Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-25, 12:28
  #30985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebajs
Nej, det tror jag inte att de är, men de betalar dylika avgifter till Transportstyrelsen och trafikverket. Plus om du räknar med alla de vägskatter som folk betalar och andra typer av miljöskatter och även trängselskatt, och själva lektionerna i sig är jävligt dyra, samt att kortet kostar dig och proven är också riktigt dyra.

Det finns ingen rimlighet i det. Alla delar är dyra. Fordonen är ju också beskattade....
1000 kr för en lektion är inte tokigt dyrt. Räkna på vad det faktiskt kostar. De har inte 100% beläggning för sin tid. För MC så krävs det två fordon med alla de kostnader som uppkommer. Motorcyklar läggs lite då och då vilket innebär en del servicekostnader. Sen har körskolor ofta administrativ personal, lokaler, datorer och annan utrustning.

Hyra av MC och uppkörning kändes dock lite väl dyrt. Det borde inte behöva vara dyrare än 2 körlektioner.
Citera
2017-05-25, 19:11
  #30986
Avstängd
Svennebajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
1000 kr för en lektion är inte tokigt dyrt. Räkna på vad det faktiskt kostar. De har inte 100% beläggning för sin tid. För MC så krävs det två fordon med alla de kostnader som uppkommer. Motorcyklar läggs lite då och då vilket innebär en del servicekostnader. Sen har körskolor ofta administrativ personal, lokaler, datorer och annan utrustning.

Hyra av MC och uppkörning kändes dock lite väl dyrt. Det borde inte behöva vara dyrare än 2 körlektioner.
Allt det du nämner förekommer i alla andra länder också som inte ens betalar vägskatt eller så mycket som vi gör till skyarna här. Men icke är det så dyrt där?

1000 kronor för en lektion är inte tokigt dyrt? Är du helt jävla yr eller?

Det ligger uppenbarligen stora fel i hur Sveriges system fungerar. Annars skulle det inte vara en klassfråga att ta körkort. Vilket det är idag.

25 - 30 000 kronor kostar ett körkort i genomsnitt för de som försöker ge sig an och ta dem. Det är inte så här komplicerat i något annat EU land. Eller ens andra länder i världen över huvud taget.
__________________
Senast redigerad av Svennebajs 2017-05-25 kl. 19:14.
Citera
2017-05-29, 04:22
  #30987
Medlem
Körfältsbyte på motorväg

Hej,

När man ska byta körfält på motorväg så skall man först och främst kontrollera trafiken, bl.a. döda vinkeln och sidospeglar. Sedan blinkar man och svänger/byter körfält. Skall man dock göra ännu en kontroll (döda vinkel, sidospeglar o.s.v.) MEDAN man svänger/byter körfält? Känns lite överflödigt om man nu redan gjort den kontrollen strax innan man blinkade, men man vet aldrig vad de vill att man gör under uppkörningen... Kanske det räcker med en hastig blick åt döda vinkeln? Fast då kanske man inte byter körfält lika smidigt som om man hade fullt fokus framåt...
Citera
2017-05-29, 04:31
  #30988
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Hej,

När man ska byta körfält på motorväg så skall man först och främst kontrollera trafiken, bl.a. döda vinkeln och sidospeglar. Sedan blinkar man och svänger/byter körfält. Skall man dock göra ännu en kontroll (döda vinkel, sidospeglar o.s.v.) MEDAN man svänger/byter körfält? Känns lite överflödigt om man nu redan gjort den kontrollen strax innan man blinkade, men man vet aldrig vad de vill att man gör under uppkörningen... Kanske det räcker med en hastig blick åt döda vinkeln? Fast då kanske man inte byter körfält lika smidigt som om man hade fullt fokus framåt...

Jag gör som du skrev först, alltså utan den extra kollen och det var inga problem under uppkörningen. Tog kortet mars -16, så rätt nyligen.
Citera
2017-05-29, 07:33
  #30989
Medlem
"Blicken, pilen, filen" är ramsan för körfältsbyten, svängar och dylikt.

Det jag brukar göra när jag gör själva körfältsbytet är att ha koll i sidospegeln då den sida av bilen som jag svänger/byter fil åt. Då ser man om någon dyker upp där som man missat eller som kommit upp snabbt.

Om det är tät trafik så kan man behöva göra en eller ett par extra kontroller när man gör filbytet. Det finns många som gör filbyten utan att blinka så de missar man vid första kontrollen.
Citera
2017-05-29, 08:07
  #30990
Medlem
En kontroll och sedan ett raskt och bestämt byte. Dröjer du för länge måste du göra om kontrollen och det är oftast här nybörjare gör fel. De kör för sakta och dröjer för länge och helt plötsligt ligger det en bil i filen du hade tänkt byta till. Så mitt svar är en kontroll, men dröjer du längre än ca en sekund från koll till byte börjar du om från början.
Citera
2017-05-29, 13:15
  #30991
Medlem
JoelSUOMIs avatar
(FB) Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning

Kolla först att det är fritt i det fält du vill byta till, och att ingen bakom dig tänker köra om just då.

Blinka.

Kör en hastig döda vinkeln igen. Kan definitivt dyka upp en MC i hög hastighet från ingenstans på den tid det tar för dig att gå från första blick till påbörjat filbyte.
Citera
2017-05-30, 03:34
  #30992
Medlem
Tänkte bara skriva om att häva automatkörkort till manuellt körkort , uppgradera automatkörkort
om någon skulle läsa det framöver.
Jag fick samma sorts uppkörning som tidigare men betydligt enklare upplägg, slapp säkerhetskontroll samt många moment. Vi körde 30 minuter men det kändes som uppkörningsförättaren ville få igenom mig, fick massa tips under färden missade vissa hastighetsskyltar, tips om växling osv. Typ som en körlektion. Definitivt enklare än den vanliga uppkörningen.
Citera
2017-05-30, 20:49
  #30993
Avstängd
Svennebajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Hej,

När man ska byta körfält på motorväg så skall man först och främst kontrollera trafiken, bl.a. döda vinkeln och sidospeglar. Sedan blinkar man och svänger/byter körfält. Skall man dock göra ännu en kontroll (döda vinkel, sidospeglar o.s.v.) MEDAN man svänger/byter körfält? Känns lite överflödigt om man nu redan gjort den kontrollen strax innan man blinkade, men man vet aldrig vad de vill att man gör under uppkörningen... Kanske det räcker med en hastig blick åt döda vinkeln? Fast då kanske man inte byter körfält lika smidigt som om man hade fullt fokus framåt...
Konstigt att ingen nämnde att man ska kolla i backspegeln först? Sedan sidospeglar och döda vinkeln, därefter byter du direkt om det är fritt. Jag brukar byta vid ögonblicket efter att jag märkt att det var helt fritt vid döda vinkeln.

Så alltså först så här: Backspegeln, sidospeglarna, döda vinkeln, därefter byter du.

Behövs ingen tramsig extrakoll vid sådana tillfällen. Det är bara osäkra människor som gör så. Gör du rätt från början så är det ju rätt och behövs inget extra. Dock så är alltid extrakoll bra vid svängar där sikten är skymd och det är 30 km/h, typ vid skolplatser och bostadsområden med barn och dylikt. Då är det alltid bra med extrakoll och låg hastighet givetvis. En extrakoll vid körfältsbyte är i sådana fall endast i döda vinkeln då, men inget mer.

Titta inte hastigt, utan lugnt. Du kan som du skriver inte 'veta vad de vill att du gör', därför ska du tänka så här: Den personen de sitter med vill de kunna känna sig bekväma med. Titta och kör på ett sådant sätt där de vet att den de sitter med är bekväm. Då blir de själva bekväma. Tittar du hastigt och osäkert så blir de lite misstänksamma.

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Tänkte bara skriva om att häva automatkörkort till manuellt körkort , uppgradera automatkörkort
om någon skulle läsa det framöver.
Jag fick samma sorts uppkörning som tidigare men betydligt enklare upplägg, slapp säkerhetskontroll samt många moment. Vi körde 30 minuter men det kändes som uppkörningsförättaren ville få igenom mig, fick massa tips under färden missade vissa hastighetsskyltar, tips om växling osv. Typ som en körlektion. Definitivt enklare än den vanliga uppkörningen.
Förstår inte vad du menar nu? Har du körkort till automat och vill uppgradera till manuell? Vad menar du med att om någon skulle läsa framöver?

Den vanliga uppkörningen? Så detta var bara en testuppkörning med någon skola då eller?

edit - tror jag fattar vad du menar, alltså om någon vill läsa ditt kort bara för att de vill att du ska ha manuell?

Jag tror att manuell håller på att dö ut...
__________________
Senast redigerad av Svennebajs 2017-05-30 kl. 20:52.
Citera
2017-05-30, 22:47
  #30994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebajs
Konstigt att ingen nämnde att man ska kolla i backspegeln först? Sedan sidospeglar och döda vinkeln, därefter byter du direkt om det är fritt. Jag brukar byta vid ögonblicket efter att jag märkt att det var helt fritt vid döda vinkeln.

Så alltså först så här: Backspegeln, sidospeglarna, döda vinkeln, därefter byter du.
Hoppar du över att blinka?

Citat:
Ursprungligen postat av Svennebajs
Förstår inte vad du menar nu? Har du körkort till automat och vill uppgradera till manuell? Vad menar du med att om någon skulle läsa framöver?

Den vanliga uppkörningen? Så detta var bara en testuppkörning med någon skola då eller?

edit - tror jag fattar vad du menar, alltså om någon vill läsa ditt kort bara för att de vill att du ska ha manuell?

Jag tror att manuell håller på att dö ut...
Han har tagit körkort för manuell växellåda och hade för automat innan. Han beskrev vad han fick göra på uppkörningen.
Citera
2017-05-30, 22:54
  #30995
Avstängd
Svennebajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Hoppar du över att blinka?
Måste det verkligen nämnas? Ska inte det vara en självklarhet? Blinka vet ju alla, bara de att vissa gör det i fel uppräkning.

Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Han har tagit körkort för manuell växellåda och hade för automat innan. Han beskrev vad han fick göra på uppkörningen.
Han skrev 'vanliga'. Får man ens ge tips under uppkörning?

En uppkörning ska vara en uppkörning. Det ska inte finnas vanliga eller typiska för den delen.
Citera
2017-05-31, 14:46
  #30996
Medlem
http://imgur.com/a/bSSfX

Varför är det gröna rätt svar? Tänker mig att man inte får köra upp på gångbana med bil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback