2018-01-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du måste komma ihåg att Peterson är noga med att poängtera att han inte sitter på en absolut sanning. Han försöker helt enkelt kommunicera det han tror på och ge sitt perspektiv på sakers tillstånd. Och nog fan behövs hans perspektiv i dessa dagar. Han kan leverera ett djup i sina tankar som Sam Harris, Dawkins och andra inte riktigt klarar av. Mening & riktning helt enkelt. Och att Peterson inte är historiker förbjuder honom inte att ge sitt perspektiv på historiska händelser. Trots allt har han spenderat flera årtionden att studera nazism & kommunism, jag skulle vara försiktig att kritisera hans kunskaper därvid.

Jag håller med Peterson att kalla sig själv för marxist idag inte är ett dugg bättre än att kalla sig för nazist. Men, whatever floats your boat.

Som du märker är det en hel del fanboys i tråden som just tycker att han sitter på en absolut sanning. Att vara nog med med att poängtera är bara normal ödmjukhet, inte sällan falsk sådan.

Att han "studerat nazism & kommunism i årtionden" tror jag inte ett dugg på att han gjort. Han har f.ö. sagt samma om Dostojevskij - årtionden. Även religioner (särskilt Bibeln) har han enl. egen utsago också "studerat i årtionden"...

Att du tycker Harris m.fl. "inte har samma djup" som Peterson visar bara på vilket Paulo Coelho-djup du själv ligger på.
Citera
2018-01-22, 20:19
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Här är ett annat exempel på denna typ av personlighet. Kan inte alls ge svar på helt logiska frågor och börjar i stället att börja prata om en massa känsliga situationer som inte alls har med frågorna att göra. Det finns verkligen ingen som helst logik, endast känslor. Är detta ett resultat av postmodernismen?

https://youtu.be/YVs4poDO8uM?t=7m10s
Videon togs bort

Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Oavsett hur man menar att media hanterat detta så kan jag inte se ur vilket ljus Petersons agerande skulle vara fördelaktigt (eller jo, det vore ju återigen i ljuset av en näthatares ögon som försöker rättfärdiga sin ilska mot Newman som person). Jag menar, man kan kritisera mediabevakningen, ifrågasätta hur man sammankopplas med de som skickar dessa hot, men att fortsätta exponera Newman personligen och argumentera för att hon "spelar offer" måste ju vara det absolut enklaste sättet att framstå som ledaren för en näthatarpöbel.

Här tänker du inte - du känner.
Du använder ett ord som är laddat med affekt "näthatare" som etikett på något som inte är verifierat men som du "känner" är sant, samtidigt du kritiserar hans beteende.

Right

Och så gör du det igen med ordet näthatarpöbel.

Det går lika lite att ta ditt intellekt på allvar som Cathys. Det beror inte på att du är kvinna, utan att ditt intellekt inte hålls isär från dina känslor.

Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag förstår mycket väl varför han gör det. Jag tycker dock att han gör fel som tar det personligt mot Newman. Är han upprörd över att hon drar offerkortet kan han ta den diskussionen direkt med henne i stället för att ta den via twitter. Här spelar han ju sina kritiker rakt i händerna - utöver att det i största allmänhet inte är särskilt sympatiskt att fortsätta gå efter en person man redan uppenbarligen besegrat.
Du har fel, man måste peka på elefanten i rummet, tyvärr är många för medberoende, eller för dåligt intellektuellt utvecklade för att hålla isär sak och person.

Jordans agenda är att dekonstruera, det är vad han gör.

Citat:
När det gäller kommentarerna så håller jag med dig till fullo. De som visats upp som exempel på dödshot och hat har väl tolkats ungefär lika välvilligt som Petersons kommentarer tolkades under intervjun. Att tolka en nätkommentar ”RIP Cathy Newman” som ett dödshot är inte seriöst. Dock kan hon såklart ha fått mer personliga hot via mail/telefon som vi inte känner till.
Som jag skrev tidigar så när människor läser i affekt så läser de "snett"
Utan bevis finns inget hat, bara en skärrad Cathy som är van att få som hon vill genom att bossa runt. och så funkade inte det den här gången.
Jordan lät sig INTE manipuleras.

Citat:
För att ytterligare komplicera det hela vet vi ju inte vem som ligger bakom hoten.
Som sagt utan bevis så finns inga hot annat än i någons fantasi

Och som du riktigt påpekar
Citat:
Vem som helst kan såklart skapa en anonym e-postadress och skicka hotfulla meddelanden till folk. Den som vill smutskasta JP genom att peka på hans ”obehagliga svans” kan enkelt fixa det. Meddelandet skulle lika gärna kunna komma från vänstertroll som utger sig för att vara Peterson-sympatisörer (kolla exempelvis på historien bakom @redpillblack).

Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Men det är precis det hon gör, spelar offer och flyttar fokus från vad som sades i intervjun till nått helt annat. Peterson gör helt rätt i att exponera det
Japp
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
https://twitter.com/jordanbpeterson

Här är några minst sagt onödiga citat från hans twitter: [indent]"Called in 'security experts' " does not constitute evidence of credible threat.... Let me repeat that: "called in 'security experts' " does not constitute evidence of credible threat.
-------------------

Så du tycker det är onödigt att strukturera upp tänkandet så att man håller isär begreppen?
Möjligen att ditt tänkande styrs av känslor och associationer, men det är inte imponerande.

Citat:
..her transformation into victim is almost complete @cathynewman and that is a precursor to what you are warning about..
Jag har inte sammanhanget här så avstår från att tolka. Det borde du också göra

Citat:
--------------------
From reporter of dubious scrupulousity, to victim, to heroine in the panoply of martyrs in three rapid steps.... we are indeed in surreal, perilous times.
--------------------
Han har helt rätt, omgivningen är medberoende och hjälper henne såsom spegeln i Snövit - spegel spegel på väggen där. Det ÄR sjukt

Citat:
Now my attempts to moderate the discussion surrounding the channel 4 interview with are being used as proof that she is a victim. Is this how you want this to go, Cathy @cathynewman ? Are you going to stand forth as a victim?
Helt rätt - man skall dra fram dem i ljuset

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Så ifall Cathy har bemötts med en shitstorm på internet - vilket även Jordanverkar antyda på sin twitter ("When white men feel they are losing power, any level of nastiness is possible..."), kan ha missförstått vad han egentligen menar här dock, han kanske bara gnäller på tv-cheferna så är det mest hennes eget fel och hon ska bara ta emot och hålla tyst? Är det så du tänker?

haha här kom det en "So you are saying"

Citera
2018-01-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Oj här var det sakfel.
Nej, det är inga sakfel.
Citera
2018-01-22, 20:21
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Du som är proffs:
vet du om det finns statistik på hur många som får diagnosen högfunktionell autism män/kvinnor och motsvarande, hur många som diagnositiceras för BPD/EIPS?

Jag har en teori som logiskt skulle förklara en hel del.

Det går nog att leta fram, men det är nog inte primärt kvinnor som diagnosticerar män med autism.
Alla autister jag träffat har ett helvete, så det är inte hittepå.
Citera
2018-01-22, 20:22
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Nej, det är inga sakfel.

Men herregud, på Cathys nivå alltså.

Men nu är det här ett diskussionsforum så argumentera för din sak.
Citera
2018-01-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Har lyssnat på diskussionen mellan Sam Harris och Peterson och har djup beundran för båda.

Att Peterson inte kan definiera vad som är sanning och nagla fast en slutlig förklaring är inte märkligt och det är inte heller ett grundskott mot hans teorier.

Vad som är sanning frågade redan de gamla grekerna och Pontius Pilatus. Vi har ännu inte något svar på denna eviga fråga och jag förväntar mig inte att vare sig Harris eller Peterson har ett fullständigt klaläggande svar på den frågan.
Jag gillar också både Peterson och Harris. De är bra. Man kan säga att jag har en viss beundran för båda, men den är inte djup.

Det handlar inte om att definiera vad sanning är, utan vad verkligheten är. Och Peterson bryter med normal vetenskapsteori. Gissningvis för att han vill behålla Gud i ekvationen. Det är också en anledning att han är så stor på andra sidan pölen, han har inte kastat ut religioner utan anser de är nödvändiga för att bevara moral, vilket är nonsens.
Citera
2018-01-22, 20:28
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Som du märker är det en hel del fanboys i tråden som just tycker att han sitter på en absolut sanning. Att vara nog med med att poängtera är bara normal ödmjukhet, inte sällan falsk sådan.

Att han "studerat nazism & kommunism i årtionden" tror jag inte ett dugg på att han gjort. Han har f.ö. sagt samma om Dostojevskij - årtionden. Även religioner (särskilt Bibeln) har han enl. egen utsago också "studerat i årtionden"...

Att du tycker Harris m.fl. "inte har samma djup" som Peterson visar bara på vilket Paulo Coelho-djup du själv ligger på.
Varför skulle han inte kunna ha gjort det? Det är det många som har gjort, inget konstigt med det egentligen. Att du vägrar tro på det vittnar bara om din egen dumhet och behov av att sätta dig på höga hästar. Men så är du ju marxist också, go figure.

Peterson inspererar på ett annat sätt än vad Harris gör. Harris opererar mer inom strikt naturvetenskap, inget fel i det men det finns en viss nihilism hos honom. Sen shillade han ju rejält för Clinton under valet vilket sänker honom rejält i min bok
Citera
2018-01-22, 20:30
Medlem
Citat:
Jag gillar också både Peterson och Harris. De är bra. Man kan säga att jag har en viss beundran för båda, men den är inte djup.

Det handlar inte om att definiera vad sanning är, utan vad verkligheten är. Och Peterson bryter med normal vetenskapsteori. Gissningvis för att han vill behålla Gud i ekvationen. Det är också en anledning att han är så stor på andra sidan pölen, han har inte kastat ut religioner utan anser de är nödvändiga för att bevara moral, vilket är nonsens.
Menar du att hög moral är något medfött?
Citera
2018-01-22, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gollumn
Jag håller med delvis i ditt första stycke
Intressant skrivet

Men jag tycker inte att Sam Harris gjorde hackmat av JP och det verkar inte Sam heller tycka, efteråt sa han sig vara lite frustrerad och både Harris och Peterson är mindre nöjda med den debatten då de ville prata om mycket men aldrig fann någon gemensam mark att stå på och komma till skott, det blev rundgång direkt

Var finns analysen där JP säger att Hitlers psyke startade vk2? Min uppfattning har varit, kanske felaktigt då, att han konstant försöker påtala att det aldrig är så enkelt.

Jag vet inget om dig och vill inte tillskriva dig någonting men det känns ändå naturligt att du som marxist inte kommer hålla med om särskilt mångas syn på soviet

Han är ej psykiatriker du lär ju bara ha skrivit fel där?

Hackmat är Flashback-prat. Men om du lyssnar i del 2 de sista 10 minuterna har Harris en mycket elegant liknelse så faktiskt plockar ner hela Petersons Rube Goldberg-maskin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rube_Goldberg_machine

Marxist säger jag bara för att förklara att jag är vänster, (traditionell socialdemokrat) men inte vänster i den nya postmoderna versionen. Identitetspolitik är ett otyg. Säga vad man vill om Sovjetunionen, men inte fan var dom postmoderna.

Ja, jag skrev fel om yrket.
Citera
2018-01-22, 20:43
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monco
Riktigt patetiskt av Newman att gå all-in på näthatsnarrativet. Hon var extremt fientlig, oärlig och gjorde ett uselt jobb genom hela intervjun och alla som tittar på klippet kan se det. 2,5 miljoner views just nu, en 500.000 mer än när jag såg det igår kväll.

Är personligen ingen Petersonentusiast men här måste man faktiskt ge honom credit. Med undantag för dom första minuterna så gjorde han ett exemplariskt jobb och framstod som sansad, intelligent och respektfull.

Det är ganska typiskt fientliga feminister att projicera sitt hat på andra. När hon insåg att det var hon som var hataren tappade hon ju helt fattningen.

Här har vi en till som projicerar helt vilt

Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Intervjun var något som skedde under en halvtimme i TV, och den försvinner ju inte för att det senare uppstår en hotbild, snarare får den ju mer uppmärksamhet med anledning av detta. Varken allmänheten eller Peterson själv kan rimligtvis veta hur allvarlig hotbilden är, så genom att ifrågasätta den framstår det bara som att han slänger ur sig gissningar för att han känner sig personligt kränkt.

Man vrider på det. Bemötandet av Jordan är fientligt och kränkande.
Men istället fokuserar feministerna på hallucinationer som Scott Adams kallade det

Citat:
Det ironiska är ju att Peterson genom att ifrågasätta hotens existens tvärtom bidrar till att flytta fokus till den här frågan, och på köpet framstår som en högerextrem fåne som tar näthatarnas parti.
I din ostrukturerade hjärna som styrs av känslomässiga associationer kan det kanske vara så, men det säger ingenting om verkligheten.

Angående tänkande så talar man om bias. Feminsimen är byggd på bias - det vill säga förutfattade meningar och den största av dem är att kvinnor är offer.

Debunked, and shall be debunked over and over and over.

Citat:
Om han inte ville flytta fokus till hoten hade det varit så enkelt som att inte ge det mer uppmärksamhet än nödvändigt, beklaga att vissa individer betett sig på det här viset och gå vidare i tillvaron.
Även om du lämnar walk over så gör inte han det bara för att du vill det.

Det här är inget annat än en kamp om kvinnor skall få behålla offerrollen, och använda den för att manipulera sig till makt. Vi säger - NEJ

Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Jag tycker intervjun påvisar (också) skillnaden mellan hur en vetenskapsman debatterar och diskuterar, kontra en icke-akademiker/vanlig person debatterar (utan att ta ära från Cathy).

Peterson är väldigt, väldigt noga och precis i hur han uttrycker sig, vad han säger, vilka ord han använder och hur dessa ord formuleras. Helt enkelt eftersom det är helt avgörande inom forskning.

"Vanliga" personer tenderar snarare att som Cathhy - istället för att ta någon på orden - då tolka det som sägs, dvs hitta en underliggande mening. "So what you're saying..." är en fras som helt enkelt aldrig skulle förekomma i t.ex en disputation eller liknande. Något det dessvärre gör desto mer frekvent i det dagliga, icke-akademiska livet där många - i synnerhet idag - försöker luska fram den RIKTIGA underliggande meningen i det någon säger.

I en seriös diskussion så kan man ju sammanfatta och fråga om man förstått rätt som lekman.

Men det är ju inte det Cathy gör, hon tror hon är listig, hon tror att hon drar fram Jordan i ljuset, att han skall bli påkommen som kvinnohatare så drevet kan gå.

Jag har varit i Jordans position massor av gånger, dock inte offentligt.
Citera
2018-01-22, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan du komma på någon av postmodernismens arkitekter som inte var marxist?

Jag ser inte vetenskapsteoretiska strömningar typ postmodernismen som något man bestämmer sig för att bygga. Idéströmningar fungerar inte så, men de har en materiell bas. Att säga att någon var marxist innan saknar betydelse, särskilt som väldigt många var anhängare av den på 60-talet väldigt brokiga skara som i någon mening kallade sig marxist. Snarare var det poststrukturalister vs strukturalister.

Lars Ohly var folkpartist innan han blev vänsterpartist. Ska vi söka svaret på hans vänsterpartist-åsikter genom att undersöka folkpartiet? Nej, förstås inte - people change, så enkelt är det.

Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Vet inte om jag håller med, men jag förstår hela ditt inlägg förutom ovan citat.
Skall det inte vara.

Bra att du förstod mitt inlägg (många gjorde det inte) men tyvärr måste jag säga att jag inte riktigt inte förstod ditt? Kan du förklara vad du menade?
Citera
2018-01-22, 20:51
Medlem
Skeptoid, jag förstod inte riktigt vad du menade i ett tidigare inlägg. Menar du att hög moral är medfödd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in