2020-06-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wartail
Skummat igenom ett par sidor av tråden efter rekommendationer av material att plugga inför teorin. Jag har "Teoriboken" från Liber som jag läser igenom men tänker om man ska komplimentera det med någon sida/androidapp så man kan testa sig själv. Ska man köra på "Ta Körkort" för 299:- eller?

Studera boken och gör de instuderingsuppgifter som kommer med boken. Det räcker. Behandla teorin som om det skulle vara en akademisk tentamen. Använder du en massa appar när du pluggar till en vanlig tenta?

Det som med säkerhet kommer i olika omfattning är:

- En massa gammal statistik och saker och ting; allt från alkoholkonsumtion till hur många rådjur som dör på vägen. Denna del är superviktig för Trafikverket och måste pluggas in som utantillinlärning.

- Ditt beteende i trafiken: återigen ett avsnitt som Trafikverket anser är superviktigt att kunna. Det är pekpinnarna om sannolikhetsinlärning, ytinlärning, grupptryck etc. etc. etc.

Dessa två burkar utgöra c:a 70% av frågorna!

-Sedan kommer situationstestet där du får se en massa bilder på trafiksituationer och du skall sedan med svaren välja lämplig lösning på situationen utifrån trafikregler och skyltkännedom.

- Fordonskännedom kommer, men det är oftast varierande frekvens. Någon fråga om bilens funktioner kommer, ibland kommer 10 frågor om olika funktioner.

- Frågor om lastvikter och läsning av registreringsbevis kan förekomma i varierande frekvens. Oftast kanske 1-3 frågor för B-behörighet. Här ingår då släp och sådana saker.

De flesta torskar på statistiken och på situationstestet. En del torskar på lastvikterna konstigt nog.
Citera
2020-06-22, 22:25
Medlem
Dimaks avatar
Hej en snabb fråga

Har innan försökt ta körkort men sket i det men då behövde man inte gå på teorilektioner på trafikskolan utan "Plugga hemma" Går detta idag 2020 eller är man tvungen att gå teorilektioner ?

Mvh
Citera
2020-06-23, 07:40
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Hej en snabb fråga

Har innan försökt ta körkort men sket i det men då behövde man inte gå på teorilektioner på trafikskolan utan "Plugga hemma" Går detta idag 2020 eller är man tvungen att gå teorilektioner ?

Mvh
Tror inte det finns någon trafikskola som kan tvinga dig att gå på teorilektionerna. Men de finns där för din skull och köper du ett paket så ingår det ju, så känns dumt att inte försöka gå på lektionerna om man har möjlighet.
Citera
2020-06-23, 20:43
Medlem
Övningskör för fullt och undrar hur det är med växel och ecodriving. Som jag förstått det vill man undvika de lägre växlarna (fr a. 1an) ur miljösynpunkt. Jag har fått lära mig att man bör ligga på 2an i t.ex. trafikerade rondeller, farthinder samt korsningar där man inte behöver stanna. Men är det okej att köra på 1an vid skymda korsningar, ställen där det finns mycket folk, större farthinder eller ska man ligga på 2an och använda broms/koppling? Jag kör en diesel som jag känner att jag måste ligga på 1an väldigt ofta, då den annars sticker iväg riktigt fort på 2an och när jag saktar in till den hastighet jag vill ligga på så blir varvtalen så pass låga att jag måste trycka ner kopplingen för att inte få motorstopp. Sedan kan jag dock höja kopplingen sakta och få upp farten (jag rullar alltså på 2an), man känner då att bilen får kämpa lite men man kommer upp i fart snabbare än om man låg i 1an.

Vilket av dessa alternativ är bäst ur miljösynpunkt?
Citera
2020-06-24, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iblandbara
Övningskör för fullt och undrar hur det är med växel och ecodriving. Som jag förstått det vill man undvika de lägre växlarna (fr a. 1an) ur miljösynpunkt. Jag har fått lära mig att man bör ligga på 2an i t.ex. trafikerade rondeller, farthinder samt korsningar där man inte behöver stanna. Men är det okej att köra på 1an vid skymda korsningar, ställen där det finns mycket folk, större farthinder eller ska man ligga på 2an och använda broms/koppling? Jag kör en diesel som jag känner att jag måste ligga på 1an väldigt ofta, då den annars sticker iväg riktigt fort på 2an och när jag saktar in till den hastighet jag vill ligga på så blir varvtalen så pass låga att jag måste trycka ner kopplingen för att inte få motorstopp. Sedan kan jag dock höja kopplingen sakta och få upp farten (jag rullar alltså på 2an), man känner då att bilen får kämpa lite men man kommer upp i fart snabbare än om man låg i 1an.

Vilket av dessa alternativ är bäst ur miljösynpunkt?

Om du känner att du åker för fort med en dieselmotor på växel 1 och 2 är du nog inte mogen nog att lämna parkeringsplatsen. Du använder bara 1:an till två saker: Startar bilen och krypkör. Det finns ingen anledning att krypköra i en skymd korsning.

Ecodrivning är något man egentligen skall lära sig när man till fullo har mästrat bilen. Ecodrivning hänger på situationen och din motor. 90% av ecodrivning är faktiskt planeringen av körning och att kunna i förväg se trafiksituationen så att du t.ex. inte behöver stanna inför ett trafikljus eller inför en cirkulationsplats. En mycket liten del av ecodrivning är hur du växlar.
Citera
2020-06-25, 10:59
Medlem
qvarne2s avatar
Klarade uppkörningen idag på andra försöket i Farsta. Gick jävligt smidigt. Lärde mig av alla misstag som jag gjorde under den första uppkörningen och insåg att deras bilar faktiskt är riktigt lättkörda när man väl är van. Fick en schysst provförrättare också vilket underlättade mycket. Han frågade vart jag bodde så fick jag köra åt det hållet Trodde knappt det var sant. Jag körde inte bil en enda gång mellan uppkörningarna som var 15 dagar ifrån varandra. Mitt tips är att om ni vet att ni kan köra bil så hacka inte upp er på en kuggning utan boka bara igen. Till slut får ni en schysst provförrättare och nerverna är bättre andra gången.
Citera
2020-07-01, 17:32
Medlem
meduzan2013s avatar
Fick en jävla efterbliven fråga på teorin.

Hur påverkar grupptryck dig ?

a: Bara negativt

b: bara positivt

båda svaren är ju fel eller ? skulle säga att de rätta svaret ligger mitt imellan dom 2?
Citera
2020-07-01, 20:42
Medlem
Lady Tesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meduzan2013

båda svaren är ju fel eller ? skulle säga att de rätta svaret ligger mitt imellan dom 2?

Ja, grupptryck kan vara både positivt och negativt. Gruppen i bilen kan t.ex uppmana dig att köra lite saktare eftersom det går för fort. På samma sätt som t.ex en grupp 16-åringar kan hetsa dig att köra fortare.
Citera
2020-07-02, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meduzan2013

I det här fallet är det a) som är det rätta, då Trafikverket vill åt de negativa effekterna av att passagerarna hejar på för att du skall bryta mot reglerna. I verkligheten är det som du säger att grupptryck fungerar åt båda hållen.
Citera
2020-07-12, 22:30
Medlem
Hej alla,

Jag har en fråga som jag inte har lyckats hitta svar på. Jag har idag körkort för lätt motorcykel(A1) sedan tidigare, och vill nu skaffa för tung motorcykel(A). Behöver jag genomgå manöverbanan igen då?

Transportstyrelsen skriver nämligen på sin hemsida att jag som har tidigare behörighet av något slag för motorcykel och vill ha högre behörighet bara behöver göra körprovet, och ej kunskapsprovet och riskutbildningen igen. (se länk 1)

Enligt Transportstyrelsen så ingår manöverbanan i riskutbildningen del 2 (se länk 2) , men enligt Trafikverkets hemsida så tycks manöverprov istället ingå i körprovet (se länk 3). Så vad stämmer egentligen??? Vill mest slippa göra om så mycket som möjligt och slösa pengar i onödan.

Länk 1: https://www.transportstyrelsen.se/sv...ng-motorcykel/

Länk 2: https://www.transportstyrelsen.se/sv...ng-motorcykel/

Länk 3: https://www.trafikverket.se/korkort/...cykel-a1-a2-a/
Senast redigerad av Listos89 2020-07-12 kl. 23:14.
Citera
2020-07-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Hej alla,

Jag har en fråga som jag inte har lyckats hitta svar på. Jag har idag körkort för lätt motorcykel(A1) sedan tidigare, och vill nu skaffa för tung motorcykel(A). Behöver jag genomgå manöverbanan igen då?

Transportstyrelsen skriver nämligen på sin hemsida att jag som har tidigare behörighet av något slag för motorcykel och vill ha högre behörighet bara behöver göra körprovet, och ej kunskapsprovet och riskutbildningen igen. (se länk 1)

Enligt Transportstyrelsen så ingår manöverbanan i riskutbildningen del 2 (se länk 2) , men enligt Trafikverkets hemsida så tycks manöverprov istället ingå i körprovet (se länk 3). Så vad stämmer egentligen??? Vill mest slippa göra om så mycket som möjligt och slösa pengar i onödan.

Länk 1: https://www.transportstyrelsen.se/sv...ng-motorcykel/

Länk 2: https://www.transportstyrelsen.se/sv...ng-motorcykel/

Länk 3: https://www.trafikverket.se/korkort/...cykel-a1-a2-a/

Svårt att läsa länk 3?

Citat:
Körprovet består av

säkerhetskontroll
ett särskilt manöverprov
körning i och utanför tätort

Ett särskilt manöverprov

Vid körprov för motorcykel ska du även göra ett särskilt manöverprov som består av flera olika moment. Här finns en film som visar hur manöverprovet går till. Du kan läsa mer om det på sidan
Manöverprov för motorcykel – behörighet A1, A2 och A

Hur manöverprovet går till:
https://www.trafikverket.se/korkort/...t-a1-a2-och-a/

Det är alltså inte rskutbildningen vi pratar om utan just prövningen att du kan hantera cykeln.
Citera
2020-07-13, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Svårt att läsa länk 3?

Hur manöverprovet går till:
https://www.trafikverket.se/korkort/...t-a1-a2-och-a/

Det är alltså inte rskutbildningen vi pratar om utan just prövningen att du kan hantera cykeln.

Fast har du tittat på länk 2? Där står det att i del 2 av riskutbildningen ingår manöverbanan.

"Del 2 handlar bland annat om hastighet, säkerhet och körning vid olika väg- och väderförhållanden. Manöverbana ingår i den här delen."

Så ska jag tro på informationen från länk 2 eller länk 3?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in