2018-02-25, 01:53
  #1597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Om vi tar det till en mer normativ nivå: vad ska man göra åt saken? Alla vill ju säkert minska våldsbrotten t.ex.och hårdare straff har visat sig inneffektiva. Vi har ett problem och en viss grupp som står för en stor del av de här problemen. Eller ska man göra ingenting?

Om en grupp människor står för en oproportionerlig andel av brott så måste det finnas orsaker till det men rädslan att det skulle vara biologiska orsaker sätter käppar i hjulen för någon form av seriös forskning kring det, då antar man istället pseudointellektuella teorier om könsmaktsordningar och man ser rasism där ingen finns eller blundar för rasism om "goda" grupper står för den.

Nu tror jag själv inte att invandrares överrepresentation i princip alla former av våldsbrott beror på genetik utan snarare en mix av kulturella influenser och att samhället hanterar invandrare med silkeshandskar. Jag är av åsikten att folk generellt sett är egocentriska idioter och beter sig precis så illa som de tillåts bete sig, invandrare har fått samhällelig licens att bete sig illa.

I USA är det väldigt tydligt att man accepterar många beteenden från svarta som man aldrig skulle acceptera från någon med vit hud.
Att musik vari "artisterna" sjunger om "bitches n hoes" dagarna i ända är den populäraste genren i ett land där feminister gör allt de kan för att förstöra livet för vita män som haft fräckheten att uppvakta kvinnor säger en hel del.
Citera
2018-02-25, 10:36
  #1598
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Om vi tar det till en mer normativ nivå: vad ska man göra åt saken? Alla vill ju säkert minska våldsbrotten t.ex.och hårdare straff har visat sig inneffektiva. Vi har ett problem och en viss grupp som står för en stor del av de här problemen. Eller ska man göra ingenting?

https://fof.se/tidning/2014/1/artikel/en-valdsam-procent

Men en liten grupp på en procent av befolkningen var dömd för minst tre brott, och dessa personer stod för 63 procent av alla våldsbrott.

Intressant? Något man skulle kunna forska mer om?

Inte alls! ALLA MÄN! Det är "mansrollen" som är problemet. Inte en chans att bara någon procent är våldsbrottslingar, det skulle ju innebära att män är trevliga och snälla varelser. Enligt vissa feminister på forumet så slår "säkert" hälften av alla män sina tjejer, tex.

Ja, feminister påstår till och med att traditionella könsroller orsakar våld.
Citera
2018-02-25, 10:42
  #1599
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Nu tror jag själv inte att invandrares överrepresentation i princip alla former av våldsbrott beror på genetik utan snarare en mix av kulturella influenser och att samhället hanterar invandrare med silkeshandskar.
Jag har ingen åsikt om invandrares brott. Jag har vänner över hela världen och ingen av dem är kriminell.

Jag är dock helt säker på att om man utvisar alla skötsamma men bjuder in alla som ljuger eller skurit halsen av någon, så blir genomsnittsgästen inte lika trevlig som det potentiellt kunde vara.

Feministisk politik såklart. Kawesa och Nabawi säger det dessutom uttryckligen.
Citera
2018-02-25, 15:27
  #1600
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Nu tror jag själv inte att invandrares överrepresentation i princip alla former av våldsbrott beror på genetik utan snarare en mix av kulturella influenser och att samhället hanterar invandrare med silkeshandskar. Jag är av åsikten att folk generellt sett är egocentriska idioter och beter sig precis så illa som de tillåts bete sig, invandrare har fått samhällelig licens att bete sig illa.

OK.
Vad har du för teori om mäns överrepresentation som är mycket större än invandrarnas?
Citera
2018-02-25, 15:36
  #1601
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
OK.
Vad har du för teori om mäns överrepresentation som är mycket större än invandrarnas?
Jag är mer intresserad av din teori. Mycket mycket mer intresserad, faktiskt.
Citera
2018-02-25, 15:55
  #1602
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Om vi tar det till en mer normativ nivå: vad ska man göra åt saken? Alla vill ju säkert minska våldsbrotten t.ex.och hårdare straff har visat sig inneffektiva. Vi har ett problem och en viss grupp som står för en stor del av de här problemen. Eller ska man göra ingenting?


Det där resonemanget har man hört en del framträdande häva ur sig i tid och otid tidigare, men aldrig sett någon svensk studie som bekräftar det. Jag tror det resonemanget om hårdare straff är importerat från t.ex. USA vilket är totalt oapplicerbart på Sverige.

Vidare så är folskeln nummer två att det enbart rör sig om en liten andel också vanligt förekommande, men jag hävdar att de står i direkt motsats till varandra och egentligen bevisar varför hårdare straff i Sverige borde lösa en stor del av problematiken vi har.

Om nu bara en ytterst liten andel står för våldet, så borde våldet minska betydligt om man då låser in dessa avarter. Det kan omöjligt plötsligt bara uppstå andra som växer fram ur intet och tar deras plats. Eftersom den däl pyttelilla andelen våldsverkare är så pass liten enligt logiken.
Citera
2018-02-25, 16:25
  #1603
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
OK.
Vad har du för teori om mäns överrepresentation som är mycket större än invandrarnas?
Varför sysselsätta sig med ideologiska teorier när det finns vetenskapliga svar?

Det här knyter ihop allt jag påstått. Talet om honour förklarar varför människor från mer primitiva kulturer är mer våldsbrottsbenägna.
Det finns outvecklade svenskar också. Men färre eftersom vår kultur är mer utvecklad.

Det återkopplar också till vad vi skrivit om mer utvecklade hierarkier.
Och stödjer mitt påstående att om man inte kan konkurrera med lagliga medel så tar vissa olagliga.

I tillägg så är inte skamkulturen styrd av normer och lag utan av anseende. Eftersom vår moral inte ser likadan ut kan det i vissa kulturer ge anseende att våldta. Medan det i vår vikingakultur inte gör det.

I alla fall - svaret på livet universum och allting är inte 42 utan:

https://www.psychologytoday.com/blog/the-scientific-fundamentalist/200807/why-are-almost-all-criminals-men-part-i

Vidare så står i artikeln: "neither is willing to back down" och då landar vi på humrarna igen, och den här förmågan att läsa av status.
I naturen leder sällan konflikter till våld för att djuren läser av varandra och den underlägsne backar.
Människors anknytning är mer komplex vilket skapar linjer av narcisister som saknar förmågan att läsa av. Vilket leder till våld.
I skam/hederskulturen är synen på rättvisa sådan att den uppnås med våld och där får du blodsfejder.
Där är det också så att man inte konkurrerar en och en utan grupp mot grupp. Stam mot stam klan mot klan. Själva kulturen är narcisistisk och klanens ära skall försvaras till varje pris. Hence honourkillings.

Problemet är sålunda inte beläget i en manlig könsroll. För i vår kultur i synnerhet viker de flesta män liksom i djurvärlden ned sig hellre än tar till våld.

Problemet sitter i de män som fungerar sämre än humrar.

Jag tror inte heller att problemet främst är genetiskt.
Det största problemet sitter i att narcisistiska människor inte klarar av att ge barnen det de behöver ha under de första två åren för att utvecklas till ansvarstagande människor som fungerar friktionsfritt i samhället.
En av dessa förmågor är att klara av att inrätta sig i hierarkier.
Det är det inte bara vissa män som har problem med. Kvinnor med det problemet slåss inte fysiskt, de bryter ned mentalt de som är dem överlägsna.
Eller i alla fall försöker så gott de kan
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-25 kl. 16:56.
Citera
2018-02-25, 17:11
  #1604
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta.Pantern
Det där resonemanget har man hört en del framträdande häva ur sig i tid och otid tidigare, men aldrig sett någon svensk studie som bekräftar det. Jag tror det resonemanget om hårdare straff är importerat från t.ex. USA vilket är totalt oapplicerbart på Sverige.

Vidare så är folskeln nummer två att det enbart rör sig om en liten andel också vanligt förekommande, men jag hävdar att de står i direkt motsats till varandra och egentligen bevisar varför hårdare straff i Sverige borde lösa en stor del av problematiken vi har.

Om nu bara en ytterst liten andel står för våldet, så borde våldet minska betydligt om man då låser in dessa avarter. Det kan omöjligt plötsligt bara uppstå andra som växer fram ur intet och tar deras plats. Eftersom den däl pyttelilla andelen våldsverkare är så pass liten enligt logiken.

Du blandar ihop att hårdare straff inte ändrar något på individnivå, och att längre straff håller folk borta från gatorna.
Sociologin och kriminologin fokuserar på brottslingen, vad som borde fokuseras på är vad som fungerar för samhället.
Hålla brottslingar borta från gatan= nolltolerans skapar bättre samhällen.
Citera
2018-02-25, 18:24
  #1605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
OK.
Vad har du för teori om mäns överrepresentation som är mycket större än invandrarnas?

Beror nog till störst del på att ungefär 1% av den manliga befolkningen är psykopater vilka stor för en stor del av våldsbrotten men även kvinnors förväntningar på män spelar såklart in. Även den feministiskaste av feminister trånar efter aggressiva våldsmän.
Sen har självklart män större fysiska möjligheter att ta ut sina våldsamheter på sin omgivning än kvinnor, kvinnor förstör liv på andra sätt och feminister försvarar dem.

Varför det finns fler psykopater bland män än det finns bland kvinnor vore intressant att få veta.

Att förklara det med "alla män" på feministiskt vis kan aldrig leda till något bra, precis som att förklaringar som "alla invandrare" på rasistiskt vis inte heller historiskt sett lett till något bra.
Du kanske förstår varför jag och många med mig har svårt att göra någon större skillnad på feminister och rasister?
__________________
Senast redigerad av oLf 2018-02-25 kl. 18:27.
Citera
2018-02-25, 18:35
  #1606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag har ingen åsikt om invandrares brott. Jag har vänner över hela världen och ingen av dem är kriminell.

Jag är dock helt säker på att om man utvisar alla skötsamma men bjuder in alla som ljuger eller skurit halsen av någon, så blir genomsnittsgästen inte lika trevlig som det potentiellt kunde vara.

Feministisk politik såklart. Kawesa och Nabawi säger det dessutom uttryckligen.

Har själv haft många invandrade vänner, en del av dem var kriminella andra inte fast jag hade långt fler kriminella svenska vänner. Platsen jag bor på är lite speciell... bättre nu dock än för 15 år sedan.

Jag menade såklart inte på något vis att alla invandrare eller ens de flesta är kriminella, men kulturella skillnader finns. Exempelvis kan jag inte komma på ett enda land med en majoritetsbefolkning vita där man skär halsen, armar och ben av folk därför att de trodde på fel gud. Inte heller kastar man homosexuella från hustak eller bränner "häxor" levande.

Folk från kulturer som dessa har givetvis en del "bagage" med sig. Även om de inte själv deltagit i någon av dessa aktiviteter vilket de flesta uppenbarligen inte gjort så är de nog en gnutta mer avtrubbade än inhemska svenskar. Det har givetvis konsekvenser.
Citera
2018-02-25, 21:07
  #1607
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du blandar ihop att hårdare straff inte ändrar något på individnivå, och att längre straff håller folk borta från gatorna.
Sociologin och kriminologin fokuserar på brottslingen, vad som borde fokuseras på är vad som fungerar för samhället.
Hålla brottslingar borta från gatan= nolltolerans skapar bättre samhällen.

Jag bryr mig föga om någon individnivå eller annat trams. Kriminella, särskilt av vissa sorter, ska helt enkelt inte knata fritt i samhället. Är man sedan återfallsförbrytare inom våldtäkt och våldsverkande ska man nog helst sitta på livstid.
Citera
2018-02-25, 21:34
  #1608
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta.Pantern
Jag bryr mig föga om någon individnivå eller annat trams. Kriminella, särskilt av vissa sorter, ska helt enkelt inte knata fritt i samhället. Är man sedan återfallsförbrytare inom våldtäkt och våldsverkande ska man nog helst sitta på livstid.
Oavsett din åsikt som jag för övrigt delar, så skadar det inte att kunna hålla isär begrepp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in