2018-03-12, 00:39
Medlem
Jag har torskat för ringa narkotika (cannabis i pisset) två gånger...

En gång år 2014 och en gång år 2015, alltså en gång för fyra år sedan och en gång för tre år sedan...

Har nu tänkt ansöka om körkortstillstånd...

Hur tror ni det blir? Speciellt ni erfarna om det här...

Jag tänker att de inte ser så starkt påmdet här eftersom det var så länge sedan och så mildt...

Vad sägs?
Citera
2018-03-12, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattvakten7
Jag har torskat för ringa narkotika (cannabis i pisset) två gånger...

En gång år 2014 och en gång år 2015, alltså en gång för fyra år sedan och en gång för tre år sedan...

Har nu tänkt ansöka om körkortstillstånd...

Hur tror ni det blir? Speciellt ni erfarna om det här...

Jag tänker att de inte ser så starkt påmdet här eftersom det var så länge sedan och så mildt...

Vad sägs?

Du kommer med säkerhet att inte få tillstånd då din senare dom inte ens är gallrad.
Citera
2018-03-12, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du kommer med säkerhet att inte få tillstånd då din senare dom inte ens är gallrad.
Du menar min första...

Kan det bli värre än att behöva pissa i ett halv år?
Citera
2018-03-12, 08:48
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Okej, då kör vi....

Du har en personbil, låt säga en Volvo V50. Den är helt ny och har ingenting än bara bilen och det som hör till bilen. Vi säger att denna bil nu väger 1000kg (1 ton).
Det som ingår i dessa 1000kg är; bilen i sig själv, du som förare (70kg), bränslet och andra vätskor såsom olja etc., reservdäck och verktyg för nödutrustning. Detta kallas för TJÄNSTEVIKT.

Nu lastar du din volvo för semester; du lastar då din fru, dina två barn och sedan en hund. Du lastar också väskor med kläder och leksaker. Allt detta väger, låt säga 500 kg. Detta kallas för LASTVIKT.

Summan av dessa två vikter; tjänstevikt + lastvikt = BRUTTOVIKT
bruttovikten för din bil är 1000kg +500kg= 1500kg.

Okej, så nu har vi definierat vad bilens tjänstevikt, lastvikt och bruttovikt är för något.

Nu vill vi veta vad ordet TOTALVIKT betyder. Bilens totalvikt är bara intressant när du ska veta hur mycket du skall betala i fordonsskatt (vilket också heter SKATTEVIKT). Totalvikten är också den vikt som definierar vad för typ av fordon du får köra; Personbil med totalvikt under 3,5ton, lastbil totalvikt över 3,5 ton osv.

Bilen har alltid en totalvikt. Ordet betyder att det är vad bilen absolut som tyngst får väga med last och allting. På ditt B kort får du bara köra en bil med totalvikt under 3,5ton, så hela bilen med frugan, barn, hund last, osv. måste väga under 3,5ton. Så, TOTALVIKT är alltså absolut max vad din bil får väga på vågen med allt som ingår.

MAXLAST den last som din bil får lasta när du har dragit bort din bils tjänstevikt från bilens totalvikt.

Dvs. Din Volvo har en registrerad totalvikt på 3,2 ton på sitt registreringsbevis. Din bils tjänstevikt var 1000kg (1 ton). Tar du nu bort 1 ton från 3,2 ton får du 2,2 ton MAXLAST.
I din bil får du nu lasta 2,2 ton för att inte överskrida din totalvikt.

Formler:

Tjänstevikt + Maxlast= Totalvikt (det som bilen totalt får väga enligt registreringsbeviset)
Tjänstevikt + Lastvikt (nuvarande last) = Bruttovikt (det som bilen väger för tillfället när du rullar på vågen)

Din bil hade en totalvikt på 3,2 ton och en tjänstevikt på 1ton.
Bilen är således lite förenklat konstruerad för att kunna lasta 2,2ton (Maxlast, dvs det som skiljer totalvikten från tjänstevikten).

Men du har nu valt att enbart lasta 500kg (din fru, två barn, en hund och lite väskor), så då kommer du inte upp till bilens totalvikt, utan du får då en bruttovikt (det som bilen väger precis just nu när du rullar upp på vågen).

Vad bruttovikten sedan gör är nog lite överkurs för dig just nu. Den hänger ihop med lite vägbegränsningar, dvs hur mycket vissa vägar tål att bära upp. Är du däremot tung nog kan du komma att råka ut för en bruttoviktsbegränsning på 2 eller 3 ton i t.ex garage. Då gäller det att din bils vikt när du kör in i garaget inte överskrider dessa 2 eller 3 ton.

När det gäller formler för hastighet och bromssträcka så ökar din bromssträcka fyra gånger din ökning av hastighet. Det är enbart det du behöver veta. Fysiken bakom detta har en formel som bara krånglar till det hela.

Grundregel för avstånd är att du skall kunna stanna ditt fordon utan att köra rakt in i framförvarande. Man brukar med lätthet säga att hastighetsskylten stadgar också avståndet. Är det 90km/h du åker är det minst 90m du ska ha framför dig.

Spritfrågorna får du faktiskt plugga såsom det står i boken, som absolut fakta. Faktan i boken är redan fel som den är då den verkliga förbränningen av substanser är betydligt mer avancerad.

Tack så mycket! Det blir till att nöta in det här inlägget i någon timme så kanske det sitter sen. :P
Citera
2018-03-12, 15:30
Medlem
Introduktionsutbildning för att få privat körträning med en ny handledare.

Hej,
Jag hoppas att trådet är rätt. Jag hade gått i fjol en introduktionsutbildning med en en person för att körträna mig innan provet och sen avbokade jag min körprov. under denna tid skulle jag ansöka ett körprovet på nytt och en bekant som har redan hadledare behörigheten att körträna andra ska hjälpa till. frågan är ska jag genomföra introduktiosutbildning själv eller det behövs inte?

Tack på förhand.
Citera
2018-03-12, 18:31
Medlem
Handledarutbildning/introduktionsutbildning är giltig i 5 år. Så länge båda gått den inom dom senaste 5 åren så är det ok. Men handledaren måste ansöka om tillstånd för att ha dig som elev
Citera
2018-03-13, 13:38
Medlem
Citat:
Du menar min första...

Kan det bli värre än att behöva pissa i ett halv år?

Har ca 7-8 ringa narkotika, senaste gången ja torska var 2015, domen kom 2016 och jag fick mitt körkortstillstånd i november 17 utan lämna prover 😊
Citera
2018-03-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drugsarebadd
Har ca 7-8 ringa narkotika, senaste gången ja torska var 2015, domen kom 2016 och jag fick mitt körkortstillstånd i november 17 utan lämna prover 😊
Hur gick det till?

Dolde du domarna för dom?
Citera
2018-03-13, 16:50
Medlem
Citat:
Hur gick det till?

Dolde du domarna för dom?

Nejdå dom kan ju se dom, blev kallad på möte med en tant på socialen angående mitt narkotika alkohol och allmänna leverne, trodde jag skulle få lämna prover minst ett år men hon på soc verkade tycka att jag va en reko grabb =)
Citera
2018-03-13, 16:50
Medlem
Tips på appar och liknande att använda för att plugga till teori provet? gärna gratis om det finns
Citera
2018-03-13, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drugsarebadd
Nejdå dom kan ju se dom, blev kallad på möte med en tant på socialen angående mitt narkotika alkohol och allmänna leverne, trodde jag skulle få lämna prover minst ett år men hon på soc verkade tycka att jag va en reko grabb =)
Råka du veta om det är i Transportstyrelsens eller Soc kärringens händer beslutet om piss prov ligger i?
Citera
2018-03-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Handledarutbildning/introduktionsutbildning är giltig i 5 år. Så länge båda gått den inom dom senaste 5 åren så är det ok. Men handledaren måste ansöka om tillstånd för att ha dig som elev

Så det betyder att det spela ingen roll för vilken person man har som handledare så länge man har redan gått introduktionsutbildning?

Eftersom jag trodde att man måstegöra intorduktionsutbildning varje gång man byter handledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in