2014-06-14, 17:35
Medlem
frihetskrigares avatar
Har nu uppskrivning och uppkörning om ett par veckor och skulle behöva någon bra tjänst på nätet att plugga på. Hittade körkortonline, som verkar väldigt bra så någon som har erfarenhet av detta?
Gillar inte boken särskilt mycket eftersom jag i princip bara läser utan att riktigt förstå eller kommer ihåg vad jag nyss har läst.

Har för övrigt ett konto på elevcentralen, som jag ansåg vad väldigt bra och lärde mig väldigt mycket på men min körskola vägrar ladda på mer tester ändå står det på deras sida att det är obegränsat med tester. Anser inte att 30 tester är obegränsat
Egentligen har jag ingen lust att lägga ut nå mer pengar på teori, men känns inte som jag har något val egentligen.
Citera
2014-06-14, 17:57
Medlem
Körde upp för ce idag.
Var vägarbete och lite köbildning så då vart jag ombedd att köra in på en liten väg som gick rakt in i skogen och blev smalare och smalare. tillslut tog vägen slut och en mycket liten vändplan fanns. så liten att det precis räckte till en bil. Fick backa ca 2km innan jag kunde vända på riktigt smal skogsväg. Det bästa av allt var att när backningen skulle inledas så satt vi givetvis fast och kom ingenstans. Så jag satt och backa och kontrollanten stog och mata in granris under drivhjulen. Fick dock godkänt ändå då backningen gick riktigt bra när vi väl kom loss. och fastkörningen tog han på sig då han lura ut oss på vägen. Fy fan vad jag trodde jag var kuggad efter fastkörningen. Säkerhetskontrollen gick dock riktigt bra. Visste allt han undra.
Citera
2014-06-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offlink
Jag klarade uppkörningen idag! Körde upp i Sollentuna 10:50

Vad fick du göra?
Citera
2014-06-15, 17:43
Medlem
madmaxzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
Körde upp för ce idag.
Var vägarbete och lite köbildning så då vart jag ombedd att köra in på en liten väg som gick rakt in i skogen och blev smalare och smalare. tillslut tog vägen slut och en mycket liten vändplan fanns. så liten att det precis räckte till en bil. Fick backa ca 2km innan jag kunde vända på riktigt smal skogsväg. Det bästa av allt var att när backningen skulle inledas så satt vi givetvis fast och kom ingenstans. Så jag satt och backa och kontrollanten stog och mata in granris under drivhjulen. Fick dock godkänt ändå då backningen gick riktigt bra när vi väl kom loss. och fastkörningen tog han på sig då han lura ut oss på vägen. Fy fan vad jag trodde jag var kuggad efter fastkörningen. Säkerhetskontrollen gick dock riktigt bra. Visste allt han undra.
Berätta om din säkerhetskontroll, vad fick du genomföra och hur genomförde du det.
Grattis föresten
Citera
2014-06-16, 15:15
Bannlyst
Hur förhindrar jag att bilen "hoppar" när jag saktar ner, växlar ner till typ tvåan och tar upp kopplingen? Typ när jag kommer fram till cirkulationsplats och nedväxlat till tvåan så kan det hända att bilen "hoppar" när jag kombinerar gas och koppling?
Citera
2014-06-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvetfaktistinte
Jag kopierade enkelt över samma inlägg hit, jag skrev det inte igen. Jag ville dela med mig av mitt misslyckande även i denna tråden, då den såg ut att användas av fler personer. Är det fel?

Intressant att det var det ända du hade att säga om mitt inlägg, trafikpedagogen.
Om du inte ens kan förstå ett så simpelt koncept som att copy-paste:a exakt samma inlägg i olika inlägg är att "skriva det igen" så kan man ju undra hur du ska kunna förstå varför du kuggar uppkörningen Kudos dock att du är fokuserad på att du vill ha körkortet för att du förtjänar det, inte för att du hade tur.

Citat:
Ursprungligen postat av anti-svensk
Hur förhindrar jag att bilen "hoppar" när jag saktar ner, växlar ner till typ tvåan och tar upp kopplingen? Typ när jag kommer fram till cirkulationsplats och nedväxlat till tvåan så kan det hända att bilen "hoppar" när jag kombinerar gas och koppling?
Vem är det som lär dig att köra bil, Flashback eller din handledare Du behöver en IRL lärare.
Citera
2014-06-16, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Om du inte ens kan förstå ett så simpelt koncept som att copy-paste:a exakt samma inlägg i olika inlägg är att "skriva det igen" så kan man ju undra hur du ska kunna förstå varför du kuggar uppkörningen Kudos dock att du är fokuserad på att du vill ha körkortet för att du förtjänar det, inte för att du hade tur.

Vem är det som lär dig att köra bil, Flashback eller din handledare Du behöver en IRL lärare.
Men min lärare sa att jag ska ta upp kopplingen sakta... betyder det att man ska kombinera gas och koppling sakta så det inte blir en rivstart?
Citera
2014-06-16, 15:51
Medlem
Du ska göra precis som du säger!

Lägg i tvåans växel och motorbromsa den sista biten fram till cirkulationsplatsen så du förhoppningsvis kan köra in i en lucka utan att behöva stanna.

Om du märker att det kommer trafik, eller att bilen börjar hoppa som du säger, då ska du trycka ner kopplingen, lägga i ettans växel, fortsätta hålla kopplingen nere och rulla fram till väjningspliktsmärket där du lugnt kan stanna tills du finner ett läge att fortsätta köra.
Senast redigerad av Kenzque 2014-06-16 kl. 15:58.
Citera
2014-06-16, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kenzque
Du ska göra precis som du säger!

Lägg i tvåans växel och motorbromsa fram till cirkulationsplatsen så du förhoppningsvis kan köra in i en lucka utan att behöva stanna.

Om du märker att det kommer trafik, eller att bilen börjar hoppa som du säger, då ska du trycka ner kopplingen, lägga i ettans växel, fortsätta hålla kopplingen nere och rulla fram till väjningspliktsmärket där du lugnt kan stanna tills du finner ett läge att fortsätta köra.
Men det är just när jag precis nedväxlat till tvåan, hittar en lucka, tar upp kopplingen som jag får problem och bilen "guppar". Jag gör som ni säger, tar upp kopplingen sakta men trots det guppar bilen.
Citera
2014-06-16, 16:01
Medlem
Citat:
Men det är just när jag precis nedväxlat till tvåan, hittar en lucka, tar upp kopplingen som jag får problem och bilen "guppar". Jag gör som ni säger, tar upp kopplingen sakta men trots det guppar bilen.

Låter som att du är en i mängden som INTE bromsar ner farten till den farten som tvåans växel vill ha.
Citera
2014-06-16, 16:11
Medlem
Borttaget
Senast redigerad av Kenzque 2014-06-16 kl. 16:26.
Citera
2014-06-16, 16:24
Medlem
Citat:
Men min lärare sa att jag ska ta upp kopplingen sakta... betyder det att man ska kombinera gas och koppling sakta så det inte blir en rivstart?
Man ska ta upp kopplingen långsamt. Bilen "guppar" eller "hostar" för att det inte blir en mjuk kontakt mellan den del du styr med kopplingen och växlarna.

http://www.garaget.org/video/41002

Musiken suger röv så den kan du stänga av om du vill, men 19 sekunder in ser du mekaniken. Det är som små taggar som ska fastna i varandra när man släpper upp kopplingen. När du släpper på kopplingen för snabbt så fastnar inte taggarna i varandra utan hoppar och det är vad du känner.

På tvåans växel ska du i princip aldrig gasa och lyfta kopplingen samtidigt, det är bara på ettan man ibland måste gasa och lyfta kopplingen samtidigt för att inte få motorstopp.

EDIT:
Och som sagt; man måste givetvis ha rätt hastighet för den växel man vill växla ner till. Försöker du köra i tvåan i 40km/h så kommer bilen givetvis att klaga, även om det GÅR att få en mjuk nerväxling även om man kör för fort (och som resultat varvar motorn in i bänken för mycket).
Senast redigerad av u53rn4m3 2014-06-16 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in