min egna hoj som jag köper i förväg då. Eller så tar jag och tar en intensivkurs för 20k+ och köper hojen efteråt om jag fortfarande har råd.

Hur känns detta, är de rimligt? vilka av de 2 alternativen hade ni gjort? är så jävla sugen på att köra till sommaren men det kommer jag inte kunna göra i vilket fall som helst...
Citera
2018-04-10, 00:39
Medlem
maxatdunders avatar
nån som har koll på hur lång kö det är på att få uppkörningstid? Kan tänka mig att åka vart som helst i landet, vill helst kunna ta runt sommar
Citera
2018-04-10, 17:17
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
nån som har koll på hur lång kö det är på att få uppkörningstid? Kan tänka mig att åka vart som helst i landet, vill helst kunna ta runt sommar

Har ingen aning men du kanske kan logga in och kolla på trafikverkets hemsida (där man bokar) och se om du kan få fram de uppgifterna? Se länk nedan. Annars kan du ringa till trafikverket 0771-17 18 19 mellan 08.00-16.30 och prata med någon som förhoppningsvis kan hjälpa dig med det!

https://fp.trafikverket.se/Boka/#/

Lycka till!
Citera
2018-04-13, 06:12
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder

En bekant bokade för en månad sedan och körde upp i måndags, misslyckades och fick ny chans på torsdagen. Båda i 08-området.
Citera
2018-04-17, 09:25
Medlem
Me0ws avatar
Klarade precis teoriprovet! Det gick som smort, jag var först med att lämna salen och jag landade på stabila 63/65.

Jag har redan typ förträngt alla frågor :P

Men några jag minns jag hade problem med:

Vilket av dessa fordon måste hålla max 80 även på en 90-motortrafikled(eller om det var motorväg ): tung buss, tung lastbil, personbil med bromsat släp och något mer. Jag svarade tung lastbil

Sen var det en fråga om jag fick köra släpvagn med dubbdäck om min bil hade dubbfria vinterdäck. Mindes inte om det aldrig var okej med olika typer av däck eller om just denna kombination var okej.

Det var en fråga om vilket bränsle som påverkade växthuseffekten minst och jag kunde inte komma ihåg skillnaden mellan biogas och naturgas.

Det var en fråga om vad man skulle göra om man blir av med körkortet under sin prövotid. Jag har aldrig riktigt läst på om det, jag vet att man måste göra om riskutbildning och chansade att man också måste göra ny uppkörning och uppskrivning.

Situationsfrågor var generellt enkla, får man köra om till höger här, gäller väjningsplikt här, osv.

Fick inte en enda fråga där miniräknare behövdes, närmsta mattefråga var hur mycket rörelseenergi påverkas i relation till ett fartändringsexempel de gav och det är ju alltid i kvadrat.

Edit:

Och om någon behöver tips på bästa sätt att plugga:
Jag läste igenom boken en gång, gjorde kunskapsresan på appen "Ta körkort" och sen övade jag med testprov. Elevcentralen hade sämst övningar tyckte jag, lågt utbud frågor och de var väldigt lätta. Appen Ta körkort var helt okej, men bäst var iKörkort. Stort utbud frågor, många krångliga frågor och när du svarar fel berättar sidan ofta också varför du har fel, något de flesta tjänster inte gör. Frågorna på iKörkort var svårare än själva provet gjorde vilket ledde till att jag kom väl förberedd.
Senast redigerad av Me0w 2018-04-17 kl. 10:05.
Citera
2018-04-17, 16:49
Medlem
Ligga för nära mitten linjen?

Hade min "mini uppkörning" idag, dvs typ test inför den riktiga.

En av punkterna som min lärare klagade på var att jag låg för nära mitten. Jag åkte inte på fel sida eller över linjerna. Men hon tyckte ändå att jag låg för nära. Speciellt i city trafik vilket ledde till att cyklar skulle kunna cykla förbi mig och jag måste då vänta på dem etc.

Jag tycker detta låter helt konstigt? Finns det någon sanning i det hon sade eller?
Känns så konstigt att få notering på att jag inte bryter mot linjerna osv
Citera
2018-04-17, 16:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Hade min "mini uppkörning" idag, dvs typ test inför den riktiga.

En av punkterna som min lärare klagade på var att jag låg för nära mitten. Jag åkte inte på fel sida eller över linjerna. Men hon tyckte ändå att jag låg för nära. Speciellt i city trafik vilket ledde till att cyklar skulle kunna cykla förbi mig och jag måste då vänta på dem etc.

Jag tycker detta låter helt konstigt? Finns det någon sanning i det hon sade eller?
Känns så konstigt att få notering på att jag inte bryter mot linjerna osv

Du får använda hela körfältet. Men att dra sig ut på mitten kan tyda på osäkerhet var man har sitt fordon, så det är nog något du behöver arbeta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in