2018-01-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja Scott Adams analys är bra. Men jag är inte klar över vad han menar när han säger att Cathy Newman hallucinerar. Kanske menar han att när JP säger att "det var inte vad jag sa" att hon då i sitt uppskruvade tillstånd glömt vad han sa när han sa det. Och att hon glömt vad hon själv sa en halv minut innan och vad som var ämnet. Hon tappar koncepterna. Och byter då ämne. När hon blir ännu mer pressad mot slutet börjar hon kasta skit på JP. Det är när hon sägar att han är alt-right. Mot slutet har hennes talking points tagit slut och kastar in reservämnet "The Lobster" som blir väldigt förvirrat eftersom hon är skakad av att inget blev som hon tänkt sig i intervjun. Och helt slutat lyssna.
Han menar att den kognitiva dissonansen är så stark att hon faktiskt tror att han sa just det som han bevisligen inte sa.
Och jag tror att det ligger något i det.
Jag har själv upplevt det i diskussioner om politik och framför allt konspirationsteorier.
Personen du diskuterar med hör verkligen saker. Inte så att personen tolkar implikationer.
Utan bokstavligen.
Citera
2018-01-22, 11:22
Medlem
Nostradumbasss avatar
Jag vill kort återknyta till Peterson&Newman videon som länkades nyligen. Nu har även Scott Adams
kollat, och här är hans analys:

https://www.youtube.com/watch?v=ZnyA5Wn1K_Q

Angående de upprepade "So what your saying is...."

Citat:
The first few times you see this you think, oh she had some bad assumptions, or she remember things differently, and she is asking for clarification. She's just doing the job of a great interviewer. She is pressing him to make his points better. After you see it for like the twelfth time that she is making a restatement of what he said that is nothing like what he said, and he starts to laugh and correct her - you can see whats happening.

She is quite literally hallucinating in front of you, and he is triggering all of these. They are all different, but he triggers them one at a time by having an argument she can't refute but also can't accept. That's the trigger for cognitive dissonance.

Citat:
One time after another, like a surgeon with a scalpel he was dismantling her belief system
in front of her. It was like he was disemboweling her psychology without anesthesia.

Det är en bättre analys än "libtard" och sånt. Frågan är om hon blev red-pillad på riktigt
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-01-22 kl. 11:24.
Citera
2018-01-22, 11:33
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Han menar att den kognitiva dissonansen är så stark att hon faktiskt tror att han sa just det som han bevisligen inte sa.
Jag har själv upplevt det i diskussioner om politik och framför allt konspirationsteorier.
Personen du diskuterar med hör verkligen saker. Inte så att personen tolkar implikationer.
Utan bokstavligen.

Tack även till synpunkt från sherm. Ja nu förstår jag. Utifrån sin världsbild som hon sitter så fast i hör hon något annat än det som sägs. Och hallucinerar då. OK.
Citera
2018-01-22, 12:07
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Det här är väl en mer eller mindre medveten feministisk taktik, som jag sett många gånger.

Feminister är övertygade om sin patriarkatsteori och om förekomsten av hinder i form av strukturer som gör att kvinnor inte tillåts komma fram, och då "vet" de att det finns män som upprätthåller de här strukturerna. Det handlar bara om att hitta dem och avslöja dem. Peterson är en hårdför kritiker av feminismen och då "bara måste" det ju vara så att han är en av dessa män som upprätthåller "strukturerna", antingen medvetet p g a kvinnohat eller omedvetet p g a att han har "föråldrade" och felaktiga åsikter. Därför ser Cathy det som sin uppgift i "intervjun" att visa upp dessa dåliga drag hos honom för publiken. Hon har naturligtvis lärt sig i genuskurser eller liknande vad dessa manliga upprätthållare av patriarkatet egentligen tycker – enligt feminister – men att de också – enligt feminister – försöker dölja dessa sina egentliga åsikter för att inte avslöjas och gärna uttrycker sig vagt på ett sätt som – återigen enligt feminister – ska framstå som harmlöst.

Problemet för Cathy är ju att hon i själva verket har blivit itutad rena lögner och konspirationsteorier. Vi som kritiserar feminismen är inte kvinnohatare eller ens har i närheten av kontroversiella åsikter om hur samhället ska organiseras och kvinnors rättigheter ska tillgodoses på bästa sätt. Det är därför Cathy måste vantolka Peterson hela tiden för att hon "vet" ju vad han "egentligen" tycker, och därför kan hon sitta och von oben nedlåtande tala om för hon vad han "egentligen" menar och vill ha sagt.
So what you're saying is…

Jag såg det här sättet att resonera redan för 15 år sedan i den av svenska feminister hyllade "Under det rosa täcket". Där var på samma sätt uppgiften att avslöja hur föråldrat särskilt män tänker om kvinnor, men då så inte är fallet måste Nina Björk vantolka de uttalanden hon tog upp och analyserade på samma sätt som Cathy Newman gjorde i intervjun.

I grunden handlar det alltså om feministisk paranoia och försök att anpassa terrängen efter den snäva ideologiska karta de försetts med i sin genusindoktrinering.
Citera
2018-01-22, 13:00
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Yep, de måste ju censurera sina tillkortakommanden på något sätt.

Om de ville censurera eller dölja något så skulle de väl bara ta bort originalklippet från sin egen kanal.

Calle Sargon gör väl vad han brukar göra och tar en video i sin helhet och klipper in sina egna kommentarer. Det är inte fair use av någon annans upphävsrättsskyddade material - läs lagen!
Citera
2018-01-22, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Peterson har ju kallats "the dumb guy's smart guy", och om det är något som stäker den bilden så är det ju den här tråden, där de flesta hyllar honom för att han vinner en "debatt" som i själva verket inte är mer än en infrågasättande intervju.

Jag är i övrigt tveksam till vad man egentligen bör tycka om Peterson. Han verkar ju ganska så nyanserad i de flesta intervjuer, men det faktum att han kontinuerligt vägrar erkänna den hatsvans han har dragit till sig stör mig samtidigt enormt. Oavsett om han menar sig ha omvänt vissa av dessa människor mot den politiska mitten borde det verkligen inte vara svårt att i en intervju säga att det är fel att som vissa av hans följare gjort trakassera och hota de personer han pekat ut.

Han far ju dessutom under intervjun med ett antal osanningar. Ett av de mer övertydliga exemplen är ju när han säger "look at Scandinavia", och hävdar att ration kvinnor:män bland ingenjörer i Skandinavien skulle vara något som 1:20, och att detta skulle tjäna som någon sorts motexempel till att det han kallar "equality of outcome" är önskvärt. I verkligheten utgör kvinnor dryga 30 % av alla ingenjörsstudenter i Sverige, och den andelen ökar ständigt. Så nja, faktahalten i hans påståenden kan nog beskrivas som måttlig som bäst.

Att mannen har karisma råder det däremot inget tvivel om, det är inte utan att man skrattar med honom vid ett par tillfällen och en del av argumenten han framför är väl ändå hyfsat rimliga, och det han försöker lär ut är väl ändå någon form av självförbättring, så om det är som han själv säger att han kan få män på högerkanten att mogna politiskt och ta lite eget ansvar så är det väl bara bra. Det faktum att han anammat en del av dessas retorik kan nästan betraktas som förlåtligt, eftersom det verkar krävas om man ska nå ut till dessa män. Jag vet rentav vissa rätt sympatiska grabbar som bevistat föreläsningar med honom, och även om de flesta av hans råd är så grundläggande att de kunnat återfinnas i vilken sjävlvhjälpsok som helst antar jag att rätt delivery kan bidra en hel del även om innehållet är gammal skåpmat. Jag tror att för oss som klarar av att erkänna att det finns intellektuella på alla sidor i den politiska debatten så står väl Peterson ändå nära till hands bland högerintellektuella. Jag ser långt hellre att män lyssnar på honom än rena provokatörer som Milo Yiannopolous, eller Alexander Bard som gapar om att "riktiga män har kuken i huvudet".

Ett bra och balanserat inlägg.

Jordan B Peterson har en hel del poänger och hans kritik mot språkpoliser och postmodernismen är träffande och giltig. Jag har följt honom i många år och hans stora mål i livet är att han försöker införliva en kristen världsbild in i vetenskapens domän. Han tror på evolutionen men vill använda den för att bevisa att människan har ett inherent behov av att tro. Vi måste ha en religion för att ha en moral, menar han. genom 'reverse engineering' föröker han bevisa djupa tankar i gamla myter. Petersons teser (livsverk) kan anses misslyckade.

Petersons egen syn på sanning är minst lika skruvad som de postmodernister han sågar. Den som undrar över hans kunskapssyn kan lyssna på hur Sam Harris i över två timmar gör hackmat av honom:

https://www.youtube.com/watch?v=1gdpyzwOOYY&t=4264s

I runda två diskuterar de vidare, och till slut klarar inte Peterson det mer:

https://youtu.be/zWfrhT8G5DI?t=3853

En stor del i hans storhet på nätet ligger säkert i hans pricksäkra nedtagningar av postmordernister. Men annars har han inte mycket att komma med. Han historiesyn är direkt okunnig. Han tror marxism är en förelöpare till postmodernism, vilket är fullständigt fel. Det är särskilt beklagligt eftersom så många av Flashback-tänkarna tror detsamma. Marixister (som jag själv) och postmoderna feminister är i själva verket bittra fiender. Men vi har förlorat, för postmodernisterna har lierat sig med det rådande paradigmet, liberalismen. De babblar bara om rättigheter, vilket är en del av den liberala överideologin. Hint till högerfolket: när du här någon tala om rättigeter, är den personen vänsterliberal, inte marxist.

Petersons historiesyn är skrattretande dålig och tom på egentligt innehåll. Hans analys om hur Hitlers psyke startade andra världskriget och hans syn på Sovjetunionen är fullständigt ohistorisk. Det är bara så typiskt att en psykiatriker (vilket är JPs profession) förlägger världshistoriska händelser till insidan på pannbenet hos individer. Överlag trist men det är rätt vanligt att läkare, psykologer, går utanför sina kunskapsdomäner och börjar diagnostisera allt möjligt i samhället, Jersild, Eberhard, mfl.
Citera
2018-01-22, 13:38
Medlem
stevenstillss avatar
En annan bra video som kommenterar debatten mellan JP och Cathy Newman är den här. En kille i tänkande pose med Rasputinskägg, Caleb Beers, analyserar de första debattminuterna och de taktiker Cathy Newman använder sig av, till exempel när hon säger "do you admit that" för att anklaga honom och försätta honom på defensiven. Fult är bara förnamnet. Han kommer med en video till senare med den sista delen av debatten.

https://www.youtube.com/watch?v=6vDEMspQQwo
Citera
2018-01-22, 14:03
Medlem
prolapse89s avatar
https://hequal.wordpress.com/2018/01/22/cathy-newmans-feminist-fans-sent-30-times-more-violent-sexist-abuse-to-peterson-his-supporters-than- vice-versa/

Feministens följarskara uttrycker en önskan om att skada Peterson (aka hot), så mycket som 30 gånger mer än Petersons följarskara.

Jag såg att någon i tråden tyckte att det var dåligt stil av Peterson att fortsätta med grälet på twitter. Jag håller verkligen inte med, denna motbjudande feminist och intervjuare förkroppsligar i princip allting Jordan och hans följare vänder sig emot, och nej då menar jag inte en ”stark kvinna som tar plats”, utan det översitteri och förtryck som riktas mot män inom utbildningsväsendet och media. Hennes förutsägbara beteende blir som en manual och ett klockrent exempel, det är vidriga tekniker som används, jag hoppas att den här kvinnan får stå med rumpan bar och skämmas en god stund till.

Med det sagt så vill jag tillägga att jag inte delar Petersons liberala grundsyn, men denna intervju är ett mästerverk, framförallt efterspelet.

Kanske dags för Peterson att ringa in en egen bevakningsstyrka?
Senast redigerad av prolapse89 2018-01-22 kl. 14:39.
Citera
2018-01-22, 14:30
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Ett bra och balanserat inlägg.

Jordan B Peterson har en hel del poänger och hans kritik mot språkpoliser och postmodernismen är träffande och giltig. Jag har följt honom i många år och hans stora mål i livet är att han försöker införliva en kristen världsbild in i vetenskapens domän. Han tror på evolutionen men vill använda den för att bevisa att människan har ett inherent behov av att tro. Vi måste ha en religion för att ha en moral, menar han. genom 'reverse engineering' föröker han bevisa djupa tankar i gamla myter. Petersons teser (livsverk) kan anses misslyckade.

Petersons egen syn på sanning är minst lika skruvad som de postmodernister han sågar. Den som undrar över hans kunskapssyn kan lyssna på hur Sam Harris i över två timmar gör hackmat av honom:

https://www.youtube.com/watch?v=1gdpyzwOOYY&t=4264s

I runda två diskuterar de vidare, och till slut klarar inte Peterson det mer:

https://youtu.be/zWfrhT8G5DI?t=3853

En stor del i hans storhet på nätet ligger säkert i hans pricksäkra nedtagningar av postmordernister. Men annars har han inte mycket att komma med. Han historiesyn är direkt okunnig. Han tror marxism är en förelöpare till postmodernism, vilket är fullständigt fel. Det är särskilt beklagligt eftersom så många av Flashback-tänkarna tror detsamma. Marixister (som jag själv) och postmoderna feminister är i själva verket bittra fiender. Men vi har förlorat, för postmodernisterna har lierat sig med det rådande paradigmet, liberalismen. De babblar bara om rättigheter, vilket är en del av den liberala överideologin. Hint till högerfolket: när du här någon tala om rättigeter, är den personen vänsterliberal, inte marxist.

Petersons historiesyn är skrattretande dålig och tom på egentligt innehåll. Hans analys om hur Hitlers psyke startade andra världskriget och hans syn på Sovjetunionen är fullständigt ohistorisk. Det är bara så typiskt att en psykiatriker (vilket är JPs profession) förlägger världshistoriska händelser till insidan på pannbenet hos individer. Överlag trist men det är rätt vanligt att läkare, psykologer, går utanför sina kunskapsdomäner och börjar diagnostisera allt möjligt i samhället, Jersild, Eberhard, mfl.
Du måste komma ihåg att Peterson är noga med att poängtera att han inte sitter på en absolut sanning. Han försöker helt enkelt kommunicera det han tror på och ge sitt perspektiv på sakers tillstånd. Och nog fan behövs hans perspektiv i dessa dagar. Han kan leverera ett djup i sina tankar som Sam Harris, Dawkins och andra inte riktigt klarar av. Mening & riktning helt enkelt. Och att Peterson inte är historiker förbjuder honom inte att ge sitt perspektiv på historiska händelser. Trots allt har han spenderat flera årtionden att studera nazism & kommunism, jag skulle vara försiktig att kritisera hans kunskaper därvid.

Jag håller med Peterson att kalla sig själv för marxist idag inte är ett dugg bättre än att kalla sig för nazist. Men, whatever floats your boat.
Citera
2018-01-22, 14:31
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jordan verkar vara en manisk jobbig jävel. Önskar att jag hade en femtedel av hans munläder

Nog har han munläder alltid, men jag kan inte hålla med om att han uppträder särskilt maniskt. Tvärtom verkar han vara uppmärksam på vad den han samtalar med faktiskt säger, håller sig till ämnet och tappar inte stringensen trots de otaliga sidospår han tvingas in på.

Vet inte om en manisk person hade fixat det tbh...
Citera
2018-01-22, 14:34
Medlem
Screwattacks avatar
Tycker fler som honom behövs. Nu råkar jag hålla med honom just i dessa frågorna, vilket så klart påverkar, men generellt att folk är sakliga och faktaenliga, och inte baserar sina åsikter och argument på känslor och för mycket idealism. Naturligtvis kan man låta sig inspireras av idealistiska strömningar och ideologier, men det är alldeles för många ideologiska skygglappar i flera debatter idag. Mer saklighet och realism behövs. Peterson verkar ju onekligen veta hur man bidrar med detta.

Tack för tipset OP, ska med glädje läsa in mig mer på Jordan Peterson. Känner igen honom men har aldrig lagt någon större fokus på att följa upp honom. Tummen upp!
Citera
2018-01-22, 14:37
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prolapse89
https://hequal.wordpress.com/2018/01/22/cathy-newmans-feminist-fans-sent-30-times-more-violent-sexist-abuse-to-peterson-his-supporters-than- vice-versa/

Feministens följarskara uttrycker en önskan om att skada Peterson (aka hot), så mycket som 30 gånger mer en Petersons följarskara.

Jag såg att någon i tråden tyckte att det var dåligt stil av Peterson att fortsätta med grälet på twitter. Jag håller verkligen inte med, denna motbjudande feminist och intervjuare förkroppsligar i princip allting Jordan och hans följare vänder sig emot, och nej då menar jag inte en ”stark kvinna som tar plats”, utan det översitteri och förtryck som riktas mot män inom utbildningsväsendet och media. Hennes förutsägbara beteende blir som en manual och ett klockrent exempel, det är vidriga tekniker som används, jag hoppas att den här kvinnan får stå med rumpan bar och skämmas en god stund till.

Med det sagt så vill jag tillägga att jag inte delar Petersons liberala grundsyn, men denna intervju är ett mästerverk, framförallt efterspelet.

Kanske dags för Peterson att ringa in en egen bevakningsstyrka?
Det är riktigt tröttsamt att feminister skriker sig hesa om jämställdhet men när det väl kommer till kritan så vill dom bli behandlade som offer because vi äger en fitta. Feminister är som en full tjej i baren som vevar, slåss och skriker men gråter och ringer polis när nån ryter ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in