2018-03-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Klarade du uppkörningen? Om du anpassade körningen efter förhållandet så borde det gått bra, man önskar att fler skulle göra det, många olyckor man sluppit. Ett tips när du har körkort är att göra det som känns tryckt för dig, både med kompisar som åker med och våga fråga när det gäller säkerhet, även om det kan kännas dumt angående vissa saker. Better safe than sorry.

just då var det inte uppkörning, det var bara en körlektion :P hade uppkörningen två dagar efter och klarade den galant, men då körde jag också en bil som jag kunde justera sätet mycket mer så att jag kan använda solskyddet Har kört en del med min sambos bil, men kan justera sätet där med, men däremot så kan jag inte justera det så mycket på pappas som är bilen jag kommer använda till jobbet, så ska slänga in ett par solglasögon i den ;P
Citera
2018-03-06, 09:55
Medlem
Me0ws avatar
Ursäkta om jag ställer dumma frågor men...

Tycker ni det är en dålig idé att köra för mycket med olika lärare? Jag kör inget privat och har försökt att boka in så mycket jag kan med samma lärare - problemet är att det blir lite väl många hål - kör två gånger ena veckan, nästa bara en gång, nästa fyra gånger osv. Kanske bättre att fylla ut tomrummen med andra lärartider eller gör jag mig själv en otjänst?
Citera
2018-03-06, 11:00
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Ursäkta om jag ställer dumma frågor men...

Tycker ni det är en dålig idé att köra för mycket med olika lärare? Jag kör inget privat och har försökt att boka in så mycket jag kan med samma lärare - problemet är att det blir lite väl många hål - kör två gånger ena veckan, nästa bara en gång, nästa fyra gånger osv. Kanske bättre att fylla ut tomrummen med andra lärartider eller gör jag mig själv en otjänst?

Svårt att säga exakt, kan säkert funka bra för vissa medan det är sämre för andra. Enligt min åsikt så kan det kanske vara bra de gångerna du endast har en lektion i veckan inbokad med din "ordinarie" lärare. Alltså att du bokar in en extra lektion så du får ut och köra lite till den veckan. När jag tog körkortet så var min lärare noga med att säga att jag skulle minst ha två lektioner (två timmar körning) i veckan (privat eller med lärare kvittade) då han påpekade att för att lära sig köra bil så behövs mängdträning (vilket förstås är vettigt).

Det finns förstås fördelar och nackdelar att köra med en annan lärare än sin ordinarie, jag gjorde det endast en gång men det var för att trafikskolan jag gick hos hade som regel att man fram mot slutet av sin utbildning hade en "uppkörning" med skolans ägare som själv är trafiklärare och som då utvärderade en enligt motsvarande principer som trafikverket gör. Det var väldigt givande för han kollade på allt och kom med goda råd (som vi inte tagit upp på mina vanliga lektioner) som jag skulle tänka på till uppkörningen. Så med andra ord kan en annan trafiklärare kanske komma med andra råd som din vanliga lärare inte lyft fram. Risken är dock att de motsäger den andra lärare som har lärt dig hur vissa saker ska göras på ett sätt - så där får du vara observant i sådant fall. Förhoppningsvis ska detta inte vara något problem men viktigt att tänka på.

Jag lutar väl lite mot att säga att du endast bör köra med annan lärare de gånger du inte kan boka din ordinarie minst två gånger i veckan i övrigt skulle jag nog försöka undvika det (om du inte verkligen vill ta ditt körkort snabbare för då får du ju förstås ta alla möjligheter du kan). Men samtidigt är jag inget proffs eller för den delen allsvetande så utgår endast från mina egna synpunkter så gör det du tycker passar bäst eller fungerar bäst för dig!

Lycka till!

Tl;dr - De veckor du inte kan köra minst två gånger i veckan kan det nog vara en idé att boka in en lektion extra med en annan lärare annars skulle jag nog (enligt min åsikt) inte satsa på det om du inte är tidspressad förstås.
Citera
2018-03-06, 11:43
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attalion
Lycka till!

Tl;dr - De veckor du inte kan köra minst två gånger i veckan kan det nog vara en idé att boka in en lektion extra med en annan lärare annars skulle jag nog (enligt min åsikt) inte satsa på det om du inte är tidspressad förstås.
Tack så mycket för din input! Det hjälpte. Jag håller med dig att det är nog viktigare att se till att man får in mängdträningen än att det alltid sker med samma person. Skulle det bli att lärarna ger mig olika instruktioner får jag väl ta det problemet när det kommer. Nu har jag ett helt gäng 80-minutare inbokade veckorna framöver, nu jävlar kör vi!
Citera
2018-03-08, 22:05
Medlem
SoulAmazins avatar
Jag har två frågor angående spegelrutinerna.

1. Det första jag gör inför en korsning eller filbyte är självfallet att titta på speglarna. Problemet är dock att jag har en vana att även efter jag har tittat på speglarna och växlat ner så fortsätter jag titta på speglarna/döda vinkeln för att antingen göra läraren "nöjd" (i min tanke) eller för att jag är rädd för att läraren/inspektören missade att jag tittade på speglarna. Är detta onödigt? Räcker det med att titta på speglarna vid början och sedan döda vinkeln igen vid själva svängen?

Det känns som att ifall man kollar 1-2 ggr till på speglarna efter första tillfället så kan det försämra avsökningen/planeringen framåt?

2. Hur hårda är dom med att man gör ALLT exakt enligt rutinerna? Jag har en vana att börja färdbromsa/motorbromsa samtidigt som jag tittar på speglarna, ser dom negativt på detta?
Citera
2018-03-09, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Jag har två frågor angående spegelrutinerna.

1. Det första jag gör inför en korsning eller filbyte är självfallet att titta på speglarna. Problemet är dock att jag har en vana att även efter jag har tittat på speglarna och växlat ner så fortsätter jag titta på speglarna/döda vinkeln för att antingen göra läraren "nöjd" (i min tanke) eller för att jag är rädd för att läraren/inspektören missade att jag tittade på speglarna. Är detta onödigt? Räcker det med att titta på speglarna vid början och sedan döda vinkeln igen vid själva svängen?

Det känns som att ifall man kollar 1-2 ggr till på speglarna efter första tillfället så kan det försämra avsökningen/planeringen framåt?

2. Hur hårda är dom med att man gör ALLT exakt enligt rutinerna? Jag har en vana att börja färdbromsa/motorbromsa samtidigt som jag tittar på speglarna, ser dom negativt på detta?

Att titta runt bilen och se vad som finns omkring den är ju viktigast precis innan du sidoförflyttar ditt fordon samt medans du gör det. Du måste ju veta vad du svänger in i. Dock ska du ju inte stirra in i spegeln så att du inte ser vad du kör framåt. Det hjälper dig inte att titta i speglarna flera meter innan du skall sidoförflytta då det kan ha kommit en älg vid din sida utan att du ens har sett det, eller gud förbjude, ett barn under den tiden som du förbereder dig.

Avsökningen och planeringen sker långt innan processen om sidoförflyttning kommer igång. Använder du motorbromsning korrekt så har du planerat 100 meter ifrån.
Citera
2018-03-09, 10:52
Medlem
Me0ws avatar
Två element med teorin som jag bara inte får igenom skallen eftersom det är för abstrakt och ointressant för mig.

Tjänstevikt, bruttovikt, maxlast, maxvikt, totalvikt... Jisses, så många vikter som har olika bestämmelser och relationer till varandra. Allt bara smälter samman i mitt huvud.

Hålla koll på alla matteformler. Veta hur man kan få ut bromssträckan om man vet hastigheten, eller hur mycket sprit det är i x cl folköl eller veta hur många meters avstånd man bör ha till en bil om man färdas i x. ZzzzzzZzzz
Citera
2018-03-11, 10:59
Medlem
loxas avatar
Någon annan som inte har/haft möjligheten att köra privat samtidigt som de går på körskola?
Jag övningskörde en del med min pappa förut och lärde mig grunden (start, stopp, backning, dragläge, växla upp och ner, köra runt i villaområden och på landsvägar osv)
Nu har jag börjat på körskola och har inte längre möjligheten att köra med någon annan.
Körskoleläraren påpekar hela tiden att jag egentligen borde öva på si och så privat efter varje lektion.

Någon som var i en liknande situation och kan berätta hur det gick er? Med antal lektioner ni tog och så vidare.
Citera
2018-03-11, 14:48
Medlem
Kivikss avatar
Hej!

Någon som har tips på en körskola med intensivutbildning som man går några veckor med lärare och hela rubbet? Gärna i någon mindre ort en bit utanför Stockholm

Tack!
Citera
2018-03-11, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Två element med teorin som jag bara inte får igenom skallen eftersom det är för abstrakt och ointressant för mig.

Tjänstevikt, bruttovikt, maxlast, maxvikt, totalvikt... Jisses, så många vikter som har olika bestämmelser och relationer till varandra. Allt bara smälter samman i mitt huvud.

Hålla koll på alla matteformler. Veta hur man kan få ut bromssträckan om man vet hastigheten, eller hur mycket sprit det är i x cl folköl eller veta hur många meters avstånd man bör ha till en bil om man färdas i x. ZzzzzzZzzz

Okej, då kör vi....

Du har en personbil, låt säga en Volvo V50. Den är helt ny och har ingenting än bara bilen och det som hör till bilen. Vi säger att denna bil nu väger 1000kg (1 ton).
Det som ingår i dessa 1000kg är; bilen i sig själv, du som förare (70kg), bränslet och andra vätskor såsom olja etc., reservdäck och verktyg för nödutrustning. Detta kallas för TJÄNSTEVIKT.

Nu lastar du din volvo för semester; du lastar då din fru, dina två barn och sedan en hund. Du lastar också väskor med kläder och leksaker. Allt detta väger, låt säga 500 kg. Detta kallas för LASTVIKT.

Summan av dessa två vikter; tjänstevikt + lastvikt = BRUTTOVIKT
bruttovikten för din bil är 1000kg +500kg= 1500kg.

Okej, så nu har vi definierat vad bilens tjänstevikt, lastvikt och bruttovikt är för något.

Nu vill vi veta vad ordet TOTALVIKT betyder. Bilens totalvikt är bara intressant när du ska veta hur mycket du skall betala i fordonsskatt (vilket också heter SKATTEVIKT). Totalvikten är också den vikt som definierar vad för typ av fordon du får köra; Personbil med totalvikt under 3,5ton, lastbil totalvikt över 3,5 ton osv.

Bilen har alltid en totalvikt. Ordet betyder att det är vad bilen absolut som tyngst får väga med last och allting. På ditt B kort får du bara köra en bil med totalvikt under 3,5ton, så hela bilen med frugan, barn, hund last, osv. måste väga under 3,5ton. Så, TOTALVIKT är alltså absolut max vad din bil får väga på vågen med allt som ingår.

MAXLAST den last som din bil får lasta när du har dragit bort din bils tjänstevikt från bilens totalvikt.

Dvs. Din Volvo har en registrerad totalvikt på 3,2 ton på sitt registreringsbevis. Din bils tjänstevikt var 1000kg (1 ton). Tar du nu bort 1 ton från 3,2 ton får du 2,2 ton MAXLAST.
I din bil får du nu lasta 2,2 ton för att inte överskrida din totalvikt.

Formler:

Tjänstevikt + Maxlast= Totalvikt (det som bilen totalt får väga enligt registreringsbeviset)
Tjänstevikt + Lastvikt (nuvarande last) = Bruttovikt (det som bilen väger för tillfället när du rullar på vågen)

Din bil hade en totalvikt på 3,2 ton och en tjänstevikt på 1ton.
Bilen är således lite förenklat konstruerad för att kunna lasta 2,2ton (Maxlast, dvs det som skiljer totalvikten från tjänstevikten).

Men du har nu valt att enbart lasta 500kg (din fru, två barn, en hund och lite väskor), så då kommer du inte upp till bilens totalvikt, utan du får då en bruttovikt (det som bilen väger precis just nu när du rullar upp på vågen).

Vad bruttovikten sedan gör är nog lite överkurs för dig just nu. Den hänger ihop med lite vägbegränsningar, dvs hur mycket vissa vägar tål att bära upp. Är du däremot tung nog kan du komma att råka ut för en bruttoviktsbegränsning på 2 eller 3 ton i t.ex garage. Då gäller det att din bils vikt när du kör in i garaget inte överskrider dessa 2 eller 3 ton.

När det gäller formler för hastighet och bromssträcka så ökar din bromssträcka fyra gånger din ökning av hastighet. Det är enbart det du behöver veta. Fysiken bakom detta har en formel som bara krånglar till det hela.

Grundregel för avstånd är att du skall kunna stanna ditt fordon utan att köra rakt in i framförvarande. Man brukar med lätthet säga att hastighetsskylten stadgar också avståndet. Är det 90km/h du åker är det minst 90m du ska ha framför dig.

Spritfrågorna får du faktiskt plugga såsom det står i boken, som absolut fakta. Faktan i boken är redan fel som den är då den verkliga förbränningen av substanser är betydligt mer avancerad.
Citera
2018-03-11, 23:07
Medlem
Jag har torskat för ringa narkotika (cannabis i pisset) två gånger...

En gång år 2014 och en gång år 2015, alltså en gång för fyra år sedan och en gång för tre år sedan...

Har nu tänkt ansöka om körkortstillstånd...

Hur tror ni det blir? Speciellt ni erfarna om det här...

Jag tänker att de inte ser så starkt påmdet här eftersom det var så länge sedan och så mildt...

Vad sägs?
Citera
2018-03-11, 23:28
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Någon annan som inte har/haft möjligheten att köra privat samtidigt som de går på körskola?
Jag övningskörde en del med min pappa förut och lärde mig grunden (start, stopp, backning, dragläge, växla upp och ner, köra runt i villaområden och på landsvägar osv)
Nu har jag börjat på körskola och har inte längre möjligheten att köra med någon annan.
Körskoleläraren påpekar hela tiden att jag egentligen borde öva på si och så privat efter varje lektion.

Någon som var i en liknande situation och kan berätta hur det gick er? Med antal lektioner ni tog och så vidare.

Jag tog mitt körkort utan att köra privat alls. Köpte ett paket som var 20 lektioner á 60m. Valde med flit att boka olika lärare för jag märkte ganska fort att dom anmärkte på helt olika saker och jag är övertygad om att jag fick en bättre utbildning och blev en bättre förare genom att ha flera olika instruktörer.
I slutändan använda jag 16 av lektionerna innan jag körde upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in