2018-01-21, 09:30
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det är något jag hört i diskussioner om honom. Vad spelar det egentligen för roll för er var han kallats det?

Har du något exempel på det där sista. Vad jag har sett är att han upprepade gånger försökt vifta bort problemet, men om han faktiskt tydligt sagt ifrån så är det ju bara bra.

Hans rabiata motståndare säger det. Och hans motståndare är i regel postmodernister, vänsterflummare, genustokar och folk som helt enkelt inte vill se sanningen i vitögat.

Han tog avstånd på twitter nyligen. Men allvarligt talat, vem orkar bry sig om någon s.k "hatsvans" på nätet, oavsett om den kommer från vänster eller höger? Det är bara dom som vill klä sig i offerkofta som snyftar om sådant. Internet har fungerat så sedan dess födelse. Offentliga personer har inget ansvar för vad deras följare skriver på internet.
Citera
2018-01-21, 09:41
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hans rabiata motståndare säger det. Och hans motståndare är i regel postmodernister, vänsterflummare, genustokar och folk som helt enkelt inte vill se sanningen i vitögat.

Han tog avstånd på twitter nyligen. Men allvarligt talat, vem orkar bry sig om någon s.k "hatsvans" på nätet, oavsett om den kommer från vänster eller höger? Det är bara dom som vill klä sig i offerkofta som snyftar om sådant. Internet har fungerat så sedan dess födelse. Offentliga personer har inget ansvar för vad deras följare skriver på internet.
Postmodernisterna, vänsterflummarna, liberaldårarna och genustokarna bryr sig. Vad ska de annars göra, än att frenetiskt skrapa med naglarna för att hitta minsta lilla glipa i hans rustning? Med argument går det ju inte och hans blotta existens gör ju att de tappar i legitimitet. Då gräver de och de gräver djupt.
Citera
2018-01-21, 09:48
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Dryg du är. Jag skickade alltså ett PM där jag förklarade att jag inte kommer orka svara på dina inlägg så du kan lägga av att citera mig och göra något mer produktivt med din tid.

Du är endast ställd mot väggen, du beter dig precis som besegrad!
Citera
2018-01-21, 09:58
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja

Appropå ingenting, journalisten som "intervjuar" Peterson, visst får man lite Dunning-Krugervibbar från henne (dvs hon är så inkompetent att hon inte förstår att det är hon som är inkompetent och gravt underskattar hur duktig hennes omgivning är)?

Journalissan skulle inte klara av att kliva ur sig själv och se på sig själv utifrån, hon är alldeles för stupid för det. Ska bli intressant om det finns någon annan SJW som vågar ta över staffetpinnen och bli lika blottad som bortgjord!
Citera
2018-01-21, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Peterson är en kanadensisk psykolog, som blev rikskänd där för att han vägrade låta lagstiftning bestämma hur han använder språket. Dvs han tog debatten mot att de i Kanada tänkte lagstifta att det är brottsligt att inte kalla en transgenderperson vid något av det tilltalsnamn de har bestämt (är de uppe i 74 olika nu?).

Han har även lagt ut en del av sina föreläsningar från universitetet där han jobbar (de du har hittat och inte kunde koppla ihop med detta). Han har hamnat i media några gånger för just intervjuer eller debatter, då han är en av få som är vältalig nog och framförallt har ryggrad nog att stå emot feminist- och SJW-armén och deras krav på ett mer totalitärt samhälle. Självklart kallas han för transhomofob, rasist och alla de vanliga öknamnen av fårmobben, för de kan ju inte komma någon vart om de ska diskutera sakliga argument. De håller sig till godo med standardiserade personangrepp och lögnaktig smutskastning.

Om tidvattnet vänder eller ej återstår att se. Många journalister vill bara tala med honom för att likt den här korkskallen försöka skämma ut honom, för att han ska tappa kredibilitet. Istället skämmer de ut sig själva. Men som motdebattör i en debatt växer han i popularitet, just för att han är duktig på att debattera och inte börjar skrika och avbryta motparten med skrik (vilket hans motdebattörer brukar vara experter på).

Helt klart är att det behövs fler som Jordan Peterson. Om han inte viker sig, håller stilen och inte ger sig in i feminist- och SJW-rörelsens apdagis, så bräcks ju hela fundamentet för rörelsen, då dess motiv att existera är förverkad.

Appropå ingenting, journalisten som "intervjuar" Peterson, visst får man lite Dunning-Krugervibbar från henne (dvs hon är så inkompetent att hon inte förstår att det är hon som är inkompetent och gravt underskattar hur duktig hennes omgivning är)?
Låter bra. Att han grillar feministerna är alltid välkommet. Hoppas bara att det sprider sig och blir mer debatter kring feminism och hur värdelöst och skadligt det egentligen är.
Citera
2018-01-21, 10:47
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Denna s.k. "rabiata, radikala och faktaresistenta feminist" var en vanlig journalist på kanalen som fått i uppgift att intervjua J.P. med anledning av hans nya bok. Jag tycker hon gjorde sitt bästa för att snärja honom. Det gjorde hon bra för med mesta utom vid ett tillfälle då hon tappade ångan och han var inte sen att ropa: Gotcha!

Ser intervjun mest som en intellektuell kamp mellan en professor och en hyfsat skicklig journalist. Han klarade kampen bäst. Om han har rätt i sina påståenden är jag dock tveksam till, men han gav i alla fall ett bättre intryck än hon och det var ju det som var det viktiga.
Vi vann grabbar!
Vad vann ni?
Citera
2018-01-21, 11:18
Medlem
RedXs avatar
Dock tycker jag att han (Peterson) har en tråkig attityd på twitter för tillfället. Onödigt av honom att göra efterspelet personligt mot Newman. Han hade kunnat nöja sig med att fördöma hoten som hon påstås ha fått och sedan ta resterande ”debatt” mot de delar av media som aktivt misskrediterar honom i stället för att vända sig mot henne personligen.
Citera
2018-01-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Dock tycker jag att han (Peterson) har en tråkig attityd på twitter för tillfället. Onödigt av honom att göra efterspelet personligt mot Newman. Han hade kunnat nöja sig med att fördöma hoten som hon påstås ha fått och sedan ta resterande ”debatt” mot de delar av media som aktivt misskrediterar honom i stället för att vända sig mot henne personligen.

Nu har jag inte läst alla hans inlägg på twitter... Men varför ska det alltid krävas så mycket mer av vår sida än vänsterextremisternas/feminazisterna?

Vi spelar deras spel om de vill de. Vi vinner ändå.
Citera
2018-01-21, 11:30
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Ditt påstående i inlägget jag citerade var emellertid mycket bredare än detta...

Frågan var väl huruvida jag var kvalificerad nog att göra en bedömning av Petersons påståenden? Svaret på den frågan är ja.
Citera
2018-01-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Frågan var väl huruvida jag var kvalificerad nog att göra en bedömning av Petersons påståenden? Svaret på den frågan är ja.

Då så. Lite onödigt sidospår från min sida får jag erkänna. Du har säkert själv märkt hur dogmatiska JP-fans kan vara, och min irritation över det gick kanske ut över dig.
Citera
2018-01-21, 12:05
Medlem
Jag tycker inte hon var särskilt rabiat. Många slutar nog läsa precis där vid det ordet. Jordan är fantastiskt skicklig och en levande encyklopedi och man får den där Roslingkänslan att han har koll på allt framlänges och baklänges samt att han sätter ord på det många skulle vilja kunna göra.

Alla har nåt att lära av den här diskussionen så jag tycker att det grabbiga raljerandet inte riktigt passar sig för det gör per automatik att dom vi vill ska läsa inte läser. Det är inte en tävling mellan kvinnor och män och många feministiska frågeställningar är till synes berättigade tills det kommer en Jordan Peterson som faktiskt kan stoppa den springande punkten där vi andra är för korkade att gå i polemik med den träffsäkerheten.

Det är många feminister som skulle må bra av att höra att det inte är kul att bli chef. Att man måste dedikera all sin tid och ha skärpan och armbågarna samt kompetensen för att komma dit.

Att man måste vara tuff i löneförhandlingar, att man inte får ta bekväma beslut om sin karriär. Att man måste chansa lite och dra till med monsterlönskrav om och endast om man har kompetensen för annars blir man stekt och det går inte att mota med feministisk argsinthet som förmodligen gör dig utfryst.

Att könskvotering skulle vara en katastrof med den inkompetens det skulle medföra.

Vi är inte två lag, det är helt individuellt och kvinnor tar bekvämare beslut generellt per statistisk fakta.

Att inte tappa huvet och bli känslomässig när man ska vara tuff är ytterligare en lärdom.

Tycker hon gör så gott hon kan journalisten och väntar sig inte en encyklopedisk klarsynt professor och bär säkert med sig just den här intervjuen i resten av sitt liv.
Citera
2018-01-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Postmodernism är den vedertagna benämningen på nuvarande paradigm.

Just det förvirrar mig lite med JP:s terminologi. Han synes själv influerad av postmoderna tankegångar. Inte samtliga – men det postmoderna paraplyt är väl för stort för att en enda människa skulle kunna skriva under på allt.

Med postmoderna tankegångar menar jag framför allt hur han är präglad av modernismens katastrof (de stora ideologierna och massdödandet) och filosofer som Nietzsche, som var mycket viktig för postmodernismen (ingen slump att filosofer som Derrida är inspirerade av Nietzsche). Han är ju ingen modernist liksom. Och vad återstår? Sedan implicerar (väl) inte postmodernismen som sådan vissa ideologiska positioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in