Citat:
Skummat igenom ett par sidor av tråden efter rekommendationer av material att plugga inför teorin. Jag har "Teoriboken" från Liber som jag läser igenom men tänker om man ska komplimentera det med någon sida/androidapp så man kan testa sig själv. Ska man köra på "Ta Körkort" för 299:- eller?
Studera boken och gör de instuderingsuppgifter som kommer med boken. Det räcker. Behandla teorin som om det skulle vara en akademisk tentamen. Använder du en massa appar när du pluggar till en vanlig tenta?
Det som med säkerhet kommer i olika omfattning är:
- En massa gammal statistik och saker och ting; allt från alkoholkonsumtion till hur många rådjur som dör på vägen. Denna del är superviktig för Trafikverket och måste pluggas in som utantillinlärning.
- Ditt beteende i trafiken: återigen ett avsnitt som Trafikverket anser är superviktigt att kunna. Det är pekpinnarna om sannolikhetsinlärning, ytinlärning, grupptryck etc. etc. etc.
Dessa två burkar utgöra c:a 70% av frågorna!
-Sedan kommer situationstestet där du får se en massa bilder på trafiksituationer och du skall sedan med svaren välja lämplig lösning på situationen utifrån trafikregler och skyltkännedom.
- Fordonskännedom kommer, men det är oftast varierande frekvens. Någon fråga om bilens funktioner kommer, ibland kommer 10 frågor om olika funktioner.
- Frågor om lastvikter och läsning av registreringsbevis kan förekomma i varierande frekvens. Oftast kanske 1-3 frågor för B-behörighet. Här ingår då släp och sådana saker.
De flesta torskar på statistiken och på situationstestet. En del torskar på lastvikterna konstigt nog.
Trodde knappt det var sant. Jag körde inte bil en enda gång mellan uppkörningarna som var 15 dagar ifrån varandra. Mitt tips är att om ni vet att ni kan köra bil så hacka inte upp er på en kuggning utan boka bara igen. Till slut får ni en schysst provförrättare och nerverna är bättre andra gången.